kan slettes
- FrederikT
- Palet kirurg
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 8660 Skanderborg
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Skanderborg
kan slettes
hvor stor en sump jeg bruge til et 240L akvarie. har lige købt et 45L (mål L50*D30*H30) og er ikke sikker på at den er stor nok. nogen der kan hjælpe?????
Senest rettet af FrederikT tirs 14. jul 2009 18:41, rettet i alt 2 gange.
- Lindgaard
- Rev hummer
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 8600 Silkeborg
Re: hvor stor en sump.
Alt er vel bedre end intet.
Ved der er flere der kører helt uden sump. Nok bare med noget internt filter af en slags.
Tror det der bestemmer størrelsen hos de fleste er hvor meget plads de har under akvariet.
Ved der er flere der kører helt uden sump. Nok bare med noget internt filter af en slags.
Tror det der bestemmer størrelsen hos de fleste er hvor meget plads de har under akvariet.
- FrederikT
- Palet kirurg
- Reactions:
- 16
regner med og lave et skab på L80*D50*H80 så der skulle gerne være plads til en halv stor sump
Lindgaard skrev:Alt er vel bedre end intet.
- Lars S
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8963 Auning
- Saltvand siden?: 1989
- Geografisk sted: Auning - Djursland / Jylland
- Kontakt:
jeg køre helt uden sump på mine 2 akvarier ( 530 L & 325 L ) der er bare lavet et større overløbskammer til en skummere.
Vedr. str. på en sump, det kommer jo helt an på hvad man skal bruge den til, hvis man skal / vil ha' en amsse teknik på så skal der jo være plads til dette, men har man mulighed for en sump kan man lige så godt lave den så stor som muligt, det skader jo aldrig med plads
om ikke andet så til flere ls.
Vedr. str. på en sump, det kommer jo helt an på hvad man skal bruge den til, hvis man skal / vil ha' en amsse teknik på så skal der jo være plads til dette, men har man mulighed for en sump kan man lige så godt lave den så stor som muligt, det skader jo aldrig med plads

Mvh. Lars Steen

530 l. Low tech.
http://www.websteen.dk import bla. saltvands artikler fra Kina & Hong Kong.

530 l. Low tech.
http://www.websteen.dk import bla. saltvands artikler fra Kina & Hong Kong.
- jakobvillien
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 2100 København Ø
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: København Ø
Ja helt sikkert så stor som mulig. I sig selv er det at få vandmasse op en fordel af hensyn til balancen i akvariet. I en sump er det helt sikkert en fed ting at have plads til en ordentlig skummer, som snildt i sig selv kan fylde et 40 liters akvarie sammen med en returpumpe. Ligeledes vil du sikkert gerne have et kammer til lidt levende sten eller makroalger.
Dernæst er det også en fin ting at have plads til øvrig teknik, og mekanisk og organisk filter, biobolde etc. Du kan måske også få brug for plads til at putte fisk hen som er lidt sløje eller nogle bisser overfor de andre fisk og derfor skal isoleres.
Kort sagt, der er god grund til at gå i skridt op fra 45 liter med det samme. Jeg har selv 80 liter under mit 160 liter som jeg er ved at sætte op. Og det synes jeg er småt.
Dernæst er det også en fin ting at have plads til øvrig teknik, og mekanisk og organisk filter, biobolde etc. Du kan måske også få brug for plads til at putte fisk hen som er lidt sløje eller nogle bisser overfor de andre fisk og derfor skal isoleres.
Kort sagt, der er god grund til at gå i skridt op fra 45 liter med det samme. Jeg har selv 80 liter under mit 160 liter som jeg er ved at sætte op. Og det synes jeg er småt.
- FrederikT
- Palet kirurg
- Reactions:
- 16
vil gerne have så meget plads så muligt i selve akvariet det er jo ikke så stort 240L når det bliver lavet.
kommer til og have plads i skabet så tror at jeg får pengene tilbage for det jeg har købt og køber en på ca 100L. vil gerne have at der skal være plads til lidt sten og div. i sumpen.
kommer til og have plads i skabet så tror at jeg får pengene tilbage for det jeg har købt og køber en på ca 100L. vil gerne have at der skal være plads til lidt sten og div. i sumpen.
Senest rettet af FrederikT tirs 12. maj 2009 18:30, rettet i alt 1 gang.
- FrederikT
- Palet kirurg
- Reactions:
- 16
er der nogen der kan sige mig om det kan betale sig selv og købe hvad der skal til eller få en forhandler til og komme med et tilbud. det er jo noget nemmere.