Forvirret Palet

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Kirling
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2008

Forvirret Palet

Indlæg af Kirling »

Hej.

Købte mig igår en palet på ca 6-7 cm til mit 250 litters, udover den er der kun to klovne og en dvæg barsel i baljen..

nu har jeg efterhånden haft et par palet kiruger i mine forskellige akvarier, men denne virker godt nok noget forvirret..
da den kom i baljen igår begyndte den straks at svømme op og ned ved den ene siderude, det virker som om den stresser sig selv mere op.. jeg valgte at slukke alt lyset og ligge et tæppe over så den kunne få ro men i dag gør den fuldstændig det samme - ikke optimlt da en palet i forvejen er meget sart overfor stres og især når den er helt ny i akvariet..
når jeg foder opføre den sig normalt svømmer stille og roligt rundt og spiser (tager både flage og nori tang) den har derudover nori på en klemme 24/7 - den har bare ikke fattet det endnu..

ville bare høre om der er nogen af jer andre der har oplevet at de har gjort dette når de er nye i akvariet og om den stille og roligt stoppede med det og kan man overhovedet gøre noget udover at give den fred og holde sig væk???
Kirling
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Re: Forvirret Palet

Indlæg af Kirling »

Et billed af baljen den går i - man kan se den i højre side
Vedhæftede filer
IMG_1241.JPG
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 9300 Sæby
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

Det gjorde den ene af mine gule kirurger også de første par dage.. Det gør lidt ondt at se på - men det gik heldigvis hurtigt over.
Kirling
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Kirling »

AndersGS skrev:Det gjorde den ene af mine gule kirurger også de første par dage.. Det gør lidt ondt at se på - men det gik heldigvis hurtigt over.

ok det ser bare ud som om den stresser sig selv mere op og det er squ ikke så godt :BA :BA gjorde din det hele tiden ?? for min er der over konstant udovre når jeg foder
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

Nej, mere i perioder.

Har den nok gemmesteder? Det er jo ret vigtigt.
Kirling
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Kirling »

AndersGS skrev:Nej, mere i perioder.

Har den nok gemmesteder? Det er jo ret vigtigt.
ok..

ja den har massere den kan uden problemer svømme ind i de to øer og gemme sig, ville også 100 gange hellere have den gemte sig her de første dage end at den stesser sig selv på den måde
Kirling
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Kirling »

kom frisk har brug for et godt råd her.. der må da være flere der har oplevet det..???
SørenF
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
15
Postnummer: 8400 Ebeltoft
Saltvand siden?: 1984

Indlæg af SørenF »

Min palet begyndte pludselig på den samme adfærd, efter jeg havde haft den et års tid. Det skete dagen efter jeg droppede den tilgroede bagrude, som paletten ellers græssede meget på. Da jeg satte en klemme med noritang på bagruden, der hvor fisken susede op og ned og op og ned, begyndte den bare at suse rundt om klemmen i stedet. Ikke rart at se på, men det gik over efter nogle dage. Og det gik i hvert fald helt over, da jeg satte en Sohal ned til den. Men det vil jeg så ikke lige umiddelbart anbefale, hold da op et temperament en Sohal har, også selvom den kun er 6 cm..
Vh. Søren

Mit akvarium kan ses her: viewtopic.php?f=92&p=485166#p485166
hr.weber
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
14
Postnummer: 3000 Helsingør
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af hr.weber »

Jeg har haft min palet i 3 uger og den gør præcis det samme.

En gang i mellem slår den lige et smut over til bagruden for at græsse lidt og så tilbage igen.

Jeg aner desværre ikke hvorfor den gør det, så jeg lytter lige med her...
Vh. Rasmus
Kirling
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Kirling »

SørenF skrev:Min palet begyndte pludselig på den samme adfærd, efter jeg havde haft den et års tid. Det skete dagen efter jeg droppede den tilgroede bagrude, som paletten ellers græssede meget på. Da jeg satte en klemme med noritang på bagruden, der hvor fisken susede op og ned og op og ned, begyndte den bare at suse rundt om klemmen i stedet. Ikke rart at se på, men det gik over efter nogle dage. Og det gik i hvert fald helt over, da jeg satte en Sohal ned til den. Men det vil jeg så ikke lige umiddelbart anbefale, hold da op et temperament en Sohal har, også selvom den kun er 6 cm..

ok min gør det samme når jeg smider en klemme med nori på ruden svømmer bare forbi den.. haha nej det eneste der kommer ned til den er en gul men den skal bare fremskaffes først.. ok dvs at dette højst sandsyndligt vil gå i sig selv og den vil stoppe med dette flip?? og det eneste jeg skal gøre er at holde mig langt fra akvariet??
Kirling
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Kirling »

hr.weber skrev:Jeg har haft min palet i 3 uger og den gør præcis det samme.

En gang i mellem slår den lige et smut over til bagruden for at græsse lidt og så tilbage igen.

Jeg aner desværre ikke hvorfor den gør det, så jeg lytter lige med her...
hvor har du købt din??
Kirling
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Kirling »

kunne godt tænke mig at høre nogen af de garvedets mening.. hvor er lorden, carsten, spdiving, pederrevnørd, starf osv osv henne når man har brug for dem hahahaha
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Indlæg af pederrevnørd »

Min ekspertise er ikke fisk...

Men mit bedste bud på den adfærd, er at baljen er for lille til kirugen.

Håber andre kan hjælpe, med et mere positivt råd :y

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Kirling
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Kirling »

pederrevnørd skrev:Min ekspertise er ikke fisk...

Men mit bedste bud på den adfærd, er at baljen er for lille til kirugen.

Håber andre kan hjælpe, med et mere positivt råd :y

Mvh
Peder

tja jeg er heller ikke ekspert.. men 250 litter med masser af svømme plads burde vel være nok til en kirug på 6-7 cm men ja måske der problemet ligger ?
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

Også min første tanke - men som du selv skriver burde den fint kunne gå deri i nogen tid endnu.

Giv den lige et par dage. Har den fået hvide pletter?
Kirling
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Kirling »

AndersGS skrev:Også min første tanke - men som du selv skriver burde den fint kunne gå deri i nogen tid endnu.

Giv den lige et par dage. Har den fået hvide pletter?
jep det har den ikke masivt overhovedet dog er der nogen.. men ja må se hvordan den opføre sig i morgen
hr.weber
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
14

Indlæg af hr.weber »

jeg har købt den hos klovnfisken...
min er 5-6cm og har 130x50x50cm at boltre sig på, så det burde ikke være der problemet ligger.
Vh. Rasmus
Kirling
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Kirling »

hr.weber skrev:jeg har købt den hos klovnfisken...
min er 5-6cm og har 130x50x50cm at boltre sig på, så det burde ikke være der problemet ligger.

ok det var præcis det jeg tænkte.. de er fra samme sendning.... synes bare det er et mærkeligt sammentraf ????
hr.weber
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
14

Indlæg af hr.weber »

Det lyder ikke så godt. Jeg håber da det er noget de kommer sig over og ikke stresser sig selv ihjel... :BA
Vh. Rasmus
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V

Indlæg af Bingocaller »

Masser af foder - med masser af hvidløg - lav evt nogen frostblokke med blended hvidlog i - det kører jeg med og min pallet som er dobbelt så mstor som din har aldrigt haft problemer med pletter efter jeg fyrede hvidløg i foderet.
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Kirling
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Kirling »

Bingocaller skrev:Masser af foder - med masser af hvidløg - lav evt nogen frostblokke med blended hvidlog i - det kører jeg med og min pallet som er dobbelt så mstor som din har aldrigt haft problemer med pletter efter jeg fyrede hvidløg i foderet.

lyder som en god blandning ;)

men er slet ikke pletterne jeg er bekymret for, og heller ikke foderet, den får varieret..
men derimod dens opførelse i baljen ;)
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af Bingocaller »

Ja men det jeg mente var at hvis den stressede sig - var der større sandsynæighed for pletter - og derved min løsning
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Kirling
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Kirling »

Bingocaller skrev:Ja men det jeg mente var at hvis den stressede sig - var der større sandsynæighed for pletter - og derved min løsning

også fornuftigt. har også tænkt på at gå igang med at lave det du siger i dag så den kan få lidt mere varieret.. :GO
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af Bingocaller »

:)
Kirling
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Kirling »

update..

Når idag går det meget bedere...
Igår aftes prøvede jeg at sætte et stribede viskestykke i rød og hvid på hver siderude det gjorde den bange for ruden, man kunne se den meget gerne ville derover men den turde ikke..

I dag synes jeg den opføre sig meget normalt dog prøver den engang imellem at komme til sideruden men bliver skramt med det samme den ser viskestykket. Den sov også i stenopsætningen ved siden af en pudsereje i nat, så den har næsten ikke flere pletter tilbage... I nat prøver jeg at fjerne det ene viskestykke så må vi se hvordan det går i morgen ;)
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af Bingocaller »

Super!
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Du skriver at den har masser af steder den kan svømme ind i stenopsætningen, men har den nu også det??
For den går sammen med en ægte AK81'er, den der paccagnellae. Spørgsmålet er om den har haft mulighed for at gemme sig.
Kirling
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Kirling »

Carsten skrev:Du skriver at den har masser af steder den kan svømme ind i stenopsætningen, men har den nu også det??
For den går sammen med en ægte AK81'er, den der paccagnellae. Spørgsmålet er om den har haft mulighed for at gemme sig.

det mener jeg nu nok den har paccagnellaen er utrolig rolig, og begge mine øer er luftige og der er masser af gemme steder i dem.. øen til venste er der enda to niveauer af gemme steder..
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

Kirling skrev:update..

Når idag går det meget bedere...
Igår aftes prøvede jeg at sætte et stribede viskestykke i rød og hvid på hver siderude det gjorde den bange for ruden, man kunne se den meget gerne ville derover men den turde ikke..

I dag synes jeg den opføre sig meget normalt dog prøver den engang imellem at komme til sideruden men bliver skramt med det samme den ser viskestykket. Den sov også i stenopsætningen ved siden af en pudsereje i nat, så den har næsten ikke flere pletter tilbage... I nat prøver jeg at fjerne det ene viskestykke så må vi se hvordan det går i morgen ;)
Godt at høre!
Kirling
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Kirling »

update....

jeg fjernede viskestykkerne over to dage og derefter har den opført sig helt normalt, svømmer rundt og grasser der hvor den nu kan komme til, tager alt foder og pletterne er væk :D

så hr. weber måske du skulle prøve dette...
Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"