Hjælp til Skole opgave.

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Rasmusbh
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
11
Postnummer: 2730 Herlev
Saltvand siden?: 2014

Hjælp til Skole opgave.

Indlæg af Rasmusbh »

Hej

Jeg er gået igang med at skrive en tværfaglig eksamens opgave om revet. Der er selvfølgelig dukket nogle spørgsmål op som jeg håbede på at der var nogle der kunne hjælp mig med.
Måske skulle det lige siges at i forehold til Tværfagligt så er det Kemi, Biologi og Geografi det handler om. :happy:

I forhold til den kemiske den kunne jeg godt tænke mig at vide hvilke kemiske forbindelser og grundstoffer vi finder i og ved et rev. Findes de samme NO2 / NO3 / Fosfat osv. også i revet eller er det kun i vores akvarier pga. de menneske skabte forehold og den 'begrænset' mænge vand og rensning af det?

Symbiosen mellem klovn og anemone, Klovnen beskyttes mod udefra kommende af anemonens giftige tentakler ik? :oops: Men hvad får anemonen ud af det symbiotiske forehold?

Håber at der er nogle der har tid og overskud til lige at smide lidt ekspertise op…
På forhånd tak.

Vh Rasmus
Brugeravatar
iceMD
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17
Postnummer: 9210 Aalborg SØ
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Aalborg SØ

Re: Hjælp til Skole opgave.

Indlæg af iceMD »

Der skulle meget gerne findes de samme kemiske forbindelser i havet, som i vores akvarier, som regel bare i mindre mængder :) Men det burde lidt søgning, bl.a. her på siden, kunne hjælpe dig med at få svar på :)
fx kunne du søge på google efter "nutrients levels in coral reefs" hvorved der bl.a. kommer en fin pdf frem om dette og disse stoffers indvirkning på coralrevene ved Zanzibar.

Klovnefisk og deres symbiose med anemoner kan en hurtig søgning her på siden eller google også afsløre hemmelighederne bag :)
Du kunne fx søge på "clownfish anemone symbiosis" på google :)
Kan fortælle dig så meget, at klovnefisken får beskyttelse, samt mad fra anemonen, mens anemonen bliver renset og samtidig nyder godt af den ekstra vandcirkulation, som klovnefiskenes bevægelser giver :)
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

Hej Rasmus

Nu ved jeg ikke hvor langt du er med emnevalg/problemformulering, men med lige netop den tværfaglige kombination var emnet om "ørkenens oaser" spændende, for stillehavet er havets ørken og hvorfor dukker der så pludselig disse enormt mangfoldige koralrev op ude midt i ingenting? Næringsindholdet i vandet er minimal? Så der må jo være noget andet der danner grobund for dette?

Hvis du har låst dig fast på det andet så kan jeg kun anbefale M. Arvedlund/ T. Dahl "Det tropiske koralrevs biologi" som netop berører de emner du nævner.
Brugeravatar
Raavig
Foxface
Foxface
Reactions:
15
Postnummer: 4690 Haslev
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Sjælland

Indlæg af Raavig »

Kan underskrive Anders på det Anders her melder.
Bogen kan normalt fåes på dit lokale bibliotek.
Mvh. Christian Raavig
Scooter Blenny
Reactions:
11
Postnummer: 2730 Herlev
Saltvand siden?: 2014

Indlæg af Rasmusbh »

Det er super, jeg hopper forbi biblioteket idag og ser om der er gevinst… :)
Brugeravatar
Lennart
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
12
Postnummer: 6200 Aabenraa
Saltvand siden?: 2013

Indlæg af Lennart »

Klovnfisken forsyner anemonen med føde.

Jeg har set det i virkeligheden, en død fisk blev kastet ned til klovnene de slæbte den straks op i anemonen og slap den der.
Never say oops, allways say ahhh interesting
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"