Varmevæksler til Saltvand

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
Hvam
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8541 Skødstrup
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Skødstrup "Uptown"

Varmevæksler til Saltvand

Indlæg af Hvam »

Hej forum Jeg håber i kan hjælpe mig.

Da jeg tidliger har haft problemer med temprature på 30c i akvariet, har jeg gravet 200m køleslange ned i haven sammen med min jordvarmeslangen. Det er så meningen jeg vil kører med spritt i slangene og overfører varmen/kulden via en varmevæksler, med jeg kan bare ikke finde en varme væksler der kan bruges da de er lavet af rustfri stål som er loddet med kobber eller Zink :G

Er der nogle som har et forslag til hvordan det kan løses?
Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!

Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
Brugeravatar
Macdoo
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
13
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 2012
Geografisk sted: Kastrup

Re: Varmevæksler til Saltvand

Indlæg af Macdoo »

Hvis vi siger at primær siden er i jorden og sekunder bruges til.at køle akva kunne man tage en slange og kører den ned i sumpen så den er der nede i, sætte en pumpe på sekunder side så den kører når du skal køle. Det vil sige at det skal være et lukket system hvor.det kun er sangen der køler det ned. Jeg ved godt at det ikke er optimalt.
Bump. Elsker koraller. Det gjorde ekskonen ikke....
Brugeravatar
Ryom
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 8550 Ryomgård
Geografisk sted: 8550 Ryomgaard

Indlæg af Ryom »

Du kunne jo selv fabrikere en veksler i PVC. Du er jo ikke helt uden ævner indenfor DIY. Men tror du du får varmeproblemer hvis du alligevel går over til LED?
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

Rul en ordentlig omgang slanger op, det har jeg set man gør på proff. Køleanlæg til havedamme.
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

Find en defekt akvariekøler og snup veksleren derfra :)
Brugeravatar
palamo123
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 9500 Hobro
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Hobro

Indlæg af palamo123 »

Hougaard skrev:Find en defekt akvariekøler og snup veksleren derfra :)
Enig - eller bare brug en akvariekøler. Så skal du ikke tænke på, at muldvarperne bider dine kølerslanger over i haven ;-)
Mvh

Kenneth

308 liters design
Følg min Youtube kanal her.:
http://www.youtube.com/channel/UCW6geBexL2S0rCtAGekNnqw
wtfdic
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
13
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2000

Indlæg af wtfdic »

hej

hvorfor vil du køre med sprit (ethanol), det har en dårligere ledningsevne end vand? hvad med en glycerin/vand combo. mindre farligt også.

en rulle pex-gulvvarme rør i sumpen bør kunne gøre det.?
Vedhæftede filer
Pex coil.jpg
wtfdic
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
13

Indlæg af wtfdic »

Brugeravatar
Hvam
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Hvam »

Tak alle for de forskellige løsninger :GO
Ryom skrev:Du kunne jo selv fabrikere en veksler i PVC. Du er jo ikke helt uden ævner indenfor DIY. Men tror du du får varmeproblemer hvis du alligevel går over til LED?
Ja men jeg tror ikke jeg kan lave det 100% tæt!

Jeg er ret sikker på varmeproblemer da vi har 26-28c i stuen på en selvejers dag her i februar! Vi har godt nok køling i genvexen men jeg tror ikke det kan følge helt med på en sommerdag. Og jeg har det jo med at tage på 5-6uger sommerferie så jeg kan ikke helt overvåge akvariet!
AndersGS skrev:Rul en ordentlig omgang slanger op, det har jeg set man gør på proff. Køleanlæg til havedamme.
Ja det bilver nok løsningen. jeg kan se der flere som forslår det, eller finde en defekt akv. køler.

Det kunne måske være en løsning at finde et syrefast rør og laven en spiral!
wtfdic skrev:hej

hvorfor vil du køre med sprit (ethanol), det har en dårligere ledningsevne end vand? hvad med en glycerin/vand combo. mindre farligt også.

en rulle pex-gulvvarme rør i sumpen bør kunne gøre det.?
Det var nu bare sprit jeg lige kenner til! Hvor får man Glyserin eller vand combo???
For det er jo nok nødvendigt at frostsikre :wink:
Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!

spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

Kølevæske til biler kan dette ikke bruges ?

Er helt sikkert også nemer at få fat i samt billigere.

Steen
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

Eller kan du selv blande en brine, af vand og salt. Det bruger man på mange køleanlæg/ store airconanlæg i fx storcentre.

Så sker der heller ikke en helt masse hvis der skulle gå hul på skidtet.
Zacho
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
16
Postnummer: 2200 København N
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Kbh N

Indlæg af Zacho »

Hvorfor skal du frost sikre?? hvis du bare cirkulere vandet ud i haven bliver det maks 5 grader koldt og så er det bare at fylde almindeligt saltvand i slangen. Så behøver du ikke bekymre dig om utætheder da det ikke gør den store forskel.

Hvis jeg skulle lave en varmeveksler selv, havde jeg købt noget tyndt titanium rør og lavet det til en spiral og lagt ned i akvariet. Meget simpelt og let at lave, og det er meget let at regne på hvor mange meter rør du skal bruge for at opnå tilstrækkelig køleeffekt.
Brugeravatar
9000 l+5000l sump
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
15
Postnummer: 3600 Frederikssund

Indlæg af 9000 l+5000l sump »

Hvad med et par snoede glasrør fra et destillationsapparat i sumpen?
Jeg bruger selv omkring 25 m 20 mm pexrør i bunden af min sump, som jeg skal forsyne fra min jordvarmeslanger, men har endnu ikke testet en varm sommerdag. Hvorfor skulle du ikke kunne få det tæt og hvorfor har du valgt at kære det i separate rør?

Lige nu er mit vand fra haven -4 grader og smækker jeg det gennem sumpen er jeg sikker på det vil køle gevaldigt!
Akvarie 3,2x2,44x1,6 m= 12493 l
Sump 2,80x2.22x0.8 m= 4973 l
Samlet volumen= 17466 l
Salt 611 kg
Aktuel pumpekapacitet 310.000 l/t
Belysning 5x400 W HQI 12-18000 Kelvin
Natlys 2 T5 blå
Se friske billeder her http://dk.fotoalbum.eu/Jimbo/a668954
Zacho
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
16

Indlæg af Zacho »

Hvad med et par snoede glasrør fra et destillationsapparat i sumpen?
Jeg bruger selv omkring 25 m 20 mm pexrør i bunden af min sump, som jeg skal forsyne fra min jordvarmeslanger, men har endnu ikke testet en varm sommerdag. Hvorfor skulle du ikke kunne få det tæt og hvorfor har du valgt at kære det i separate rør?

Lige nu er mit vand fra haven -4 grader og smækker jeg det gennem sumpen er jeg sikker på det vil køle gevaldigt!
Et glasrør er også helt fint, det er faktisk noget bedre til at overfører energi end plastikrør.

Jeg tvivler på at dit vand fra haven er -4 grader. Det lyder meget mærkeligt at vandet skulle være så koldt, er du sikker på at det ikke er det som går fra varmepumpen og ud i haven?? jeg går ud fra at du har jordvarmeanlæg:)

Jeg prøver lige at regne lidt på hvor stor køling der kan opnås per meter pex rør her i eftermiddag. Kunne være meget interessant at tjekke op på.
wtfdic
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
13

Indlæg af wtfdic »

Du behøver ikke at frostsikre, men du er nød til at holde det lidt "sterilt" for at det ikke stopper til, tror jeg. Her vil en brine(som andersgs skriver) være den bedste løsning imo. en brine varmeleder også bedst. og er jo også mere "frost sikker", havvand fx, fryser først ved -2C. Men det er meget korrosivt.

Glas er også en god løsning, du kunne jo lave et ekstra kammer i sumpen.
Vedhæftede filer
Untitled.png
Brugeravatar
9000 l+5000l sump
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
15
Postnummer: 3600 Frederikssund

Indlæg af 9000 l+5000l sump »

Forslag: Hvis du bruger en god saltopløsning i dine slager vel og mærke med akvariesalt vil du ikke være så udsat hvis noget lækker udover din saltholdighed vil stige - og det opdager du jo hurtigt inden skaden er sket. Jo i slutningen af februar er mit fremløbsvand altid omkring -4 grader, nu har jeg også kun 400 m slager i haven og et STORT hus at opvarme.

Jeg tror at til det mindre system er glasrør idelle og har en pæn stor varmeledningsevne modsat pexrør vil du altså kunne spare meget snørklet rod i din sump. Hvad med lige 6 mm rør der kan købes i 1 m længder og så nogle siliconeslager til at forbinde dem med? Det lever jo nærmest evigt. Du kan forme dem og lave rundinger med en god blæselampe for at få perfect fit...
Akvarie 3,2x2,44x1,6 m= 12493 l
Sump 2,80x2.22x0.8 m= 4973 l
Samlet volumen= 17466 l
Salt 611 kg
Aktuel pumpekapacitet 310.000 l/t
Belysning 5x400 W HQI 12-18000 Kelvin
Natlys 2 T5 blå
Se friske billeder her http://dk.fotoalbum.eu/Jimbo/a668954
Brugeravatar
Hvam
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Hvam »

Fordig køleslangen ligger 10cm fra jordvarmeslangen og at køleslangen nok ikke vil være i drift samme tid som jordvarmenslangerne tror jeg det er nødvendigt at frost sikre, jeg er nok heller ikke villig til at satse på det ikke fryser da en jordvarme slange kan have en indgang temp på -4c som 9000l også skriver!
(det var ikke planen at kølevandet skal køre med cirkulation i venter månederne)

Saltvand fryser ved -2 / -4c så jeg tror ikke det er tilstrækkeligt!

Jeg har en del PEXrør til at ligge men jeg kan endlig godt lide Idéen om en Titanium eller glas spiral.
#Zacho kan du lave en beregning af længderne?

En brine tager måske lige rigeligt med plads men kunne måske også være en god løsning.

Brugeravatar
ChristianJS
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
13
Postnummer: 3330 Gørløse
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af ChristianJS »

Vi bruger ofte varmevekslere i vores systemer, og er der salt, så dur rustfrit stål ikke, så skal det være titanium. Alt hvad der kan korrodere, gør det, så hav lige det med når du planlægger.
Zacho
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
16

Indlæg af Zacho »

Så fik jeg lavet beregninger på køleydelsen på PEX-rør i forhold til titanium rør.
Der er pænt mange variable som skal tages med i beregningerne så resultaterne skal kun tages som vejledende:) Jeg har prøvet at tage de bedste mulige omstændigheder, som også vil give den største ydelse, så i virkeligheden vil den nok blive lidt lavere.

Jeg har antaget at der er en temperaturforskel på 20 grader mellem akvarievandet og kølevandet. samtidig har jeg sagt at varmevekseren er en rør-i-rør hvor det løber i modstrøm.

Det jeg er kommet frem til er at PEX-rør har en køleydelse på ca. 5 W/m og titanium rør ca. 50 W/m. Det vil sige at titanium er ca 10 gange bedre end PEX. Det vil også sige at 25m PEX-rør faktisk kun giver 125 W køling, hvilket faktisk er overraskende lavt.

Jeg har prøvet at forhøre nogle kloge mennesker om hvordan at det ville være billigst at lave en varmeveksler til saltvand. De forslog at man købte en standart plade-varmeveksler i rustfrit stål, den model som kan skilles ad, og fik dem emaljeret. Emalje er en speciel glasbelægning som er forholdsvis billig at ”lægge” på, og den kan helt sikkert holde til det hårde miljø som saltvand er. Det eneste problem er at hvis man taber varmeveksleren kan emaljen gå i stykker.
Jeg fandt også ud af at hvis man skal bruge titanium skal det være grade 5 eller 7, det er det som har de bedste egenskaber, dog helst grade 7.

Hvam: ja jeg kan godt lave beregninger af længde hvis du giver nogle oplysninger, jo mere detaljeret jo bedre
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"