Regler og Retningslinjer Læs her
Dinoflagellates
- mathiaskehlet
- Kejser fisk

- Reactions: 4
- 17
- Postnummer: 3520 Farum
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Farum
Dinoflagellates
Hej!
Jeg har desværre nogle Dinoflagellates på mit sand, som forsvinder når lyset slukkes.
Jeg har fået fat i et mikroskop, og via "Mack's reef...Dinoflagellates support group" fået dem identificeret som "Large Cell Amphidiniums"
Anbefaling til at komme af med dem, er dosering af "sodium silicate".
Mit spørgsmål er, hvor får jeg fat i sådan noget?
Mvh Mathias
Jeg har desværre nogle Dinoflagellates på mit sand, som forsvinder når lyset slukkes.
Jeg har fået fat i et mikroskop, og via "Mack's reef...Dinoflagellates support group" fået dem identificeret som "Large Cell Amphidiniums"
Anbefaling til at komme af med dem, er dosering af "sodium silicate".
Mit spørgsmål er, hvor får jeg fat i sådan noget?
Mvh Mathias
- AcroReefer
- Redaktør

- Reactions: 306
- 9
- Postnummer: 3460 Birkerød
- Saltvand siden?: 2017
- Geografisk sted: Birkerød, Denmark
- Kontakt:
Re: Dinoflagellates
Søg på "vandglas" i facebook support gruppen og du ser et opslag Jack har kommenteret på. Her bliver der spurgt til om Borup vandglas kan benyttes. Svaret er positivt.
3
- Stefan
- Rev haj

- Reactions: 60
- 19
- Postnummer: 2750 Ballerup
- Saltvand siden?: 2007
- Kontakt:
Jeg har for nylig også brugt Borups fortyndet med osmosevand. Døjer dog stadig med LCA også, så har også købt UV til en sweeper
2
-
ttkthomsen
- Rev haj

- Reactions: 362
- 22
- Postnummer: 4600 Køge
- Geografisk sted: Strøby egede
Jeg kan kun sige hold ud, det skal nok blive godt på et tidspunkt, men hold nu kæft det er lort mens det står på.
-
MichelS
- Grøn Chromis

- Reactions: 20
- 2
- Postnummer: 5240 Odense NØ
- Saltvand siden?: 2023
Ja det er en strid dino, brugte du også vandglas? Og hvad blandingsforhold skal man bruge 
-
ttkthomsen
- Rev haj

- Reactions: 362
- 22
- Postnummer: 4600 Køge
- Geografisk sted: Strøby egede
Nu er det er stykke tid siden, men som
Jeg lige husker det var det, suger det jeg kunne op og kørte det igennem et net på var det 10 micron. 80 w uv filter på det pumpe der stod på sandbunden. UV swiper, hvor jeg havde testet med mikroskopet at de skulle have 30 sekunders belysning for at dø. Masser af plankton og pods for den vej at forsøge at udkonkurrer det. Hævede næringen samt til satte en masse bakterier. Jeg havde 2 forskellige slags dinoer på samme tid. Det tog lang tid at behandle, men det er bare at holde ud.
Jeg lige husker det var det, suger det jeg kunne op og kørte det igennem et net på var det 10 micron. 80 w uv filter på det pumpe der stod på sandbunden. UV swiper, hvor jeg havde testet med mikroskopet at de skulle have 30 sekunders belysning for at dø. Masser af plankton og pods for den vej at forsøge at udkonkurrer det. Hævede næringen samt til satte en masse bakterier. Jeg havde 2 forskellige slags dinoer på samme tid. Det tog lang tid at behandle, men det er bare at holde ud.
- mathiaskehlet
- Kejser fisk

- Reactions: 4
- 17
- Postnummer: 3520 Farum
- Geografisk sted: Farum
ja, det virkede med Borup vandglas, som resulterede i et boom af diatoms. Men problemet var simpelthen at min Nitrat og phosphat var for lave. Dinoerne kom igen Jeg fjernede mit rullefilter, og fodrede lidt mere og lige så stille forsvandt de.MichelS skrev: tors 2. jul 2026 22:34 Virkede det med Borup vandglas ? Står selv i samme problem nu med LCA..
Men ja, du kan sagtens bruge Borup vandglas
-
MichelS
- Grøn Chromis

- Reactions: 20
- 2
- Postnummer: 5240 Odense NØ
- Saltvand siden?: 2023
Godt at høre:)! Kan du huske blandingsforholdet? Og det fortyndes med osmosevandet?mathiaskehlet skrev: fre 3. jul 2026 12:14ja, det virkede med Borup vandglas, som resulterede i et boom af diatoms. Men problemet var simpelthen at min Nitrat og phosphat var for lave. Dinoerne kom igen Jeg fjernede mit rullefilter, og fodrede lidt mere og lige så stille forsvandt de.MichelS skrev: tors 2. jul 2026 22:34 Virkede det med Borup vandglas ? Står selv i samme problem nu med LCA..
Men ja, du kan sagtens bruge Borup vandglas