Ja! det er smart hvis man går efter saltvand som ligger så tæt på naturligt havvand som muligtnbd skrev:Jeg kan ikke se fidusen i at fjerne hanevandets naturlige indhold af kalcium, karbonat og bikarbonat med et osmoseanlæg. Det resulterer i lavere pH og bufferkapacitet - hvilket absolut ikke er ønskværdigt i havvand. Det betyder, at man skal tilsætte ekstra meget kalcium af hensyn til stenkoraller og muslinger. Er det smart?![]()
/Niels

Dvs bla. Kh mellem 6 og 8. Mit hanevand ligger som tidligere nævnt på det dobbelte. Dens mule calsium som kommer til at mangle er meget nemt og billigt at erstatte og calsium og Kh (Bicarbonat) skal alligevel tilsættes løbende for at holde værdierne i et akvarium med stenkoraller.
Og igen, igen! kan du tolke betydningen af de mange pesticidrester, organiske og uorganiske komponenter der står på listen fra vandværket???....Jeg kan ihverfald ikke.
Når jeg ser på f.eks mit vandværks værdi for nitrit og ammonium som jo er særdeles farlige i et akvarium så ligger de måske acceptabelt....men når jeg så går ind og ser på målingerne over et antal år så viser det sig at indholdet svinger drastisk fra år til år....faktisk har der nogle år været nitritit og ammonium værdier som drastisk overskred de værdier som vi anser for farlige i akvariet.