Hej carsten Der sidder et standart 18-55 mm vr på. Har prøvet alle indstillinger jpeg fine, normal, basic. Raw og konverteret det.. uden blitz selvfølgelig. Jeg er ikke helt skarp til de komplcerede indstillinger. men syntes sports indstillingen virker bedst til fiskene.. Syntes bare mange herinde får meget skarpe billeder, frem på trods af den automatiske konvertering. Det er her, jeg tror der er noget galt.
Kan ikke forestille mig at de jpeg og RAW indstillinger har nogen større indflydelse på at billedet bliver grumset.
Prøv at smide et billed op, så vi kan se hvad det er du mener med grumset.
Hvis du ikke tager billedet med blitz, så skal du sætte ISO op, og evt sætte blænden på mindste tal. Lukkerhastigheden kan også betyde noget i forhold til skarpheden.
At det bliver grumset er nok enten høj ISO eller fokus der har været ude.
Hvis du finder et billede der er flot kan du som regel downloade det og højreklilke på det og vælge egenskaber - herunder kan du se exif-data.
Det fortæller hvordan kameraet har været indstillet i den givne situation.
Jeg bruger altid A - Aperture. Blænden sat så stor som muligt, dvs med en lav værdi. ISO på ca 400 og manuelt indstillet hvidbalance(læs om det i brugerhåndbogen, eller Google).
En vigtig ting er, at du hold kameraet diagonalt på akvarieglasset, hvis det er en skæv vinkel vil lysets brydning i glasset få billedet til at være uskarpt.
Lige et hurtigt billede.. Med auto-instilling uden blitz. Den kan da godt være det bare er mig, men billedet er skarpere inden jeg ligger det på forum.
Det er svært at svare på, hvis det er det billede du har uploadet du synes er grumset, kan jeg da godt forstå det. Du må lige uploade i en bedre i std. opløsning.