Overløb

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
MMartin
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
17
Postnummer: 3600 Frederikssund
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: 3600 Frederikssund

Overløb

Indlæg af MMartin »

Hej!

Jeg er lige igang med at afprøve mit kommende 200L med "alm" vand, bare lige for at se hvordan det fungerer.

Jeg er lidt i tvivl..... Hvor meget vand skal løbe ned i overløbet? Lige nu er det kun ca 2-3 mm. Er det nok?

Vh Martin
Jesper B
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
18
Postnummer: 8464 Galten
Geografisk sted: Østjylland (hjertet i danmark)

Indlæg af Jesper B »

Der løber det vand ned som retur pumpen pumper op igen.
MMartin
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
17

Indlæg af MMartin »

Ok, men er det bedre det løber mere vand ned end lidt? Min retur pumpe er på 1000L
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8970 Havndal
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Demstrup

Re: Overløb

Indlæg af Nolan »

minimalmartin skrev:Hej!

Jeg er lige igang med at afprøve mit kommende 200L med "alm" vand, bare lige for at se hvordan det fungerer.

Jeg er lidt i tvivl..... Hvor meget vand skal løbe ned i overløbet? Lige nu er det kun ca 2-3 mm. Er det nok?

Vh Martin
Jeg forstår ikke spørgsmålet ?
Hvor er det, der er 2-3mm vand ? Hvis det er i overløbet, så hæld noget mere vand i til du har den ønskede vanddybde.

/Kim
MMartin
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
17

Indlæg af MMartin »

Det jeg mente var.... Vandoverfladen som løber ned i overløbet er ca 2-3 mm over overløbskammen. Så der løber 2-3 mm vand ned i oveløbskassen.

Kassen er selvfølgelig så fuld at skummeren står hvor den skal og returpumpen har masser af vand

Martin
Brugeravatar
saltfreak
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 2630 Tåstrup

Indlæg af saltfreak »

Er det med sump?
Mvh saltfreak

Never argue with an idiot. They bring you down to their level and beat you with experience.
Brugeravatar
herzberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Geografisk sted: 2640 Hedehusene

Indlæg af herzberg »

Er det hvor meget fald der er i dit overløb du tænker på? 2-3 mm lyder lige i underkanten. Men det vigtigste er blot, at overfladen er ren, altså at overløbet kan trække hinden ned. Kan den det, så er der ingen grund til at ændre noget. Har du en hinde - ligner støv - på din overflade, så skal du have sænket vandstanden i overløbet. 1 cm er i mine øjne perfekt, men det er lidt afhængigt af udformningen, støj osv.

Checkede lige din myspace ud, din musik lyder helt okay. Især "demo" synes jeg er nice. Det bærer måske lige rigeligt præg af ren computermusik for min smag - hvilket program bruger du?
Mit 400 liters startet september 2007 ->http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=11421
Brugeravatar
saltfreak
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
18
Geografisk sted: 2630 Tåstrup

Indlæg af saltfreak »

Ja så er det fint
Mvh saltfreak

Never argue with an idiot. They bring you down to their level and beat you with experience.
MMartin
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
17

Indlæg af MMartin »

herzberg skrev:Er det hvor meget fald der er i dit overløb du tænker på? 2-3 mm lyder lige i underkanten. Men det vigtigste er blot, at overfladen er ren, altså at overløbet kan trække hinden ned. Kan den det, så er der ingen grund til at ændre noget. Har du en hinde - ligner støv - på din overflade, så skal du have sænket vandstanden i overløbet. 1 cm er i mine øjne perfekt, men det er lidt afhængigt af udformningen, støj osv.

Checkede lige din myspace ud, din musik lyder helt okay. Især "demo" synes jeg er nice. Det bærer måske lige rigeligt præg af ren computermusik for min smag - hvilket program bruger du?
Jeg er jo ikke igang endnu, afprøver bare med alm koldt vand fra hanen for at se hvordan det fungere i praksis. Synes dog jeg har svært ved at få faldet til at blive større. Er det fordi jeg har en for svag retur pumpe?

Ang musik så bruger jeg Reason. Elsker sgu det program *S*
Brugeravatar
herzberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af herzberg »

En kraftigere pumpe vil kunne gøre det. Men hvis du bruger overløbskam så kan du hæve den lidt, det giver lidt mindre gennemløb og så falder højden i overløbet og stiger lidt i akvariet. Så kan du "tweake" faldet på den måde.

Det kan da være man skal høre dig på Vega engang så... Så vil jeg gå rundt og sige til alle, at ham der spiller er en "fiskenørd" ;)
Mit 400 liters startet september 2007 ->http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=11421
MMartin
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
17

Indlæg af MMartin »

Jeg kan desværre ikke hæve min overløbskam da jeg har alu ramme på akvariet og den kan ikke flyttes (skal nok få den smurt ind i silikone) *G*

Du siger bare til ang Vega, så smider jeg dig og hvem du nu vil ha på listen;)
Brugeravatar
herzberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af herzberg »

Kan du ikke bare skære lidt af kammen som vil ramme alurammen?

Cool, det kan være jeg smider en besked en dag ang Vega...
MMartin
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
17

Indlæg af MMartin »

Jo det kunne jeg jo godt, men problemet er jo at jeg vil sænke den og ikke hæve den..... Men er jo ikke gået igang endnu, så ser lige hvordan det fungerer når først jeg får rigtig saltvand i.

Du siger bare til ang Vega..... Selvom jeg ikke lige spiller den dag kan du sagtens komme på listen med alle de venner du vil;)
Brugeravatar
herzberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af herzberg »

Ved at hæve overløbskammen falder vandstanden i overløbet grundet den lidt større modstand for vandet. Og du har fat i noget med, at du blot bruger ferskvand. Det kan godt tænkes, at det vil falde lidt af sig selv når du fylder salt i. Nu kan jeg ikke lige komme på den korrekte måde at sige det på, men er det ikke noget med vandets viskositet...
MMartin
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
17

Indlæg af MMartin »

Uhh store ord *GG*

jeg må nok bare igang og så tage den derfra. har læst en helvedes masse, men som alle sikkert ved er det noget helt andet i praksis.... Men var sgu glad for lige at få prøvet det af med alm vand i dag.... Det gav da lige et par svar;)
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"