Jern

Forum for generel snak omkring saltvand.
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Re: Jern

Indlæg af AndersGS »

PoulD skrev:
AndersGS skrev:
Selvfølgelig kan de lade sig gøre! Men man skal passe på med at overlade noget så potentielt farligt til et automatiseret system. Som maskinmester har jeg oplevet mange magnetventiler der har fejlet.
Men man behøver jo ikke magnetventiler. En lille pumpe som pumper en sjat saltvand ud i kloakken en gang i timen (og selvfølgeig spærrer for osmose pumpen imens) og derefter en en anden pumpe som sekventielt pumper en sjat af det månedligt opblandede saltvand ind i akvarie systemet.
Selv en strømafbrydelse på et hilket som helst tidspunkt vil ikke få den mindste indflydelse på saliniteten.
Hvis det hele er styret af en lille rendundant PLC og rendundante niveau følere, kan det vel gøres endog langt mere sikkert end bare den automatiske påfyldning af RO vand for fordampning som jo stort set alle har.
Man kan jo endda lade PLC'en sende en SMS i alle mulige situationer (f.eks. hvis den ene pumpe er blevt lidt langsommere end den plejer at være).
Jeg gentager lige mig selv: "Selvfølgelig kan de lade sig gøre!"

Men med det du lister op der, Poul - så ligger vi på den gode side af 5000,- for et automatisk vandskiftesystem, hvis ikke endnu mere. :biggrin: :biggrin:
Brugeravatar
Anette
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
17
Postnummer: 8700 Horsens
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Horsens

Indlæg af Anette »

Skønt med al den respons ;)
Crazy: Vidste ikke at indholdet i salten er forhøjet i forhold til ideelle værdier - vil man ikke kunne afprøve dette ved at måle en gang nyopblandet saltvand, så længe det er det samme salt man bruger. Man kan selvfølgelig ikke måle for alt, men iod er i hvertfald muligt at måle.

PoulD: God ide, det kunne godt nok være lækkert med sådan et system. Problemer jeg lige umiddelbart ser i det du nævner, er at der (i hvertfald på vores system) er en buffer i vandstanden. Den er altså ikke konstant i retur kammeret, men falder noget før vandpåfyldningen starter. I dette tilfælde er det ikke ligemeget hvornår vand-udskiftningen begynder. Hvis den hver gang fylder mere saltvand på (for at tage højde for bufferen i vandstanden) end den tog af, så vil saliniteten ændres.
Vores problem er dog at vi ikke har plads til at have saltvand til en måneds små vandskifte til at stå.

For vores skyld fortsætter i bare diskussionen her, det er da et meget godt løsningsforslag ;)
Mvh Anette og Kristoffer
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af PoulD »

@Anders: hehe, jeg kunne såmænd ikke drømme om at lave et sådant system på min lille balje. Men jeg har så heller ikke hverken robot støvsuger eller robot plæneklipper. På mit tidligere setup havde jeg det faktisk helt fint med at påfylde både ferskvand, vodka og Balling manuelt.
Jeg så det egentlig mest som en udfordring af ren akademisk karakter.
Meeen .. . hvís vi går 20 år tilbage var det vel også en vanvittig tanke, at opvasken kunne klares automatisk.
Speaking of which: Programværket på min opvaskemaskine gik engang i stykker, så jeg måtte stå foroverbøjet i 2 timer og dreje det manuelt hver gang der skulle vaskes op :scream:
Dovenskab er slet ikke så skidt endda. Det har været den primære årsag til mange geniale opfindelser :-)

@Anette: Med en lille og langsom vandudskiftning, og evt. lidt delay inden påfyldning, ville jeg da tro buffer problematikken måtte være præcis den samme som ved ferskvandspåfyldning (om end bufferen så er den modsatte vej)?
Ellers er det vel bare at ofre et par tusinde mere på et par elektroniske flowmålere :biggrin:

Mig mand, mig ha kød. . . . og teknik :y

:beer:
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

AndersGS skrev:
PoulD skrev:
AndersGS skrev:
Selvfølgelig kan de lade sig gøre! Men man skal passe på med at overlade noget så potentielt farligt til et automatiseret system. Som maskinmester har jeg oplevet mange magnetventiler der har fejlet.
Men man behøver jo ikke magnetventiler. En lille pumpe som pumper en sjat saltvand ud i kloakken en gang i timen (og selvfølgeig spærrer for osmose pumpen imens) og derefter en en anden pumpe som sekventielt pumper en sjat af det månedligt opblandede saltvand ind i akvarie systemet.
Selv en strømafbrydelse på et hilket som helst tidspunkt vil ikke få den mindste indflydelse på saliniteten.
Hvis det hele er styret af en lille rendundant PLC og rendundante niveau følere, kan det vel gøres endog langt mere sikkert end bare den automatiske påfyldning af RO vand for fordampning som jo stort set alle har.
Man kan jo endda lade PLC'en sende en SMS i alle mulige situationer (f.eks. hvis den ene pumpe er blevt lidt langsommere end den plejer at være).
Jeg gentager lige mig selv: "Selvfølgelig kan de lade sig gøre!"

Men med det du lister op der, Poul - så ligger vi på den gode side af 5000,- for et automatisk vandskiftesystem, hvis ikke endnu mere. :biggrin: :biggrin:
Først, det behøver ikke at koste ret meget - alt efter hvad man har i forvejen selvfølgelig.
Selv hvis du starter fra 0, koster det højst 3.000,00. Køber du brugt udstyr er det selvfølgelig billigere.

Og jeg vil også sige, at det giver mest mening når der skal skiftes en hvis mængde, som Poul Id er inde på.
Det er vel lidt som med en kalkreaktor. Skal det gøre en forskel alene set ud fra en økonomisk synsvinkel, så lader det til at ca 400L er the golden spot.
Er det under, er det billigere at køre med Balling. Det er i hvert fald hvad de har fundet ud af henne i USA.

Jeg kan ikke helt følge problematikken omkring saliniteten. Delay på osmolatoren er vel på 5 min, hvis ikke mere.
Det skulle være rigeligt til, at det kun har akademisk interesse. Man fylder jo på igen næsten med det samme.

@Anette Det med at der skulle være stoffer der er overdosseret ifht havvand, har jeg fra min gode biologven.
Det skulle angiveligt være for at kompenserer for, at nogle af emnerne er mere flygtige end andre. Han plejer at være godt inde i sagerne, så jeg tror han har ret.

Mht at gøre det fuldautomatisk med saltblanding og hele pibetøjet, så fandt jeg dette link.
Manden er tekniknørd. Findes det, har han det. Og det ses tydeligt.

Systemet hedder Dailyseas og skulle, som jeg læser det selv blande og fylde i. Men så har Anders sikkert ret i at det kommer på den gode side af 5 kg.

Prøv at kigge:
http://reefkeeping.com/issues/2008-12/totm/index.php

Jeg skal nok beskrive min idé lidt senere idag. Det kunne være interessant at høre jeres mening. Har desværre noget arbejde der skal fra hånden.

Ad: det saltkar som Poul Id lagde ind.
Det ligner det min gamle samarbejdspartner havde bag på sin Toyota HiLux til saltspredning.
Det fungerede rigtig godt, indtil den dag den smed kar og spreder på Roskildevej lige ude ved Carsten. Det røg af under en acceleration med ca 500Kg+ salt i.
Det var en fest - lige i myldretiden :K .

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

3000,- så skal PLC'er da være faldet væsentligt i pris siden sidst jeg kiggede.. :Peace:
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

Og jeg æder mine ord igen.. Det ku' man sku'!

http://www.smartdk.com/images/Nyheder/P ... 20eng..pdf

Nu skal der leges!!!!
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Automatisk vandskift.

Min idé går ud på følgende:

Jeg havde som nævnt længe gået og rodet med tanken om dette.
Da jeg så besluttede at skifte fra væsker til kalkreaktor, fik jeg nogle ledige kanaler på min Gro Tech dosseringsmaskine.

Da jeg går ud fra at den er fløjtende ligeglad med hvilke væsker den hiver igennem, blot viskositeten er den samme, var det oplagt at den måtte kunne anvendes.

Planen er så at blande en 60L bøtte med saltvand. (har købt en lille pumpe til at holde det i bevægelse, ved ikke om det er nødvendigt).
Den ene kanal på Gro Tech´en: Her stikker man snablen ned i bøtten og sikrer den ved bunden. Udgangen op i sumpen.
Den anden kanal: her gør man så det samme, men i omvendt rækkefølge. Snablen ned i Sumpen og udgangen i en spildbøtte. Er man hardcore sættes den direkte til afløb.
Der kan dog være et problem omkring en eventuel hævert effekt. Hjulene i dosseringsmaskinen burde dog forhindre dette. Ellers skal bøtten hæves.

Så indstilles de til at suge/tilsætte dagligt eksempelvis over 6 - 8 eller flere/færre gange. De kan vist ikke indstilles til at suge samtidig, men jeg ved de kan med 5 min mellemrum.

Gro Tech´en kan maksimalt tilføre 2000ml dagligt og det er så sikkerheden. Der skulle ikke kunne ryge mere end 2L i døgnet forkert. Hopper slangen op af sumpen feks, er skaden begrænset.
Med fuldt skrald giver det et vandskift på 60L om måneden. Det er ikke ret meget, men så kan man sætte flere kanaler på. De kan jo suge fra samme bøtte, som så bare skal fyldes oftere.

Ulempen ved denne metode er, at man kun får skiftet vand. Men det er det samme med alle de semiautomatiske systemer jeg har set. Der suges intet snask ud af akvariet.
At der ikke skiftes mere end 60L eller hvor mange kanaler man nu sætter på, giver jo én en mulighed for at lave et større vandskift hver 14 dag/månedligt, hvor man får suget noget af det der ligger på bunden, i sumpen eller hvor der nu samler sig organsisk materiale, ud.
Skifter man flere gange dagligt giver det heller ikke problemer med saliniteten. Mængderne vil være af en sådan størrelse, så osmolatoren ikke vil nå at fange det (regner jeg med) :wink:

Af ulemper eller ting man skal iagttage er flg.
Man skal gøre det fast. I princippet kan man skifte de mængder man lyster dagligt, det skal bare ske - dagligt. Det må ikke smutte, for så ryger stabiliteten.

Det andet problem er at slangerne slides. De påvirkes jo mekanisk og det slider på dem. De begynder at bliver "ru" på indersiden og så stiger modstanden og der tilføres mindre vand.
Men det gælder ikke kun for vandskift. Det gælder jo også for Ca, Kh, Mag og hvad vi nu tilsætter.
Jeg har fået at vide, at man på laboratorier skifter slanger ofte, for at være sikker på at de giver de mængder man regner med.

Hvor hurtigt det bliver et problem ved jeg ikke, men jeg anvendte en Aqua Medic Sp 3000 dosseringspumpe til at føde min kalkreaktor for at kunne holde styr på flowet.
Den tabte mindst 25% af sin effekt på 2 måneder (jeg målte det). Da slangen blev skiftet (der følger nemlig en ekstra med når man køber pumpen :wink: ) så var effekten normal igen.
(det målte jeg også).
Disse slanger er dyre. De må anvende noget meget dyr silikone til de slanger. Ca. 150,00 pr. stk.
Jeg fandt dog ud af, at der ligger et firma i Herlev der sælger silikoneslanger til medicinal og fødevareindustrien, som kan levere slanger i "løs vægt" til ca 25% af prisen.
De har tilbudt mig at hjælpe med at finde den rette slange. Jeg kan skaffe navnet til dem der måtte være interesserede.

Man kan med rette sige, at det måske ikke er så stort et problem ifht vandskiftet. Det er straks noget andet med tilførslen af de andre ting vi tilsætter.
Hvad nu hvis det er fordi ydelsen falder pga slid på slangerne og ikke pga et øget forbrug fra korallerne at forbruget "stiger"?

Nu skal man jo ikke se spøgelser, men det kunne da være interessant at måle om dosseringsmaskinen tilsætter det vi tror.
Jeg har ikke selv målt, men jeg ved at en af de andre brugere på SF har målt på sin maskine og her var effekten faktisk faldet målbart.
Men så længe den blot falder i effekt så er problemet ikke større end at man skifter slangen. Det ville være værre den anden vej.
Men jeg har ikke hørt om nogen der har skiftet slangerne og heller ikke hørt det omtalt før. Personligt har jeg ikke skænket det en tanke før.

Det blev en længere smøre og jeg håber det giver mening.
Det har ihvert fald været interessant at teoretisere over.
Gad vide om det fungerer i praksis og ikke kun i teorien.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
DennisJ
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
20
Postnummer: 2750 Ballerup
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Ballerup

Indlæg af DennisJ »

Hej Erik,

Randy på reefcentral, og andre brugere over there kører et lignende setup, de bruger en "dual head reef filler" pumpe, det er en membran pumpe, så den bliver ikke slidt på samme måde som doseringspumpe. pumpen kan fåes i forskellige versioner, mellem 6,5 og 30 Gallons dagligt ;o)

Den har dobbelt pumpe enhed, så kan du suge op i starten af sumpen, og pumpe friskt saltvand ind ved returpumpen, så er der konstant tilførsel af nyt vand.

http://www.reefcentral.com/forums/showt ... ?t=1370130
pumpen:
http://www.aquadirect.com/store/product ... t=0&page=1
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af Bingocaller »

Se nu begynder det at ligne noget drenge!

Evt. kunne man kører det over en doseringmaskine Erik der kørte på tid istedet for ml - så ville det være nemmere at justere den ind.

Sæt den til at suge ud som konstant og så bare justere op og ned i tiden på den anden- afhængigt af hvor og hvor langt vandet skulle transporteres
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Hej Dennis og Bingocaller.

Tak for jeres fine inputs.

For det første var det en fornøjelse at se at Randy HF åbenbart også kan se værdien af et dagligt vandskift, samt at han tilsyneladende kører det på nogenlunde samme måde
som jeg havde forestillet mig at det skulle gribes an på. Altså med blandet saltvand som fyldes på i takt med at der hives vand ud. (eller overfortolker jeg?)

Der hvor jeg ser et problem er at der bruges to pumper simultant (hvilket er bedre end mit forslag), men det fordrer dog at de to pumper kører absolut ens og det tror jeg ikke de kan.
Med dosseringsmaskinen er det den samme enhed der kører de to kanaler og det burde alt andet lige give en mindre mulighed for differencer i mængden.

De pumper du sendte links på Dennis ser rigtig lækre ud. Men jeg kan ikke se nogen begrænsning i daglig mængde på dem. Kan du se nogen? (måske har jeg bare ikke kigget godt nok)
Det var et af mine argumenter for brugen af Gro Tech´en, at der netop var et max på 2000ml pr dag. Det var sikkerheden i forslaget.

@ BC Jeg kender godt til de dosseringsmaskiner der kører på tid i stedet for på mængde og det kunne i det mindste sikre at de giver den samme mængde.
Men ønsker du at dossere en bestemt procentdel dagligt, vil man nok have det samme problem med sliddet på slangerne og så VIL mængden reduceres så du ikke tilsætter
det du regner med, tror du ikke?
Ved ud om de har et dagligt limit så man ved det har en indbygget sikkerhed?

Erik

Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af PoulD »

@Erik: Som jeg forstår det, er der ikke tale om to pumper, men om en membranpumpe som på den ene side af mebranen pumper vand ud af baljen samtidig med den anden side af membranen pumper vand ind i baljen. Med mindre der kommer luft i pumpen, må det nødvendigvis give 100% ens vandmængde ud og ind.

Edit: Efter at have læst tråden ser jeg nu at det ikke er sådan. Det er en dual-head pumpe med uafhængig justering. Anyway, hvis der er slagtæller på begge membraner, og de sættes til samme antal slag, er jeg overbevist om, at mængden også er ret præcist ens.
Senest rettet af PoulD ons 12. sep 2012 09:43, rettet i alt 1 gang.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af Bingocaller »

Jo men sliddet ville jo være identisk på begge pumper stort set - så faldet burde alt andet lige være det samme. Og hvor meget sliddet er er jo nok begrænset.

Jeg mener den jeg havde (marine color tror jeg den hed - den som ultra led sælger) havde samme maks på 2000 ml om dagen
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 9530 Støvring
Geografisk sted: Støvring

Indlæg af StarF »

GHL akvarie computer, har et "program" lavet til automatisk vandskift. Kræver 2 level floatere, 2 pumper, og en stik dåse til computeren. og så en beholder hvor man har sit nye saltvand. Så kan systemet sættes til at skifte 5l vand, hver 3 dag. Så længe der er vand i beholderen.
Brugeravatar
Anette
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
17
Postnummer: 8700 Horsens
Geografisk sted: Horsens

Indlæg af Anette »

Mads: ved du om den kan kobles til at stoppe retur pumpen imens den skifter? Det ender med Kristoffer får mig helt overtalt til at skifte den gamle aquatronica ud til GHL ;)
Mvh Anette og Kristoffer
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 9530 Støvring
Geografisk sted: Støvring

Indlæg af StarF »

Anette skrev:Mads: ved du om den kan kobles til at stoppe retur pumpen imens den skifter? Det ender med Kristoffer får mig helt overtalt til at skifte den gamle aquatronica ud til GHL ;)
Det vil jeg tro man kan, via dens mere advanceret programerings muligheder

Det der er med fungere sådan her:

1: pumper nyt vand ind i akvariet, til det når nummer 2 level sensor
2: starter med at tømme akvariet, til vandstanden når til 1 level sensor

alt imens hele systemet køre. Men burde nok være muligt, at lave så den slukker for et stik, når programmet aktiveres og aktivere retur pumpen igen bagefter, men omvendt så vil det vand du pumper ud, være en blandning af det nye og gamle, i en højre koncentration, end hvis retur pumpen kørte, så skal man nok programere hele processen om, så den starter med at slukke retur, tømme vand ud, fylde vand i, starte retur. burde være muligt :)
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af PoulD »

Anette skrev:Mads: ved du om den kan kobles til at stoppe retur pumpen imens den skifter? Det ender med Kristoffer får mig helt overtalt til at skifte den gamle aquatronica ud til GHL ;)
Anette, vil niveauet i sumpen ikke stige, hvis du stopper returen?
Hvis det er din bufferproblematik i returkammeret du tænker på, vil det så også være et problem hvis du gør det omvendt (som Mads siger GHL'en gør) pumper nyt vand ind, før du pumper ud?
I alle tilfælde, hvis du nu spærrer for osmolator pumpen i f.eks. 20 minutter efter et vandskift, vil de 2 saltvandspumper så ikke i mellemtiden have udjævnet dit bufferproblem?

Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

PoulD skrev:@Erik: Som jeg forstår det, er der ikke tale om to pumper, men om en membranpumpe som på den ene side af mebranen pumper vand ud af baljen samtidig med den anden side af membranen pumper vand ind i baljen. Med mindre der kommer luft i pumpen, må det nødvendigvis give 100% ens vandmængde ud og ind.

Edit: Efter at have læst tråden ser jeg nu at det ikke er sådan. Det er en dual-head pumpe med uafhængig justering. Anyway, hvis der er slagtæller på begge membraner, og de sættes til samme antal slag, er jeg overbevist om, at mængden også er ret præcist ens.
@Poul
Jeg hæftede mig mest ved RFH vandskiftesystem.
Som jeg læste det, så bruger han to pumper. En til at hive ud og en til at pumpe i (eller har jeg læst det forkert)
Der er vel næppe to pumper der kører helt ens selvom de er af samme type. Men måske kan de justeres så de kører ens.
Det var en af mine begrundelser for at bruge en bøtte til at fylde spildvandet i (i hvert fald indtil jeg så hvordan det kørte), at jeg kunne holde øje med mængderne.

UPS: 13.09 Efter Dennis´s indlæg gloede jeg efter endnu engang i RFH indlæg i debatten på RC.
Og det er korrekt at han anvender (eller sandsynligvis anvender) de pumper som Dennis linker til.
Tror nok jeg opfattede det der dual-head som et salgsnavn eller lign.
Anyway, så gik det først op for mig da jeg var gået i seng i går hvordan det hang sammen. Sorry :embarassed:

De pumper Dennis linker til ser rigtig gode ud. Dem vil jeg nok anvende når/hvis jeg kommer igang med projektet.
Som jeg ser det skal de dog bruge noget styring ala det som Anders fandt frem eller er jeg forkert på den her?

Erik
Senest rettet af crazy seahorse tors 13. sep 2012 06:35, rettet i alt 1 gang.

DennisJ
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
20
Postnummer: 2750 Ballerup
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Ballerup

Indlæg af DennisJ »

http://www.aquadirect.com/store/home.php?cat=1538

Hej Erik, hvis du kigger på 2000 modellerne er det dobbelte pumper, de fåes i 4 modeller som flytter maks mellem 6,5 og 30 gallons dagligt, de kan justeres individuelt så det burde være muligt at lave 1-1 kontinuert vandskift;o)
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

@Anette Hvorfor vil du stoppe returpumpen?
Hvis man anvender en Gro Tech dosseringsmaskine vil man kunne skifte op til 2L. om dagen fordelt på op til 12 gange.
Den hiver hhv ud og ind inden for 5 min, så jeg tror ikke du vil få problemer med hverken den ene eller anden pumpe/osmolator.
De vil ikke registrere de små mængder, med mindre du kører meget snert på med dine niveauer.

Forøvrigt så tror jeg at du vil opleve en markant bedring af dine farver, hvis du kunne få et dagligt vandskift til at fungere.
Hos mig har bare et ugentligt vandskift gjort en kæmpe forskel. Jeg har polypper og farver som jeg aldrig har haft før.
Jeg har jo så også valgt at køre med Kalkreaktor i stedet for væsker. Det har helt sikkert også en stor indvirkning på det.
Så kunne du måske også droppe nogle af dine tilsætninger. Jeg har droppet stort set alt udover Amino og Pohls Ekstra.

Jeg holder med Kristoffer (lyt du blot til ham :y )
Jeg har lige skiftet til GHL og er meget tilfreds. Havde IKS før og fandt den alt for svær at indstille.
At GHL´en betjenes fra pc´en er en stor lettelse, i hvert fald for mig.
Alle de ting som Starf nævner er jeg slet ikke kommet til endnu, men det kobles på lidt efter lidt når behovet opstår.
Det er en lidt ny verden for mig, med en computer der fungerer så man rent faktisk får glæde af den :wink: .

Erik

Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"