sonny's nye 166 l. ej opstartet.

Forum for Akvarier 101 -> 250 Liter
Besvar
sonnyboy881
Copepod
Copepod
Reactions:
15
Postnummer: 8850 Bjerringbro
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: midtjylland

sonny's nye 166 l. ej opstartet.

Indlæg af sonnyboy881 »

Nå først så vil jeg sig at jeg helt ny i saltvands området og der vil nok komme en del dumme spørgesmål her på tråden så jeg håber at i vil bær over med mig :be:

Men jeg har fået mine små finger fat i et AquaMedic Chromis akvarium på 166l 55x55x55 vilket jeg sys er et fint starter sæt, dog er akvariet af ældre dato men det ser ikke ud til at
der er noget at komme efter der. Der følger også en fin lampe med et 150w hqi lys som hvor pæren lyser fint dog vil jeg have fat i en ny pære så der ikke er for meget tab af styrke.

http://akvarieudstyr.dk/Saltvand/Akvari ... rib%C3%B8g

Til at starte med vil jeg bruge systemet's start sump men vil lige se om det bliver nødvendigt at få en extern sump ind i stedet for.

Men så nu kommer vi til det jeg skal have indkøbt inden jeg starter op.
Jeg overvejer en eller to tunze 6060 eller 6025 men er usikker på om det ville være for meget flow håber at vi vil hjælpe mig lidt her.

Der fulgte nogle døde sten med dem regner jeg med stadig at brug dog vil jeg lægge lidt levene sten med der i håb om det vil bringe lidt liv i de døde sten.

Det sidste spørgesmål jeg har er nemlig at jeg fik nogle sten koral ligne frakmenter med. ville der komme liv i dem selv om de har vært oppe af vandet i en noget længer periode?

Det var det jeg lige havde om min start indtil nu der vil komme billeder lige så snart jeg har fået købt det sidste.

Mvh sonny k.
mvh sonny k.
Jesper ØH
Reactions:

Re: sonny's nye 166 l. ej opstartet.

Indlæg af Jesper ØH »

Velkommen til SF og tilykke med akvariet :GO Ang de stenkoraller eller hvad det er ? Så vil der ikke komme liv i det igen hvis det har været ude af vand i lang tid, hvis det er det du mener ?
Jesper ØH
Reactions:

Indlæg af Jesper ØH »

Der er også Tunze 6045
sonnyboy881
Copepod
Copepod
Reactions:
15

Indlæg af sonnyboy881 »

jep lige det er lige det jeg mener:) nå så det skal bare ud? ham jeg fik det af sagde at han ikke har haft vand i 2+ år.
mvh sonny k.
Renobruun
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
13
Postnummer: 1500-1799 København V

Indlæg af Renobruun »

hej og velkommen findes ikke dumme spørgsmål kun svar. er selv forholdsvis ny men tror godt jeg kan hjælpe dig det vil være for kraftigt flow med 6060 har selv et 128 liters og kører med 2 6015 og jeg skal passe på med bundlaget ikke hvirvles op så skulle mene 2 stk 6025 er rigeligt. de kan også modificeres til at yde omkring 4500 liter stykket hvis du ønsker mere flow er tråd om det herinde. og ja du kan sagtens speede processen op ved at tilføre nye lidt levende sten til de døde levende sten flere der starter op på den måde med forskellige søjler og reef keramik. og sidste spørgsmål tvivler meget på om det er noget du kan få liv i igen hvis det har været tørret ud men der er jeg nu ikke helt sikker så måske en af de mere erfarne kan råde dig bedre der. jeg ville nok selv mene du bare tilfører unødige næringstoffer til vandet ved at sætte døde fragmenter i tanken. men igen kun min egen teori. håber du kan bruge mine svar
mvh Reno
Brugeravatar
spax
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 9900 Frederikshavn
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Frederikshavn

Indlæg af spax »

Velkommen til :) Jeg vil også mene at to 6045 ville passe bedre. For tror det bliver for meget med to 6060 pumper. Ja der er ikke noget liv i de stenkoraller, så de skal bare ud :)
Mvh kim

160L akvarie med 54L sump. Tunze overløb. Tunze 6045. Tunze 6015 x 2 . Tunze 9005 skummer. ATI sunpower 6x24w
viewtopic.php?f=92&t=48533
sonnyboy881
Copepod
Copepod
Reactions:
15

Indlæg af sonnyboy881 »

men jeg skal nok lige tage nogle billeder af de stenkoraller inden de ryger ud.
mvh sonny k.
Jesper ØH
Reactions:

Indlæg af Jesper ØH »

Ok. Ja så er alt dødt :) men der kommer jo også en lang opstarts fase for dig nu her, alt efter hvor gode LS du får fat på.
sonnyboy881
Copepod
Copepod
Reactions:
15

Indlæg af sonnyboy881 »

uuha tak for de mange HURTIGE svar. :) ja det er jo lige det. ved i om der er nogle forhandler eller privat personer med nogle gode LS her i jylland?
mvh sonny k.
Renobruun
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
13
Postnummer: 1500-1799 København V

Indlæg af Renobruun »

kig under salg af koraller herinde masser af gode sten
Besvar