Hqi spørgsmål samt kelvin

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
dekoin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 9520 Skørping
Geografisk sted: Rebild

Hqi spørgsmål samt kelvin

Indlæg af dekoin »

Jeg har 150 w hqi over mit 128 liters boyu. Problemet er at den indimellem går ud :( først troede jeg at det var når støvsuger, fjernsyn osv blev tændt, det sker engang imellem men det kan også ske uden at der bliver tændt for andet teknik. Har haft en elektriker i huset og spurgte om det kunne være en ide at lave et stik mere i væggen (en udgang trækker pt. alt til akvariet) men det mente han bestemt ikke var nødvendigt. Spørgsmålet er så hvad der er galt? er pæren ved at gå i stykker eller?

2 spørgsmål drejer sig om kelvin og koraller, har pt 14000k men startede med 20000k og syntes egentligt det var pænere. Jeg har næsten kun lps og sps, vil de får lys nok ved 20000k eller hvoran fungere det?
VH dekoin alias Claus
nissen
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
15
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2009

Re: Hqi spørgsmål samt kelvin

Indlæg af nissen »

Min den ene på min 250 watt gjorde det også.. jeg skiftede pæren og så var det slut.. :)

ang kelvin.. du kan fint smide en 20000 k pære i.. der er nogen der siger at koraller har beder af flere k.. og jeg er også en af dem der er ved at bliver overbevist af det.. men vil ikke gøre mig klog på det.. :)
DanielXavier
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
15
Postnummer: 2750 Ballerup
Geografisk sted: Ballerup

Indlæg af DanielXavier »

Hejsa... Nej det er nok ikke nødvendigt. I Danmark køre man med maks 2300 kwh ud af et enkelt stik, det som kan være problemet er en sløv starter.. Det er det i hvertfald i den HID/HQI lampe jeg har til noget andet. Nogle gange tager det også langt tid om at starte op, har du samme problem? ellers er det jo værd at prøve Nissens foreslag, det er jo sliddele.
Brugeravatar
dekoin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 9520 Skørping
Geografisk sted: Rebild

Indlæg af dekoin »

Den starter hurtigt nok så jeg prøver at skifte pære. tak for svarene
VH dekoin alias Claus
Brugeravatar
Brian C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af Brian C »

nissen skrev:Min den ene på min 250 watt gjorde det også.. jeg skiftede pæren og så var det slut.. :)

ang kelvin.. du kan fint smide en 20000 k pære i.. der er nogen der siger at koraller har beder af flere k.. og jeg er også en af dem der er ved at bliver overbevist af det.. men vil ikke gøre mig klog på det.. :)
Pkt 1, det fleste af de koraller vi holder, kommer fra lavere vand, dvs mere ufiltreret lys = mere hvidt/gult = lavere kelvin
der er lavet tests der viser at koraller trives bedre ved lavere kelvingrader 6500-10.000K (vigtigst er det, at det er fuldspektret lys)

de høje kelvintal er primært kun for vores skyld, jeg havde på et tidspunkt opsat en fragmenttank, hvor jeg havde 250 watt 10.000K lys, der voksede korallerne en del hurtigere end de gjorde i hovedtanken, under 14.000K. vandet var det samme i begge akvarier, da de var tilkoblet samme system
til gengæld var lyset ikke særlig pænt, og det trak ikke farverne frem, men de var der, det var tydeligt at se når korallerne blev flyttet over i hovedtanken
desuden får man typsik højere PAR-værdier ved lavere kelvin

pkt 2. man kan ikke regne med kelvinangivelserne, på pærer fra forskellige producenter, der er ingen standard, jeg har haft 20.000 kelvin pærer der var mere hvide end den 14.000K jeg har nu
jeg har haft 14.000K der var mere P**Gul end den 6500K vi har siddende over vors planteø i butikken
Mvh. Brian
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
DanielXavier
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
15
Postnummer: 2750 Ballerup
Geografisk sted: Ballerup

Indlæg af DanielXavier »

Brian C skrev:
nissen skrev:Min den ene på min 250 watt gjorde det også.. jeg skiftede pæren og så var det slut.. :)

Pkt 1, det fleste af de koraller vi holder, kommer fra lavere vand, dvs mere ufiltreret lys = mere hvidt/gult = lavere kelvin
der er lavet tests der viser at koraller trives bedre ved lavere kelvingrader 6500-10.000K (vigtigst er det, at det er fuldspektret lys)

de høje kelvintal er primært kun for vores skyld, jeg havde på et tidspunkt opsat en fragmenttank, hvor jeg havde 250 watt 10.000K lys, der voksede korallerne en del hurtigere end de gjorde i hovedtanken, under 14.000K. vandet var det samme i begge akvarier, da de var tilkoblet samme system
til gengæld var lyset ikke særlig pænt, og det trak ikke farverne frem, men de var der, det var tydeligt at se når korallerne blev flyttet over i hovedtanken
desuden får man typsik højere PAR-værdier ved lavere kelvin

pkt 2. man kan ikke regne med kelvinangivelserne, på pærer fra forskellige producenter, der er ingen standard, jeg har haft 20.000 kelvin pærer der var mere hvide end den 14.000K jeg har nu
jeg har haft 14.000K der var mere P**Gul end den 6500K vi har siddende over vors planteø i butikken
Brian, det har du partlig ret i.. Men mest af alt, er der højere lumen udput i lavere kelvingrader.. men ikke nødvendigvis højere PAR - værdi.
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"