54L indmadsråd...

Forum for snak om Nano Reefs og alt hvad dertil hører.
Besvar
Symbiot
Reactions:

54L indmadsråd...

Indlæg af Symbiot »

hej

jeg er så småt begyndt at overveje et mindre saltvandsakvarie.

Min plan er:

54L tank (har jeg i forvejen)
1x interpet compact twin 2x55W
Daylight Blue 55W PC
Triplus 55 WPC
Red Sea Berlin 60
tilfældig luftpumpe (har jeg)
cirk. pumpe på 1000+L/t

skummeren har jeg valgt udfra at den skal kunne være i akvariet, med låg.

Lyset valgte jeg pga lyskrav af koraller osv osv... jeg regner ikke med at kunne holde svære koraller... min basis for at starte, er faktisk udsprunget af forskellige koraller, stjernepolypper, muslinger og rejer... Jeg har ikke mange planer om fisk endnu.. 54L er ikke meget at tilbyde de fleste fisk.

Mangler jeg andet på "listen" ?

Martin
Brugeravatar
BatLuder
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
20
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Århus V
Kontakt:

Indlæg af BatLuder »

Du skal lige være opmærksom på at fatningen som røret sidder i har en vis længde, men hvis du laver din egen lyskasse og konstruere den rigtigt kan det jo nok lade sig gøre. (Jeg går ud fra at dit akvarie er 60cm.)
Men ellers ved jeg at man sagtens kan holde blødkoraller i et 54L under 2x36W, da jeg selv kun har 36+15W, og det går lige...
Så ville jeg vælge 2 pumper på 5-600L/t istedet for en stor, så kan du bedre få det rundt i hele akvariet uden døde zoner, og du kan nemmere ungå at hvirvle al dit bundlag hen i hjørnet.
Ellers ser det godt, hvordan planlægger du at lave overløb, eller havde du ikke tænkt dig det? Jeg vil klart anbefale overløb...
Rasmus Berlin aka BatLuder

- 54L nano, indbygget "sump", 72W lys (nedlagt pga flytning)
- 12L pico, 12L sump m. skummer, 36W lys (på vej)
- 9L pico (nedlagt)
- 5,5L pico (på vej)
Symbiot
Reactions:

Indlæg af Symbiot »

hejs

Min plan er at montere fatning i den tilhørende lyskasse.. altså den der følger med akvariet... jeg har ikke fundet info om hvor lang fatningen er... rørene er 53cm så vidt jeg kan se...
mht. 2 pumper, var det også min tanke, skrev bare som en...

Jeg vil have overløb i ja, til skummer og cirk. pumper, men har ikke lige fået hovedet rundt om princippet endnu.... delvist, men ikke f.eks. højden på overløbet, og kam, og vandniveau...

mht. ved jeg ikke.. det virkede bare som det bedst dækkende...

Rasmus har du lagt billeder op af dine 2 akvarier?
Jensen
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Ølstykke

Indlæg af Jensen »

har selv 54 L og har købt cirka det lys du nævner - har problemer , som jeg ikke har løst , med at holde temperaturen nede - vandet bliver MEGET varmt.
Hører meget gerne om hvordan det går for dig og hvordan du e.v.t. løser det hvis du får samme problem.
Symbiot
Reactions:

Indlæg af Symbiot »

Hvordan har du monteret dit lys så?

Hvis det er en hjemmelavet kasse, er det så ikke muligt at montere 1-2 80 eller 120mm PC blæsere.. f.eks. papst blæsere, der skulle være de mest stille...

Har du evt. et billede af lyskassen?

Jeg vil helst bruge den kasse der følger med, da jeg tit synes at de hjemmelavede ser lidt for baksede ud.
Brugeravatar
BatLuder
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
20
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Århus V
Kontakt:

Indlæg af BatLuder »

Der ligger nogle gamle billeder af mit akvarie her: http://www.daimi.au.dk/~batluder/pictures/54L/09102205/

Hvor bor du henne, du er velkommen til at komme og se mit setup...så kan det måske give dig nogle idéer til dit eget.
Rasmus Berlin aka BatLuder

- 54L nano, indbygget "sump", 72W lys (nedlagt pga flytning)
- 12L pico, 12L sump m. skummer, 36W lys (på vej)
- 9L pico (nedlagt)
- 5,5L pico (på vej)
Brugeravatar
akemedes
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
19
Postnummer: 3230 Græsted
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Græsted

Indlæg af akemedes »

Jensen skrev:har selv 54 L og har købt cirka det lys du nævner - har problemer , som jeg ikke har løst , med at holde temperaturen nede - vandet bliver MEGET varmt.
Hører meget gerne om hvordan det går for dig og hvordan du e.v.t. løser det hvis du får samme problem.
jeg ser du bor i ølstykke... så jeg ville råde dig til at køre ind til hillerød i AJ data og købe en lille computer køler 4x4 cm. Den kan ihvertfald holde mit nede på 24,5. hvor før var den helt oppe på 27 grader
Intet vand til mig lige pt.

Det er ingen skam at spørge.. :)
Brugeravatar
akemedes
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
19

Indlæg af akemedes »

her er et link til en tråd der handler om det samme http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... highlight=

Symbiot
Reactions:

Indlæg af Symbiot »

hvad er den nemmeste måde at få strøm til sådan en djævel? jeg har blæseren, og har også tænkt i de baner.,.. men jeg er ikke klog på trafo'er, og lign.
DennisS
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: græsted

Indlæg af DennisS »

Jeg har brugt en adaptor fra et eller andet elektronisk aparat, min er en 6 volts men du kan også bruge 12 volts...

Nogen mobil ladere er 6 volts, men min egen er vist fra sådan en projekter vækkeur, så nu er det slut med at komme op om morgenen :D
Brugeravatar
akemedes
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
19

Indlæg af akemedes »

du skal ikke gå over 9 volt for så larmer den for meget... Men ellers så er det bare at klippe ledningen over og så sæt + til + og - til - og så en timer så den kun køre nå der er lys på selvfølgelig

Besvar

Tilbage til "Nano Reefs"