Hvide pletter fra forhandler !

Forum for generel snak omkring saltvand.
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Hvide pletter fra forhandler !

Indlæg af StarF »

MathiasWii skrev:
bhjensen skrev:
MathiasWii skrev:Hej igen

Jeg må bare sige det er træls, at man får en fisk hjem fra forhandleren som ikke har været okay!
Fordi det kan da ikke passe at, når mine vandværdier og mit uv filter kører optimal at så den har pletter med det samme den kommer i også tager jeg den op.
Men der er det sådan set for sent. :-(

Er meget skuffet over at der findes forhandler som sælger syge fisk, for så må man sige det kan jeg ikke sælge for den er syg lige nu. Også sætte den i karantæne.

For jeg er jo ikke den første som har købt fisk deroppe som var syge, det har en af mine venner også.
Derudover så jeg jo med min egne øjne at han havde en masse syge fisk. :-(

Og jeg synes det er respektløst, men det er jo bare min mening!

Hilsen Mathias
Har ALDRIG oplevet dette hos Bonnie/Viborg/Gunnar.
Har så sent som idag været derinde - og der var bestemt ikke noget der så sygt ud - tvært imod.
Fik som altid en kvalificeret betjening.
Det må absolut være en "smutter" med din oplevelse.
Har du talt med ham om det?
Hvis du var derine igår, så synes jeg at du skal tage derop igen.
Også når du er deroppe skal du tage at kigge ind i hans såkaldte ''koralø'' for den sommerfuglefisk der går derinde er fyldt med hvide pletter.
Derudover er hans gule kirurger mega tynde og hopper og danser, men der jeg var deroppe lå der også 2 døde fisk i et akvarie. :(
Også synes jeg også at det er helt vil hvor mange fisk han har i de små akvarier.

Jeg må indrømme jeg har selv været ganske tilfreds med gunnar før i tiden, men de seneste 3-4 måneder er det gået helt galt med hans saltvandsfisk.
Tror måske han bare skal holde sig til hans ferskvand hvilket han er fantastisk til, for han saltvand er han ved at ødelægge for sig selv.

Den fisk jeg fik oppe fra gunnar var en klovnefisk, og jeg syntes ikke den havde hvide pletter da jeg stod og kiggede på den.

Men der er ikke grund til at blæse det mere op, for jeg tager bare op til ham også vil jeg have en snak om hvordan han behandler sine kunder?
For han fortæller dem åbenbart ikke alt.

For min ven som hedder Max.
Han tog op til gunnar for at købe sig en fisk til sit saltvandsakvarie, og han købte skam også en fisk og afklimatisrede den og det hele var fint.
Lige indtil at kom den op i baljen, for så kunne han jo godt se at den havde hvide pletter.
Så dagen efter ringer han til mig, for nu havde 2 af hans fisk plus den han havde købt hvide pletter.
Det første jeg spurgte om var jo hvilken fisk han egentlig havde købt?
Han sagde at han havde købte en fin sommerfuglefisk, så spurgte jeg ham om han godt vidste at den ville gå i hans koraller?
Så sagde han nej det vidste han absolut intet om, men han spurgte hvad han skulle gøre?
Jeg sagde han skulle tage den op med det samme og få den langt væk fra hans akvarie.

Det hele endte med at han mistede 3 af hans egne fisk plus den han købte og idag har han ikke saltvandsakvarie længere. :(

Selvfølgelig skulle min ven have læst noget om den inden han købte den, men gunnar skulle da også have fortalt at den ikke var reefsafe. :BA

Det er en træls oplevelse, men jeg giver skam ikke op bare pga. en forhandler.
Jeg køber mine fisk andet steds i fremtiden.

Hilsen Mathias
Syntes godt nok du burde prøve at få styr på historien, inden du langer så kraftigt ud efter en forhandler som du gør. Du virker langt fra troværdig. Sorry, der ud over er der en del forskelige sommerfugle fisk, så hvilke en? Det er bestemt ikke dem alle der er lige slemme, med hensyn til at spise koraller.

Når vi snakker så specielle dyr, som det at holde saltvand er, så man altså også selv et ansvar for at tænke sig om, og vide hvad man køber, det er trods alt ikke guppier!

I alle de år jeg er kommet ved Gunner, har jeg aldrig set en eneste dårlig fisk og det er der ikke ret mange forhandlere der kan sige! Når man langer så kraftigt ud, så bør man sørge for at have styr på tingene selv.
hermes2005
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 7870 Roslev
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Skive
Kontakt:

Indlæg af hermes2005 »

synes nu der har været lidt fisk der har set en smule skidt ud der på det sidste. men det skal så siges til forsvar at sidst jeg var der og spurgte på en fisk og det viste sig den så skidt ud, så meddelte de mig fra butikken at vi nok lige skulle se tiden an og vi aftalte at så kunne jeg komme igen efter et par uger og så kunne vi se på om fisken havde det bedre. stor respekt for det. Nogle gange får forhandlere jo bare fisk som ikke har det godt. også selvom det er dygtige forhandlere.... og så er der stor respekt fra mig for at lade vær at sælge mig en fisk som ikke har det godt. så thumbs op herfra til Gunnar
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Nolan skrev:
Carsten skrev:....
Hvis din vens fisk havde pletter da han fik den hjem, så kan der simpelthen ikke være pletter på de andre fisk dagen efter!
Tjoh - det kan der godt.
... men de kommer IKKE fra den ny-introducerede fisk.

;)

/Kim

Vi er helt enige. :GO
mic jensen
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
17
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: holstebro

Indlæg af mic jensen »

jeg syntes rigtig godt om bonnie i viborg,men jeg har altså også oplevet mange fisk med pletter derinde,men det har jeg nu også set hos en del andre forhandlere,tror ikke helt det er til at undgå når man har så mange nye fisk i samme system..
Brugeravatar
ronny.w
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 6700 Esbjerg
Geografisk sted: Esbjerg 38,5 km Fra kvong
Kontakt:

Indlæg af ronny.w »

Jeg tror aldrig jeg har hørt om nogen som har fået hvidepletter dage efter fra nye fisk.
Og ofte ser fiskene sunde ud i butikkerne og de får hvide pletter efter de er flyttet.
Stammer de hvide pletter nok stor set ikke fra butikken
krisser_1983
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
14
Postnummer: 6740 Bramming
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af krisser_1983 »

Mathias wii: ja jeg vil gi dig fuld ret i din holdning til de dyr hanler der sælger syge fisk. det er det samme med dem som sælger helt nye fisk de har fået hjem fra udlandet. burde de heller ikke sælge efter 14 dage så du er faldet lidt til ro.. håber du får dit problem løst. holdet til at købe af private folk..
Mack
Reactions:

Indlæg af Mack »

Et eller andet sted så er det vel også din fejl ?

Alle ved da at man ikke køber fisk fra et akvarie hvor der er hvide pletter man kan som køber aldrig sige sig fri for at fejl og det altid er forhandler som bære fejlen.

I mine øjne så handler det lige så meget om at man som køber også har sin sunde fornuft med.
Brugeravatar
seier
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
19
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: vordingborg

Indlæg af seier »

hvergang man sætter noget i akvariet uden karantæne løber man en stor stor risiko og gør noget grundlæggene dybt forkert sådan er det bare og det er ikke forhandlernes fejl at en kunde køber en fisk og begår en sådan fejl.

det er sjovt at med akvarier hvor mange har for mange tusinde kroner vil man typisk gerne lave fragtmentbaljer og bruge mange kg på iks og meget der i virkeligheden kan undværes men hvor mange har et karantæneakvarie?? :wink:
Brugeravatar
bhjensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 7850 Stoholm Jylland
Geografisk sted: Stoholm Jyll. (mellem Skive og Viborg)

Indlæg af bhjensen »

Må jeg her, sådan lidt sent i tråden, spørge om hvad "hvide pletter" egentlig dækker over. Er det en éntydig parasitær sygdom eller hvad?
Hilsen Bjørn Heeger Jensen.
Lægelige råd gives: send PB til mig
Boyu 128 L
RSM 250 m. LED og Deltec MC500
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne...
Brugeravatar
Anette
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
17
Postnummer: 8700 Horsens
Geografisk sted: Horsens

Indlæg af Anette »

krisser_1983 skrev:Mathias wii: ja jeg vil gi dig fuld ret i din holdning til de dyr hanler der sælger syge fisk. det er det samme med dem som sælger helt nye fisk de har fået hjem fra udlandet. burde de heller ikke sælge efter 14 dage så du er faldet lidt til ro.. håber du får dit problem løst. holdet til at købe af private folk..
Men er du villig til at give 5 gange så meget for en fisk for at den har gået hos forhandleren i 14 dage i karantæne?
Det er vel købers ansvar at vurdere om fiskene generelt ser friske ud. Vi er jo trods alt ikke tvunget til at købe noget når vi går ind i en butik.. :-)
Mvh Anette og Kristoffer
Lohse
Foxface
Foxface
Reactions:
15
Postnummer: 6000 Kolding

Indlæg af Lohse »

Karantæneakvarie...!!!

KARANTÆNEAKVARIE!!!

FOR S*T*N!!!

Det er fandme dårlig stil at beabrejde en forhandler for noget som burde være ligeså indlysende og logisk som at checke sine vandværdier!

Hvis man vil være sig bare nogenlunde sikker på at holde diverse ting ude af sin balje, så smid det i karantæne IHVERTFALD! en uges tid, og bedre endnu en 14 dage. Se efter den slags ting, og giv den samtidigt noget tid til at tag mad til sig og minimere stressen inden den udsættes for resten af befolkningen i ens balje.

Som en anden skrev, har man råd til at holde saltvand, så har man også råd til et karantæne akvarie. Mit eget kommer tl at stå under akvariet og bliver ikke meget mere en 20-30L med en luftsten eller ligende, men hellere det end at udsætte for mange tusinde kroner fisk for diverse sygedomme...
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

bhjensen skrev:Må jeg her, sådan lidt sent i tråden, spørge om hvad "hvide pletter" egentlig dækker over. Er det en éntydig parasitær sygdom eller hvad?
Der er vist nok tale om flere forskellige parasitter, men de opfører sig på ganske samme måde.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

krisser_1983 skrev:Mathias wii: ja jeg vil gi dig fuld ret i din holdning til de dyr hanler der sælger syge fisk. det er det samme med dem som sælger helt nye fisk de har fået hjem fra udlandet. burde de heller ikke sælge efter 14 dage så du er faldet lidt til ro.. håber du får dit problem løst. holdet til at købe af private folk..

Det er noget slemt vrøvl du skriver.
Jeg vil helst have fiskene direkte fra kassen og inden de er pakket ud.
Og det er MANGE år siden jeg har haft nogen pletter i mit akvarie.

De fisk som får pletter er stressede og det er over dårlige forhold både hos forhandleren og i folks akvarier.
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 2990 Nivå

Indlæg af Han$en »

Carsten skrev:

Det er noget slemt vrøvl du skriver.
Jeg vil helst have fiskene direkte fra kassen og inden de er pakket ud.
Og det er MANGE år siden jeg har haft nogen pletter i mit akvarie.

De fisk som får pletter er stressede og det er over dårlige forhold både hos forhandleren og i folks akvarier.
+1
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Brugeravatar
bhjensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af bhjensen »

Lohse skrev:Karantæneakvarie...!!!

KARANTÆNEAKVARIE!!!

FOR S*T*N!!!

Det er fandme dårlig stil at beabrejde en forhandler for noget som burde være ligeså indlysende og logisk som at checke sine vandværdier!

Hvis man vil være sig bare nogenlunde sikker på at holde diverse ting ude af sin balje, så smid det i karantæne IHVERTFALD! en uges tid, og bedre endnu en 14 dage. Se efter den slags ting, og giv den samtidigt noget tid til at tag mad til sig og minimere stressen inden den udsættes for resten af befolkningen i ens balje.

Som en anden skrev, har man råd til at holde saltvand, så har man også råd til et karantæne akvarie. Mit eget kommer tl at stå under akvariet og bliver ikke meget mere en 20-30L med en luftsten eller ligende, men hellere det end at udsætte for mange tusinde kroner fisk for diverse sygedomme...
Interessant diskussion. Spørger fordi jeg ikke ved så meget om det:
Hvordan sikrer man sig lige så at karantæne-akvariet ikke er inficeret/belastet med noget "usynligt"
- og er stressfaktoren ikke den samme, når man så skal flytte livet til det permanente akvarium?
PS. Karantæne betyder egentlig 40 dage... :T
Boyu 128 L
trolle
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
18
Postnummer: 2200 København N
Geografisk sted: nørrebro

Indlæg af trolle »

Lohse skrev:Karantæneakvarie...!!!

KARANTÆNEAKVARIE!!!

FOR S*T*N!!!

Hva er det lige du skal med et karantæne akvarie på 20 liter?? Det er da de færreste fisk der føler sig godt tilpas i den størrelse medmindre de er juv. size :beer:
210 liter 70Bx60Dx50H, Skimz Monzter SM121, Maxspect Razor 120, Tunze 6015/6025mod
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Hvordan tror du vandet er i et så lille akvarie efter 2 uger?? Et karantæne akvarie skal udstyres nogenlunde som ens hoved akvarie.
Der skali hvertfald være en skummer og gerne et uv filter på
Lohse
Foxface
Foxface
Reactions:
15

Indlæg af Lohse »

????

Kom nu for...

Ja, selvfølgelig kommer der ikke fuldvoksens fisk i, den konklution kunne man tag blot på det nævnte liter antal, som er cirka tal. Men helt præsist bliver det nok nærmere 60L.

Carsten, sludder og den må stå for egen regning hvis du regner med at der ikke vil blive lavet dagelige vandskifte, hvilket undre mig at du konkludere ud af den blå luft. Mht. teknik, så aner jeg ikke hvor du har det fra, men stort set alle jeg har snakket med omkring mit setup, godt nok ikke danskere, køre ved gud ikke med UV filter på deres karantæneakvarie.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Lohse skrev:????

Kom nu for...

Ja, selvfølgelig kommer der ikke fuldvoksens fisk i, den konklution kunne man tag blot på det nævnte liter antal, som er cirka tal. Men helt præsist bliver det nok nærmere 60L.

Carsten, sludder og den må stå for egen regning hvis du regner med at der ikke vil blive lavet dagelige vandskifte, hvilket undre mig at du konkludere ud af den blå luft. Mht. teknik, så aner jeg ikke hvor du har det fra, men stort set alle jeg har snakket med omkring mit setup, godt nok ikke danskere, køre ved gud ikke med UV filter på deres karantæneakvarie.

Gør som du vil, men lad være med at beklage dig når det går galt.
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 2990 Nivå

Indlæg af Han$en »

Hvis man ikke vil besvære sig med UV / Skummer, hvorfor så opstille et karantæne system?
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Brugeravatar
ronny.w
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af ronny.w »

Man kan lave et simpelt karantæne akvarium. der skal ikke være huler gemme steder hvis man har mere en 2 fisk i sådan et akvarium.
Ingen bundlage, Saltindhold på omkring de 1010. God afskumning og et uv filter.

Optimal tid er et sted mellem 3 til 4 uger

Efter endt karantæne skal alt vandet udskiftes og akvarium rengøres.

-----------------------------------------------------

Personligt har jeg aldrig nogen sinde selv brugt eller haft brug for et karantæne akvarium.
Min Achilles og palet har været de eneste, som kunne finde finde på at at få lidt hvide pletter i mit setup.

Men jeg tror så ikke man kan skære alle forhandler over en kam. Har da også hørt folk sige at de fik at vide at det bare var stress pletter efter de var kommet hjem.
Her snakker vi klovne og gule kirurger samt kejser.
Så disse kunne sagtens sælges
DOH!!!

Køber folk så disse fisk er både forhandleren og køber lige gode om det, så skulle man måske kigge indad i stedet for

Men har fisken ingen hvide pletter, når du ser den hos forhandleren, kan man sgu heller ikke tillade sig at klantre ham efterfølgende herinde for det.
Tror næppe nogen kan sige sig fri for at få hvidepletter eller andre former for sygdomme, når de håndtere så mange fisk i løbet af et år.
Der er bare forskel på om de skal eller kan sælges eller ej og det er et Ej i min verden

Men jeg har da lige hørt en sjov historie over pb herinde.
Der siger en forhandler at de ikke må nægte at sælge ting til en kunde, hvis kunden siger at de vil have den pågældende ting.
Her snakker vi alt for store fisk til setup's og andet.

Så nu har jeg lige grænsket dyrevelfærds loven igennem.
Ved sygdom skal fiskene rent faktisk flyttes til et seperat ikke salgs system og medicineres hvis det er nødvendigt iflg. dansk lovgivning
Brugeravatar
bhjensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af bhjensen »

Når nu jeg en gang får tid, plads og $$ til en større balje, så tror jeg da jeg vil indrette mit nuværende Boyu 128 til karantæne-akvarium.
Er lidt neurotisk vedr. dette efter dårlige erfariger med ferskvand for mange år siden.

Spørgsmål: karantænen gælder vel alt det levende? dvs fisk, sten, koraller, anemoner osv.

@ronny.w: skal saltindholdet kun være 1010? - og hvorfor?
Boyu 128 L
Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Geografisk sted: 6950

Indlæg af Jerslev »

Koraller har jeg alrig haft i karantæe. jeg giver dem et bad i noget, som hedder: ReVive COralcleaner, kø'bt i saltvandsbutikken - skulle "efter sigende tage alt uønsket og være godt for fragmenter"
450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
Brugeravatar
ronny.w
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af ronny.w »

bhjensen skrev: @ronny.w: skal saltindholdet kun være 1010? - og hvorfor?
Det gør de foreks i USA, for letter optagelse af ilt
så nye fisk skal ikke arbejde så hårdt
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8970 Havndal
Geografisk sted: Demstrup

Indlæg af Nolan »

ronny.w skrev:
Samtidig får lavt saltindhold eventuelle parasitter til at slippe taget.

/Kim
Brugeravatar
bhjensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af bhjensen »

Nolan skrev:
ronny.w skrev:
Samtidig får lavt saltindhold eventuelle parasitter til at slippe taget.

/Kim
Tak for jeres svar.
Kunne man så måske forestille sig at det generelt var en god idé at holde saltindholdet (i main-akvariet <- nyt begreb) i underkanten af det anbefalede?
Jeg er klar over det afhænger af hvad man har gående/stående i baljen - men alligevel...
Boyu 128 L
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 9530 Støvring
Geografisk sted: Støvring

Indlæg af StarF »

koraller er bestemt ikke glade for at lavere saltindhold, især sps er ikke glade for det. Så det gøres primært i fiske akvarier kun.
Lohse
Foxface
Foxface
Reactions:
15

Indlæg af Lohse »

Hej Bjørn,

Her er et link til behandlingsformen "hyposalinity", det bruges til behandling af parasitter og ifølge mange er det den bedste måde for fisken at blive behandlet for ich.

http://www.reefsanctuary.com/forums/fis ... ocess.html

Jeg vil bestemt ikke anbefale at have din hovedbalje i nærheden af disse værdier, da det ikke kun er de negative ting der elemineres men også de positive...

Mht. til karantæne tank, så skal der selvfølgelig være skummer og varmelegme på, en form for cirkulation luftsten eller ligende. Det var blot den simple konklution at fordi disse ikke var nævnt i min post så skulle det kunne køres uden. Med hensyn til parasit behandling vil jeg personligt foretrække hyposalinity behandling :)
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"