Jensens Giesemann 250L. Nye billeder 18/6-2011. side 12.
- nesnej
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 2100 København Ø
- Saltvand siden?: 2008
- Geografisk sted: København Ø
- Kontakt:
Re: Jensens Giesemann 250L. Opdateret den 2. november 2009.
Hej Stine
Ja, men du kan godt glæde dig rigtig meget til din egen balje, og Carsten er sgu godt nok utrolig dygtig. Du får et fedt akvarium. Vi ses...
Ja, men du kan godt glæde dig rigtig meget til din egen balje, og Carsten er sgu godt nok utrolig dygtig. Du får et fedt akvarium. Vi ses...
Venlig hilsen
Henning Augustine Jensen
Henning Augustine Jensen
- nesnej
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Kontakt:
Re: Jensens Giesemann 250L. Opdateret den 2.nov. Side 2.
I dag kom mine fire koraller i i baljen, samt to klovner Amphiprion clarkii og en enkelt levende sten fyldt med kalkalger, og så kommer der ikke mere i foreløbig. Min gule kirurg (Zebrasoma Flavescens) samt min Dværgkejser (Centropyge Bispinosus) får lov til at være i pleje lidt tid endnu. Jeg kan ane lidt brunalger på stenene og bundlaget, og er kommer helt sikkert mere.
Mine vandværdier er som følger:
KH: 7,0 ( har tilsat lidt KH efter målingen)
PH: 7,9
MG: 1290
CA: 425
NO2: 0
NO3:0,5
PO4: 0,024
Saltindhold: 1026
Jeg får taget lidt billeder i weekenden.
Mine vandværdier er som følger:
KH: 7,0 ( har tilsat lidt KH efter målingen)
PH: 7,9
MG: 1290
CA: 425
NO2: 0
NO3:0,5
PO4: 0,024
Saltindhold: 1026
Jeg får taget lidt billeder i weekenden.
Venlig hilsen
Henning Augustine Jensen
Henning Augustine Jensen
- exzos
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 8900 Randers
- Saltvand siden?: 2007
Var det ikke meget tidligt at putte liv i ? Det er kun 4 dage siden du startede op med totalt døde sten
- nesnej
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Kontakt:
Jo, det kan du have ret i, men jeg kan jo ikke have mine dyr i pleje ret meget længere, og jeg har brugt modnet vand. Der kommer som jeg skriver heller ikke mere i foreløbig bortset fra mine sidste to fisk der kommer i om ca. 14 dage hvis alt er vel.
Venlig hilsen
Henning Augustine Jensen
Henning Augustine Jensen
-
- Foxface
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 4000 Roskilde
- Saltvand siden?: 2009
Har du erfaringer med ikke at kunne holde KH konstant, siden du har tilsat KH efterfølgende?
Jeg holder selv KH på 7-8.
Jeg holder selv KH på 7-8.
- nesnej
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Kontakt:
Har lige opdaget, at min skummerkop er lidt utæt så der siver vand ud. Heldigvis lander det i sumpen, men er nok ikke godt i længden. Har lige puttet et par snegle og et par eremitkrebs i baljen. Der er kommet lidt flere brunalger. Eller ser alt ud som det skal.
Senest rettet af nesnej lør 7. nov 2009 14:58, rettet i alt 3 gange.
Venlig hilsen
Henning Augustine Jensen
Henning Augustine Jensen
- nesnej
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Kontakt:
I mit gamle RSM 130, tilsatte jeg stort set hver dag en lille teskefuld KH. For at holde KH værdien mellem 8 0g 10. Endvidere tilsatte jeg med jævne mellemrum Ca og Mg for at holde de optimale værdier. Det skulle være tegn på at korallerne vokser. til mit nye akvarium har indkøbt en Grotech doseringsmaskine, som på et tidspunkt skal tilføre Ca, Mg og KH automatisk. I Ca o Mg væskerne er der desuden tilsat diverse sporstoffer.
Venlig hilsen
Henning Augustine Jensen
Henning Augustine Jensen
- nesnej
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Kontakt:
Jeg har lavet en lille strimmel video i af baljen
på min Iphone, men ved ikke hvordan jeg får den på nettet. Er der en her der ved hvordan man gør? 

Venlig hilsen
Henning Augustine Jensen
Henning Augustine Jensen
-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 2630 Taastrup
hvad skulle modnet vand hjælpe med i forbindelse med at starte så tidligt op på døde sten?nesnej skrev:Jo, det kan du have ret i, men jeg kan jo ikke have mine dyr i pleje ret meget længere, og jeg har brugt modnet vand. Der kommer som jeg skriver heller ikke mere i foreløbig bortset fra mine sidste to fisk der kommer i om ca. 14 dage hvis alt er vel.
- nesnej
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Kontakt:
Hej Stefan
Jeg har desværre ikke den forkromede forklaring, dertil er min erfaring med saltvand for lille. Men jeg ved dog, at andre uden problemer har gjort på samme måde som jeg og det helt uden problemer, også fordi de skulle have deres levende væsner over i den nye balje med det samme. - Men hvis der er noget du ved og kan forklare, er jeg meget lydhør.
Jeg har desværre ikke den forkromede forklaring, dertil er min erfaring med saltvand for lille. Men jeg ved dog, at andre uden problemer har gjort på samme måde som jeg og det helt uden problemer, også fordi de skulle have deres levende væsner over i den nye balje med det samme. - Men hvis der er noget du ved og kan forklare, er jeg meget lydhør.
Venlig hilsen
Henning Augustine Jensen
Henning Augustine Jensen
-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 2630 Taastrup
efter hvad jeg har forstået så er det et fåtal af bakterierne som lever i de frie vandmasser, og hovedeparten som lever i stenene og dernæst bundlaget.
reelt set har du kun den ene levende sten som du lige har tilføjet, til at omsætte næringsstofferne fra dine fisk indtil den sten får podet alle de andre.
men går ud fra det er carsten som har rådgivet dig til at gøre som du gørog han plejer bestemt at vide hvad han gør.
reelt set har du kun den ene levende sten som du lige har tilføjet, til at omsætte næringsstofferne fra dine fisk indtil den sten får podet alle de andre.
men går ud fra det er carsten som har rådgivet dig til at gøre som du gørog han plejer bestemt at vide hvad han gør.

- William Jr
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8983 Gjerlev Jylland
- Geografisk sted: Randers
- Kontakt:
Hej Henning.
- Endnu engang kompliment til dette setup!
Jeg syntes at din opstart er ok... (!) Og syntes at du skal lade din opstart være et religions spørgsmål!
- Med dette mener at "The Bornemann Way" (!)
Har du jo netop selv lige udelukket, men mon ikke det går?
________
Bakterierne lever deres i forsk. cyclus, både i liv. Men også hver især hvornår hvilken gruppe tage sig af hvad... (Nitrosomonas og Nitrobacter)
- Hvad jeg mener med dette er kun kun få af os har tilgang til udstyr som kan fortælle hvornår hvilken bakterie lever i hvilket stadie...
Men måling på kemien i vandet kan give et finger peg! (Visuelt ville der tegne sig 3 grafer: Nh3/ 4, No2 og slutteligt No3, og den avancerede ville vise N2o og N2)
- Men vi klarer os med reations tester, og det går fint... Så med døde sten i opstart ville jeg måle ofte, særligt for Nh3 og No2. Og skifte vand ofte, i relation til tests!
Og for at lade indkørt vand være religions spørgsmål... Da ville nytte effekt af dette vand, være bestemt af hvor de gavnlige bakterier befandt sig i deres cyclus.
- Der skelnes groft imellem: "flock forming", og "freely dispersed"... De frie bakterier vil ses i størst tal i ny etableringer, og når de koloniserer akvarier vil der ses klynge dannelser. For i disse klynger at blive til flere, og igen frie bakterier.
- Så meget groft stillet op kan man sige at succes med modnet vand, bestemmes af hvor bakterien befandt sig i cyclus!
Det skal understreges at jeg anvender sarkasme og ironi i skøn forening med facts...
- For et kuriosum syntes at jeg at have set de fedeste akvarier på reefcentral, oftest/ tit startet med døde sten...
Men vi ved jo alle at de er en samling idioter (!), så det kan man naturligvis ikke. Vi ved nemlig bedre...

- Endnu engang kompliment til dette setup!

Jeg syntes at din opstart er ok... (!) Og syntes at du skal lade din opstart være et religions spørgsmål!

- Med dette mener at "The Bornemann Way" (!)

________
Bakterierne lever deres i forsk. cyclus, både i liv. Men også hver især hvornår hvilken gruppe tage sig af hvad... (Nitrosomonas og Nitrobacter)
- Hvad jeg mener med dette er kun kun få af os har tilgang til udstyr som kan fortælle hvornår hvilken bakterie lever i hvilket stadie...
Men måling på kemien i vandet kan give et finger peg! (Visuelt ville der tegne sig 3 grafer: Nh3/ 4, No2 og slutteligt No3, og den avancerede ville vise N2o og N2)
- Men vi klarer os med reations tester, og det går fint... Så med døde sten i opstart ville jeg måle ofte, særligt for Nh3 og No2. Og skifte vand ofte, i relation til tests!
Og for at lade indkørt vand være religions spørgsmål... Da ville nytte effekt af dette vand, være bestemt af hvor de gavnlige bakterier befandt sig i deres cyclus.
- Der skelnes groft imellem: "flock forming", og "freely dispersed"... De frie bakterier vil ses i størst tal i ny etableringer, og når de koloniserer akvarier vil der ses klynge dannelser. For i disse klynger at blive til flere, og igen frie bakterier.
- Så meget groft stillet op kan man sige at succes med modnet vand, bestemmes af hvor bakterien befandt sig i cyclus!
Det skal understreges at jeg anvender sarkasme og ironi i skøn forening med facts...

- For et kuriosum syntes at jeg at have set de fedeste akvarier på reefcentral, oftest/ tit startet med døde sten...
Men vi ved jo alle at de er en samling idioter (!), så det kan man naturligvis ikke. Vi ved nemlig bedre...

/Flemming,
http://www.kirurgfisken.dk
- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!)
http://www.kirurgfisken.dk
- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!)

- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 9530 Støvring
- Geografisk sted: Støvring
Der er ikke noget der hedder modnet vand, der er noget der hedder brugt vand!
Det vand man køber som modnet vand, er intet værd! Du kan lige så godt bruge rent osmosevand, det er langt bedre! Bakterie Kulturen lever ikke i vandet, men i dine sten, bundlag osv.
DØDE ls kan afgive en del lort, husk at vaske dem godt!
Det vand man køber som modnet vand, er intet værd! Du kan lige så godt bruge rent osmosevand, det er langt bedre! Bakterie Kulturen lever ikke i vandet, men i dine sten, bundlag osv.
DØDE ls kan afgive en del lort, husk at vaske dem godt!
- nesnej
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Kontakt:
Hej Stefan
Det er jo rigtigt, at der ikke er nogen bakterier i de døde sten, men jeg har jo en rimelig effektiv skummer, og jeg vil selvfølgelig holde øje med mine vandværdier meget tit her i starten, Jævnlige vandskifte vil der også blive foretaget. Og ja, det er Carsten der er primus motor på mit projekt, og det særdeles betryggende.
Det er jo rigtigt, at der ikke er nogen bakterier i de døde sten, men jeg har jo en rimelig effektiv skummer, og jeg vil selvfølgelig holde øje med mine vandværdier meget tit her i starten, Jævnlige vandskifte vil der også blive foretaget. Og ja, det er Carsten der er primus motor på mit projekt, og det særdeles betryggende.
Venlig hilsen
Henning Augustine Jensen
Henning Augustine Jensen
- nesnej
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Kontakt:
Hej William
Tak for din forklaring. Den er meget udførlig, og jeg vil som jeg også har skrevet til Stefan fortage vandprøver samt hyppige vandskift. Jeg er ikke i tvivl om der er en hel del religion her i denne hobby, og fred være med det vi gør jo allesammen det vi tror er det bedste.
Tak for din forklaring. Den er meget udførlig, og jeg vil som jeg også har skrevet til Stefan fortage vandprøver samt hyppige vandskift. Jeg er ikke i tvivl om der er en hel del religion her i denne hobby, og fred være med det vi gør jo allesammen det vi tror er det bedste.
Venlig hilsen
Henning Augustine Jensen
Henning Augustine Jensen
- nesnej
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Kontakt:
Her er så lige et par billeder af baljen, som det ser ud her til aften. Jeg skal på et tidspunkt eksperimentere med lyset.
Venlig hilsen
Henning Augustine Jensen
Henning Augustine Jensen
- mathiaskehlet
- Kejser fisk
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 3520 Farum
- Geografisk sted: Farum
Re: Jensens Giesemann 250L. Nye billeder den 7. nov. side 4.
Det ser godt ud Henning, så skal der bare komme liv i dine sten!!
Det skal nok blive super godt!!! Husk at kom med massere af pics!! ;D
Det skal nok blive super godt!!! Husk at kom med massere af pics!! ;D
- nesnej
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Kontakt:
Jeg har optaget en lille video af akvariet på min Iphone, men jeg aner ikke hvordan jeg får den ud af telefonen og ind på saltvandsforum. Er der ikke en her der ved hvordan???
Venlig hilsen
Henning Augustine Jensen
Henning Augustine Jensen
- MAKRRO
- Kejser fisk
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 2770 Kastrup
Kan du ikke bare tilslutte den på bluetooth eller via et kabel? Så burde den dukke op hvor dit C-drev mm. ligesom et memorycard... Og så er det bare at bladre igennem hukommelsen indtil du finde videoen 

Næste gang du peger på nogen, så husk, at tre af dine fingre peger tilbage på dig selv
- nesnej
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Kontakt:
Jeg han kun bruge Itunes på min Mac. Jeg kan ikke se hvor på computeren videoen lægger sig.
Venlig hilsen
Henning Augustine Jensen
Henning Augustine Jensen
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Jeg kan ikke tage video på min iPhone (3G), eller jo det kan jeg godt, men ikke så det er integreret med iTunes.. Anyways hvis den er iTunes kan du marker video'en og holder "CTRL" nede. Vælg kommandoen "vis i finder" eller "Vis arkiv i finder" - Så kan du se hvor den ligger henne.
Alternativt kan den også være i iPhoto.. Og der er det måske endnu nemmere at dele den fra (kan ikke lige huske hvordan det er med film), men ctrl+museklik oven på en fil bringer en liste af muligheder op.
/Henrik
Alternativt kan den også være i iPhoto.. Og der er det måske endnu nemmere at dele den fra (kan ikke lige huske hvordan det er med film), men ctrl+museklik oven på en fil bringer en liste af muligheder op.
/Henrik
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Lidt bedre hjælp - Den kan jo sende direkte til youtube:
http://www.associatedcontent.com/articl ... tml?cat=15
http://www.aiseesoft.com/article/imovie-to-youtube.html
http://www.associatedcontent.com/articl ... tml?cat=15
http://www.aiseesoft.com/article/imovie-to-youtube.html
- JJ
- Rev Rokke
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2730 Herlev
Fed balje!
Det bliver spændende at se hvordan du får presset diverse balling dunke ind i dit skab med den sparsomme plads.
Det er helt vildt som dit vand bare er krystal klart!
Det bliver spændende at se hvordan du får presset diverse balling dunke ind i dit skab med den sparsomme plads.
Det er helt vildt som dit vand bare er krystal klart!
576 lt. Mixed reef - 110 lt. sump
Giesemann Stellar 4x80 watt + 2 stk. Hydra 52 HD
Skimz leopard sl203 skummer
Octo Calreact 140 kalkreaktor med Kamoer doseringspumpe
2 stk. vortech mp40 & Ecotech vectra
Giesemann Stellar 4x80 watt + 2 stk. Hydra 52 HD
Skimz leopard sl203 skummer
Octo Calreact 140 kalkreaktor med Kamoer doseringspumpe
2 stk. vortech mp40 & Ecotech vectra
- nesnej
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Kontakt:
Har nu prøvet at uploade til utube fra telefonen, men densiger der sker en fejl. Jeg tror det er fordi jeg ikke ved hvad der skal stå i kolonnen der hedder koder. Iphone optager i mov men det er ikke det der skal stå i koder feltet.
Venlig hilsen
Henning Augustine Jensen
Henning Augustine Jensen
- nesnej
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Kontakt:
Hej JJ
Der skulle lige være plads til de tre beholdere under akvariet.
Der skulle lige være plads til de tre beholdere under akvariet.
Venlig hilsen
Henning Augustine Jensen
Henning Augustine Jensen
- nesnej
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Kontakt:
Her er der så lidt vandprøve data.
jeg er i øjeblikket ved at justerer KH'en med Decoceans KH+ tilsætningsvæske og er ved at arbejde mig hen på KH værdi på mellem 8.2 til 9. Hvilken KH værdi sigter i andre efter.
Skal om et øjeblik hente min gule kirurg og min dværgkejser fra fiskepensionen.
Giesemann 250L Akvsrium
Vandprøver
Dato Temperatur KH PH NO2 NO3 PO4 Ca Mg Saltindhold
6-Nov-09 25,00 7,00 7,90 0,000 0,500 0,024 425,00 1290,00 1,026
7-Nov-09 7,400 425,00 1290,00
8-Nov-09 7,000 8,000 0,00 0,00 0,00
9-Nov-09 7,000
10-Nov-09 7,700
11-Nov-09 no time
12-Nov-09 7,900 8,100 0,00 0,00 0,00 415,00 1290,00
13-Nov-09 8,100
Det ser godt nok lidt underligt ud når skemaet bliver lagt in på siden, selvom det er ok år jeg skriver det. Håber det giver mening.
jeg er i øjeblikket ved at justerer KH'en med Decoceans KH+ tilsætningsvæske og er ved at arbejde mig hen på KH værdi på mellem 8.2 til 9. Hvilken KH værdi sigter i andre efter.
Skal om et øjeblik hente min gule kirurg og min dværgkejser fra fiskepensionen.
Giesemann 250L Akvsrium
Vandprøver
Dato Temperatur KH PH NO2 NO3 PO4 Ca Mg Saltindhold
6-Nov-09 25,00 7,00 7,90 0,000 0,500 0,024 425,00 1290,00 1,026
7-Nov-09 7,400 425,00 1290,00
8-Nov-09 7,000 8,000 0,00 0,00 0,00
9-Nov-09 7,000
10-Nov-09 7,700
11-Nov-09 no time
12-Nov-09 7,900 8,100 0,00 0,00 0,00 415,00 1290,00
13-Nov-09 8,100
Det ser godt nok lidt underligt ud når skemaet bliver lagt in på siden, selvom det er ok år jeg skriver det. Håber det giver mening.
Venlig hilsen
Henning Augustine Jensen
Henning Augustine Jensen
- Stine
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 2880 Bagsværd
- Geografisk sted: Bagsværd
Hejsa
Jeg hørte at du har hentet fisk
kommer der så nye billeder ?
Jeg kommer ikke i 'kaffeklubben' i morgen - har to ud af tre børn nede med influenza ......
Jeg hørte at du har hentet fisk

Jeg kommer ikke i 'kaffeklubben' i morgen - har to ud af tre børn nede med influenza ......

Startede med RSM 130 i sep08, er primo 2010 erstattet med 720 liter
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=31777&start=30
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=31777&start=30
- nesnej
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Kontakt:
Hejsa Stine
Jeg kommer heller ikke i morgen, ikke på grund af influenzaen, men fordi jeg er arbejdsramt. Der kommer nye billeder senest på mandag. Har prøvet at lægge en lille video på siden , men helt uden held,
God bedring med børnene.
Jeg kommer heller ikke i morgen, ikke på grund af influenzaen, men fordi jeg er arbejdsramt. Der kommer nye billeder senest på mandag. Har prøvet at lægge en lille video på siden , men helt uden held,
God bedring med børnene.

Venlig hilsen
Henning Augustine Jensen
Henning Augustine Jensen
- nesnej
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Kontakt:
Så fik jeg lavet mit XLR dokument om til et JPG, så i kan se de målinger jeg indtil nu har lavet. Jeg ved ikke om det har jeres interesse.
Beboerne i akvariet har det stadigvæk rigtig fint, og der kommer et par billeder i morgen,
Beboerne i akvariet har det stadigvæk rigtig fint, og der kommer et par billeder i morgen,
Venlig hilsen
Henning Augustine Jensen
Henning Augustine Jensen
- rimini
- Palet kirurg
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 4700 Næstved
- Saltvand siden?: 2006
Hejsa, først af alt vil jeg sige jeg synes det er et rigtig flot akvarie du har fået bygget dig af Carsten fra Decocean der. Absolut et alternativ til RSM serien, og faktisk ligeså flot et møbel til stuen.
Når det så er sagt så mener jeg det er alt alt alt for tidligt du har sat de første fisk i baljen, og specielt når du kører med så nye og uindkørte sten som du gør. Det kan jo i worst case betyde at du senere skal starte helt forfra. Algefasen er jo ikke engang indtrådt endnu i baljen udfra hvad jeg kan se på de sidste par billeder, og det kan yderligere betyde at du pludselig vil få et boost af Nitrit, Nitrat og Ammonium, som dine fisk måske ikke kan tåle ...
Jeg ved godt det er svært at vente - tro mig - men man skal altså give det den tid som stenene har brug for, for at kunne modnes og stenene kan klare belastningen.
Det undrer mig hvis Carsten har anbefalet dig at gøre som du gør ... det kan jeg ikke tro eller hvad ?
Men alligevel, super dejlig udførelse og held og lykke
Når det så er sagt så mener jeg det er alt alt alt for tidligt du har sat de første fisk i baljen, og specielt når du kører med så nye og uindkørte sten som du gør. Det kan jo i worst case betyde at du senere skal starte helt forfra. Algefasen er jo ikke engang indtrådt endnu i baljen udfra hvad jeg kan se på de sidste par billeder, og det kan yderligere betyde at du pludselig vil få et boost af Nitrit, Nitrat og Ammonium, som dine fisk måske ikke kan tåle ...
Jeg ved godt det er svært at vente - tro mig - men man skal altså give det den tid som stenene har brug for, for at kunne modnes og stenene kan klare belastningen.
Det undrer mig hvis Carsten har anbefalet dig at gøre som du gør ... det kan jeg ikke tro eller hvad ?
Men alligevel, super dejlig udførelse og held og lykke