Mystisk fiske yngel.
Mystisk fiske yngel.
Jeg har lige været nede og kigge i akvariet for lidt siden og der så jeg sgu en masse fiske unger der svømme rundt og det er ikke mine klovne for de har lige lagt æg for 2 dage siden.
Spørsmålet er så hvad det kan være det eneste jeg har han og hun af er 2 stk manderinfisk en stor hun og en lille han som bliver jagtede af hunden konstant. Så dem tror jeg ikke det kan være.
Så går der 3 stk palet kiruger måske det kan være dem ellers er der kun et bud tilbage og det er Anthias som jeg har 9 stk af.
Bud modtages ??
Jeg har ikke oplevet fisk jeg har savnet som har holdt øje med yngel eller set fisk der har været aktive alle fisk har ligget og sovet som de plejer når lyset er slukket.
Når mine klovnefisk de har æg der klægger så er forældrene ret aktive lige op til og ventilere æggene end til de klægger og bagefter de er klægget svømmer de rundt hvor æggene har været og pulser for at være sikrer på at alle er klægget.
Ynglet ligner meget i stil med klovnfisk unger men det er sgu svært at se hvad fanden der er.
Steen
Spørsmålet er så hvad det kan være det eneste jeg har han og hun af er 2 stk manderinfisk en stor hun og en lille han som bliver jagtede af hunden konstant. Så dem tror jeg ikke det kan være.
Så går der 3 stk palet kiruger måske det kan være dem ellers er der kun et bud tilbage og det er Anthias som jeg har 9 stk af.
Bud modtages ??
Jeg har ikke oplevet fisk jeg har savnet som har holdt øje med yngel eller set fisk der har været aktive alle fisk har ligget og sovet som de plejer når lyset er slukket.
Når mine klovnefisk de har æg der klægger så er forældrene ret aktive lige op til og ventilere æggene end til de klægger og bagefter de er klægget svømmer de rundt hvor æggene har været og pulser for at være sikrer på at alle er klægget.
Ynglet ligner meget i stil med klovnfisk unger men det er sgu svært at se hvad fanden der er.
Steen
- Hougaard
- Æresmedlem
- Reactions:
- 20
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Vancouver, Canada
- Kontakt:
Re: Mystisk fiske yngel.
Sejt, så mangler vi billeder !
-
- Eremit krebs
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 2620 Albertslund
- Saltvand siden?: 2010
Ja som sagt så mangler vi lidt billeder! 

Desvære ingen billeder....
Men mon ikke hvis de først er begyndt at lægge æg at de vil gøre det igen. Så er der ikke andet for end jeg må holde øje med hvilke fiks der har dannet par.
Steen

Men mon ikke hvis de først er begyndt at lægge æg at de vil gøre det igen. Så er der ikke andet for end jeg må holde øje med hvilke fiks der har dannet par.
Steen
-
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 3600 Frederikssund
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: 3600 Frederikssund
Hvor fedt! Mit bud er at det er dine anthias.
- Hougaard
- Æresmedlem
- Reactions:
- 20
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Vancouver, Canada
- Kontakt:
Så må vi jo se om der kan komme en forbi med noget ordentligt udstyr og dokumentere detspdiving skrev:Desvære ingen billeder....![]()
![]()

- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Du er helt siker på at det ikke er de tropsike mysis som spøger igen??
Flere har ment at de havde enten fiske eller reje yngle.
De fleste af vores fisk har et pelagisk stadie, hvor de blot flyder rundt i havstrømmende.
Kirurger plejer at yngle ved at de kommer farende nede fra dybet og op til overfladen, de udnytter trykforskellen.
Anthias har jeg ikke nogen ide om hvordan de yngler.
Flere har ment at de havde enten fiske eller reje yngle.
De fleste af vores fisk har et pelagisk stadie, hvor de blot flyder rundt i havstrømmende.
Kirurger plejer at yngle ved at de kommer farende nede fra dybet og op til overfladen, de udnytter trykforskellen.
Anthias har jeg ikke nogen ide om hvordan de yngler.
hehe...Erik du er velkomen til at kigge forbi næste gang jeg skal nok holde en kop kaffe klar så du kan holde dig vågen til at tage billeder.
Carsten det lignede rigtig meget yngel og der var godt nok rigtigt mange unger at se og de svømmede på samme måde som klovnfiske ungerne de gør når de klægger. Lyser man ind i baljen bliver de tiltrukket af lyset lige som klovnfiske unger gør.
Tropsike mysis har jeg ikke hørt om.
Som MMartin skriver tror jeg også mere på at det kunne være mine Anthias men er slet ikke sikker da jeg ikke har set dem vogte noget eller lavet andre tegn på at de hvade æg.
Steen
Carsten det lignede rigtig meget yngel og der var godt nok rigtigt mange unger at se og de svømmede på samme måde som klovnfiske ungerne de gør når de klægger. Lyser man ind i baljen bliver de tiltrukket af lyset lige som klovnfiske unger gør.
Tropsike mysis har jeg ikke hørt om.
Som MMartin skriver tror jeg også mere på at det kunne være mine Anthias men er slet ikke sikker da jeg ikke har set dem vogte noget eller lavet andre tegn på at de hvade æg.
Steen
-
- Jeg støtter Saltvandsforum.dk
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8520 Lystrup
- Saltvand siden?: 2006
Rejer er om muligt endnu mere lyssøgende end fiskeyngel så det er ikke et kriterie - men pics...
SPS : Stability provides succes
hehe....Stadig ingen billeder.
Hvis det er tropsike mysis som Carsten og andre er inde på som sikkert er komet med de levene sten hvorfor yngler de så først nu efter 1år hvor jeg har haft de sten. De 135 kg var indkørte fra et nedlagt akvarie og kun 22kg var nye impoterede fra klovnfisken.
Har ikke rigtig kunne finde noget om tropsike mysis som er brugbart til at forstå. Er der nogle der vil forklare ydeligere hvad det er ?
Steen
Hvis det er tropsike mysis som Carsten og andre er inde på som sikkert er komet med de levene sten hvorfor yngler de så først nu efter 1år hvor jeg har haft de sten. De 135 kg var indkørte fra et nedlagt akvarie og kun 22kg var nye impoterede fra klovnfisken.
Har ikke rigtig kunne finde noget om tropsike mysis som er brugbart til at forstå. Er der nogle der vil forklare ydeligere hvad det er ?
Steen
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
De tropiske mysis, bliver meget mindre end dem vi kender fra stranden.
De har vel været der hele tiden, men nu hvor du fodrer med plankton, er der langt mere at leve af også for dem.
Jeg har også selv haft dem, og det selv om ingen af mine levende sten er kommet fra en butik
De har vel været der hele tiden, men nu hvor du fodrer med plankton, er der langt mere at leve af også for dem.
Jeg har også selv haft dem, og det selv om ingen af mine levende sten er kommet fra en butik
Jeg fodre ikke med plankton i akvariet. Er det normalt at der er rigtig mange 500+ og de så også kun lever ret kort lige som mit fiske yngel ??
Steen
Steen
-
- Jeg støtter Saltvandsforum.dk
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8520 Lystrup
- Saltvand siden?: 2006
Jeg havde en krebsdyrsopblomstring i mit refugium sidste år - og der var flere 1000 små rejer som drønede rundt i hop på ruderne lavede sjov. Men de forsvandt igen.. Men først troede jeg også det var yngel indtil de blev nærsturderet og der kan ses bitte små ben..
SPS : Stability provides succes
Vil lige sige at de IKKE hoppede men der imod svømmede ligesom når mine klovnfiske unger de kommer til verden.
Min ejen teriori er mine Anthias.
Steen
Min ejen teriori er mine Anthias.
Steen
- bio
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 7323 Give
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Givskud
- Kontakt:
Uden at have læst op på det vil jeg mene at Anthias yngler på samme måde som de fleste fritsvømmende arter, nemlig som Carsten beskriver. Det giver ikke meget mening at en fritsvømmende fisk skulle lægge æg på samme måde som klovnfisk. Klovnfisk lever det meste af deres liv på ret begrænsede territorier og det kan derfor betale sig for dem at vogte over deres æg, de er der jo alligevel. Anthias ville skulle skille sig ud fra deres flok for at passe æg, dette passer slet ikke ind i deres levevis. De fisk som yngler frit i vandet er ikke nemme at opdrætte netop fordi deres æg og nyklækkede larver driver med strømmen som zooplankton det første stykke tid, de vil derfor ende i filteret, skummeren etc. Jeg tror ikke du skal regne med at det er fiskeyngel, desværre, det kunne ellers være vildt blærret hvis det viser sig at jeg tager fejl
Så vidt jeg kan se er det kun klovnfiskene i dit akvarie der lægger æg stationært, resten yngler i det åbne vand.

Mvh Lasse
Biolog, Nordic Reef
Biolog, Nordic Reef
Havde jeg haft hjuldyr kørene så havde der ikke været nogle problemmer i at fange dem op og smide dem i et yngel akvarie. Det er jo samme måde som jeg fanger klovnfiske unger.
Det sværste er nok at finde ud af hvornår det sker hvis ikke de lægger æg så man kan stå klar...
Det med at ynglet ryger i filterne der går aflivel noget tid da de lige skal finde overløbet først. Men det er rigtigt at man ikke kan opdrætte dem i hovede tanken pgs. foder, filter,pumper osv.
Men jeg må indrømme at jeg har fået noget mere blod på tanden og vil bestilde nogle hjuldyr hjem så jeg kan være klar til næste gang. Om ikke andet skal jeg prøve igen med mine klovnfisk. Så hjuldyr skal til at være en lager vare her hjemme....
Steen
Det sværste er nok at finde ud af hvornår det sker hvis ikke de lægger æg så man kan stå klar...

Det med at ynglet ryger i filterne der går aflivel noget tid da de lige skal finde overløbet først. Men det er rigtigt at man ikke kan opdrætte dem i hovede tanken pgs. foder, filter,pumper osv.
Men jeg må indrømme at jeg har fået noget mere blod på tanden og vil bestilde nogle hjuldyr hjem så jeg kan være klar til næste gang. Om ikke andet skal jeg prøve igen med mine klovnfisk. Så hjuldyr skal til at være en lager vare her hjemme....

Steen