Så går jeg i gang i morgen....

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Florence
Reactions:

Re: Så går jeg i gang i morgen....

Indlæg af Florence »

Lidt close up fra forsiden:
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Florence
Reactions:

Indlæg af Florence »

Dejligt at hører kirlin, er faktisk selv glad for opstillingen .... så skal jeg i gang med lim og sand:-)
Florence
Reactions:

Indlæg af Florence »

Så kom der sand i:
Billede

Det var lidt svært at få sandet bagved, men tror det lykkedes ok.
Florence
Reactions:

Indlæg af Florence »

Her i dag er det hele noget mere klart:

Billede
Brugeravatar
solberg
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
17
Postnummer: 8410 Rønde
Geografisk sted: Rønde (30 km. nord for Århus )

Indlæg af solberg »

Super fin opsætning. Så er der jo bare ventetiden... Men selvom der ikke er store dyr i baljen så brug ventetiden på at kigge på de små.Det kan man godt få noget tid tiil at gå med. Det er utroligt hvad man kan finde at små væsener i stenene.

Hvad for nogen fisk vil du så have i får den tid kommer..?
Hilsen Martin Solberg

215 L. med 45 L. sump
90 l. Shin mao til et par fløjlsklovne. Når de engang kommer hjem.

Billede
Florence
Reactions:

Indlæg af Florence »

Tak det er dejligt at høre :-)

Jeg tænker at starte med 2 klovnfisk og så senere vil jeg gerne have en (eller 2) sort jomfrufisk, men hørte de kan være aggressive, så jeg er ikke sikker. Jeg vil så gerne have en LSD fisk, så den skal der være plads til efter ca. 6 md til et år, hvís forholdene er til det. Men i starten skal være 2 klovnfisk og så vil jeg se. Jeg har ikke besluttet mig for andre væsener, men skal til at læse om dem i ventetiden.

Jeg er helt enig. Jeg har lavet en plads ved siden af akvariet, hvor jeg skal have købt en fed liggestol, der planlægger jeg at befinde mig nogle timer om dagen. Allerede nu er det skønt at kikke på, syntes jeg, bare med sten og sand:-)) Jeg må indrømme, det er kanon. Jeg har i dag haft min hvide kitlen på:-) og været den lille laborant:

I dag har jeg testet:

PH. 8,4
Nitrat. 10/50 ppm
Nitrit. 0.05 ppm
Ammonium. 0.16 ppm.
Alk, 3,2 meq/1
Calcium 0.85

salt - 1024
varme: 26/27 c

Jeg har tilføjet NitroBac og Symbiont (Nano Tara B.B. Roll) i sumpen.

Jeg har så mange spørgsmål, jeg har prøvet at støve dem op, men problemet er, at det afhænger af hvad man læser, så jeg vil gerne høre jeres erfaringer.

Jeg har købt startersættet, skal jeg bare hælde de medfølgende remedier i akvariet (Success Buff, Success Calcium+3 (det skal)). Jeg har også købt Bio Rein, skal det i nu.

Det leder mig til overvejelser (læs købe) om jeg skal (læs skal) købe et osmoseanlæg. I min gade har vi vand på 50 ppm. Hvad kan i anbefale? Er det ikke vildt besværligt at sætte på når der skal tappes af. Er det bedre med omvendt osmose?
Brugeravatar
thyme
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Århus V
Kontakt:

Indlæg af thyme »

Med 50ppm SKAL du have osmose anlæg, ellers kommer akavriet aldrig til at køre
VH
Brian Thyme
120 liter. Ikke så mange digidarer, kun en masse bøvl :)
Billede
viewtopic.php?t=10961
Florence
Reactions:

Indlæg af Florence »

Ja, det var da så kryptisk skrevet som det kunne gøres. Jeg SKAL have et osmoseanlæg, men er det en fordel at købe et omvendt osmose eller?
Brugeravatar
kimtil
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17
Postnummer: 9000 Aalborg
Geografisk sted: Aalborg

Indlæg af kimtil »

Det er jo det samme :wink:
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

Man bruger KUN Omvendt Osmose til Saltvandsakvarier, det bliver bare forkortet til osmose herinde, når der tales om Omvendt Osmose.

Se her: http://www.hoh.dk/02_processer/omvendt_osmose.shtml

:beer:
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Florence
Reactions:

Indlæg af Florence »

Åhhh...tak for det:-)
Brugeravatar
solberg
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
17

Indlæg af solberg »

Nu ved jeg ikke hvordan andre ser på det. Men jeg tror at akvariet er for lille til at du kan få nok pods til en LSD fisk.
Hilsen Martin Solberg

215 L. med 45 L. sump

Billede
Brugeravatar
Lars S
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8963 Auning
Saltvand siden?: 1989
Geografisk sted: Auning - Djursland / Jylland
Kontakt:

Indlæg af Lars S »

Det er næsten helt sikkert for lille til en lsd eller mandarin fisk.

HOLD dig væk fra de jomfru fisk & damsler, de er næsten alle sammen på et tidspunkt vist sig som nogle :devilish:

Lige en lidt personlig ting fra min side, jeg syndtes at det er så synd for nogle som dig, der lige er startet op, og allerede inden I har fået nogle fisk i, bliver der smidt al verdens kemikalier imod jer, og I har måske også fået af vide at det er nødvendigt for at holde saltvand - det er det så absolut ikke, men noget som du sikkert har læst så mange gange her inde, er det TÅLMODIGHED der er mega vigtigt dette betaler sig i længde.

Måske var det en ide for dig ( og mange andre nye ) at prøve at tage kontakt til nogle som allerde har et saltvands akvarie der køre og skriv eller ring til dem, om de ikke gir' en kop kaffe så vil I meget gerne komme ud og høre lidt mere om hvad de gør for at få deres akvarie til at køre, jeg er sikker på at det er der mange der meget gerne vil, ellers så kontakt mig så finder vi da en dag/aften, så kan I komme her og se mine 2 akvarier og få en rolig snak om hvad jeg gør ved mine akvarier.
Mvh. Lars Steen
Billede
530 l. Low tech.

http://www.websteen.dk import bla. saltvands artikler fra Kina & Hong Kong.
Brugeravatar
thyme
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af thyme »

Helt sikkert en god ide, folk er da velkomne her, her kører jeg ihvertfald low tech med success i snart et par år nu, og det er vel det de fleste starter med.
VH
Brian Thyme
Billede
viewtopic.php?t=10961
Brugeravatar
solberg
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
17

Indlæg af solberg »

Du er da også velkommen til en kop kaffe/øl /sodavand herude på djursland. Jeg syntes at det er det jeg har lært mest af. Altså at besøge folk rundt omkring og høre hvordan de kører deres akvarier. Så kan man jo bruge det man syntes lyder fornuftigt og smide resten af h...... til.
Hilsen Martin Solberg

215 L. med 45 L. sump

Billede
Florence
Reactions:

Indlæg af Florence »

Jeg er næsten sikker på, at inden der er gået et år, så har jeg et større akvarier :-) Så jeg håber da på at mandarinen kan komme.

Lars: Ok, det er ellers nogle af de fisk jeg er blevet anbefalet, hvad vil du anbefale så? Ud over Klovnen. Ja, det er da træls, jeg har jo læst og læst og fulgt CD'rommen der medfølger og alligevel syntes jeg at jeg støder på hikups... Jeg troede at de ting som jeg har læst mig frem til var noget der SKULLE i, jeg er jo netop opsat på at dette kan tage rigtigt lang tid og det er helt fint. Håber bare jeg kan putte lidt liv i akvariet til juli senest og måske fisk i august....Så jeg kan godt lade alt mit kemikalier lægge....dejligt, jeg syntes det gør det mere kompliceret. Men meget af det er med i starterpakken, så jeg troede det var noget man SKULLE putte i.

Ej, hvor er i alle søde, jeg har lige fundet ud af at 2 af mine bekendte har saltvandsakvarier og vi har erengeret en hyggeaften, men tusind tak for tippet, jeg kontakter jer hvis jeg vil benytte mig af det.

Min konklusion er at jeg skal add mindst muligt i akvariet.
Brugeravatar
Lars S
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Kontakt:

Indlæg af Lars S »

Ja, det er lige det som kan få nye til at løbe skrigende væk, for de vil / kan ikke al den kemi ( det kan jeg heller ikke :wink: ) det er absolut heller ikke nødvendigt, det vigtigste kommer lige så stille, det andet er ''kun'' for nørder :wink: :beer:

Jeg måler f.eks. stort set aldrig mit vand, men mindre der skulle være et eller andet som ikke lige ser rigtigt ud.
Skifter vand sådan når jeg lige har tid og lyst, det virker her hos mig, men der er næsten lige så mange forskellige måder at holde saltvands akvarie på som der er ''saltnørden'' men i sidste ende så går det stort set ud på det samme, vi har bare forskellige måder at nå det på, men hva' bare det virker hos den enkelte så er det jo rigtigt godt.

Der er mange flere der faktisk har saltvand end man lige skulle tro, der er mange små grupper rundt om, der sker nok ikke så meget i dem her om sommeren, bla. er der jo en Århus gruppe, men der sker vist ikke så meget, er Randers gruppe, der sker lidt løbende med forskellige hjemmemøder, det er altid sjovt at se dem man skriver og snakker med live.
Så er der opstået nogle mindre grupper rundt om, sådan mere privat.
På næsten alle disse små møder / komsammen er der fisk, grej og koraller til salg eller bytte, og ellers så for man en go' hyggelig snak og selvfølgelig driller hinanden lidt sådan i al venskabelighed.
Mvh. Lars Steen
Billede
530 l. Low tech.

Florence
Reactions:

Indlæg af Florence »

Det er rigtigt dejligt at høre :-)

I dag har jeg købt osmoseanlæg og et Tunze Nano Stream 6025. Jeg syntes der var noget dødt bagved stenene.

Billede
dag 5.
Brugeravatar
thyme
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af thyme »

Det ser ski fint ud :)

Husk det hygrometer skal ikke sidde fast i akvariet. I takt med der kommer belægninger på den, kalkalger mm så bliver den ret upræcis. Så når du har målt, tag den op og skyl den. Gerne i osmosevand hvis du har det stående.

Hvis saltholdigheden passer, og der ellers sørges for at fordampet vand bliver erstattet er saltholdigheden meget stabil.
VH
Brian Thyme
Billede
viewtopic.php?t=10961
Brugeravatar
Helena
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 5240 Odense NØ
Geografisk sted: Odense NØ

Indlæg af Helena »

Så har du da givet penge ud på noget virkelig nyttigt :y cirkulation kan man næsten ikke få nok af, og Tunzes nanoer er rigtig gode, osmoseanlægget er lige så godt.
Hvis jeg må pippe lidt, så synes jeg stadig din stensætning virker lidt kompakt, jeg kunne mene, at der kunne være mere luft imellem stenene.
Et lille pip mere, hvis din salinitet er ok, så hiv den måler op. :T
Ingen vand i stuen, men overvejer næste træk.
Brugeravatar
Lars S
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Kontakt:

Indlæg af Lars S »

HUSK at når der fordamper vand så skal det erstattes af ferskvand - dette er vigtigt :GO
Mvh. Lars Steen
Billede
530 l. Low tech.

Florence
Reactions:

Indlæg af Florence »

:-)

Pip 1. Det sidder ikke i, det kommer op, men jeg har problemer med varme (surprice) så jeg har prøvet lidt af hvert for at få varmen ned, så tager jeg hydro op og venter en time og måler igen.

Pip 2. Noget er jeg nødt til at gøre, da de sidder løst, så jeg skal have fat i noget koral lim (godt fif jeg fik her) Men ellers er jeg super glad for det selv:-)
Bagved er der en stor hulning, jeg har talt mindst 10 huler :-)

Nu har jeg skiftet 45 liter vand med osmosevand, ved ikke om det var klogt, men det er sket:-)

Jeg har læst mig til at man sætter cleanupcrew (snegle og eramitkrabs) i efter en uge, men kan det nu passe?

Ja, det er rigtigt, det kan jeg huske nu jeg har læst, jeg tror jeg laver mig en todo liste;-)
Brugeravatar
Helena
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 5240 Odense NØ
Geografisk sted: Odense NØ

Indlæg af Helena »

Fint nok med vandet, men synes ikke du behøver at skifte mere.
Du kan godt sætte snegle og krebs i, men du skal ikke.
Jeg tror du kommer til at fortryde, hvis du limer din stensætning, det er ofte en bedre ide, at lave nogle hakker i dem, med sav, hammer og mejsel, elller hvad du nu kan finde på, det er ikke så sjovt at skulle flytte en stor stenklump, hvis du en dag har en død fisk, eller andet som bare skal op.
Ingen vand i stuen, men overvejer næste træk.
Florence
Reactions:

Indlæg af Florence »

Tak for rådene, kan godt se det er bedre at rigge dem til, end at lime, det vil jeg prøve at gøre.

Der er begyndt at komme brun alge, det er jeg vildt glad for, det er så spændende at følge den udvikling. Der er også kommet 3 snegle og 3 krabs i.
RedSea
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
17
Postnummer: 2791 Dragør
Geografisk sted: Dragør, Amager

Indlæg af RedSea »

det ser rigtig fint ud, men se at få justeret overløbet så du slipper for den grimme vandlinie kant der er synlig udefra.
... intet vand i stuen for tiden ...
Florence
Reactions:

Indlæg af Florence »

Ja, hvad pokker er det har vi tænk på. Det er overløbet der giver linjerne? Tak for det tip :-)
Brugeravatar
krebs36
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
17
Postnummer: 3480 Fredensborg
Geografisk sted: Fredensborg -Nordsjælland

Indlæg af krebs36 »

Hej.

Sikkert nok et dumt spørgsmål, men kom bare lige til at tænke på, (en evt. tanketorsk) men i forbindelse med varmeproblemet ville jeg bare lige høre....du har ikke et varmelegeme i, der står tændt vel? :)
Billede
Nu med kun 160L vand, og LED lys.
Florence
Reactions:

Indlæg af Florence »

Det kunne jo godt være, men nej det har jeg ikke. Jeg har prøvet følgende:

baglågen står åben - gennemtræk i rummet (afkøle det) - slukke for skimmeren (det virker, men den skal jo stå tændt) - slukke lyset i akvariet (virker også, men skal jo så flere timer om dagen)

Pt er der 29 g.

Andre ideer til den nye køler kommer?
Kirling
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2008

Indlæg af Kirling »

tja jeg ville ikke pille ved den sten opsætning syntes det ser rigtig fornuftigt ud...(kan være rigtigt svært at lave sten opsætning i et så lille akvarie som rsm) og ja ville da heller ikke lime alle stene sammen, kun dem der sidder løst og du er bange for kan falde ned i en kommende koral eller lignede? og det er intet problem at skille stene ad selvom de er limet..- er prøvet hos mig ;)

prøv at søge under melau.. han satte engang blæsere i hans rsm og det virkede perfekt med at holde varmen nede :GO

ellers så åben lågen og sæt en bord blæser til at blæse ned på overfladen, ikke så kønt, men hjælper lige nu og her.. og det er jo kun om sommeren hvor det er varmest du har problemet..
Florence
Reactions:

Indlæg af Florence »

Tak kirling, det vil jeg prøve.

Jeg har jo rodet rundt med de sten for at få dem kilet ind i hinanden end at lime dem og er lige rigtigt sur på mig selv at jeg ikke bare lod det være, se blot her:
Billede

så sådan:
Billede

Den sidste ovenpå sidder ikke fast, men det gør resten, så nu tror jeg bare jeg limer den fast:-)

Ærgeligt, da jeg nu kan ses man måske kan udnytte pladsen noget bedre hvis den højre sten, som vejer 7.7 kilo vendte den anden vej rundt!! Men nu lader jeg det altså være....tror jeg...
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"