Selektiv filtrering

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Nogle af de sporestoffer som er i saltet, er i så microskopiske mængder, at det formentligt kan være helt lige gyldigt om de er der eller ej.
De fleste af de nødvendige sporestoffer tilsætter man jo alligevel.
Og spørgsmålet som de kloge ikke helt kan blive enige om, er strontium nødvendigt eller ej. Mange mener at det er helt unødvendigt, grunden til at man mener at det skal i vandet er at korallerne optager det, men tvivlerne siger at det ligner Calcium så meget, at korallerne blot optager det fordi det er til stede.
Brugeravatar
Zigge
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 9610 Nørager

Indlæg af Zigge »

Hvis man har en calcium-reaktor på sit system frigiver det så ikke også strontium? Eller tilsætter man det separat?

/zigge
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Zigge skrev:Hvis man har en calcium-reaktor på sit system frigiver det så ikke også strontium? Eller tilsætter man det separat?

/zigge
Der kommer ikke strontium fra en kalkreaktor, med mindre det medie der er i reaktoren indeholder det. Og det mest almindelige medie, er Hydrokarbonat fra Aquamedic, og det indeholder ikke andet en Calcium.
Brugeravatar
Zigge
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
17

Indlæg af Zigge »

Nu har jeg så læst (endnu) mere om algeskrubbere og en af de ting som man støder på flere steder, er at alm. centrifugalpumper ødelægger plankton. Der anbefaler "man" så at bruge en mere skånsom pumpe, f.eks. en membran, stempel eller spande-pumpe.
Jeg kan godt sætte mig ind i at det er mere skånsomme pumper - men hvor meget hold er der i det? Er der rent faktisk nogen der har lavet en undersøgelse af sagen?

/zigge
Brugeravatar
herzberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Geografisk sted: 2640 Hedehusene

Indlæg af herzberg »

http://www.korallen-zucht.de/de/shop/pr ... index.html

Ovenstående er den skummer jeg skrev om. Det er fra samme firma som laver zeovit. De påstår selv, at den er meget mere skånsom, men om det passer skal jeg ikke sige.

"Die sehr natürliche und schonende Abschäumung führt die Luft durch eine großräumige Düse sehr effektiv und dennoch sanft zu. Dadurch wird das Wasser nicht “geschlagen” wie beim Nadelrad, es werden keine Elemente ausgefällt und das Plankton wird geschont."

Til gengæld er den så også monster dyr. Det jeg har læst om den er kun positivt dog.
Mit 400 liters startet september 2007 ->http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=11421
Brugeravatar
Zigge
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
17

Indlæg af Zigge »

Så vidt jeg kan se er det en ganske normal skummer af venturi-typen. Gør den koniske form nogen forskel?
Det er en heftig pris de tager fordi de ved hvordan man laver koniske rør - hvilket ikke er umuligt DIY.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

De pumper som bruges i en spandfilter er da også cirkulationspumper.
De andre pumper har jeg ikke hørt om, så de koster nok mere end spidsen af en jetjager
Brugeravatar
Zigge
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
17

Indlæg af Zigge »

Æh - det var i mangel af et mere teknisk udtryk. En spande-pumpe er vist også det man kalder en eskalator.pumpe.
Det er ligesom et transportbånd med spande på, der så tager en spand vand fra neden og tipper den af når den vender i toppen...
Som du kan se er det ikke nogen ny opfindelse :-)
Vedhæftede filer
P078.GIF
P078.GIF (19.4 KiB) Vist 1214 gange
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8970 Havndal
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Demstrup

Indlæg af Nolan »

Nu stopper du altså Zigge;
Det her er ved at blive for tåbeligt.

Du mener vel ikke du vil bruge denne form for "pumpe" til at skabe cirkulation i din "drømmebalje" ?
For så må der da være direkte adgang til den lukkede.

Jeg ved ikke, hvorfor du bliver ved med at piske op i denne diskussion med dine mærkelige synspunkter - det kan da kun være for at irritere. JEG bliver da ihvertfald irriteret.

/Kim
Jens4200
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
17
Geografisk sted: Slagelse

Indlæg af Jens4200 »

Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af Musiker »

@Nolan - Jeg finder det faktisk ok at der rodes lidt op i hvordan alle siger tingene skal gøres og der kommer alternative løsninger til overfladen.. Tror du man var kommet så langt med saltvandsakvarie teknikken hvis ikke folk eksperimenterede??
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Indlæg af ole kekkonen »

:mrgreen:
nu ved jeg ikke hvor gammelt det classiske berlin setuppet er
det virker som om det er det de fleste bruger med stor succes!!
det er stadig nogen der kører 15 år gammel metode inspirerret af jaubert/monaco metoden og har det fint med det!!
zeovit systemet er vel allerede ved at gå af mode

men det her var noget anderledes jeg fandt

Billede
:jump
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af Musiker »

Hehe ole - det er ikke alt nyt der er godt.. Men indimellem kommer der vel lidt guld ud af eksperimenter ;-)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Hvad har ham gutten i det akvarie ud over sand og et mangrove træ??
Brugeravatar
Zigge
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
17

Indlæg af Zigge »

He he
@ nolan - Jeg syntes da ellers at det kunne være hyggeligt med sådan en gang kæder og træskåle i stuen, jeg tror bare ikke at jeg får lov for fruen :G

Men seriøst - jeg opremsede bare nogle få eksempler på pumper, der ikke ville skade dyrene i vandet. Og ser man på hvad der er i brug i industrien, så er centrifugalpumper langt fra det eneste alternativ.
Sjovt nok skal man ikke vide ret meget om pumper for at se hvor specielt akvariepumper er lavet. Sikkert for at de skal være mere selvrensende - i hvert fald ikke effektive til at flytte vand! :|
Brugeravatar
Zigge
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
17

Indlæg af Zigge »

Og endnu mere seriøst - så vil jeg da gerne indskyde at jeg rent faktisk får meget ud af den her tråd. Jeg har fået flere bud på hvordan tingene kan gøres og god respons.
Jeg er ikke typen der er god til at flyde med strømmen uden at være sikker på at den løber den rigtige vej inden jeg hopper i.
Det er slet ikke umuligt at jeg ender med en helt ordinær tank, med helt ordinær filtrering, men i kan være sikre på at det kun bliver hvis det viser sig at være det jeg tror på er det rigtige for mig.

Jeg ved ikke rigtigt hvorfor denne her tråd er ved at udvikle sig til en diskussion om filosofi og "filter-religion", men det er vel dybest set fordi, der er en del der aldrig har tænkt rationel over hvad de laver, eller hva? Der er for mig intet galt i at gøre det samme som alle andre, men det undre mig at der er nogen der direkte føler sig stødt når man sætter spørgsmålstegn ved tingenes tilstand...
Jeg forsøger bare at træffe et informeret valg i opsætningen af mit første saltvandsakvarie.
Hvis der endeligt er nogen der vil komme med et definitivt indlæg, burde det være af en sådan karakter at jeg straks kunne se faktuelle fordele og ulemper ved en metode i forhold til en anden - lad kirkerne tage sig af religionen...

/zigge
Senest rettet af Zigge tors 31. jan 2008 20:13, rettet i alt 2 gange.
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Nolan »

@Zigge:
Jeg kunne så godt tænke mig at vide, hvordan du "måler" om "vandet løber den rigtige vej" ?
Tilsyneladende ikke på grundlag af antal succesfulde installationer ?

Det er helt fint at være kritisk men kritik kræver erfaring eller ihverfald viden og ingen af delene kan jeg se, hvor du har fra ?

Og nu gider jeg ikke kommentere mere i denne tråd.
Over 'n out !

/Kim
Brugeravatar
Zigge
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
17

Indlæg af Zigge »

Jeg vurdere indlæggene ud fra et optimistisk synspunkt - i ordet egentlige forstand - optimisme, det bedste af alle verdner.

Til at begynde med oprettede jeg denne her tråd for at få nogen input angående filtrering, der er optimeret i forhold til at fjerne mest af det vi ikke ønsker i tanken og lade det vi ønsker blive tilbage...

Det vi ikke ønsker er:
detrius
proteiner
dødt væv
næringssalte

Det vi ønsker er:
levende foder
nytteorganismer
højt iltindhold
passende værdier af mineraler, salte osv.

Er det korrekt?

Indtil videre har der være bragt flere forskellige metoder på banen:
skimmer
berlin filter
alge skrubber (blå/grøn alger) enten som kaskade filter eller "eco-wheel"
biologisk filter (spandfilter)
Caulerpa i refugie
jaubert/monaco - denitrifikation
zeovit
mangrove

Der er altså kastet en del i ringen, min indgangsvinkel er at jeg vil undersøge hvilke fordele og ulemper der er ved de forskellige metoder og hvilke der kan/skal kombineres for at opnå de ønskede effekter, på den måde der virker bedst, giver mindst vedligehold og koster mindst.

Intet af det ovenstående i nogen bestemt rækkefølge...
Jeg kan virkelig ikke se hvorfor jeg så skal udnævnes til landsbytosse, når jeg tillader mig at gøre opmærksom på at et biologisk filter, kaldet "spandfilter" ikke har noget at gøre med pumpen der driver det, eller den pumpe jeg snakkede om.

Men det er måske bare fordi jeg stille sådan nogen dumme spørgsmål og gerne vil have uddybet lidt...

/zigge

PS: Jeg syntes at det er imponerende så klog man bliver når man har haft akvarie i 21 måneder og 3 uger... det glæder jeg mig til

Jeg kunne så skrive noget i retningen af "TickerFactory: My 350L aquarium was 71 monts 5 weeks old" for ligesom at give det en mere blæret international klang... det var så "bare" ferskvand og det tæller jo ikke, for man kan jo ikke interessere sig seriøst for ferskvand vel?
Senest rettet af Zigge tors 31. jan 2008 21:21, rettet i alt 2 gange.
Brugeravatar
herzberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Geografisk sted: 2640 Hedehusene

Indlæg af herzberg »

SLETTET.
Mit 400 liters startet september 2007 ->http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=11421
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af ole kekkonen »

hej Zigge
det er nu ikke alle der vil kalde dig landsbytosse....
måske kun en eller to :KL

som jeg nævnte tidligere er der en paradoksal problemstilling du er oppe imod..

punkt et er at det du ikke ønsker i dit akvarie er Det som du ønsker at bibeholdes næring...men ikke omvendt!!
det kaldes at være planktonisk som Nolan er inde på,modsat nektonisk
der svømmer mod strømmen...

DER må så konkluderes at det fordelagtige måtte være at fjerne alt fra systemet som en skummer SKAL gøre og derefter benytte sporestoffer.

men Bliv endelig ved med dine spænnende indlæg
Jeg er nemlig også en af dem der bliver beskyldt for at drikke af potten engang imellem :mrgreen:
Brugeravatar
oz1ing
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
20
Geografisk sted: Aalborg området

Indlæg af oz1ing »

Hej Ole,
Er det derfor dit skæg er så stort?
Biggest dream = Breeding a Pomachantus Imperator from juvenile to adult
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af Musiker »

Zigge - Hvis du vil have en seriøs debat så lad være med at fodre hyænerne med "mine's bigger than your's" og spørgsmål som bare lige skal vise at du har læst en hel masse på nettet om filtrering..

Det eneste jeg tror de fleste saltvands akvariefolk vil blive enige om er:
1. En skummer er en god ting - Hvor stor den skal være er der debat om.. Nogen siger så stor som mulig (de fleste) andre siger at den også kan blive for stor.

2. En sump er god - Dels er det et praktisk sted at stille en skummer :D. Dels giver den plads til caulpera alger.

Du får ikke nogen objektive debatter her.. Det er lidt ligesom at debatere hvilken bil er den bedste.. Det er smag og behag, og næsten umuligt at måle..

Jeg har kun flg "filter" i mit system:
levende sten, cauplera alger og effektiv skummer. Indimellem får jeg lidt rigeligt med svæv.. Så sætter jeg lige lidt filtervat op i bobbelfælden et døgnstid til vandet er klart igen..
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Nolan »

Zigge skrev:...
PS: Jeg syntes at det er imponerende så klog man bliver når man har haft akvarie i 21 måneder og 3 uger... det glæder jeg mig til

Jeg kunne så skrive noget i retningen af "TickerFactory: My 350L aquarium was 71 monts 5 weeks old" for ligesom at give det en mere blæret international klang... det var så "bare" ferskvand og det tæller jo ikke, for man kan jo ikke interessere sig seriøst for ferskvand vel?
:shock:

Hold da helt op...... Du gør virkelig hvad du kan for at holde debatten på et højt niveau. Når du engang fatter, at din ferskvandserfaring kan du smide over venstre skulder, så kan du komme igen.
I mellemtiden kan du så henvise dine ferskvandsvenner til denne tråd, så i kan sidde i en rundkreds og blive enige om, at vi saltvandsfolk er nogle syge stoddere uden visioner.....

Mine 21 måneder og 3 uger er alligevel noget mere end -N måneder (for det er vel der du er lige nu ?). Jeg påstår ikke at vide hverken alt eller endog bare en del.... det gør du jo, idet du tilbageviser alle konventionelle fremgangsmåder der ryger på bordet. Man gør ikke altid tingene bedre ved at gøre dem anderledes.

EOD

/Kim
Brugeravatar
Zigge
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
17

Indlæg af Zigge »

Hmm, hmm jo da... :roll:

Jeg har ikke lagt skjul på at jeg har nul (0) måneders erfaring og at jeg læser hvad jeg kan komme i nærheden af. Men det får min potte til at småsimre, når jeg påpeger at tingenes tilstand ikke er ideel og så stiller et par spørgsmål - og så får at vide at det skal ikke diskuteres, for sådan har man altid gjort og det virker bare.

For at hive fat i et par der tilfældigt er kommet til at skrive her, så syntes jeg at musiker og Nolan's filterløsning lyder meget normale og fornuftige. Jeg sætter slet ikke spørgsmålstegn ved nogen af jeres systemer - de virker jo.

Men hvad med alle de andre løsninger?

Hvis bare en herinde kunne sige at løsning A fjerner så og så meget mere snask end løsning B, med de og de fordele og ulemper for vandet, så ville vi være nået langt. Der er penge i detrius'en - nogen må da have lavet undersøgelserne og presenteret dem?

I kunne da i det mindste henvise til en tyk bog om filtrering - så har i da fred så længe :mrgreen:

@ ole: Du har ret, det jeg hele tiden bare har spekuleret over, er om man kunne filtrere alt undtagen plankton fra og undgå at decimere det i ens pumper (hvis det i det hele taget er tilfældet?)?

/zigge

TickerFactory: My 0 L aquarium is 0 Months 0 weeks old!
Jens4200
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
17
Geografisk sted: Slagelse

Indlæg af Jens4200 »

Jeg ville nok starte med et traditionelt system som de fleste også anbefaler dig. Når du har det på plads, så kan jeg ikke se noget galt i at prøve at lave noget som måske ikke er prøvet før. Det ville være en skam hvis ikke der var nogen der prøvede noget nyt en gang i mellem. Så ville denne hobby aldrig komme videre. Der er nogen der sværger til skummer, andre miracle mud systemer, osv. Jeg skal ikke kunne sige hvad der er bedst.
Men med hensyn til refugie, ingen ide om hvor meget sådan et system kan tilføje af foder.
Helt sikkert en del pods, hvis der ikke er nogen der spiser dem i refugiet,
Tvivler meget på om de er særligt glade for en tur gennem retur pumpen. Men det kan vel undgås ved at placere refugie over akvariet, bruge en doserings pumpe, som allerede er nævnt. eller bruge en "airlift" (kan ikke lige komme på dansk navn, er ved at være lidt brugt idag ) Men om det er besværet værd har jeg ingen ide om. Grotech lavede en plankton reaktor, som jeg syntes lyder meget interesant, men har ikke nogen anmeldelser af den, fra nogen der har brugt den.

Kan ikke helt forstå at man kan flippe ud over en debat som denne. Kan man ikke komme med noget konstruktivt, eller at tråden bare pisser en af, så lad da være med at svare eller læse tråden.

Bare mit lille input.

Godnat
Brugeravatar
Zigge
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
17

Indlæg af Zigge »

Nu må jeg jo ikke sætte en "spandpumpe" (se ovenfor) i sumpen, men jeg har tænkt en del over både en airlift og stempel/membran-pumper, som en ting man jo uden videre kan installere, når jeg skal ud og have en retturpumpe alligevel.

Min bedre halvdel kom så til at se hvad vi snakkede om - og foreslog jeg skulle se nærmere på hæmolyse i blod. Det viser sig så ved en hurtig googling at det rent faktisk er et problem når man pumper blod... :shock:
Der er altså noget om snakken - centrifugalpumper ødelægger de celler der går igennem pumpen.
Senest rettet af Zigge fre 1. feb 2008 12:13, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Per A
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Geografisk sted: Hvidovre

Indlæg af Per A »

Der er ikke nogen der oponerer mod konstruktive forslag til forbedringer, men måske mere måden det fremføres på.

"Den opfindsomme fisker" havde/har også en masse idéer til forbedringer men indtil nu er der vist kun kommet en til række "forsøg" :wink:

Zigge som jeg skrev tidligere så er det din egen sag hvordan du vil holde DIT saltvandsakvarie men lad være med at forkaste andres måde at holde DERES :?
Hilsen Per
Følgende sælges:
diverse JJ-Riff til baggrund, 400 W HQI incl ny pære, Sander ozon
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af ole kekkonen »

Hej zigge

Jeg har lige taget kontakt til eric bornemann
han er den eneste jeg ved der har lavet forsøgs test med flere små akvarier med div filter systemer..
jeg kan bare ikke finde den illustrenede artikkel igen så jeg håber på et svar til dig..
Vi må se om han overhovedet gidder svare min mail!!
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af ole kekkonen »

nå flink mand
jeg fik allerede det her svar

I'll have them all back up on ericborneman.com shortly. Give me another week or so to get the site up.

det bliver spænnende :mrgreen:
Brugeravatar
Zigge
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
17

Indlæg af Zigge »

:mrgreen: