Regnvand gennem osmoseanlæg.
- minedykker
- Rev haj
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 2980 Kokkedal
- Saltvand siden?: 2010
Regnvand gennem osmoseanlæg.
Som overskriften lyder er mit spørgsmål, vil det kunne lade sig gøre, at bruge en kubikmeter tank til at opsamle regnvand, hvor efter man pumper vandet gennem en booster pump og gennem et osmose anlæg, og på den måde vil kunne få rent vand til at efterfylde, fordampet vand i vores saltvandsakvarier ?
er der nogen der har prøvet dette eller har nogen viden om hvor man kan læse lidt om sådan noget.
hilsen søren
er der nogen der har prøvet dette eller har nogen viden om hvor man kan læse lidt om sådan noget.
hilsen søren
Småt men GODT viewtopic.php?f=95&t=54625
-
- Rev Rokke
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 2750 Ballerup
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Ballerup
Re: Regnvand gennem osmoseanlæg.
Tror nu ikke vandet bliver renere af at bruge regnvand. Tvært imod, bliver dine filtre nok endnu mere slidte, af alt den bil-os som regnen opsamler på vej ned.
Prøv at lave en måling på regnvandets PH.
En anden ting ved at bruge regnvand er alle de metaler der er i vandet.
Steen
En anden ting ved at bruge regnvand er alle de metaler der er i vandet.
Steen
- minedykker
- Rev haj
- Reactions:
- 15
kan godt være i har ret har læst en del her på forumet men kan ikke rigtig finde ud af om nogen har prøvet det så kan være man bare som i skriver skal prøve at måle på det men ja der er sikket en masse lort i det men hvis man køre det gennem et filter og så aktiv kul bure det vil blive " rent "
- Ryom
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 8550 Ryomgård
- Geografisk sted: 8550 Ryomgaard
Tror sagtens du kan bruge regnvand. Med mindre du bor midt i en storby. Så længe du kører vandet igennem diverse filtre med aktivt kul og vigtigst er nok harpiksfiltret. Er egentlig ikke sikker på du behøver osmose membranen. Da regnvand jo ikke indeholder mineraler
- Eskildsen
- Foxface
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 8900 Randers
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Randers
Jg anvendte engang regnvand (uden osmoseanlæg). Det var ikke godt. Det lugter udpræget gammelt relativ hurtigt og nitrat steg til 5-10. Jeg tror ikke det er rent nok.
Jan Eskildsen, Randers og omegn.
Man har en mening indtil man har en andens
Man har en mening indtil man har en andens
- D.Damgaard
- Palet kirurg
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 6760 Ribe
Det er jo egentlige en god ide, det med at genbruge regnvandet... Så følger lige med her, dog med en vis skepsis....
Kommune vand er jo ej det billigeste når ½ delen bare ryger i
Kommune vand er jo ej det billigeste når ½ delen bare ryger i

Vh. Dennis Damgaard
"We must go see for ourselves" - Jacques Yves Cousteau
"We must go see for ourselves" - Jacques Yves Cousteau
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Det er ikke bare noget lige man gør. En booster pumpe skal have vandet leveret med tryk på, den kan ikke suge selv.
Tag en test af vandet, og så hvor mange ppm det er på, for optimalt skal det jo være 0ppm
Tag en test af vandet, og så hvor mange ppm det er på, for optimalt skal det jo være 0ppm
- DGMadsen
- Palet kirurg
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 2610 Rødovre
- Geografisk sted: Rødovre
Der skal i hvert fald ikke købes ret meget udstyr til produktionen før det bliver en dårlig forretning. 1m3 vand koster jo i omegnen af 50-60 kr. Her skal du så også have osmoseanlæg hvis du skal kunne sammenligne, men hvis du ved at bruge regnvand skal ud og købe en boosterpumpe som du måske kunne have klaret dig uden, så skal der altså laves rigtig mange liter, før det bliver en god forretning.
Med Venlig Hilsen
David
Saltvand siden 2009
Minedykker: Mange vinduespudsere bruger regnvand i stedet for postevand, fordi det er renere. Regnvandet pumpes til et osmoseanlæg, der har harpiksfilter efter membranen. Du kan google 'regnvand ppm' og et af resultaterne er her
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
ØH! der står nu at vandet pumpes til en ionbytte anlæg!Rent Postevand skrev:Minedykker: Mange vinduespudsere bruger regnvand i stedet for postevand, fordi det er renere. Regnvandet pumpes til et osmoseanlæg, der har harpiksfilter efter membranen. Du kan google 'regnvand ppm' og et af resultaterne er her
Et ionbytte anlæg kræver intet tryk som et osmoseanlæg
- Birkefeldt
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8600 Silkeborg
- Geografisk sted: Silkeborg
Alle de vinduespudsere jeg kender der bruger vaskeanlæg, bruger som minimum et osmoseanlæg til at forberede vandet. Derudover bruger nogle ionbyttere for at gøre vandet mere "aggressivt" overfor snavset.
- AndersGS
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 9300 Sæby
- Saltvand siden?: 2008
- Kontakt:
Problemet med osmoseanlægget er at at der er meget "affald" altså koncentratvand - bruger du i stedet regnvand og ionbytter fx. MB-filter, så er der ikke noget "tab" som sådan. Dog fjerner MB-filteret ikke bakterier og vira - men det er man som vinduespudser nok pænt ligeglad med.Birkefeldt skrev:Alle de vinduespudsere jeg kender der bruger vaskeanlæg, bruger som minimum et osmoseanlæg til at forberede vandet. Derudover bruger nogle ionbyttere for at gøre vandet mere "aggressivt" overfor snavset.
Med venlig hilsen
Anders
Coralreef.dk
Artikelarkiv fra Coralreef.dk
570 L Display - 180 L sump (Nedlagt)
Anders
Coralreef.dk
- Birkefeldt
- Rev haj
- Reactions:
- 17
@Anders: Tror det er de færreste vinduespudsere der ser det som et problem at der produceres spildvand ved brug af osmoseanlæg. Vandets pris er minimal ift. hvad en tankfuld vand kan genere af omsætning.
- AndersGS
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 9300 Sæby
- Saltvand siden?: 2008
- Kontakt:
Sikkert..Birkefeldt skrev:@Anders: Tror det er de færreste vinduespudsere der ser det som et problem at der produceres spildvand ved brug af osmoseanlæg. Vandets pris er minimal ift. hvad en tankfuld vand kan genere af omsætning.
Men derfor kan man jo sagtens bruge regnvand og MB i stedet

Med venlig hilsen
Anders
Coralreef.dk
Anders
Coralreef.dk
- Birkefeldt
- Rev haj
- Reactions:
- 17
@Anders: Enig 

- minedykker
- Rev haj
- Reactions:
- 15
sorry jeg ikke lige har vært tilstede men har været væk med jobbet ;O), kan se der er kommet en spænden samtale igang om for og imod og vandtryk.
men kan nu fortælle at grunden til jeg spørger er at det system jeg skal bruge vand til på sigt bliver på små 2000 liter og der vil blive bruget noget vand til det i fordampning, og ved at grave en 1m3 tank ned i og så sætte en pumpe på til at pumpe det op så har vi jo også vandtryk til boosterpumpen. osmoseanlæget har jeg med 10" filter og det en er aktiv kul og et med harpiks så mangler bare booster pumpen. og det er rigtig at 1m3 vand kun koster 50-60 kr men er jo kun 1/4 af vandet der bliver brugt så bliver prisen ligepluslig små 200 kr pr. 1m3 osmosevand.
og vandet kommer gratis ned fra oven. bare en tanke
men kan nu fortælle at grunden til jeg spørger er at det system jeg skal bruge vand til på sigt bliver på små 2000 liter og der vil blive bruget noget vand til det i fordampning, og ved at grave en 1m3 tank ned i og så sætte en pumpe på til at pumpe det op så har vi jo også vandtryk til boosterpumpen. osmoseanlæget har jeg med 10" filter og det en er aktiv kul og et med harpiks så mangler bare booster pumpen. og det er rigtig at 1m3 vand kun koster 50-60 kr men er jo kun 1/4 af vandet der bliver brugt så bliver prisen ligepluslig små 200 kr pr. 1m3 osmosevand.
og vandet kommer gratis ned fra oven. bare en tanke
- Birkefeldt
- Rev haj
- Reactions:
- 17
@Minedykker: Jeg tror da godt man kan få bedre udbytte end 1/4 rent vand, hvis osmoseanlægget bliver sat rigtigt sammen. Men med den mængde vand du skal bruge, kan jeg da godt forstå du gerne vil spare, hvis det er muligt... 

Mine vinduespudser-kunder er meget opmærksomme på spildvandet.Birkefeldt skrev:@Anders: Tror det er de færreste vinduespudsere der ser det som et problem at der produceres spildvand ved brug af osmoseanlæg. Vandets pris er minimal ift. hvad en tankfuld vand kan genere af omsætning.
Senest rettet af Rent Postevand fre 4. maj 2012 15:38, rettet i alt 1 gang.
Minedykker: Der findes osmoseanlæg, der har et spildvandsforhold på 1:2 og endda 1:1, og hvis du kan skabe et vandtryk på 3bar eller bedre, har du ikke brug for boosterpumpe før membranen i osmoseanlægget.
- Birkefeldt
- Rev haj
- Reactions:
- 17
Ok. Hvad går deres bekymring på? Mine vinduespudserkollegaer har overfor mig, aldrig givet udtryk for denne bekymring. Men det er selvfølgelig forskelligt hvad man synes er væsentligt...Rent Postevand skrev:Mine vinduespudser-kunder er i høj grad opmærksomme på spildvandet.