stenkoraller blive blege ???
stenkoraller blive blege ???
Mine stenkoraller bliveer blege og ISÆR mine montipora'er. Kan det skyldes for meget lys ? jeg har 500w over 350L, det ervel lige i overkanten ?
Vandværdierne er fine. Jeg kører vsv og zeo.
Vandværdierne er fine. Jeg kører vsv og zeo.
- AndersGS
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 9300 Sæby
- Saltvand siden?: 2008
- Kontakt:
Re: stenkoraller blive blege ???
VSV + Zeo? Synes at have læst det var en dårlig kombi?
Med venlig hilsen
Anders
Coralreef.dk
Artikelarkiv fra Coralreef.dk
570 L Display - 180 L sump (Nedlagt)
Anders
Coralreef.dk
Nej.... jeg har haft en laaang diskussion herinde og på reefcentral om at det skullevære en fin kombination. Mendet var FØR jeg begyndte ar køre zeo oven i mit vsv at de begyndte at blive blege.
- AndersGS
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 9300 Sæby
- Saltvand siden?: 2008
- Kontakt:
Nok bare mig der husker forkert 

Med venlig hilsen
Anders
Coralreef.dk
Anders
Coralreef.dk
- flemmiov
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 7500 Holstebro
- Saltvand siden?: 1999
- Geografisk sted: 7500 Holstebro
da jeg kørte med vsv, var der også flere koraller der blev blege eller fik nogle andre farve nuancer, så gør som Steen skriver, og hør hvad de har af forslag på zeo-forummet.
Deltec 576 L.
Hilsen Flemming.
Hilsen Flemming.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 5960 Marstal
- Saltvand siden?: 1990
Det er svært at hjælpe dig når man ikke kender dine doseringer og akvarium...alder..sten osv.....
Normalt så påbegyndes start2 og zeolitten når akvariet er i balance, on/off og med 50 procent kvante,derfor at mindske blegninger(øget lyspenetration/klarere vand)
gad godt vide hvad for en skummer du bruger på dit hybrid system og hvordan du måler salinitet specielt calsium da det er her problemet oftest ligger.Har du normal vækst?
når du vil bruge zeo så doser kbs 4 gange om dagen indtil målet er nået 350 k+ derefter 2 gange daglig til "NSW" 380 overdosering kan også give TN
px og cv kan bruges til at forbedre korallernes tillstand
Normalt så påbegyndes start2 og zeolitten når akvariet er i balance, on/off og med 50 procent kvante,derfor at mindske blegninger(øget lyspenetration/klarere vand)
gad godt vide hvad for en skummer du bruger på dit hybrid system og hvordan du måler salinitet specielt calsium da det er her problemet oftest ligger.Har du normal vækst?
når du vil bruge zeo så doser kbs 4 gange om dagen indtil målet er nået 350 k+ derefter 2 gange daglig til "NSW" 380 overdosering kan også give TN
- flemmiov
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 7500 Holstebro
- Saltvand siden?: 1999
- Geografisk sted: 7500 Holstebro
Ha-ha,- der var der vist en Zeo-nørdole. skrev:Det er svært at hjælpe dig når man ikke kender dine doseringer og akvarium...alder..sten osv.....

Deltec 576 L.
Hilsen Flemming.
Hilsen Flemming.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 5000 Odense C
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Odense
Plade Montier bliver blege med et gråligt skær hvis der mangler kalium i en Zeo eller vsv balje. Det sker åbenbart når næringsindholdet falder. Har lige oplevet det samme og tilsatte over nogle dage K balance hvorefter det grå skær gradvist forsvandt. Men generelt tror jeg at man skal regne med at farverne bliver lysere når man bruger et bakteriedrevet system til at bringe næringsindholdet ned. Når det først er helt nede og stabilt....efter laaaaaang tid, kan man begynde at tilsætte ting som tweaker farverne...men vent med det til du er sikker på at systemet kører stabilt. I modsat fald bliver tilsætningerne blot brugt som algeføde.
Innovative Marine 30 gallon, skummer Skim Mate Midsize , MP 10 , Kessil 350A Led.
Tidligere 250 liters: http://m.youtube.com/watch?v=6SVmvAfMTc4æ
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2100 København Ø
- Geografisk sted: København Ø
Såvidt jeg husker kører Dan med VSV + han lige er begyndt med et par tilsætninger fra Zeo linjen.. (ret mig hvis jeg tager fejl Dan).
Mht blege montiporaer så kan det være din K værdi som Leif ole er inde på, men det er rent gætværk når ikke vi kender den fulde historie.. (Vandskift, Ca Mg, KH, Salinitet, mængde af aktivt kul, problemer med alger? Bakterie belægninger? Vækst af koraller? STN? andet?)
Har oplevet det samme med mine montiporaer og andre koraller. Hvis jeg går for "hårdt" til den mht de nærings reducerende midler svarer de igen med det samme, ved at miste farve - Samme gælder hvis de får alt for meget lys!
/Henrik
Mht blege montiporaer så kan det være din K værdi som Leif ole er inde på, men det er rent gætværk når ikke vi kender den fulde historie.. (Vandskift, Ca Mg, KH, Salinitet, mængde af aktivt kul, problemer med alger? Bakterie belægninger? Vækst af koraller? STN? andet?)
Har oplevet det samme med mine montiporaer og andre koraller. Hvis jeg går for "hårdt" til den mht de nærings reducerende midler svarer de igen med det samme, ved at miste farve - Samme gælder hvis de får alt for meget lys!
/Henrik
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 5000 Odense C
- Geografisk sted: Odense
Ja! det forstår jeg egentlig heller ikke....den ekstra pris for at køre fuld zeovit er meget lille og det var nemmere for os andre, som har lidt kendskab til zeovit, at give råd.Hougaard skrev:Hvorfor kører du med Zeovit og vsv ?
Innovative Marine 30 gallon, skummer Skim Mate Midsize , MP 10 , Kessil 350A Led.
Jeg vil også UTROLIG gerne køre fuld zeovit istedet for at køre vsv + zeo. Men har ikke plads til en reaktor i sumpen eller skabet.
Men jeg har INGEN alger overhovedet i akvariet, væksten er ok, ikke så god som i det lille akvarie jeg har men det vokser da.
Mine hysterix har det helt fint, acropora også men lige mine montier bliver bleget. Jeg tror nu mest er pga. lyset der har været for kraftigt, da de ikke kun bliver bleget men også ligner de bliver brændt :S så nu har jeg gået fra 500w til 250w hqi indtil en gang i næste mdr. hvor der kommer lidt t5 over også (blåt lys).
Men salt måler jeg med et "kikkert" refraktometer og resten måler jeg med testsæt af red sea.
Men nu har jeg lige pillet den ene lampe ned for at se over de næste uger om det kan hjælpe på det
Men jeg har INGEN alger overhovedet i akvariet, væksten er ok, ikke så god som i det lille akvarie jeg har men det vokser da.
Mine hysterix har det helt fint, acropora også men lige mine montier bliver bleget. Jeg tror nu mest er pga. lyset der har været for kraftigt, da de ikke kun bliver bleget men også ligner de bliver brændt :S så nu har jeg gået fra 500w til 250w hqi indtil en gang i næste mdr. hvor der kommer lidt t5 over også (blåt lys).
Men salt måler jeg med et "kikkert" refraktometer og resten måler jeg med testsæt af red sea.
Men nu har jeg lige pillet den ene lampe ned for at se over de næste uger om det kan hjælpe på det