Spar energi ved at isolere siderne på dit akvarie

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Zacho
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
16
Postnummer: 2200 København N
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Kbh N

Spar energi ved at isolere siderne på dit akvarie

Indlæg af Zacho »

I går aftes da jeg var i gang med eksamenslæsningen til varmetransmission, jeg læser til maskin-ingeniør, kom jeg til at tænke på hvor meget varme der engenlig forsvinder ud gennem glasset på mit akvarie. Jeg lavede derfor en lille beregning og blev faktisk lidt overrasket over resultatet.

Jeg kom frem til at jeg mister ca 16,4 W/m2 glas og ved at isolere med bare 30mm flamingo kan jeg skærer det ned til en tredjedel. Det samlet areal akvarier + sump er 1,6 m2 (uden der hvor man skal kikke ind :biggrin: ) det vil sige at jeg mister 26 W som mit varmelegme skal varme op.
For at man kan sammenligne skal det lige siges at jeg har normalt 20 grader i rummet og vandet i akvariet ligger på ca 26 grader, og mit glas er 8mm tykt.

Jeg ved godt at det måske ikke er så meget, men i disse sparetider tæller alt jo med. Jeg ved i hvertfald at næste gang at jeg skal ændre på min sump så bliver der sat isolering på alle sider så kan jeg da spare lidt :wink:
Jeg mener osgå kun at det kan være en fordel at have sit akvarie isoleret mest muligt om sommeren, hvis man har en køler, fordi at så vil man også få mindre varme ind i akvariet
Vedhæftede filer
graf_varmeledning.JPG
Brugeravatar
Gizze
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
15
Postnummer: 9750 Østervrå
Saltvand siden?: 2010

Re: Spar energi ved at isolere siderne på dit akvarie

Indlæg af Gizze »

Hmm måske man skulle have det i baghovedet nu, hvor jeg er igang med mit nye setup.

Isolere sumpen og bagsiderne på mit hjørne akvarie..
ak1204
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
15
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 2007

Indlæg af ak1204 »

Interessant, men det er jo ikke et decideret varmespild, da varmen så bruges til at varme rummet op.. ?!
Brugeravatar
spax
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 9900 Frederikshavn
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Frederikshavn

Indlæg af spax »

hvis du kun har 20 grader inde i rummet, hvor dit akvarie er. Så vil dit varmelegme jo hele tiden, være tændt, fordi din rumtemperatur ikke er højere. Så jeg vil da klart anbefale dig, at hæve rummets temp. Så får du ikke så meget spild
Mvh kim

160L akvarie med 54L sump. Tunze overløb. Tunze 6045. Tunze 6015 x 2 . Tunze 9005 skummer. ATI sunpower 6x24w
viewtopic.php?f=92&t=48533
Zacho
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
16
Postnummer: 2200 København N
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Kbh N

Indlæg af Zacho »

hvis du kun har 20 grader inde i rummet, hvor dit akvarie er. Så vil dit varmelegme jo hele tiden, være tændt, fordi din rumtemperatur ikke er højere. Så jeg vil da klart anbefale dig, at hæve rummets temp. Så får du ikke så meget spild
Ja det kunne man selvfølgelig også gøre, men så for jeg tilgengæld en større varmeregning for boligen + at jeg bedst kan lide at det ikke er alt for varmt!

Og ja det varme bruges selvfølgelig til at varme rummet op, men et varmelegme på el er noget dyrere at have kørende end en radiator. Jeg vil i hvert fald isolere bagsiden af mit akvarie næste gang jeg ændre eller laver nyt setup
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8970 Havndal
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Demstrup

Indlæg af Nolan »

Jeg har intet varmelegeme i mit akvarie men temperaturen er alligevel næsten konstant 26 grader.
Hvis jeg isolerede det, ville temperaturen hurtigt blive alt for høj.....

Altså; ingen isolering af mit akvarie.

/Kim
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 4100 Ringsted
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af Olsen »

Nolan skrev:Jeg har intet varmelegeme i mit akvarie men temperaturen er alligevel næsten konstant 26 grader.
Hvis jeg isolerede det, ville temperaturen hurtigt blive alt for høj.....

Altså; ingen isolering af mit akvarie.

/Kim
Det samme gælder for vores akvarie med en volumen på ca. 1000 liter vand. Har intet varmelegeme. REturpumpe, skummerpumpe, cirkulationspumper og reaktorpumper + 800 watt HQI lamper gør at temperaturen aldrig kommer under 25 grader.
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"