Ville jeg kunne drage nytte af en Grotech TEC III for evt. at kunne tilsætte stoffer til akvariet for at nedbringe de _¤%#&¤%/ alger og roser?
Eller skal jeg hen i noget nitrit / nitrat filter etc...?
Når du har alger, er det fordi, der er noget galt i akvariets balance. Altså har du for meget næring i forhold til dit filters effektivitet. Har du målt dine værdier? Tænker især på nitrit, nitrat og fosfat. Og husk at tjekke jævnligt, at skummeren kører, som den skal. Hvilken skummer har du, og hvornår fik du renset den sidst?
Glasroser behøver ikke at komme fordi, der er noget galt med akvariet. Det er bare et dyr, der spreder sig ad helvede til. Tag en sprøjte med saltsyre og skyd et par stykker om dagen og skaf evt. nogle wurdemanii.
Dine alger er som sagt et bevis på, at der er for meget næring i vandet. Derfor skal du aboslut ikke tilsætte andet end, hvad du VED, der ikke er for meget af. Altså skal du ikke tilsætte jod osv. medmindre du først har lavet en måling, der antyder, at der er behov for det.
Har lige tømt skummeren idag, gør det ca. med en uges mellemrum.
Nitrit, nitrat og fosfat må jeg lige måle her senere idag så skal jeg fortælle hvilke værdier de har.
jeg vil skyde på du har overfordret og der er formeget nitrat osv i vandet. Nedsat foder mæmden og høst alt de alger du kan manuelt, så giv det noget tid med ninimalt fodring og høstning af alger m.m.
du bliver nok nødt til at lave nogle målninger af vandværdier hvis vi skal hjælpe dig mere konkret!
Alge skraber har jeg skam har må jeg nok indrømme bare ikke været super aktiv med den.
Værdierne kommer i aften når jeg lige får taget nogle målinger, da jeg lige har et badeværelse jeg skal have pudset så jeg kan få lidt på væggene igen.
Tror nu heller ikke pincet-fisk tager glasroser men en C. Kleinii tager dem næsten med garanti. Min har rippet min balje totalt for glasroser og der var MANGE.
Ulempen er så, at når der ikke er flere glasroser, går den på koralerne istedet.
Køb eventuelt en pincetfisk når du har fået nogelunde styr på dine vandværdier, til dine glasroser det har jeg haft held med.
Det er bestent ikke alle der gør det!
Og, stol ikke på sera's testsæt
Helt enig, brug heller saltfert.
Bruger du Osmosevand?
Hvis det er udviklet sig med alger siden nytår kan det være dit vandhanevand de er begyndt at bruge noget som jeg mener hedder jernhydroxid som giver alger.
Bare jeg smider 10l vandhanevand i mit 530l får jeg alger i ca 5 dage.
Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!
frederik skrev:
Mit råd: fjern så meget uønsket vækst som det nu er muligt manuelt og køb dig nogle nyttedyr (div. snegle, rejer, krabber, krebs, fisk osv. ...)...
Kan du evt. nævne hvilke type nyttedyr som ville være at foretrække.
Skal lige nævnes at jeg har et, en eremitkrebs med blå striber på sorte ben.
Turbosnegle og søharer er MEGET effektive til at fjerne alger.
Citat: "Hvis det er udviklet sig med alger siden nytår kan det være dit vandhanevand de er begyndt at bruge noget som jeg mener hedder jernhydroxid som giver alger. "
Hvad skulle det gøre godt for??
Som de andre siger, så er Seras test sæt ikke pålidlige.
Har du et refugie koblet på dit akvarie? Det er en rigtig god ide at have da du så kan fylde det med alger som kan hjælpe med at holde vandet rent.
Algerne ligner en Caulerpa art og det er ikke sikkert at din kirug gider at spise den da Caulerpa indeholder toxiner som skal holde herbivorer fra at æde den. Så manuel rydning er nok nødvendigt, og så håb på at din kirug ikke er for kræsen