Jeg sigter efter 28c. Saa er der rigelig buffer i begge retninger (koldt vs. varmt).
Kunne saamen fint koere et akvarie med 30c det eneste problem er er man mister sikkerheds net da man naermer sig en oevre sund graense.
Dog vil jeg ogsaa lige sige at at koere 25-26c ligger lige paa en modsat graense hvor det naesten er for koeligt til koraller
puha, det bliver en hård dag for baljen i dag, den ligger allerede på 29,lidt
(har ikke digitalt termometer)
så har lige været overe og købe en bordblæser mere.. så mon ikke det bliver en dag uden hqi'en tændt
så bliver der ellers ryddet ud efter hedebøljen har ramt bajlen og temperaturen er kommet ned på 30gr. har måtte holde alle vinduer åbne for at få noget køligere luft ind der var 32gr i stuen igår da jeg kom hjem kl 02.
varmere end spanien hvor jeg lige kom fra. nu skal jeg ud og have mig noget a/c.
Men så skulle det vel heller ikke være nødvendigt med en køler?
Nej hvis du fx kan holde akvariet på en acceptabel temp ved 25 grader i rummet, så skal du jo bare sørge for vha A/C at den ikke kommer højere, og derfor ingen decideret køler nødvendig.
Det ville jeg dælme også gerne have, så kan man også holde til at sidde i stuen.
VH Brian Thyme 120 liter. Ikke så mange digidarer, kun en masse bøvl viewtopic.php?t=10961
stefan_sørensen skrev:lad os bare tage køleren i sig selv, der går ikke mange år før ribberne er væk, selve køle kanalerne er lavet af kobber som er overflade behandlet med aluminium fordi at alu er en bedre varme leder..
I ældre biler ( over en 10->15år ) er køleren lavet cobber/messing, i moderne biler er de lavet af aluminium/plastik
Mit akvarie kom op på 29 her for en lille uge siden, så jag e glad for jeg fik købt mig en køler så nu er den lige i øjet 25c... jeg var også lige ude med en ven her i går og købe køler til hans akvarie da hans temp kom op på 35c... PUUUHAAAAA
Jeg bruger tre stk. af dem her: http://elektronik-lavpris.dk/product_in ... s_id=95257
det kan ihvertfald ikke betale sig at købe dem til 500kr når man kan få pc blæsere til 20kr stykket.
Har dog også ramt de 30 grader, nogle gange her de sidste par dage.
"It's not leaking - It's overflowing." (Citat: Homer Simpson)
jeg kan varmt anbefale de små bord blæsere fra bauhaus til 50kr..
selvom jeg køre med fuldknald på lyset (620w) og med lågen lukket i lyskassen så temperatuen kommet ned på 27grader..
Jeg har været oppe og ramme 29.2C i dag som max temperatur. Det er med 1 x 120mm blæser, som blæser direkte på overfladen. Der var godt nok også bare VARMT i lejligheden, da jeg kom hjem fra work!
Lord Mike skrev:Hvis jeg ikke havde køler på mit system er jeg helt sikker på at temp lå på over 35 grader..
jakobvillien skrev:Arggghhhh.... 30,3 grader....
Hvad er det for en bordblæser i snakker om man kan få alle steder, og hvordan monteres denne så den ikke lige falder i baljen?
Ahh Jakob, det er ikke forbudt at bruge fantasien...
Så sandelig, og så lige ved siden af din oskar. Forventede bare ikke at en bordblæser faktisk var en... bordblæser.
Min fantasi fejler intet, men jeg mangler lidt et bord ved siden af, og dermed er den løsning ude. Medmindre jeg da lige laver en hylde og skruer op på væggen. Men der er vel nemmere løsninger.
Det er ikke for at ødelægge nogen planer men tror ikke et kølesystem fra en bil kan bruges, den er ikke bygget til saltvand, og tærer meget hurtigt. og du skal have nogle rimlige store blæser på for at kunne gøre en forskel. tror jeg..
men grunden til at det irer på en bil er fordi der er dårlige stelforbindelser mellem karosseri,køler og batteri. så hvis i vil prøve skal i have en mega god jord forbindelse til alt der kommer i kontakt til køle elementet
Senest rettet af Rune B Jensen ons 1. jul 2009 21:09, rettet i alt 1 gang.
Rune B Jensen skrev:Det er ikke for at ødelægge nogen planer men tror ikke et kølesystem fra en bil kan bruges, den er ikke bygget til saltvand, og tærer meget hurtigt. og du skal have nogle rimlige store blæser på for at kunne gøre en forskel. tror jeg..
Maks temperatur indtil videre 28 grader, ingen blæsere - Vores vores lejlighed bliver nu heller ikke særlig varm.
Derudover så tror jeg også at T5 lyset, mine Vortech's + RedDragon retur har en stor del af skylden for at mit akvarie ikke bliver særligt varmt.. Især Vortech's tror jeg har en stor del af æren. For selve motoren er rimelig lun..
Var oppe på 30 grader i mit RSM igår, indtil jeg monterede min 80mm blæser. Med en indendørs temp. på 27 grader her til eftermiddag var akvariet 26 grader, dvs. 1 grad under rum temp.