Regler og Retningslinjer Læs her

Ganløse reef. Vedligeholdelse.

Forum for generel snak omkring saltvand.
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions: 518
14
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Ganløse reef. Vedligeholdelse.

Indlæg af crazy seahorse »

Enten eller - eller og.

Jeg har bøvlet med ubalance siden mit Majano helvede. Så kom balladen med min store maleficent der måtte pilles ud, sammen med flere andre koraller.
Det manifesterede sig bla i gha, grønne hår alger i stort tal. De var alle vegne, primært på bunden af koraller, men også på andre flader.

Prøvede først at sulte dem ud. Standsede alle tilsætninger af Po4 og No3. Det hjalp ikke.
0 i nitrat og 0 046 i Po4. Ved hver icp var anbefalingen, tilsæt No3.
Begyndte at høste dem manuelt, men jeg indså hurtigt at jeg måtte have noget hjælp.
Tilsatte flere snegle, flere forskellige slags.
Og så fik jeg et tip, Sally lightfoot krabbe, det er en god alge spiser og er reefsafe.

Begyndte at tilsætte No3 dagligt. Fik også købt mig en Sally lightfoot. I med den og jeg har ikke set den siden. Fik fortalt, at den er sky og at jeg nok ikke ville se den ret meget. Så jeg ved faktisk ikke om den lever.

Jeg har travlt udenfor med at passe mine palmer og andre eksotiske planter, så jeg har ikke haft så megen tid til akvariet. Fodre og tilsætte, det er stort set det. Ind i mellem renser jeg lige ruderne og får skiftet vand. Derfor følger jeg ikke så meget med i hvad der sker på daglig basis.
Da jeg kiggede efter så jeg flg.

Til min store overraskelse, så er gha væk. Der sidder kun én smule på en død gren på min blå turaki.
Om det skyldes tilsætningen af No3, eller om det er Sally der har ædt det, ved jeg ikke. Kan også være en kombi. Faktum er at de er væk og det glæder jeg mig over.

PS. Fandt for øvrigt ud af, at en tang til at fjerne ben fra laks og andre fisk, er et glimrende redskab til at fjerne gha. Tangen har en flad ende, nærmest som på tentaklerne på en hammer koral. Den holder bedre fast på algerne end andre pincetter der typisk er spidse i enden. Bare et tip. De er ikke så dyre.
1 Billede
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 38&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"