Præsentation af Randers gruppen
- Lars M
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 9560 Hadsund
- Saltvand siden?: 2001
Præsentation af Randers gruppen
Præsentation af Randers gruppen alias lagkageklubben.
Hvornår Randers gruppen egentlig gik fra at være en lille kaffeklub til at blive en egentlig saltvandsgruppe, fortaber sig lidt i tågerne, men det har sandsynligvis været i 2005 at Hvam, Jimmy, Michael Faxdk, Barner og snogen efterhånden havde mødt hinanden så mange gange, at de besluttede sig for at holde kagemøder. Anledningen var at Snogen skulle købe en grøn anemone af Jimmy. Hvam ville med. Jimmy lovede at have kaffe på kanden og Hvam tog som det naturligste i denne verden en kage med.
Og således blev Randers gruppen grundlagt.
Som tiden gik, kom der flere til. Nogle af de næste var bl.a. Spectrum, Nolan og jeg selv.
Først på året i 2006 besluttede vi os til at importere en kasse uspecificerede koraller. Det var første gang, så vi var noget usikre på vort forehavende. Meget, meget sent på natten ankom kassen afhentet af Nolan i hans toptunede Audi. Det viste sig at de poser som korallerne var i, var fuldkommen matte og dækkede af avispapir, så vi måtte dele korallerne usete efter princippet en til dig og en til dig.
Da vi kom hjem fik vi os en positiv overraskelse. Det var nogle af de fineste koraller vi nogensinde havde fået hjem.
Senere er det blevet til mange flere medlemmer og møder. Efter at der er blevet oprettet en gruppe på forum, er det blevet langt lettere at kommunikere med hinanden.
Randers gruppen har i dag ca. 30-35 medlemmer, hvoraf 20 er mere eller mindre aktive. Ved vort sidste møde hos MartinLF var der 15 fremmødte. Vi har medlemmer fra Silkeborg i syd til Hjallerup i nord, dog er flest bosiddende omkring Randers og Himmerland.
Vi har en række aktiviteter. Først og fremmest holder vi hjemmemøder, 4-5 om året, hvor vi mødes og ser værtens akvarium, snakker saltvand, udstyr, sygdomme og andre plager, samt naturligvis alle glæderne. Der er ofte nye med, som får sig en dyberegående snak om kemi, lys og andre mere specifikke spørgsmål. Efterhånden som aftenen skrider frem, kommer der andre emner på banen, lige fra prisen på isoleringsmateriale til højdepunkter fra en dykkertur.
Til møderne serveres der altid kaffe og så den obligatoriske lagkage.
En anden type aktivitet er møder hos en saltvandsforhandler. Vi aftaler med den pågældende forhandler at vi kommer en flok, forhandleren sørger for at have noget godt hjemme, og afholdes mødet der. Vi har bl.a. været i Plantorama i Aalborg, da de havde saltvand. Senest har vi været hos Johns Saltvand i Risskov et par gange.
En gruppe tog sammen til foredrag på Naturhistorisk museum i Århus. Efter en god gang italiensk aftensmad var vi til foredrag om koralrevets biologi.
Andre arrangementer er mere eller mindre rent sociale. Bl.a. har en gruppe været ude på en sommersejltur i Hvams lækre sejlbåd.
Ud over arrangementerne bruger vi hinanden til alt fra gode råd til at låne udstyr og til at kapre fragmenter.
En del af os har nu været med så længe, at det sociale fællesskab har vokset sig rigtigt godt. Så vi mødes lige så meget for at have en hyggelig aften sammen.
Så alt i alt lever lagkageklubben rigtigt godt.
Skulle nye være interesserede i vores aktiviteter, er det Snogen som styrer gruppen på forummet. Vi er altid glade for at der dukker nye op.
Hvornår Randers gruppen egentlig gik fra at være en lille kaffeklub til at blive en egentlig saltvandsgruppe, fortaber sig lidt i tågerne, men det har sandsynligvis været i 2005 at Hvam, Jimmy, Michael Faxdk, Barner og snogen efterhånden havde mødt hinanden så mange gange, at de besluttede sig for at holde kagemøder. Anledningen var at Snogen skulle købe en grøn anemone af Jimmy. Hvam ville med. Jimmy lovede at have kaffe på kanden og Hvam tog som det naturligste i denne verden en kage med.
Som tiden gik, kom der flere til. Nogle af de næste var bl.a. Spectrum, Nolan og jeg selv.
Først på året i 2006 besluttede vi os til at importere en kasse uspecificerede koraller. Det var første gang, så vi var noget usikre på vort forehavende. Meget, meget sent på natten ankom kassen afhentet af Nolan i hans toptunede Audi. Det viste sig at de poser som korallerne var i, var fuldkommen matte og dækkede af avispapir, så vi måtte dele korallerne usete efter princippet en til dig og en til dig.
Da vi kom hjem fik vi os en positiv overraskelse. Det var nogle af de fineste koraller vi nogensinde havde fået hjem.
Senere er det blevet til mange flere medlemmer og møder. Efter at der er blevet oprettet en gruppe på forum, er det blevet langt lettere at kommunikere med hinanden.
Randers gruppen har i dag ca. 30-35 medlemmer, hvoraf 20 er mere eller mindre aktive. Ved vort sidste møde hos MartinLF var der 15 fremmødte. Vi har medlemmer fra Silkeborg i syd til Hjallerup i nord, dog er flest bosiddende omkring Randers og Himmerland.
Vi har en række aktiviteter. Først og fremmest holder vi hjemmemøder, 4-5 om året, hvor vi mødes og ser værtens akvarium, snakker saltvand, udstyr, sygdomme og andre plager, samt naturligvis alle glæderne. Der er ofte nye med, som får sig en dyberegående snak om kemi, lys og andre mere specifikke spørgsmål. Efterhånden som aftenen skrider frem, kommer der andre emner på banen, lige fra prisen på isoleringsmateriale til højdepunkter fra en dykkertur.
Til møderne serveres der altid kaffe og så den obligatoriske lagkage.
En anden type aktivitet er møder hos en saltvandsforhandler. Vi aftaler med den pågældende forhandler at vi kommer en flok, forhandleren sørger for at have noget godt hjemme, og afholdes mødet der. Vi har bl.a. været i Plantorama i Aalborg, da de havde saltvand. Senest har vi været hos Johns Saltvand i Risskov et par gange.
En gruppe tog sammen til foredrag på Naturhistorisk museum i Århus. Efter en god gang italiensk aftensmad var vi til foredrag om koralrevets biologi.
Andre arrangementer er mere eller mindre rent sociale. Bl.a. har en gruppe været ude på en sommersejltur i Hvams lækre sejlbåd.
Ud over arrangementerne bruger vi hinanden til alt fra gode råd til at låne udstyr og til at kapre fragmenter.
En del af os har nu været med så længe, at det sociale fællesskab har vokset sig rigtigt godt. Så vi mødes lige så meget for at have en hyggelig aften sammen.
Så alt i alt lever lagkageklubben rigtigt godt.
Skulle nye være interesserede i vores aktiviteter, er det Snogen som styrer gruppen på forummet. Vi er altid glade for at der dukker nye op.
Mvh.
Lars Mogensen
Lars Mogensen
- Lars M
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Re: Præsentation af Randers gruppen
Vort sidste møde var som sagt hos Martin (MartinLF) i Ebeltoft. Martins akvarietråd kan man se her:
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 41&start=0
Det var som altid en rigtigt hyggelig aften, og Martin havde som det ses en rigtig "farhule", hvor der mange andre sjove ting end hans imponerende akvarium. Billederne taler vist for sig selv.
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 41&start=0
Det var som altid en rigtigt hyggelig aften, og Martin havde som det ses en rigtig "farhule", hvor der mange andre sjove ting end hans imponerende akvarium. Billederne taler vist for sig selv.
- Vedhæftede filer
-
- MartinLF 1.jpg (44.67 KiB) Vist 1721 gange
-
- MartinLF 2.jpg (46.72 KiB) Vist 1721 gange
-
- MartinLF 3.jpg (48.57 KiB) Vist 1721 gange
-
- MartinLF 4.jpg (40.78 KiB) Vist 1721 gange
-
- MartinLF 5.jpg (36.13 KiB) Vist 1721 gange
-
- MartinLF 6.jpg (36.6 KiB) Vist 1721 gange
-
- MartinLF 7.jpg (35.28 KiB) Vist 1721 gange
Mvh.
Lars Mogensen
Lars Mogensen
- Lars M
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Som nævnt holder vi også møder hos forhandlere, som vil lege med. De sidste gange har vi været hos John i Risskov, hvor han havde skaffet rigtigt fine koraller til os. Jeg tro sjælden at han har fået udsolgt så hurtigt 

Mvh.
Lars Mogensen
Lars Mogensen
- Lars M
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Hvam har en særlig position i gruppen. Han er meget aktiv og tager ofte initiativ til at der sker noget når gruppen er lidt død.
Onde tunger siger at det er fordi han altid er i underskud af lagkage
, men uanset hvad er han en af de drivende kræfter i gruppen.
Hvam har gennem det sidste år fået lavet et utroligt flot setup i sit nye akvarium.
Han tråd kan ses her: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 41&start=0
Vi havde naturligvis en herlig aften og hvilken kage vi fik
Onde tunger siger at det er fordi han altid er i underskud af lagkage

Hvam har gennem det sidste år fået lavet et utroligt flot setup i sit nye akvarium.
Han tråd kan ses her: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 41&start=0
Vi havde naturligvis en herlig aften og hvilken kage vi fik

Mvh.
Lars Mogensen
Lars Mogensen
- Lars M
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Endelig har vi selvfølgelig også en række rent sociale arrangementer. Som nævnt var en gruppe på sommersejltur i Hvam lækre sejlbåd. Vi er nogle der glæder os til det bliver vores tur.
Som det ses har vi også en miniput afdeling. Måske er det kommende akvarister
De forskellige billeder i denne tråd er hugget fra gamle tråde i den gode sags tjeneste. Håber ikke at der er nogen der tar det ilde op
Som det ses har vi også en miniput afdeling. Måske er det kommende akvarister

De forskellige billeder i denne tråd er hugget fra gamle tråde i den gode sags tjeneste. Håber ikke at der er nogen der tar det ilde op

Mvh.
Lars Mogensen
Lars Mogensen
- AndersGS
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 9300 Sæby
- Saltvand siden?: 2008
- Kontakt:
Kan godt se Aalborg-gruppen har noget at leve op til
Ser sgu hygge ud! I må snart invitere os ned på lagkage..

Med venlig hilsen
Anders
Coralreef.dk
Artikelarkiv fra Coralreef.dk
570 L Display - 180 L sump (Nedlagt)
Anders
Coralreef.dk
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 18
- Postnummer: Ikke angivet
Hej Randersgruppe. Jeg fortryder næsten at jeg flyttede fra Randers for 10 år siden men jeg kan fortælle jer at en Randersgruppe eksisterede allerede i 70erne. Vi var den gang 5 medlemmer udelukkende fra Randers. Bl.a Allan Post (ham der har 30 år gamle klovnfisk), John elektriker, Handskemageren og mig og een til. Det var dengang at levende koraller var et særsyn så det var mest fiskene vi gik op i. Jeg synes det er fantastisk at i gør det og håber at det bliver lige så godt på Fyn og Øerne. Fortsat god fornøjelse.
Mvh Emmer
Mvh Emmer
- Nielsen'sbilplejeAalborg
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 9220 Aalborg Øst
- Saltvand siden?: 1992
- Geografisk sted: aalborg
ja men det ser da hyggeligt ud .... i jeres randers gruppe
...
fin sejlbåd du har jesper..
mvh nikolaj og mig

fin sejlbåd du har jesper..
hvor mange medlemmer er der da i aalborg gruppen og er den aktiv ....eller hvaAndersGS skrev:Kan godt se Aalborg-gruppen har noget at leve op tilSer sgu hygge ud! I må snart invitere os ned på lagkage..
mvh nikolaj og mig
- AndersGS
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 9300 Sæby
- Kontakt:
Aktiv og aktiv.. Der er da lidt skriveri - men vi burde da få gang i noget vi er 51 medlemmer, kan jeg se..
Med venlig hilsen
Anders
Coralreef.dk
Anders
Coralreef.dk
-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 7000 Fredericia
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Fredericia
Hej Randersgruppe,
Det ser da bare super lækkert og hyggeligt ud det der
Og ALT det lagkage, sidder jo her, og bliver mega lækkersulten
Det er da en masse lækkerier I har der og ja flot båd
Det ser da bare super lækkert og hyggeligt ud det der

Og ALT det lagkage, sidder jo her, og bliver mega lækkersulten

Det er da en masse lækkerier I har der og ja flot båd

[center]Med venlige hilsner
Marco R[/center]
[center]Link til mit nye 312 liters akvarie[/center]
[center]Link til mit gamle 200 liters akvarie[/center]
Marco R[/center]
-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 7000 Fredericia
- Geografisk sted: Fredericia
Dobbeltpost..
Senest rettet af Marco R tirs 23. feb 2010 19:23, rettet i alt 1 gang.
[center]Med venlige hilsner
Marco R[/center]
Marco R[/center]
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8900 Randers
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Randers
super nice arbejde Lars
det her har jeg glædet mig til lige siden at du snakkede om det første gang
det jeg syntes gør randers gruppen helt speciel er at
vores bedre halvdele også ser det som noget sjovt og gerne vil deltage
selvom det langt fra er dem der laver lagkagen
det kunne da være sjovt at se og hører om nogle af de andre grupper rundt om i landet
det her har jeg glædet mig til lige siden at du snakkede om det første gang
det jeg syntes gør randers gruppen helt speciel er at
vores bedre halvdele også ser det som noget sjovt og gerne vil deltage
selvom det langt fra er dem der laver lagkagen
det kunne da være sjovt at se og hører om nogle af de andre grupper rundt om i landet
det er altså kun cobraer der vilde med blok fløjter....
- Nielsen'sbilplejeAalborg
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 9220 Aalborg Øst
- Saltvand siden?: 1992
- Geografisk sted: aalborg
ja men det er da bare iorden at du skriver 51 medlemer men er det alle der har saltvand akvarier der køre eller bare nogen der har haft et .....men ja hva laver i ....mødes i ..eller er det bare en klub på papir ....AndersGS skrev:Aktiv og aktiv.. Der er da lidt skriveri - men vi burde da få gang i noget vi er 51 medlemmer, kan jeg se..
for jeg går og tænker på om der skal startes en ny kaffe klub op her oppe i aalborg / nordjylland så vi kan dele vores fælles interrasse ...nemlig

så vi kunne få handlet nogle frakmenter til vores baljer og få en masse kaffe og kage

og evt tage på nogle ture rundt og se nogle baljer rundt om i dk ...og de andre klubber
- Peters1
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 5800 Nyborg
- Geografisk sted: Fyn
Ser ud som om i rigtig hygger
og fed båd
Kan da fortælle at vi i Fyn gruppen også havde et lille kaffemøde med fragmentbytning og saltvandssnak i slutningen af Januar.
Vi var på besøg hos Kaal43 herfra forummet og så hans flotte RSM250 og der var disket op med hjemmebagte boller og diverse lækre oste, samt lidt chokolade og en masse kaffe
Hvor mange vi var er jeg faktisk ikke helt klar over, men vi havde en rigtig hyggelig dag og jeg tror og håber der kommer mange flere møder i fremtiden

Kan da fortælle at vi i Fyn gruppen også havde et lille kaffemøde med fragmentbytning og saltvandssnak i slutningen af Januar.
Vi var på besøg hos Kaal43 herfra forummet og så hans flotte RSM250 og der var disket op med hjemmebagte boller og diverse lækre oste, samt lidt chokolade og en masse kaffe

Hvor mange vi var er jeg faktisk ikke helt klar over, men vi havde en rigtig hyggelig dag og jeg tror og håber der kommer mange flere møder i fremtiden

RSM130 kan følges her viewtopic.php?f=92&t=37678
Link til min første balje: viewtopic.php?f=92&t=1199
Link til min første balje: viewtopic.php?f=92&t=1199
- Hvam
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8541 Skødstrup
- Geografisk sted: Skødstrup "Uptown"
God beskrivelse LarsLars M skrev:Præsentation af Randers gruppen alias lagkageklubben.

Hvordan at gruppen blev kaldt Randers gruppen er endeligt et godt spørgsmål, da de fleste faktisk kom fra Hadbjerg da vi startede. Jeg selv var dog lige flyttet fra Randeres til Hobro og den eneste der rentfaktisk boede i Randers på det tidspunkt var Spectrum.

Jeg vil så lige takke for skulder klappet og ros af min båd

Skal vi så ikke også lige bruge lijligheden til at finde en ny dato til et lagkagemøde, nogle frivillige?

Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!
Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
-
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 8981 Spentrup
- Geografisk sted: Gassum, Randers
Flot beskrivelse Lars
, håber at jeg har tid til at være med næste gang.

Min 430Liter tank: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=30588 Nu med 900Liter Tank
- Lord Mike
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 4684 Holmegaard
- Saltvand siden?: 2002
Det er da jydsk råhygge på højt plan
Umiddelbart det eneste jeg har hørt om hvor nogle saltvandsfolk her på øen mødes er kaffeklubben fra Dec Ocean. Der sker så vidt jeg ved ikke noget i københavner-gruppen, det er muligt jeg tager fejl men jeg høre eller modtager ingen pbèr/mails om begivenheder i denne gruppe som jeg ellers selv er tilmeldt.

Umiddelbart det eneste jeg har hørt om hvor nogle saltvandsfolk her på øen mødes er kaffeklubben fra Dec Ocean. Der sker så vidt jeg ved ikke noget i københavner-gruppen, det er muligt jeg tager fejl men jeg høre eller modtager ingen pbèr/mails om begivenheder i denne gruppe som jeg ellers selv er tilmeldt.
-
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 8900 Randers
Står og skal flytte fra Århus til Randers 1/4 så vil da gerne høre hvor man melder sig ind? 

- Hvam
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8541 Skødstrup
- Geografisk sted: Skødstrup "Uptown"
Send "Tommy" snogen en PBSkjonnemand skrev:Står og skal flytte fra Århus til Randers 1/4 så vil da gerne høre hvor man melder sig ind?

Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!
-
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8600 Silkeborg
- Saltvand siden?: 1978
- Geografisk sted: Silkeborg
Emmer skrev:Hej Randersgruppe. Jeg fortryder næsten at jeg flyttede fra Randers for 10 år siden men jeg kan fortælle jer at en Randersgruppe eksisterede allerede i 70erne. Vi var den gang 5 medlemmer udelukkende fra Randers. Bl.a Allan Post (ham der har 30 år gamle klovnfisk), John elektriker, Handskemageren og mig og een til. Det var dengang at levende koraller var et særsyn så det var mest fiskene vi gik op i. Jeg synes det er fantastisk at i gør det og håber at det bliver lige så godt på Fyn og Øerne. Fortsat god fornøjelse.
Mvh Emmer
Den gruppe var jeg også med i med vores klublokale med akvarier. Det er ikke lang tid siden jeg har talt med John elektriker han har saltvand endnu. Du glemmer et par stykker Danny maler og Kaj med hans kæmpebalje. Den gang måtte vi til Kjøvenhavn i Johns 2CV for at få saltvand og skummere samt koraller var ikke lige på dagsordenen. Fagre nye verden det er blevet.
Tom