Hvor mange her bruger osmose vand?

Forum for generel snak omkring saltvand.

Bruger du Osmose vand i dit akvarie?

Ja
78
55%
Nej
51
36%
Nej ik endnu, men ska ha det købt fordi det er det eneste rigtige...:)
13
9%

Afgivne stemmer: 142

leifkrarup
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Odense

Re: Hvor mange her bruger osmose vand?

Indlæg af leifkrarup »

nbd skrev:Jeg kan ikke se fidusen i at fjerne hanevandets naturlige indhold af kalcium, karbonat og bikarbonat med et osmoseanlæg. Det resulterer i lavere pH og bufferkapacitet - hvilket absolut ikke er ønskværdigt i havvand. Det betyder, at man skal tilsætte ekstra meget kalcium af hensyn til stenkoraller og muslinger. Er det smart? :wink:
/Niels
Ja! det er smart hvis man går efter saltvand som ligger så tæt på naturligt havvand som muligt :wink:
Dvs bla. Kh mellem 6 og 8. Mit hanevand ligger som tidligere nævnt på det dobbelte. Dens mule calsium som kommer til at mangle er meget nemt og billigt at erstatte og calsium og Kh (Bicarbonat) skal alligevel tilsættes løbende for at holde værdierne i et akvarium med stenkoraller.
Og igen, igen! kan du tolke betydningen af de mange pesticidrester, organiske og uorganiske komponenter der står på listen fra vandværket???....Jeg kan ihverfald ikke.
Når jeg ser på f.eks mit vandværks værdi for nitrit og ammonium som jo er særdeles farlige i et akvarium så ligger de måske acceptabelt....men når jeg så går ind og ser på målingerne over et antal år så viser det sig at indholdet svinger drastisk fra år til år....faktisk har der nogle år været nitritit og ammonium værdier som drastisk overskred de værdier som vi anser for farlige i akvariet.
Senest rettet af leifkrarup ons 24. mar 2010 13:54, rettet i alt 1 gang.
Innovative Marine 30 gallon, skummer Skim Mate Midsize , MP 10 , Kessil 350A Led.
Tidligere 250 liters: http://m.youtube.com/watch?v=6SVmvAfMTc4æ
leifkrarup
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af leifkrarup »

Måske ville det være en ide at omformulere dit spørgsmål således: Hvor mange, som har haft succes med et koralrevsakvarium i mindst 3 år, bruger osmosevand.
Som du har formuleret det nu får du en del svar også fra nystartede saltvandakvarister....ikke at der er noget galt i det, men det ville være rart at kunne se på svarene hvem der har lang erfaring og hvem som ikke har.
Når jeg søger svar på et problem her på forum så lytter jeg altså mest til dem som har bevist at de kan drive et rev over længere tid.
Innovative Marine 30 gallon, skummer Skim Mate Midsize , MP 10 , Kessil 350A Led.
Brugeravatar
Brian C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af Brian C »

Nu har jeg kørt med mit 600 liters i mere end to år, og det er kun inden for de sidste 2 måneder jeg har brugt osmosevand
jeg bruger det kun af én årsag, og det er min kalkmixer, vandskift og påfyldning er sket med hanevand

det har ikke givet anledning til problemer... men jeg kan godt se problemet de steder hvor vandkvaliteten svinger meget
jeg har heller aldrig oplevet problemer med underlige værdier eller for høj KH, på nyt vand
mine koraller stortrives, både sps, lps, læderkoraller og alt det andet
og før det store, kørte jeg med hanevand på mit 200 liters

så nødvendigheden af osmosevand afhænger efter min mening utroligt meget af hvor vandet kommer fra, men det er min personlige holdning, som på nogen områder afviger en hel del fra flertallets herinde... som et lille sidespring er jeg ved at læse en bog af Ronald L. Shimek, Ph.D. hvor der bliver gjort op med en hel del af de gængse holdninger indenfor saltvandshobbyen i DK, men mere om det i en anden tråd :wink:
Mvh. Brian
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 9530 Støvring
Geografisk sted: Støvring

Indlæg af StarF »

min kæreste køre et 160L akvarie, der bestod af 25-30kg LS, godt med cirkulation, en 4-5 fisk af mindre typer, samt blød koraller, polypper, og så plade monti, samt digi monti, og lidt lps.. det kørte ganske fint, det var også der vandhane vandet var bedst her ude... akvariet havde dog konstant en no3 på 1-2
leifkrarup
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af leifkrarup »

Brian C skrev:så nødvendigheden af osmosevand afhænger efter min mening utroligt meget af hvor vandet kommer fra, men det er min personlige holdning, som på nogen områder afviger en hel del fra flertallets herinde... som et lille sidespring er jeg ved at læse en bog af Ronald L. Shimek, Ph.D. hvor der bliver gjort op med en hel del af de gængse holdninger indenfor saltvandshobbyen i DK, men mere om det i en anden tråd :wink:
Det er også min holdning....problemet er bare at man ikke ved om ens hanevand er ok før man har kørt med det et stykke tid. Hvis tingene så ikke helt går som de burde aner man ikke om det er lys, de ting man tilsætter, vandet eller noget helt andet der er galt. Man kan læse noget ud af vandværkets angivelser men ikke det hele. :h
Du har været "heldig" med dit hanevand men jeg tror at det er de færreste steder i landet at kvaliteten er i top...det er ihvertfald hvad man hører i medierne.
Og lad os så så hurtigt som muligt høre mere om denne bog og dens konklusion. :y :y
Brugeravatar
Brian C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af Brian C »

Tro mig leif, lige så snart jeg er færdig med at tygge mig igennem den, laver jeg en tråd om bogen

med derudover er vi enige, vandet her i byen er suverænt til saltvandsbrug, ingen nitrat eller fosfatproblemer, silikat er der heller ikke noget af
jeg bruger ikke vandværkets målinger, jeg måler direkte ved hanen
Mvh. Brian
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
Brugeravatar
Fiskeminister
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
15
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Kolding

Indlæg af Fiskeminister »

Brian C skrev:Tro mig leif, lige så snart jeg er færdig med at tygge mig igennem den, laver jeg en tråd om bogen

med derudover er vi enige, vandet her i byen er suverænt til saltvandsbrug, ingen nitrat eller fosfatproblemer, silikat er der heller ikke noget af
jeg bruger ikke vandværkets målinger, jeg måler direkte ved hanen
Hva bruger du til at måle med?
Igang med større balje projekt.. 760l... Ting tager tid... !

Jeg vil nu hellere ha mig et " hand job " end jeg vil gå arbejdsløs... !
LarsSteen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 8963 Auning
Saltvand siden?: 1987
Geografisk sted: Auning / Djursland

Indlæg af LarsSteen »

jeg har aldrig brugt det, men jeg vil da ikke forsværge at jeg måske en dag vil ''lege'' lidt med det.

Men nu måler jeg heller ikke vand, andet højst 1 gang om året :T
Mvh. Lars Steen
mangler Neo. armatus - Pseudochromis fridmani - Synchiropus stellatus - Cent. multicolor
viewtopic.php?f=94&t=12057
[center]Da jeg har lukket mit firma sælger ud af lageret http://www.larssteen.dk/salg.html[/center]
Brugeravatar
herzberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 2640 Hedehusene

Indlæg af herzberg »

Jeg har som tidligere i denne tråd beskrevet hvordan jeg i vinter har kørt med alm. hanevand til ferskvandspåfyldning. Efter at jeg nu er kommet igang med osmosen igen er min redox stedet stødt fra den dag jeg skiftede over til osmose. Med alm. hanevand lå min redox i snit på omkring ca. 340, nu er den efter osmose steget til ca. 390.

Disse tal udlæser jeg på min aquatronica graf, så det er ikke noget jeg griber ud af den blå luft. At der kan være andre ting der spiller ind osv er jeg klar over, men det er da tankevækkende.
Mit 400 liters startet september 2007 ->http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=11421
Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 2760 Måløv
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Indlæg af Nicki Henriksen »

Jeg har brugt hanevand lidt for længe nu og kan som flere er inde på ikke holde sps.
og vil mene alt er som det skal være udover hanevandet

når et anlæg er på f.eks 400L er det så i timen eller hvad?
Brugeravatar
Gargoyle47
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
16
Postnummer: 4700 Næstved

Indlæg af Gargoyle47 »

brugt osmosevand helt fra starten , selv da jeg ikke havde et osmoseanlæg selv købte jeg osmosevand fra den lokale dyrehandler. (havde et 30l)
Boyu 58l til 250l og nu 540 viewtopic.php?f=94&t=40421
og en lille ode til mit gamle viewtopic.php?f=2&p=342322#p342322
Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

hehe hvad koster det hos en dyrehandler?
Brugeravatar
DDT2
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 4190 Munke Bjergby
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Syd- og Vestjælland

Indlæg af DDT2 »

bruger os osmosevand har kørt et par steder med lavt indhold af stoffer men dog kunne det ses over længere periode at det gav alger m.m. bruger kun osmose den dag i dag :)
Brugeravatar
Gargoyle47
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
16
Postnummer: 4700 Næstved

Indlæg af Gargoyle47 »

Nicki Henriksen skrev:hehe hvad koster det hos en dyrehandler?
tror det var 1.5kr pr liter indtil du kom over 20l så faldt det til en kr :)
Boyu 58l til 250l og nu 540 viewtopic.php?f=94&t=40421
og en lille ode til mit gamle viewtopic.php?f=2&p=342322#p342322
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 2990 Nivå

Indlæg af Han$en »

Jeg har overgivet mig, og købt et Osmose anlæg også..

Så jeg er også meldt på "Ja" :)
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Brugeravatar
DDT2
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 4190 Munke Bjergby
Geografisk sted: Syd- og Vestjælland

Indlæg af DDT2 »

haha hansen er du med på bølgen :P
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Han$en »

DET VAR BILLIGT!!!
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Nicki Henriksen skrev:Jeg har brugt hanevand lidt for længe nu og kan som flere er inde på ikke holde sps.
og vil mene alt er som det skal være udover hanevandet

når et anlæg er på f.eks 400L er det så i timen eller hvad?
Nej, det er det optimale som anlægget kan yde ved 25 grader, og 5 bar tryk i vandrørene.
Betingelser der aldrig kan opfyldes, selv ikke med en trykpumpe.
Sådan et anlæg som du nævner vil nok give omkring 250-300 liter om dagen
spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

Hvis det giver 400l i timen er der nok tale om et prof anlæg som koster +20.000 kr for ny. Link til et brugt. http://www.akvarieudstyr.dk/Brugtevarer ... iteritimen

Er det de lidt billigere modeler der er tale om er det opgivet til hvor meget det giver om dagen som feks. dette http://saltvandsbutikken.dk/aquasafe-38 ... p-123.html
Som Carsten skriver er det ved brug af boosterpumpe og den rigtige temp.

Steen
Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Carsten & Steen

Tak for svaret, så må jeg heller få fat i et større anlæg gider ikke det skal tage flere dage af skifte vandet i akvariet, tror I det hele skal ud for jeg kan begynde af se forskel, kan pt ikke rigtig holde sps, har ikke No2 No3 og fosfor? og alt se ellers okay ud.
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Han$en »

Nicki Henriksen skrev:Carsten & Steen

Tak for svaret, så må jeg heller få fat i et større anlæg gider ikke det skal tage flere dage af skifte vandet i akvariet, tror I det hele skal ud for jeg kan begynde af se forskel, kan pt ikke rigtig holde sps, har ikke No2 No3 og fosfor? og alt se ellers okay ud.
Nej, du skifter bare vand med Osmose vand fremover, så går det sin gang stille og roligt.

Men det tager nu altså heller ikke andet end max et par timer at lave 25-30L på et 380L/D anlæg. Jeg kan ikke se nogen grund til at skulle købe et anlæg til flere tusinde pga det! :)
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Nej, du skifter bare vand med Osmose vand fremover, så går det sin gang stille og roligt.

Men det tager nu altså heller ikke andet end max et par timer at lave 25-30L på et 380L/D anlæg. Jeg kan ikke se nogen grund til at skulle købe et anlæg til flere tusinde pga det! :)
Jeg tænker bare alt det skidt der har været i hanevandet har sat sig i stenene og det så ville hjælpe det hele kom op og stenene kom i frisk osmose vand og ligge før de kom tilbage til akvariet, dette er dog en større omgang, omkring 400L
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Han$en »

Nicki Henriksen skrev:Jeg tænker bare alt det skidt der har været i hanevandet har sat sig i stenene og det så ville hjælpe det hele kom op og stenene kom i frisk osmose vand og ligge før de kom tilbage til akvariet, dette er dog en større omgang, omkring 400L
Jeg har selv kørt hanevand indtil i forgårs, hvor jeg hentede et Osmose anlæg - Og har ikke skiftet vand endnu. Jeg kører på 491ppm "Tungt" hanevand i mit system lige nu, som samlet er omkring de 75L :)

Lav du bare ganske alm. vandskifte, og brug Osmosevand fra du får anlægget og frem ad. Det affald der kunne være i vandet, er jo ikke i fysisk form, men bakteriel og mikroskopisk - Derfor kan jeg virkelig ikke se hvordan det skulle sætte sig permanent i systemet. :)

Når du stopper med at tilføre samme mængde affald fx. hver 14. dag, vil systemet automatisk over tid få det brudt ned, eller også vil dine vandskift med tiden få det til at forsvinde :)

Men at du ikke kan holde SPS kan jeg ikke mistænke dit hanevand for. Mit er er jo som skrevet ikke rent på nogen måde, og jeg holder SPS glimrende. Er du sikker på at Ca og Mg er i orden? Det er de 2 mest vitale, efterfulgt af minimale affaldsværdier såsom Nitrit, Nitrat, Fosfat og Amoniak :beer:
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Ca ligger lidt over , Mg en smule under,
kan ikke måle noget Nitrit, Nitrat og Fosfat.

mit problem er der ligger sig noget algelignende på mine sps og sjovt nok kun dem? tænker det er noget nærig der kommer med hanevandet sys også jeg må pudse ruder lidt for ofte
spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

dobbelt 190L=ialt et anlæg på 380l/d med booster pumpe laver ca 25l på 1time 20min.
mit nye dobbelte 380l=ialt 760l/d med booster pumpe laver 25l på 45min

Så ja jo støre anlæg jo hurtigere vand og mindre spilvand er der også. og uden booster pumpe glem alt om de tider det vil tage en krig.

steen
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Nicki Henriksen skrev:Ca ligger lidt over , Mg en smule under,
kan ikke måle noget Nitrit, Nitrat og Fosfat.

mit problem er der ligger sig noget algelignende på mine sps og sjovt nok kun dem? tænker det er noget nærig der kommer med hanevandet sys også jeg må pudse ruder lidt for ofte
Så vender vi lige tilbage til det igen. Hvad måler du med??
Nægter at tro at der ikke er enten noget nitrat eller fosfat når du får alger og skal rense ruderne ofte.
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Han$en »

spdiving skrev:dobbelt 190L=ialt et anlæg på 380l/d med booster pumpe laver ca 25l på 1time 20min.
mit nye dobbelte 380l=ialt 760l/d med booster pumpe laver 25l på 45min

Så ja jo støre anlæg jo hurtigere vand og mindre spilvand er der også. og uden booster pumpe glem alt om de tider det vil tage en krig.

steen
Krig og krig.. Man skal bare have ordentligt tryk :T

Jeg laver 30L på lige over en time på 3. sal uden Boost.. Det er sager :biggrin:
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Brugeravatar
Valentin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 8600 Silkeborg
Geografisk sted: Silkeborg/linå

Indlæg af Valentin »

Hvad skulle den rigtige temp være for at få det bedste ud af sit hanevand gennem osmose anlægget.. Har også booster pumpe, men har sku aldrig tænk over temperaturen fra hanen....?
Mvh Troels

Husk at være gode ved hinanden, det betaler sig..smiler..
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Han$en »

Valentin skrev:Hvad skulle den rigtige temp være for at få det bedste ud af sit hanevand gennem osmose anlægget.. Har også booster pumpe, men har sku aldrig tænk over temperaturen fra hanen....?
Man siger 25c og 6-8 bar for mest optimal ydelse. :)
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Brugeravatar
Valentin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 8600 Silkeborg
Geografisk sted: Silkeborg/linå

Indlæg af Valentin »

Ok..... fjolset valentin her plejer bare at åbne for den helt kolde hane..

Må da lige tjekke temp næste gang og få det til at passe på ca de 25..

Takker mange gange
Mvh Troels

Husk at være gode ved hinanden, det betaler sig..smiler..
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"