planarier
-
- Scooter Blenny
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 8260 Viby Jylland
planarier
Er desværre blevet ramt planarier men ved ikke helt hvad jeg skal gøre....
Skal jeg købe Flatworm Exit og behandle har pt ingen fisk i kun et par koraller?
Eller prøve mig frem med en scooterblenny eller en Seksstribet Gylte og håbe på de vil tage dem og muligvis forværre det ved at vente og se om de spiser dem?
Nanox
Skal jeg købe Flatworm Exit og behandle har pt ingen fisk i kun et par koraller?
Eller prøve mig frem med en scooterblenny eller en Seksstribet Gylte og håbe på de vil tage dem og muligvis forværre det ved at vente og se om de spiser dem?
Nanox
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 5960 Marstal
- Saltvand siden?: 1990
Re: planarier
den slags flad orm er uskadelig,hvis man kigger godt efter så har alle akarier dem sagt på en anden måde de er en bitte del aff biodiversiteten,det er flere slags som har den samme morfologi men acoel orme som har en kløvet hale blomster som regel op i akvarier som er et par måneder gamle hvor populationen typisk udlignes igen,de æder crustaceer "PODS" og lignende.så jeg ville vente og nyde dem mens du har dem du kan altid bruge kemi senere..
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Selvom Ole skriver en hel masse ord. Er der ikke rigtig nogen konklusion.
Jo før du får dem nuket, jo hurtigere kan du komme videre.
Hvis du kun har et par koraller, så er den lettetse kur at hive stenene op ig give dem et hurtigt ferskvands bad. Dyp stenen i ferskvand i ca 10-15 sekunder, medens du ryster den.
Planarierne drysser ned som blade om efteråret.
Det kan godt være at du skal gentage proceduren 2-3-4 gange før end at de er væk, og så forsøg at sætte en af de fisk i du skriver, men først når du har fået bestanden helt i bund.
Har selv harft et palanarie udbrud, som var MEGET kraftigt. Så kraftigt, at selv om jeg sugede planarier op 1 gang om ugen, kunne jeg se hvor jeg havde suget dem op, da der var mere lys i de områder.
Jo før du får dem nuket, jo hurtigere kan du komme videre.
Hvis du kun har et par koraller, så er den lettetse kur at hive stenene op ig give dem et hurtigt ferskvands bad. Dyp stenen i ferskvand i ca 10-15 sekunder, medens du ryster den.
Planarierne drysser ned som blade om efteråret.
Det kan godt være at du skal gentage proceduren 2-3-4 gange før end at de er væk, og så forsøg at sætte en af de fisk i du skriver, men først når du har fået bestanden helt i bund.
Har selv harft et palanarie udbrud, som var MEGET kraftigt. Så kraftigt, at selv om jeg sugede planarier op 1 gang om ugen, kunne jeg se hvor jeg havde suget dem op, da der var mere lys i de områder.
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Ja!nanox skrev:Okay tror jeg har besluttet mig for at bruge Flatwork Exit.
Er det nødvendigt at bruge aktiv kul hvis man ikke har så mange orme?
Vil mene at du i første omgang skulle prøve at give stenene et dyp.
Flatworm exit er ikke altid et exit til planarierne. Der vil næsten alt tid være et par stykker som overlever, og så kommer de bare igen nogle måneder senere.
-
- Scooter Blenny
- Reactions:
- 16
Der er bare en del i sandet som bliver lidt svære at dyppe... Men jo var også planen at give det et dyp først det andet var mere til dem jeg ikke kunne se...
- Birkefeldt
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8600 Silkeborg
- Saltvand siden?: 2010
- Geografisk sted: Silkeborg
Jeg har brugt Flatworm Exit to gange. Det er forholdsvist effektivt. Dvs. som Carsten også er inde på, det fjerner umiddelbart ormene, men i begge tilfælde kom planarierne langsomt tilbage, uden jeg i perioden tilførte nye ting til akvariet. Men efterfølgende købte jeg en Scooter blenny som siden har holdt dem nede på et minimum.
Og mht til aktivt kul, så vil jeg ikke behandle uden at have det klar bagefter. Der kan gemme sig mange planarier i sten og sprækker som man måske ikke umiddelbart kan se, men når de dør udskiller de jo lidt gift som skal fjernes, da det i svære tilfælde kan være farligt for dine fisk.
Held og lykke med kampen
Og mht til aktivt kul, så vil jeg ikke behandle uden at have det klar bagefter. Der kan gemme sig mange planarier i sten og sprækker som man måske ikke umiddelbart kan se, men når de dør udskiller de jo lidt gift som skal fjernes, da det i svære tilfælde kan være farligt for dine fisk.
Held og lykke med kampen
Mit Red Sea Max NANO: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pdy6
Mit tidligere Aqua Medic Percula 90: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pe8x
Mit tidligere Aqua Medic Percula 90: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pe8x
-
- Scooter Blenny
- Reactions:
- 16
Jo tak
men kunne godt tænke mig at vide om den gift de udskilder når de dør også er giftig for koraler da jeg pt ikke har nogle fisk i?

- martin
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 2700 Brønshøj
- Geografisk sted: Brønshøj
Giften de udskiller er noget virkelig klamt stads og jeg ville ikke være overrasket hvis det også påvirker korallerne.
Men seriøst et par kg kul koster ikke meget mere end nogle hunderede kroner og så er du videre.
Når alt det er sagt så giv dem en omgang flatworm exit og kom videre i dit liv
Men seriøst et par kg kul koster ikke meget mere end nogle hunderede kroner og så er du videre.
Når alt det er sagt så giv dem en omgang flatworm exit og kom videre i dit liv

/martin
-
- Scooter Blenny
- Reactions:
- 16
Yah nuke the bastard