Kan kogt vand bruges?

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Brugeravatar
gitman67
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
16
Postnummer: 5700 Svendborg

Kan kogt vand bruges?

Indlæg af gitman67 »

Jeg har en del problemer med brunalger, mit akvarium er forholdsvis nyt, dec 08, jeg har læst og læst herinde og er ved at nå frem til at det er mit hanevand der giver næring til algerne, jeg kører med både kul og fos ban. Jeg har et RSM så jeg er klar over at jeg nok bliver nødt til at få mere cirkulation med tiden( lige det med pengene) og jeg kan efterhånden forstå at osmosevand også kunne være vejen til færre(helst ingen) brunalger, SÅ nu til mit spørgsmål....Kan jeg genfylde det fordampede vand med kogt koldt/temp. vand ? vil der være færre af de der dårlige ting i det kogte vand end i alm. hanevand? Bare indtil jeg får råd til sådan en osmoseting til de der 600.- jeg har set på. Er der nogen af jer herinde der ved det? :thanx:
Gitte
Up-comming saltvandsnørd....
1 fisk er godt, 2 fisk er dobbelt så godt !
Brugeravatar
Thomas
Foxface
Foxface
Reactions:
18
Postnummer: 6705 Esbjerg Ø
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Esbjerg, Andrup

Re: Kan kogt vand bruges?

Indlæg af Thomas »

Nej det vil absolut ikke hjælpe noget, det eneste du gør når du koger vandet er at du slår en masse bakterier ihjel.
De andre skadelige ting som giver alger så som Nitrat, fosfat og silikat, vil du ikke fjerne på den måde.
Du skriver at du vil købe et osmose anlæg til 600Kr. det er meget billigt.
Men der får du sikkert også kun forfilter, kulfilter og selve membranen med til den pris, altså kun et 3 trins system.
Hvis jeg var dig vil jeg nok vælge et 4 eller 5 trins system.
Da du på 4 trins systemet for et total afsaltnings filter på, fejlagtigt kaldet et silikat filter i daglig tale, fjerner du det sidste som membranen ikke kunne tage.
Hvis du vælger et 5 trins system får du også en booster pumpe med, og det vil jeg sige er en klar fordel, ikke nok med at det går hurtigere at producere noget osmosevand så er der også mindre spildvand.
De overstående anlæg kan du finde her, og syntes han er rigtig billig med dem.
http://saltvandsbutikken.dk/index.php?cPath=49
Mvh. Kia og Thomas
130L RSM med Tunze doc 9002, kul og Rowaphos i "sumpen". Nitratfilter externt. kørt siden 2007
micogmaj
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
17
Postnummer: 2500 Valby
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Valby

Indlæg af micogmaj »

jeg har købt et til 900 kr der tager 90 liter i døgnet (det skulle være rigligt til et rsm) mærket er easyline 90 købt hos decocean....
En gang saltvand, altid saltvand ......
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Indlæg af ole kekkonen »

det burde være nok med et silikat filter til et nano eller minirev,aqua light laver nogen til billige penge
mcnats
Foxface
Foxface
Reactions:
17
Postnummer: 5000 Odense C
Geografisk sted: Odense C

Indlæg af mcnats »

Tjek lige dit postevand først for nitrat og fosfat så du er sikker på at det er der problemet er. Vi har i DK noget postevand der er yderst egnet til saltvand, bruger du osmosevand fjerner du også de vigtige mineraler og kalk.
Brugeravatar
gitman67
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
16
Postnummer: 5700 Svendborg

Indlæg af gitman67 »

Tak for de fine svar, det med det kogte vand var nemlig også det jeg tænkte på at man bare slår bakterier ihjel og altså ikke vinder noget...jeg vil teste mit hanevand. Det der osmose "anlæg" som jeg tænkte på er et aquasafe 4 trin 190 l. set på det link som jeg også fik af Thomas i hans svar, men det er måske ikke det hele? skal der mere til? jeg ved ikke helt hvad sådan et anlæg er så jeg troede "bare" det var at købe det og så var det det. Jeg forestiller mig at jeg bruger det når jeg skifter vand eller er det noget der skal være monteret heletiden på akvariet? Mine fisk en palet + 2 klovner har det fint det samme med mine euphyllia 2 stk + 2 stk kenyatræer, derudover har jeg en stor snegl der går i bunden 2-3 små snegle en sandsøstjerne, 3 eremitkrebs og en hugo, er der noget der spiser de der brunalger med velbehag?
Gitte
Up-comming saltvandsnørd....
1 fisk er godt, 2 fisk er dobbelt så godt !
Brugeravatar
DDT2
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 4190 Munke Bjergby
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Syd- og Vestjælland

Indlæg af DDT2 »

mcnats der må jeg desværre være dig uenig der er de fleste steder en smule nitrat i vandet og det vil ophobe sig med tiden. plus bruger man hanevand så skal man holde øje med værdierne fra vandværket da de kan svinge med tiden.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Det anlæg som der blev linket til er klar til brug. Det silicat filter som bliver nævnt, kobles blot på udgangen.
Der er ingen grund til at have anlægget monteret fast, da det jo er en forholdsvis lille mængde vand du skal bruge.
Et osmoseanlæg er når det kører ordenligt meget effektivt. vores hanevand har en hårdhed
på 320 ppm, efter en tur i osmosen er den nede på 5 og efter "silicatfilteret" er der kun 2ppm tilbage. når jeg skrev hårdhed i ppm, så er det ikke helt sandt, da mange andre ting også måles og er med til at give tallet.
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"