Gennemføring i siden
-
- Grøn Chromis
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 8900 Randers
- Saltvand siden?: 2010
Gennemføring i siden
Hej Saltvandsforum!
Da jeg skal igang med at have mit 250L's saltvandsakvarie op, og er nået til punktet hvor jeg skal have PVC rør og lavet overløb, har jeg set nogen bore hullerne i bagglasset af akvariet, har nogen af jer erfaring med dette?
Eller er det letteste/bedste bare at bore hullerne i bunden og lave en traditionel overløbskasse?
Da jeg skal igang med at have mit 250L's saltvandsakvarie op, og er nået til punktet hvor jeg skal have PVC rør og lavet overløb, har jeg set nogen bore hullerne i bagglasset af akvariet, har nogen af jer erfaring med dette?
Eller er det letteste/bedste bare at bore hullerne i bunden og lave en traditionel overløbskasse?
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Re: Gennemføring i siden
Jeg har lavet overløb i flere akvarier, hvor det har været monteret i siden.
En meget stor fordel som jeg ser det, er at går det galt og glasset knækker, så er det lettere at udskifte end bunden.
Et overløb i siden fylder intet i forhold til et i bunden.
Du behøver kun lave et hul i siden, hvis du sikrer at snegle og andet skrammel ikke kommer ind i overløbs boksen.
Og det klares meget let med et stykke tagrende net, som sættes i spænd under rammen/bølgebryderen
En meget stor fordel som jeg ser det, er at går det galt og glasset knækker, så er det lettere at udskifte end bunden.
Et overløb i siden fylder intet i forhold til et i bunden.
Du behøver kun lave et hul i siden, hvis du sikrer at snegle og andet skrammel ikke kommer ind i overløbs boksen.
Og det klares meget let med et stykke tagrende net, som sættes i spænd under rammen/bølgebryderen
-
- Grøn Chromis
- Reactions:
- 14
Så du vil anbefale det?
Hvordan skal det vinkles? så vandet løber "ned" i røret?
[img_l]http://wroom.dk/overlob.jpg[/img_l]
- Slingerskæv
- Naso kirurg
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 5220 Odense SØ
- Steffenhn
- Rev Rokke
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 5230 Odense M
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Fyn, Odense
Ditto, har nemlig overvejet det sammeSlingerskæv skrev:Hopper lige med her

- Hougaard
- Æresmedlem
- Reactions:
- 20
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Vancouver, Canada
- Kontakt:
Munthe har gjort det flere gange, her er billeder af hans løsninger:

Er der ikk et alm overløb i det andet hjørne? og hvis ja hvorfor? hvad er så fordelen? for at få to? hvor det ene er meget skjult?Hougaard skrev:Munthe har gjort det flere gange, her er billeder af hans løsninger:
Er hele hullet dækket af vand eller? i det lille overløb`?
MVH
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Sådan har jeg et i mit fragment akvarie nu. Men i de gamle akvarier lavede jeg en lille overløbs boks, i det ene hjørne.LasseP skrev:Så du vil anbefale det?
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Der er nok ikke ret manget andet at gøre end at skrive til Bo og spørge ham.Gino skrev:Er der ikk et alm overløb i det andet hjørne? og hvis ja hvorfor? hvad er så fordelen? for at få to? hvor det ene er meget skjult?Hougaard skrev:Munthe har gjort det flere gange, her er billeder af hans løsninger:
Er hele hullet dækket af vand eller? i det lille overløb`?
MVH
Det er snart mange år siden han lavede det, og jeg husker ikke længere detaljer
- Hougaard
- Æresmedlem
- Reactions:
- 20
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Vancouver, Canada
- Kontakt:
Det i den modsatte ende af det lange akvarie er returpumpen - ikke overløb..
Jeg har også gennemføring i bagvæggen på mit boyu og det virker. Jeg regnede mig frem til at du skal børe hullerne 12cm under overfladen og kan oplyse dig om at pvcen stikker 8 cm ud i af bagvæggen. Dette kan dog reduceres med 1 cm, pga jeg har onioner på alle 3 rør bagved.
Her er lidt billeder
http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php? ... =ombygning
Her er lidt billeder
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
jesper kristensen skrev:Jeg har også gennemføring i bagvæggen på mit boyu og det virker. Jeg regnede mig frem til at du skal børe hullerne 12cm under overfladen og kan oplyse dig om at pvcen stikker 8 cm ud i af bagvæggen. Dette kan dog reduceres med 1 cm, pga jeg har onioner på alle 3 rør bagved.
Her er lidt billeder
Øhh. Det kommer jo da helt an på hvilken størrelse pvc der skal bruges.
Mit 32 mm overløb stikker 10 cm ud i akvariet, men kunne nok komme ned på 8 cm. Og hullet er boret ca 6 cm under den ønskede overflade.
Ok, men hvorfor sætte en glas plade i for det? der er jo en stor glas palde i den anden ende? kan så ikk lige se ideen med det lille overløb i den ene ende? vil du hjælpe med en forklaring?Hougaard skrev:Det i den modsatte ende af det lange akvarie er returpumpen - ikke overløb..
MVH
- nbd
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 6000 Kolding
- Saltvand siden?: 1988
- Geografisk sted: Kolding
Jeg har overløb i siden, akkurat som på tegningen (Ø 25mm), med tagrendenet i toppen. Udenfor akvariet har jeg monteret en durso. Fra dursoen og ned i sumpen har jeg plastikslange (Eheim 25/34).
Systemet virker upåklageligt - støjer minimalt og optager stort set ingen plads i akvariet. Men jeg har heller ingen snegle, der kan sætte sig i overløbet.
Systemet virker upåklageligt - støjer minimalt og optager stort set ingen plads i akvariet. Men jeg har heller ingen snegle, der kan sætte sig i overløbet.
Hejnbd skrev:Jeg har overløb i siden, akkurat som på tegningen (Ø 25mm), med tagrendenet i toppen. Udenfor akvariet har jeg monteret en durso. Fra dursoen og ned i sumpen har jeg plastikslange (Eheim 25/34).
Du skulle vel ikk have et billede af det? er ret nysgerrig:-)
MVH
- Steffenhn
- Rev Rokke
- Reactions:
- 15
Lige mine ord! Det kræver et billedeGino skrev:Hejnbd skrev:Jeg har overløb i siden, akkurat som på tegningen (Ø 25mm), med tagrendenet i toppen. Udenfor akvariet har jeg monteret en durso. Fra dursoen og ned i sumpen har jeg plastikslange (Eheim 25/34).
MVH

- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
den durso du har lavet, hvad er meningen med den?? Der skulle ikke komme noget støj alligevel.Gino skrev:Hejnbd skrev:Jeg har overløb i siden, akkurat som på tegningen (Ø 25mm), med tagrendenet i toppen. Udenfor akvariet har jeg monteret en durso. Fra dursoen og ned i sumpen har jeg plastikslange (Eheim 25/34).
MVH
- nbd
- Rev haj
- Reactions:
- 17
@ Carsten: det er muligt den er overflødig - lavede den profylaktisk.
Jeg uploader et billede eller to i løbet af weekenden.
Jeg uploader et billede eller to i løbet af weekenden.
-
- Grøn Chromis
- Reactions:
- 14
Jeg kunne også godt tænke mig at se det, inden jeg kommer for godt igang!
- nbd
- Rev haj
- Reactions:
- 17
Hermed et billede til inspiration.LasseP skrev:Jeg kunne også godt tænke mig at se det, inden jeg kommer for godt igang!
- Vedhæftede filer
-
- Overløb.jpg (86.85 KiB) Vist 2536 gange
-
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 5210 Odense NV
- Saltvand siden?: 2004
- Geografisk sted: Fyn
gurgler det ikke når vandet render igennem dit mini overløb dér?
Hvis det gurgler kan du måske styrer luftindtaget med en lille luftslange ventil i hullet på dursoen...
Det er godt og minimalt plads dit overløb tager i akvariet, godt lavet!!!
Hvis det gurgler kan du måske styrer luftindtaget med en lille luftslange ventil i hullet på dursoen...
Det er godt og minimalt plads dit overløb tager i akvariet, godt lavet!!!
retro baljen 2023: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=96905
- nbd
- Rev haj
- Reactions:
- 17
Tak for rosen Anders
Det gurgler ikke - der kommer kun en stille rislen. Jeg har overdimentioneret nedløbet i forhold til returvandet (Tunze 1073.02 Silence skruet helt ned på laveste effekt, ca. 1000 L/timen).

Det gurgler ikke - der kommer kun en stille rislen. Jeg har overdimentioneret nedløbet i forhold til returvandet (Tunze 1073.02 Silence skruet helt ned på laveste effekt, ca. 1000 L/timen).
- Steffenhn
- Rev Rokke
- Reactions:
- 15
Godt ser det ud! Kører du ikke med nogen form for sikkerhedsrør ?nbd skrev:Hermed et billede til inspiration.LasseP skrev:Jeg kunne også godt tænke mig at se det, inden jeg kommer for godt igang!
-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 7000 Fredericia
- Geografisk sted: Fredericia
Man kan faktisk "spare" det væk. Tag eksempel i billedet, der kan du se, at det er lavet af tagrendenet (ligner det i hvert faldSteffenhn skrev:Godt ser det ud! Kører du ikke med nogen form for sikkerhedsrør ?nbd skrev:Hermed et billede til inspiration.LasseP skrev:Jeg kunne også godt tænke mig at se det, inden jeg kommer for godt igang!

Håber, at det var svar på dit spørgsmål?

[center]Med venlige hilsner
Marco R[/center]
[center]Link til mit nye 312 liters akvarie[/center]
[center]Link til mit gamle 200 liters akvarie[/center]
Marco R[/center]
- Steffenhn
- Rev Rokke
- Reactions:
- 15
Det var det helt sikkert Marco. Jeg tror da at det er denne løsning jeg vil benytte i mit akvarie når jeg vil have sump på. Det er da mere eller mindre genialt for os med små akvarier, det tager jo ikke det halve plads af hvad overløb, durso samt sikkerhedsrør gørMarco R skrev:Man kan faktisk "spare" det væk. Tag eksempel i billedet, der kan du se, at det er lavet af tagrendenet (ligner det i hvert faldSteffenhn skrev:Godt ser det ud! Kører du ikke med nogen form for sikkerhedsrør ?nbd skrev:Hermed et billede til inspiration.LasseP skrev:Jeg kunne også godt tænke mig at se det, inden jeg kommer for godt igang!). Der ville jeg så lave et "låg" i tagrendenet og sætte det fast på overløbet, så er der jo ikke nogen fisk, snegle m.m. sætte sig fast i hovedrøret, og så behøver man det ikke.

- nbd
- Rev haj
- Reactions:
- 17
Der er ikke sikkerhedsrør. Faren ved kun ét rør er selvfølgelig at en turbosnegl eller lign. kan sætte sig fast og spærre vandets vej ned i røret - det er sket for Jokke et par gange i butikken
Jeg bruger tagrendenet og har ingen snegle. Det er derfor kun algevækst der kan bremse vandflowet i overløbet. Inden jeg fik tagrendenet på, havde jeg en lille bicolur blennid, det tog en daglig tur ned i sumpen (vandrutchebane
)

Jeg bruger tagrendenet og har ingen snegle. Det er derfor kun algevækst der kan bremse vandflowet i overløbet. Inden jeg fik tagrendenet på, havde jeg en lille bicolur blennid, det tog en daglig tur ned i sumpen (vandrutchebane

-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 7000 Fredericia
- Geografisk sted: Fredericia
Det var godtSteffenhn skrev:Det var det helt sikkert Marco. Jeg tror da at det er denne løsning jeg vil benytte i mit akvarie når jeg vil have sump på. Det er da mere eller mindre genialt for os med små akvarier, det tager jo ikke det halve plads af hvad overløb, durso samt sikkerhedsrør gørMarco R skrev:Man kan faktisk "spare" det væk. Tag eksempel i billedet, der kan du se, at det er lavet af tagrendenet (ligner det i hvert faldSteffenhn skrev:Godt ser det ud! Kører du ikke med nogen form for sikkerhedsrør ?nbd skrev:Hermed et billede til inspiration.LasseP skrev:Jeg kunne også godt tænke mig at se det, inden jeg kommer for godt igang!). Der ville jeg så lave et "låg" i tagrendenet og sætte det fast på overløbet, så er der jo ikke nogen fisk, snegle m.m. sætte sig fast i hovedrøret, og så behøver man det ikke.

Ja jeg vil også gøre sådan, når tiden kommer til udvendig sump en dag. Bestemt er det en stor fordel for jer, som har et nano, da det nemlig ikke tager meget plads

Ja så er det jo kun fisk og rejer, som kan komme deri. Men der når vel aldrig at sætte sig så mange alger der, så det stopper, ikke at jeg taler af erfaring lige på det områdenbd skrev:Der er ikke sikkerhedsrør. Faren ved kun ét rør er selvfølgelig at en turbosnegl eller lign. kan sætte sig fast og spærre vandets vej ned i røret - det er sket for Jokke et par gange i butikken![]()
Jeg bruger tagrendenet og har ingen snegle. Det er derfor kun algevækst der kan bremse vandflowet i overløbet. Inden jeg fik tagrendenet på, havde jeg en lille bicolur blennid, det tog en daglig tur ned i sumpen (vandrutchebane)

Haha okay hvor sjovt at den gjorde det dagligt og træls i længden

[center]Med venlige hilsner
Marco R[/center]
Marco R[/center]