Det er godt og vel en måned siden at jeg kom hjem og selvfølgelig var opstart af akvarium højt oppe på listen over ting jeg skulle igang med først.
Så til de interesserede vil jeg lige vise her hvad jeg har brugt den sidste måned på.
Sidste gang jeg havde mit fluval edge kørende oplevede jeg flere ulemper ved akvariet.
Først og fremmest var lyset langt fra optimalt og for at gøre noget ved det problem har jeg investeret i en Aqua Illumination Nano lampe med tilhørende controller. Den nye lampe passer perfekt oppe under hætten på akvariet og jeg har 'bundet' den fast med flere tråde så jeg hermed har undgået at lave alle mulige smarte modificeringer for at få lampen til at sidde.
En anden ting jeg havde problemer med tidligere, var iltningen af vandet. På grund af Fluval Edge's design har vandet minimal kontakt med luften og det resulterede i ilt problemer.
Dette problem vil jeg løse ved at tilslutte en skummer. For at få plads til en ordentlig skummer har jeg valgt at udskifte hængefilteret med en form for sump der fylder hele den bagerste del af akvariet.
Jeg valgte at bruge hængefilterets tragt til at lede vandet fra akvariet ud i sumpen. Planen er at have skummer, varmelegeme og diverse filtermedier i 'sumpen' hvor vandet bliver ledt tilbage af en lille returpumpe. Jeg har bygget sumpen i akryl og da jeg aldrig har arbejdet med sådan noget før blev resultatet ikke det pæneste. Men praktisk er det. Desuden er det bygget så der er plads til at lægge den originale lampe under sumpen så jeg kan have eventuelle makroalger liggende hernede.
Her er billeder af projektet.

- Her ses hængefilteret - Jeg har skåret tragten af.

- Her har jeg skåret plastikrammen væk så der er plads til at lede vandet ud.

- Tragten sat på. Limet med akryllim.

- En anden vinkel

- Mini-sumpen
Akvariet er under indkøring lige nu uden at sumpen er sat til. I weekenden sætter jeg sumpen til og viser selvfølgelig resultatet.
Som det ser ud lige nu ser teknikken således ud:
Tunze 9002 Skummer
Eheim 600 returpumpe
Jebao WP-10 powerhead
AI Nano lampe med AI Director til styring.