Jeg har en ide man ved ikke om det kan lade sig gøre...

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Hofmann
Foxface
Foxface
Reactions:
17
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2008

Jeg har en ide man ved ikke om det kan lade sig gøre...

Indlæg af Hofmann »

Hej alle sammen, jeg har et juwel vision 260 ltr. Og har derfor ikke en sump, jeg har et overløbs kammer hvor der sidder en stor luft skummer, men det er bare ikke nok jeg bliver ved med at have for meget nitrat i vandet. Jeg har fåret af vide at jeg skal have en støre skummer, men hvor skal jeg stille sådan en skummer , jeg vil jo ikke bare have den ved siden af akvariet det ser ikke så smart ud og skummer koppen skal jo være over vandets overflade så her kommer min ide. Akveriet står op af en væg og på den anden side af denne væg har jeg en stor taresse udenfor, så hvis jeg nu borede to huller i min væg og satte en stor skummer udenfor, sådan at skummer koppen er over vandoverfladen det må kunne lade sig gøre. Men vil vandet blive kølet for meget ned om vinteren. hvad siger i er det noget jeg skulle prøve eller er det helt hul i hovet...
Brugeravatar
Jalockin
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
18
Postnummer: 3200 Helsinge
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Helsinge

Re: Jeg har en ide man ved ikke om det kan lade sig gøre...

Indlæg af Jalockin »

Jeg har ikke prøvet at have sump endnu, men mange har jo sump til deres akvarier og det står jo under akvariet - og der står skummeren i de fleste tilfælde. Ved ikke om det ville være et problem at du skaffede dig en lille kasse til at står ved siden af akvariet til din større skumme og nogle slanger.
Synes umiddelbart det ville være lidt voldsomt at bore huller i væggen for at få skummeren til at stå i over vandoverfladen, så da hellere et par mælkekasser ;-)
Tror måske også vandet ville fryse når det blev vinter.
360L under planlægning
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

Alternativ: Køb en Deltec MCE600
Brugeravatar
Holst
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
17
Postnummer: 6800 Varde
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Varde

Indlæg af Holst »

Tror også du får en for stor nedkøling om ikk "nedfrysning" til vinter. Også er skummeren heller ikke lavet til at stå udendørs. Den vil blive ædt op af vind og vejr for hurtigt og blive skør i materialet.

Få hellere lavet et ordentligt overløb og en sump under.
Tænk hvis alle danske søer var af øl, tænk hvis alle danske søer var af øl. Så vil jeg ligge nede på bunden og få bajer smag i munden, tænk hvis alle danske søer var af øl.
Kirling
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 4700 Næstved

Indlæg af Kirling »

ellers så tag et kig på mit :wink:

du kan altid skrive hvis du få lyst til at bygge det om :GO
Hofmann
Foxface
Foxface
Reactions:
17

Indlæg af Hofmann »

Ja men som jeg skrev så vil jeg ikke have skummeren ved siden af og jeg vil ikke til at lave mit bor om så skal jeg tømme det hele og det er syndt når det hele er vokset til. og jeg har prøvet sådan en Deltec og den larmer altså for meget når akvariet står i stuen. Men jeg er dog villig til at bore hul i væggen, tror i ikke det kan lade sig gøre om vinteren hvis jeg får lavet en isoleret kasse den kan stå i... :)
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

Her stod noget vrøvl :beer:
spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

HE HE...lige som de andre svar du skriver ....HE HE ....du kan tag det !!

Steen
spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

Jeg har set akvarier hvor skummeren var ført ud af huset og stod i et lille isoleret skur på www.reefcentral.com kan ikke lige huske tråden. men det var i USA så vidt jeg husker.

Er det for at køle akvariet du vil have den der ud ?? ellers har jeg selv tænkt på at køre med jord køling og igenem en veksler men problemmet er at saltvand æder jernet og veksleren skal være i titanium eller med en anden løsning end en veksler.
Lige så meget du kølere om vinteren lige så meget vil det give varme om sommeren og du vinder ikke noget ved at have skummeren ude hvis ikke den står isoleret.

Steen
Brugeravatar
mipe
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7400 Herning
Geografisk sted: Midtjylland
Kontakt:

Indlæg af mipe »

Var det ikke bedre at få fat i et nitrat filter istedet.
En skummer fjerne da ikke ret meget nitrat?
"It's not leaking - It's overflowing." (Citat: Homer Simpson)
spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

mipe skrev:Var det ikke bedre at få fat i et nitrat filter istedet.
En skummer fjerne da ikke ret meget nitrat?
Eller du finder kilden til hvad der giver Nitrat problemmer og retter det op istedet for.
Har du mange fisk i akvariet og fodre meget giver det problemmer og har du nok lev.sten i akvariet måske er det også galt. omvent osmoseanlæg kan også hjælpe med silicat filter på.
Her i greve har vi et højt nitrat indhold i vandet og ligger lige på grænsen til det tildlatte derfor har jeg investeret i et osmoseanlæg.

Men et lille nitrat filter kan hjælpe hvis du ikke kan finde ud af hvad der er galt.

Steen
Hofmann
Foxface
Foxface
Reactions:
17

Indlæg af Hofmann »

Jeg ville stille skummeren udenfor fordi jeg ikke har plads i skabet og jeg vil ikke have den ved siden af, og så slipper jeg også for støjen hvis jeg sætter den udenfor.

Og jeg er rimelig sikker på at der er nitrat fordi at den skummer jeg har på nu er for lille og når en skummer er for lille så tager den jo ikke alle de affalds stoffer der bliver til nitrat. Er dette ikke korrekt... ???
Fif
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17
Geografisk sted: Malmø

Indlæg af Fif »

Det jeg kan forstå på det er at du gerne vil have en støre skummer og at du ikke gider have den synlig (grimt)
Altså som du selv skriver i en isoleret kasse uden for kan godt gøres.
Vandet vil ikke frydse til is så længe at kassen er isoleret godt, for der er jo cirkulation i skummern + at det er saltvand.
Du kan som er lidt smarter lave en sump til at have stående uden for, nu når du er i gang. Og ligge en nitrat filter i. Hvis du laved et et lille hul som slangen fra returpumpen til akv. Så behøver hullet heler ikke være so voldsomt.

Du har mulighed for at have nødvændige udstyr til akv. som nitratfilter, fosfatfilter, skummer, eller hvad du nu mener at du har brug for. Og så kan du have den i den grimmeste sump :) for den kan jo ikke ses :) og som sagt så er det et lille hul vi snakker om men med mange flere muligheder.

Problemet er bare vandet ud af akv. til sumpen for du har sikkert ikke nogen hul i selve bunden af akv.

Men det kan nu godt la sig gøre hvis man er lidt fix. ;) Uden hul i bunden af akv. :h
Mvh fif

Billede

Mit gamle akv. som nu ejes af Helena
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=21071
Hofmann
Foxface
Foxface
Reactions:
17

Indlæg af Hofmann »

Super ide, så jeg kunne lave det såden at det gik fra en pumpe i akvariet til skummeren udenfor og fra skummeren til sumpen og så skal der jo bare være en pumpe i sumpen der skyder det ind i akvariet igen ikke... :)
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

Hofmann skrev:Super ide, så jeg kunne lave det såden at det gik fra en pumpe i akvariet til skummeren udenfor og fra skummeren til sumpen og så skal der jo bare være en pumpe i sumpen der skyder det ind i akvariet igen ikke... :)
Det vrøvl som jeg fjernede tidligere var simpelthen skrevet for tidligt i tråden - det passer nu :)

Du kan kun have ÉN pumpe i systemet, det som du beskriver vil kræve at begge pumper flytter nøjagtigt lige meget vand hele tiden, ellers vil alt vandet ende i et af stederne.
Fif
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17
Geografisk sted: Malmø

Indlæg af Fif »

Hofmann skrev:Super ide, så jeg kunne lave det såden at det gik fra en pumpe i akvariet til skummeren udenfor og fra skummeren til sumpen og så skal der jo bare være en pumpe i sumpen der skyder det ind i akvariet igen ikke... :)
2 pumper vil nok ikke virke, og min ide var nok mere til en spandpumpe og det hjælper dig ikke meget med skummern.
Hvis du skal bruge 2 pumper så skal du have en vandføler i overløbet (fungere på samme måde som fra færskvandstanket til sump) Jeg ved ikke om det vil virke men det er vel det samme.

En pumpe op i overløbskammer og en pumpe i sumpen. Jeg tror bare ikke der vil komme så meget vand igennem systemet som der vil gøre hvis du lavet et hul i bunden af akv.

Men det burde virke.

en pumpe som smider vandet retur til akv. fra sumpen.
Og en lidt mindrer pumpe til at smide fra overløbet til sumpen.

Grunden til at den i overløbet skal være mindrer er at den ikke skal have særlig meget løfthøjde. Så hvis du kan finde 2 pumper og få det til at passe nogenlunde med det der kommer i akv. ryger så tilbage i sumpen, så vil jeg mene at det kan gøres. Men det er vigtigt at få den føler på, for hvis det der kommer i akv. er 5 L minder end det der ryger tilbage til sumpen så for du problemer med at pumpen ikke har noget vand. med føleren vil pumpen i overløbet stoppe med at pumpe når den mangler vand. (eller omvendt)

(Jeg vil ikke gøre det personligt) tænk hvis nu føleren røg sig en tur :( eller en af de pumper som du bruger :( så er du igen på skidern.

Jeg ser ingen andrer muligheder, for at være på den sikker side så skal du have lavet et hul i bunden. (tror faktisk også at det vil kunne gøres hurtiger end at skal igang med alt det andet sjovt. (og du vil bliver meget meget glad for det i længden :)
Mvh fif

Billede

Mit gamle akv. som nu ejes af Helena
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=21071
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

Alt for meget Storm-P, hvad sker der når en erimitkrebs, eller en lille søstjerne sætter sig fast i vandføleren..
melau
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17
Postnummer: 4700 Næstved
Geografisk sted: Næstved

Indlæg af melau »

hvorfor tømmer du ikke bare dit overløb/akvariet så langt ned at der ikke rende noget vand i overløbet. får boret de 2-3 huller, køber et akvarie på nål der passer i skabet, smider en ordenlig skummer i + en returpumbe, det må være det ultimative. at bore huller i vægen er noget klams, hvordan vil du tætne den ordenligt? og hvad med det varme vande der kommer ud og bliver nedkølet ( måske kun et par grader men en kasse mei iso) hvad vil det ikke koste om året at varme det op 24/7. jeg vil ikke råde dig til at flytte din skummer ud.
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"