Hvor vigtigt er solop/nedgang?
-
- Rev Rokke
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 2750 Ballerup
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Ballerup
Hvor vigtigt er solop/nedgang?
Ja, som ovenstående.. Hvor vigtigt er det med solop/nedgang i et akvarie? Jeg er med på at det ikke stresser fiskene, men er der andre.. Synsbare fordele ved det?
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 5960 Marstal
- Saltvand siden?: 1990
Re: Hvor vigtigt er solop/nedgang?
det er mest vigtig at belysningen er intens for fotosyntesens skyld og det hjælper ikke så meget her at forlænge eller nedsætte fotoperioden.
måske mand burde engang imellem lave en "overskyet" dag ved kun at ha den ene lampe tændt osv,ved det er nogle exclusive led lamper på markedet som kan programmeres til dettte
måske mand burde engang imellem lave en "overskyet" dag ved kun at ha den ene lampe tændt osv,ved det er nogle exclusive led lamper på markedet som kan programmeres til dettte
-
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 8362 Hørning
- Geografisk sted: Danmark
Det er mega vigtigt. Når naboer, venner og familie ikke kan forstå, at den "sten" er en koral, der har taget 4 år om at blive på størrelse med en knytnæve, så kan man altid imponere dem med nogle lyseffekter 
Spøg til side. Lysdæmpning kan forlænge dagen over akvariet uden, at det koster synderligt meget mere på elregningen. F.eks. kan man lægge en skumringzone på en times tid efter, at lyset ellers ville være slukket. Specielt hvis man har skumringsaktive fisk kan man måske få lidt glæde af dem. De fleste har vel idag blåt lys, der kører i en længere periode end hovedbelysningen. Her mener jeg, at lysdæmpning overflødigt ud over det rent visuelle.
Effekter som overkyet og uvejr kan jeg ikke forstå skulle ganvlig effekt på nogen som helst måde. Jeg har hørt argumenter om, at det er godt, fordi det også forekommer i naturen. Det gør tsunamier og tropiske cykloner også, men det gavner som sådan heller ikke rigtig korallerne.

Spøg til side. Lysdæmpning kan forlænge dagen over akvariet uden, at det koster synderligt meget mere på elregningen. F.eks. kan man lægge en skumringzone på en times tid efter, at lyset ellers ville være slukket. Specielt hvis man har skumringsaktive fisk kan man måske få lidt glæde af dem. De fleste har vel idag blåt lys, der kører i en længere periode end hovedbelysningen. Her mener jeg, at lysdæmpning overflødigt ud over det rent visuelle.
Effekter som overkyet og uvejr kan jeg ikke forstå skulle ganvlig effekt på nogen som helst måde. Jeg har hørt argumenter om, at det er godt, fordi det også forekommer i naturen. Det gør tsunamier og tropiske cykloner også, men det gavner som sådan heller ikke rigtig korallerne.
-
- Rev Rokke
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 2750 Ballerup
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Ballerup
Så at man køre BLÅÅÅÅÅ HVIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIDBLÅÅÅÅÅ
Er lige så godt som en computerstyret solopgang, og 10 timer senere en solnedgang?
Er lige så godt som en computerstyret solopgang, og 10 timer senere en solnedgang?
- Hougaard
- Æresmedlem
- Reactions:
- 20
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Vancouver, Canada
- Kontakt:
Ja, det er sådan de fleste gør, mit blå lys starter 2 timer før de hvide, og lyser en time længere om aftenen. Så tænder og slukker jeg jeg heller ikke de hvide lys (2xHQI+T5) helt samtidigt så der kommer forskellige lys varianter.DanielXavier skrev:Så at man køre BLÅÅÅÅÅ HVIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIDBLÅÅÅÅÅ
-
- Rev haj
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 8963 Auning
- Saltvand siden?: 1987
- Geografisk sted: Auning / Djursland
Jeg tror at det er vigtigt for at få fiskenes ''rigtige'' liv på rette sted, for når solen går ned begynder fiskene at finde deres natlogi / sovested - og så er det lidt gejl
.
Mit akv. køre med 113 cm. langt glasrør m. 35stk. Kraftige blå LED enhedder, hele døgnet - jeps det bruger nemlig kun 2,1 wat, og de første der tænder er 2 x 39 W og derefter 2 x 80 W og modsat om aften.

Mit akv. køre med 113 cm. langt glasrør m. 35stk. Kraftige blå LED enhedder, hele døgnet - jeps det bruger nemlig kun 2,1 wat, og de første der tænder er 2 x 39 W og derefter 2 x 80 W og modsat om aften.
Mvh. Lars Steen
mangler Neo. armatus - Pseudochromis fridmani - Synchiropus stellatus - Cent. multicolor
viewtopic.php?f=94&t=12057
[center]Da jeg har lukket mit firma sælger ud af lageret http://www.larssteen.dk/salg.html[/center]
mangler Neo. armatus - Pseudochromis fridmani - Synchiropus stellatus - Cent. multicolor
viewtopic.php?f=94&t=12057
[center]Da jeg har lukket mit firma sælger ud af lageret http://www.larssteen.dk/salg.html[/center]
- Kasper j.
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 9000 Aalborg
- Saltvand siden?: 2007
Jeg tror nu ikke at det betyder noget overhovedet heller ikke diverse interval pumper, jeg har prøver begge dele og mit råd er: "keep it simple" og spar penge og tid
Jeg her så tilgængæld månelys så fiskene kan orientere sig om natten, kørte uden i en periode og det resulterede i at min 6 stripede gylte sprang ud på gulvet. Heldigvis stod jeg ved siden af så den røg hurtigt tilbage og den overlevede.

Mit 216 liters Cube viewtopic.php?f=92&t=60170&p=579161#p579161
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Jeg bruger ikke at lave nogen solnedgang, og så alligevel. Hos mig tænder den ene lampe 15 minutter før den anden, og om aftenen slukkes de i samme rækkefølge.
Jeg har bemærket at fiskene er ganske udemærket klar over når tiden for at lamperne slukkes er tæt på, for så søger de selv til deres sovepladser inden lyset er helt slukket.
Der er intet blåt lys over akvariet. Det er ikke andet end gejl.
Jeg har bemærket at fiskene er ganske udemærket klar over når tiden for at lamperne slukkes er tæt på, for så søger de selv til deres sovepladser inden lyset er helt slukket.
Der er intet blåt lys over akvariet. Det er ikke andet end gejl.