Ferietid - hvad så ?

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
rimini
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2006

Ferietid - hvad så ?

Indlæg af rimini »

Hej,

Har prøvet at søge lidt om emnet når man er på ferie i 1 til 2 uger og har saltvand - men ik helt fundet et klart svar.

Hvad er jeres erfaring, kan man sagtens tage afsted en uges tid - måske 14 dage uden at fodre ?

Jeg har læst at det ikke er så godt at bruge fodermaskine, da det meste af foderet så sikkert bare vil ryge direkte ind i skummeren - med overskumning til følge. Hvad med de der Vitakraft foderblokke, virker de i saltvand eller skal man helt lade være med at fodre ?

Så det store spørgsmål: er 1 uge eller 14 dage ok uden foder i et saltvandsakvarie med mixede fisk (kirurger, damsler, klovne osv) ? Der må være en del herinde der har erfaring, så kom med jeres bud ?

Mvh Peter
Brugeravatar
rozzzna
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17
Postnummer: 6971 Spjald
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: VESTJYLLAND

Re: Ferietid - hvad så ?

Indlæg af rozzzna »

feriefoder aka foderblokke er en dårlig opfindelse, som ikke gør meget andet end at forurene. så lad helt være med at bruge dem hverken i salt eller ferskvands akvarier.

Det bedste ville være hvis du kunne få en bekendt eller noget familie til at kigge ind et par gange om ugen (de instrueres selvfølgelig i fodring inden afrejsen) så er du også dækket ind hvis der skulle ske det uventede, feks utæt akvarium, strømsvigt osv.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

14 dage uden foder burde ikke være noget problem. Det som kan være problemet er vandet og varmen. Hvis det bliver varmt igen, så stiger temperaturen hurtigt, når der ikke er nogen udluftning, og samtidig fordamper der rigtigt meget vand.
Brugeravatar
rimini
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16

Indlæg af rimini »

Varme er der check på ... der er chiller ... og vandstand osse ok med auto vandpåfyldning ...

Så issue i mit tilfælde er egenlig kun fodringen (og har ikke nabo der er hjemme :-)
Benjaminkn
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 5320 Agedrup
Geografisk sted: 5320 agedrup (tæt på odense)

Indlæg af Benjaminkn »

14 dage er ikke noget problem, inden jeg tog afsted fodrede jeg dem op med mad ca 3 gange om dagen´, selvfølgelig i små mængder men ellers klarede de sig fint
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

rimini skrev:Varme er der check på ... der er chiller ... og vandstand osse ok med auto vandpåfyldning ...

Så issue i mit tilfælde er egenlig kun fodringen (og har ikke nabo der er hjemme :-)
Og den bør du slet ikke tænke på. fiskene skal nok finde noget at spise, og iøvrigt vil du ikke kunne se på fiskene at de ikke har fået foder i 14 dage. Så tag du blot på ferie med god samvittighed.
Rune B Jensen
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
16
Postnummer: 8900 Randers

Indlæg af Rune B Jensen »

er du slet ikke bange for at strømmen går. Det er bestemt det jeg frygter mest når jeg er på ferie. foder er ikke noget problem.

rimini skrev:Varme er der check på ... der er chiller ... og vandstand osse ok med auto vandpåfyldning ...

Brugeravatar
exzos
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8900 Randers
Saltvand siden?: 2007

Indlæg af exzos »

Er selv væk i 14 dage og har bare sat en stor balje til med ferskvand som vandpåfyldningen sutter af :-P
Brugeravatar
Stine
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
16
Postnummer: 2880 Bagsværd
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Bagsværd

Indlæg af Stine »

Det kan også være en en venlig sjæl med samme lidenskab som dig og som bor i nærheden vil hjælpe, mod du måske gengælde tjenesten en anden gang ??
Startede med RSM 130 i sep08, er primo 2010 erstattet med 720 liter

http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=31777&start=30
Brugeravatar
UrbanSage
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
18
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: South Dakota
Kontakt:

Indlæg af UrbanSage »

Hvad med skummer rensning, calcium/alkalinity supplement?
Og personligt ville jeg ikke gaa en dag uden at fodre mine fisk (personlig holdning der ikke bygger paa andet end nul og nix). Saa i dit tilfaelde ville jeg have fat i en automatisk fodder maskine. Man kan saa koebe en fodder ring der flyder paa vand overfladen som holder paa fodderet indtil det bliver vaadt og synker eller bliver spist. Hvis du monterer ringen under fodder automaten saa ryger der ikke mere i skummeren end normalt.
Billede
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

Efter at have set hvor hurtig en gul kirurg bliver tynd, selv om den spiste 1-2x om dagen sammen med de andre fisk, så ville jeg aldrig gå mere en et par dage uden foder. (Den gule blev fodret op igen med nori tang, og får nu lidt nori flere gange om ugen.)
:beer:
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af Musiker »

amddurin skrev:Efter at have set hvor hurtig en gul kirurg bliver tynd, selv om den spiste 1-2x om dagen sammen med de andre fisk, så ville jeg aldrig gå mere en et par dage uden foder. (Den gule blev fodret op igen med nori tang, og får nu lidt nori flere gange om ugen.)
:beer:
Den må have været syg, eller også har du intet i akvariet den ellers kan æde.. Min gule kirug har lige gået 4 dage uden at jeg har fodret og den var lige så fed som da jeg tog væk..

Når det er sagt, så vil jeg også have det bedst hvis der kom en forbi og kiggede til akvariet bare et par gange om ugen.

/Henrik
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"