Dosering af grotech´s a+b+c

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
kimtil
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17
Postnummer: 9000 Aalborg
Geografisk sted: Aalborg

Dosering af grotech´s a+b+c

Indlæg af kimtil »

Hey...

Jeg har et 530l + 100l sump

Jeg har indtil nu doseret 8ml dagligt af hver over 12 doseringer om dagen...

[/color]Corall A contains the trace elements Strontium, Magnesium, Barium and Lithium. These elements make it possible for the corals and red lime algae, to absorb the existing calcium available in the aquarium water into their chalk skeleton.
Dosage 10ml/100l/week

Corall B contains the trace elements Iron, Chrome, Mangan, Nickel, Zinc, Kobalt and Copper. If these elements are absorbed by the living coral tissue they care for a prospering of the Zooxanthellae which are essential for the energy provision of the corals.
Dosage 10ml/100l/week

Corall C contains Fluor, Iodine, Bor, Molybdenum
These elements ensure a good growth of the coraline tissue and are responsible for the colouring of the corals.
Dosage 10ml/100l/week

Samtidig dosrerer jeg også amino fra grotech igen 8ml om dagen dog kun en dosering
Men jeg kan ane et grønligt skær på stenene hvilket jo tyder på der overdossres en smule...

Spørgsmålet er så om jeg skal skære ned for dem alle sammen eller om jeg skal prøve at sætte doseringen ned enkeltvis og se om det kun er en af dem? eller jeg bare skal sætte doseringen det samme ned for dem alle?

Vil da meget gerne høre om der er nogen der har nogen erfaringer på området...

Hilsen Kim
Brugeravatar
Kasper j.
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Saltvand siden?: 2007

Re: Dosering af grotech´s a+b+c

Indlæg af Kasper j. »

Hej Kim jeg har næsten læs bogen reef secrets og de råder til hellere at dossere for lidt end for meget da for store koncentrationer kan være giftigt for fisk og koraller. Hvis der er forlidt i mister koraller bare farve. Men hvorfor bruger du ikke bare easy life det er meget billige.
Brugeravatar
kimtil
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17

Indlæg af kimtil »

Fordi det fulgte med min doseringscomputer...

Syntes da ikke det er så dyrt enda...
Brugeravatar
Kasper j.
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Kasper j. »

jo 1 flaske med 500 ml koster ca. 150 kr. hvor 1 flaske easy life 500 ml. koster 80 kr. og easy life er 3 gange så koncentreret og så skal man kun bruge 2 flasker (A+B) så der meget at spare ;-)
Brugeravatar
kimtil
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17

Indlæg af kimtil »

BUMP
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 2100 København Ø
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af Musiker »

Jeg kan ikke rigtig kommentere på brugen af Grotech, da jeg bruger sporstofferne fra Zeo - Men umiddelbart er Jern et af de stoffer der kan give algevækst.

Jeg vil anbefale at bruge Zeo's sporstoffer, nu da du kører zeo, også få nogle passende dosseringsvejledninger inden på zeoforum.. Men hvis du vil bruge grotech vil jeg forslå at du nedjustere mængden til det halve, eller stopper helt og ser om det fjerner den grønne belægning (det kan også skyldes zeo overdosering) - Hvis/når belægningen er væk og hvis korallerne bliver kedelige at se på. Kan du begynde igen. start med en meget lavere dosering og holde øje med hvordan korallerne reagere - Hvis der skal doseres forskelligt af de 3 flasker.. Så tager processen længere tid, men samme princip.. Skru ned for dosseringerne skru op for dem enkeltvis - Find ud af hvordan korallerne reagere på de enkelte.. Hold øje med korallerne og om der dukker belægninger op i akvariet og justere løbende.
Den eneste måde at vurdere om der mangler sporstoffer er ved at kigge på korallerne.. Vi kan ikke måle for de fleste af dem..
Husk der er ingen grund til at dosere noget som helst hvis korallerne ser fine ud (Kraftige farver og god polyp udstrækning). Og husk at det er ikke sikkert at det er sporstofmangel der er årsagen til kedeligt udseende koraller! Og hvis man blot skruer op for dem i troen på at det er problemet, risikere man koral død.

Min begrænsede erfaring med dosering i et Zeo (ULNS) Miljø er at korallerne reagere meget hurtigt på tilsætninger. F.eks. kan jeg se på min Valida at den bliver blegere i løbet af et par dage når jeg stopper dosering. Allerede dagen efter jeg har doseret igen kan jeg se farverne er markant kraftigere.

Hvor meget der skal doseres, er meget forskelligt fra akvarie til akvarie..

Håber du kunne bruge den smøre til noget..
Brugeravatar
kimtil
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17

Indlæg af kimtil »

Det var også den fremgangsmåde jeg selv regnede med at bruge...

Mange tak for svaret.

Bruger sporstofferne indtil jeg kommer i gang med anden fase af zeovitsystmet... skal jo også lige have alle de forskelige tilsætningsstoffer.. Der skal jo lige spares lidt op haha..

Bruger sporstoffer nu fordi jeg kun skifter 20 liter vand om ugen og det er jo ikke helt 10% så vil være sikker på at det nu får alt det de kan bruge.

Det er nu heller ikke nogen voldsom algevækst bare et grønt skær på nogen af stenene...

Mange tak

hilsen Kim
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af Musiker »

Har du et K+ målesæt? Fordi en ting man skal være obs på i forbindelse med Zeo (Især hvis man skifter for lidt vand, eller bruger salt som ikke indeholder nok K+) er K+ værdien.. Røde monitporaer som bliver blege kan skyldes K+ mangel. 5% vandskift med Reefers Best skulle være nok til at holde værdien på plads i langt de fleste tilfælde.

Så længe skæret ikke genere dig og korallerne står som de skal, ville jeg ikke være voldsomt bekymret.. Måske blot skære lidt ned og se hvad der sker..

Personligt brugte jeg slet kun SP og CV indtil jeg var langt inde i den stabile fase af Zeo (Ventede nok lidt for længe). Jeg skifter kun 5% om ugen med ReefersBest Salt)

Af Zeo tilsætninger bruger jeg følgende:
SpongePower (den kan du allerede bruge nu)
CoralVitalizer (Kan også bruges fra start af)
B-Balance (Dog kun 1ml til mine 550L)
Eisen
JodKomplex eller KaliumIodid Flour concentrate (Jeg har begge. De overlapper vist hinanden - Se Zeoforum)
AminoSyre
Brugeravatar
kimtil
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17

Indlæg af kimtil »

Hvad er dine erfaringer med de tilsætninger du nævner?

Ja har et K+ målesæt og det er alt for lavt, men venter på at få noget af k balance (strong) da jeg kun har den almindelige og det er ikke til at hæve med.
Det er alt for "tyndt".

Er det noget du kan anbefale osv.

Jeg venter med at tilsætte indtil koralerne har vænnet sig til de nye forhold. Der er både kommet anden cirkulation i og no3 og po4 er =0, så tror jeg venter en måned eller 2 med at tilsætte fancy ting, da jeg ikke vil være i stand til at vurdere om det er tilsætningerne eller bare koralerne der nyder 0 nitrat og fosfat.

Hilsen Kim
Brugeravatar
thyme
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8210 Århus V
Geografisk sted: Århus V
Kontakt:

Indlæg af thyme »

Hvad er det præcist det kalium gør godt for? Det er jo ikke noget der normalt tages højde for.

Selv er jeg gået fra grotech abc da jeg oplevede forøget algevækst.
VH
Brian Thyme
120 liter. Ikke så mange digidarer, kun en masse bøvl :)
Billede
viewtopic.php?t=10961
Brugeravatar
kimtil
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17

Indlæg af kimtil »

Det er noget de smarte zeovit fyre har fundet på for at fra narre mig mine penge :wink: ..

De har haft gode resultater ved at hæve k til de naturlige værdier i havet. Om det kun virker i næringsfattigt miljø ved jeg ikke.

Du kan læse om det i den danske zeovitvejledning. Der står et afsnit om det...

Tror du ikke bare du har dosseret for meget a+b+c ?

Doseringsmængden på flasken er vel max som på alt andet...

Hilsen Kim
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Indlæg af ole kekkonen »

ja de zeoheads er ikke alt for kloge :wink:

for at det ikke skal blive til en skummer diskussion....

kærnen i systemet er at reducere næring som nitrat og fosfat uden at sænke vigtige mineraler..
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af Musiker »

Jeg har ikke så meget erfaring med tilsætninger i det hele taget.. Så hvordan de er i forhold til andre mærker kan ikke sige. Ej heller kan jeg sige ret meget om hvilke der er bedst investere i. Dem jeg har, ser ud til at kunne hjælpe fint på farverne.
Men det er helt sikkert at de blå flasker virker og er ret potente efter min mening.

K+ værdien ved jeg ikke hvorfor er særlig vigtig, men da jeg bruger RBS salt, har jeg ikke haft brug for at hæve den.

/Henrik
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Indlæg af ole kekkonen »

jeg gik væk fra abcern igen ,som thyme oplevet kun forøget algevækst..
i den periode var det især strontiummen der havde min interesse og købte den "ren" senere......
strontium har samme egenskab som kalcium at dyr optager dette i skelletet noget andet er at det også bliver brugt til de røde farver i fyrværkeri og det euforiserende i billed rør.... problemet var også lidt når jeg målet for det lige når jeg doserede så var det 20mg 5 minutter senere var den så ikke målbar,men min acropora valida var rigtig dyb lilla den gang det er måske en smagsag om det skal være tricolor eller ej............
Brugeravatar
kimtil
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17

Indlæg af kimtil »

Syntes sku det bliver for dyrt hvis jeg skal bestille RBS salt... ikke saltet i sig selv men med portoen oven i så bliver det en del.

Så det vil nok være billigere i længden at hæve den med K-balance (strong) Og holde den ved lige med almindelig k-balance..

Min k værdi er helt i skoven lige nu, men ting tar tid og skal lige have den bestilt hjem først..

Jeg har skruet både a+b+c ned til 4ml om dagen fordelt på 8 doseringer i stedet for 8ml om dagen. Så skruer jeg langsomt op derefter...

Men som sagt er der ikke tale om alge opblomstring men nærmere et grønt skær... Tror også det vil være godt da jeg mistænker for meget jern i akvariet da en gul accopora også har fået et grønligt skær i bunden...

Hilsen Kim
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"