Takker jer begge...
- Og jeg forstår hvorfor I ikke forstår!
Men en beskrivelse for min bevæggrund som følger:
Dette som skrevet ovenfor er en ærlig, men også pinlig indrømmelse for de tanker jeg har gjort omkring dette setup siden
opstart...
Med det "pinlige" mener jeg at jeg kun havde centimeter for øje, ikke vægt med i mine betragtninger!
I min erkendelse af opnået centimeter lagde vi planer for et + 3000 liters
akvarie, dette med drømmen om at have købt "mit livs sidste
fisk"... Naivt med forestilling om at kunne holde disse
fisk til de døde af alderdom!
- Sandt... Jeg opnået at indsamle en homogen og tilsammen velfungerende flok! Men min sohal er allerede nu vokset til "bekymrende" størrelse. Ikke i den forstand bekymrende endnu... Men lader jeg tiden gå bliver mine
fisk vanskelige at komme af med!
Så det er min beslutning at stoppe dette nu for at kunne fordele mine
fisk til et antal akvarier hvor de hver for sig kan opnå et godt og langt liv... Jeg har erkendt at denne plads som kræves for at kunne holde denne flok tilsammen, ikke bliver ført ud!
- Sandt... Jeg kunne erstatte dem med andre når de vokser sig for store! Men man har hvergang man introducerer nye Kirurger nye problemer med alt hvad det indebærer.
Jeg har ganske vidst haft held til det, men så nemt er det heller ikke!
Jeg lader mig stille tilfreds med den opgave jeg satte mig for: En bestand af Acanthurus i harmoni!
______
Der vil ske een af to:
150x 120x 50
- Eller:
120x 100x 50
Med øverste forslag vil det indebære at udskifte til store lumenarc´s
- Med sidste forslag= 600 liter vil det indebære at beholde de lumenarc´s jeg har, men udskifte mine 4x 54Watt´s T5 med 4x 39 Watt T5
Falder valget på sidstnævnte så er det ganskevidst en reduktion i liter, men givet dets grundmål bliver en "ned gradering" ikke mærkbar.
- Så alt i alt tæller det mest for en pinlig indrømmelse, end det tæller for at være ærgeligt!
Udskrivning til nyt
akvarie regner jeg relativ, givet at jeg uanset løsnings model kan bevare allerede indkøbte udstyr!
- Jeg skruer bare lidt ned for "charmen"...
_______
Jeg har på godt og på ondt delt mine tanker, og mine holdninger til det med rimelighed at holde Kirurger. Og disse mine holdninger og meninger er uforandret de samme!
Og med disse mine meninger om hvad der forudsættes for at holde disse
fisk på sigt, har jeg valgt at stoppe. Men de er uforandret de samme... For Kirurger gennerelt, men i særdeleshed for Acanthurus i flok!
- Slutteligt, Endnu engang tak til jer alle!
Dette er for mig at betragte som en rejse... "Jeg har blot valgt et andet bestemmelses sted, end det der var målet da jeg stak kursen af"!