Overvejelser før projektstart

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Brugeravatar
Ryom
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 8550 Ryomgård
Geografisk sted: 8550 Ryomgaard

Overvejelser før projektstart

Indlæg af Ryom »

Har efterhånden i rigtig mange år haft forskellige ferskvandsakvarier. Men nu er forelskelsen altså faldet på saltvand.
Vil gerne lave et akvarie på ca 325 liter som rumdeler med sump. Under min stue har jeg en ret kølig kælder hvor jeg forestiller mig at sumpen kan være.
En af mine bekymringer er at det ser ud som om langt de flese af jeres akvarier har åben top for at forhindre for megen opvarmning af vandet. Mit spørgsmål er så: Hvis jeg nu laver en sump med forholdsvis stor overflade + den står et køligt sted. Vil det så ikke kunne holde temperaturen nede, så jag kan have et lukket armatur?

En anden fordel ved kælderen er jo at akvariet bliver totalt lydløst (hvis overløbet bliver justeret rigtigt) :beer:

Men der skal vel en lidt voldsom returpumpe til. Den skal jo løfte ca 2½ - 3 meter! :sneaky:
Vinke
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
17
Postnummer: 8585 Glesborg
Geografisk sted: fjellerup strand, nord djursland

Re: Overvejelser før projektstart

Indlæg af Vinke »

jeg har et 250L hvor toppen er lukket, sumpen er unde det i skabet. Godt nok ikke som rumdeler. Jeg har ikke problemer med varme, på nær de dage hvor det er rigtig varmt. du skal være velkommen til at komme ud og kigge.
Senest rettet af Vinke ons 17. sep 2008 11:24, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Hvis du vil have et akvarie på omkring de der 325 liter, bør det ikke være et standard akvarie. For når det skal være en rumdeler, vil man kunne se ind i det fra begge sider. Og med et akvarie der kun er 50 cm dybt, kan det blive ganske svært at lave en indretning der bliver pæn. Samtidigt skal du tænke på at koraller og andre ting i akvariet gør at det meget hurgit kommer til at se meget proppet ud.

Det er ikke kun på grund af opvarmingen af vandet vi ikke har glas over akvariet, men der er temmeligt meget kalk i vandet ud over saltet. Og det gør at dækglas bliver extremt hurtigt snavset, og de skal gøres rent ikke bare ofte men meget ofte.
Hvad er din bekymring over ikke at have glas over akvariet??

Jeg tror nu ikke at overfladen i sumpen er af den store betydning for nedkøling af vandet, men mere den cirkulation der er i sumpen.

En sump under selve akvariet behøver nu ikke at betyde den stor støj, det kommer helt an på udstyret, og vedligeholdesen af det.
Hvis man får nogle låger der passer i skabet, så kan støjen være ganske minimal.
Brugeravatar
Ryom
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Ryom »

Vinke: Jeg vil da meget gerne ud og se din balje :P

Carsten: Selve akvariet havde jeg ikke tænkt mig skulle være mere en 50 cm bred. Ville så have en smal men lidt høj opbygning foran (helt hvordan er ikke lagt fast endnu) og en stor i enden op mod muren. Overløbet skal være udvendigt monteret og skjult i akvariereolen lidt ala et WOHA ( http://www.woha-aquarien.de/site.php?si ... ississippi ) bare ikke så højt. Diverse cirkulationspumper skal også være udvendigt placeret. Ville være lidt ked at lave det bredere da jeg er bange for at det kommer til at se for voldsom ud. Med disse mål kan jeg jo også købe et standard akvarie som jo er en hel del billigere.

Men hvis i mener det vil blive noget skidt må jeg jo finde på noget andet :pray:
Vinke
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
17
Postnummer: 8585 Glesborg
Geografisk sted: fjellerup strand, nord djursland

Indlæg af Vinke »

du skal være velkommen, der er heller ikke så langt. sender en pb med et telefon nummer så kan du bare ringe.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Dine ideer er da såment lige så gode som vores andre. Du kender stedet det skal stå.
Men jeg tror desværre at du vil løbe ind i nogle problemer. Den mængde levende sten du skal have for at det kan fungere.
vil gøre at det nok kan komme til at se meget klodset ud i opbygningen. Men hvis du så bare laver sumpen temmelig stor, vil du kunne have et ganske pænt antal kilo levende sten der i.
når du skriver at cirkulatonspumperne skal være udvendige, hvilke tænker du så på??
Du skal huske på at der skal markant meget mere gang i cirkulationen end i ferskvand. og akvariet er langt, så for at få en rimelig cirkulation i den fjerneste ende, skal der ganske meget tryk på.
Brugeravatar
Ryom
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Ryom »

Regner med at lave et eller 2 huller ude foran. Hvor afgangen på returpumpen samt en cirkulationspumpe kan komme ud. De skal naturligvis skjules bedst muligt med LS. På den måde vil vandet jo få en naturlig, men tvungen cirkulation. Bagerst i akvariet skal der så i hver side være hhv. til og afgang til en cirkulationspumpe mere. Samt tilgang til den afgang der er placeret forest. Håber det giver mening :)
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

Jeg har en sump i kælderen med låg på:

http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=8229

/Erik
Brugeravatar
Ryom
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Ryom »

Hougaard: Det er næsten det samme jeg har tænkt mig. Sumpen kommer bare op i arbejdshøjde i kælderen istedet.
Hvordan virker det med kølingen?
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt: