spørgsmål omkring spandpumpe til opsug af cyano?

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

spørgsmål omkring spandpumpe til opsug af cyano?

Indlæg af MoG »

Som beskrevet i en anden tråd, så døjer jeg med lidt cyano... Prøvede at suge med en slange og så ned i en dunk uden det store held. Eller det vil sige at jeg fik da suget noget cyano op, men fik desværre også suget næsten 30 liter vand op på rekord tid...! :BA trods det at jeg benyttede en mindre slange..
Jeg har nu tænkt mig at købe en spandpumpe til at suge det op med, da jeg har læst i et par tråde at flere gør det på denne måde. Man kan jo sige at det er ret så smart at man på denne måde kan genbruge vandet og generelt lige kan "tage en støvsuger" uden vandspild.

Men nu til spørgsmålene:

1) Er der nogen størrelse på spandpumpen der er bedre end andre?
2) Jeg læste i en tråd at der var en der pillede samtlige filtermaterialer ud af pumpen og erstattede det med filtervat. Er der noget i den forbindelse man lige skal tænke over?
3) Jeg har meget fint Fiji pink som bundlag, findes der nogen sugesi man kan sætte på sugerøret som kan støvsuge bundlag der er så fint?

Ja det var vel egentlig det...
Morten
Brugeravatar
D.Damgaard
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
17
Postnummer: 6760 Ribe
Saltvand siden?: 2009

Re: spørgsmål omkring spandpumpe til opsug af cyano?

Indlæg af D.Damgaard »

Jeg benytter en lille luftslange, en 1½l colaflase uden bund og en nylonstømpe til støvsugning.

Placer nylonstømpen udvending på colaflsken bund og evt. fastgøres med eleastikker.
Tag nu og sug i luftslangen, put den derefter ned gennem flaskehalsen.
Det hele bliver placeret i retur kammeret og du har lavet en "evigheds" støvsuger... :W
Selve vandmængden i gennem slangen, er så lille at du kan nå at suge en del cyano op på bare 10L.

Metoden bliver også brugt til vandskifte, her ryger det bare i :wc: istedet for returkammeret.
Senest rettet af D.Damgaard tors 7. jun 2012 12:06, rettet i alt 3 gange.
Vh. Dennis Damgaard
"We must go see for ourselves" - Jacques Yves Cousteau
Hr. C
Foxface
Foxface
Reactions:
19
Postnummer: 5700 Svendborg
Saltvand siden?: 2001
Geografisk sted: Svendborg

Indlæg af Hr. C »

D.Damgaard skrev:Jeg benytter en lille luftslange, en 1½l colaflase uden bund og en nylonstømpe til støvsugning.

Placer nylonstømpen udvending på colaflsken bund og evt. fastgøres med eleastikker.
Tag nu og sug i luftslangen, put den derefter ned gennem flaskehalsen.
Det hele bliver placeret i retur kammeret og du har lavet en evighedsstøvsugmaskine....

Metoden bliver også brugt til vandskifte, her ryger det bare i :wc: istedet for returkammeret.
Kan det suge noget som helst, med en lille luftslange?
Står selv og bøvler med noget ½ tomme klar slange for bare at kunne slamsuge en lille smule...
Dette resulterer i store mængder vandmangel i sump selvfølgelig.
Med venlig hilsen
Nicolaj
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af Bingocaller »

Hele ideen er vel i colaflasken - at man får lavet undertryk i et stort område så alt bliver hvirvlet op - mens sandet bliver dernede og affaldstoffer bliver suget op
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
D.Damgaard
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
17
Postnummer: 6760 Ribe

Indlæg af D.Damgaard »

Det hele ser således ud... ingen kommentar på setuppet, for det virker!!! :T

Mht. til cyano eller andet slam er den perfekt.
Man skal selvfølgelig være opmærksom på at der kan sidde ting fast i slangen, dette klares med en spidstang i lommen.
Tryk med en tang eller lign. hvor det sidder fast og der skulle være flow igennem igen.

Bemærk at slangen ligger løs i i det grønne rør, det bevirker at jeg nu kan styre/kontrollere slange ind i huler, hjørner mm.
Og at "opsamlingsbeholder" placeres i returkammeret.
P6070079 (Large).JPG
Vh. Dennis Damgaard
"We must go see for ourselves" - Jacques Yves Cousteau
Brugeravatar
clb
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
13
Postnummer: 4970 Rødby

Indlæg af clb »

Jeg bruger en sandpumpe..meget simpelt, udstrømmeren op i akvariet eller overløb og sug sug i flere timer hvis du har lyst :-)... Jeg bruger en fluval fx5 og så har jeg skåret nogle filtersvampe til kamrene.. Ang. Sugesi følger der en beskytter med til indsugningen, så man kan suge rundt i bunden med...nemt og intet vandspild,,
Mvh.
Christian og Winnie
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af MoG »

Ser nu fint ud med den løsning.. :GO
-Men hvorfor står der specifikt at den skal stå i retur kammeret?
-Skal bunden af flasken være under eller over overfladen i sumpen?
-Lægger du dobbelt nylonstrømpe eller er det kun en?
-Skal flaskehalsen være åben, eller skal man bore et hul i kapslen så slangen lige akkurat passer? (optimal str?)

Der må meget gerne gives bud på mine oprindelige spørgsmål stadigvæk! :wink:
Morten
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

MoG skrev:
Jeg har nu tænkt mig at købe en spandpumpe til at suge det op med, da jeg har læst i et par tråde at flere gør det på denne måde. Man kan jo sige at det er ret så smart at man på denne måde kan genbruge vandet og generelt lige kan "tage en støvsuger" uden vandspild.

Men nu til spørgsmålene:

2) Jeg læste i en tråd at der var en der pillede samtlige filtermaterialer ud af pumpen og erstattede det med filtervat. Er der noget i den forbindelse man lige skal tænke over?
3) Jeg har meget fint Fiji pink som bundlag, findes der nogen sugesi man kan sætte på sugerøret som kan støvsuge bundlag der er så fint?

Det er en rigtig god ide at anskaffe sig en spandpumpe. Den kan jo, udover det formål som du nævner, anvendes til flere andre ting.
Jeg har tidligere nævnt/rost spandpumpens fortræffeligheder her på SF. Jeg bruger den både som "støvsuger" og til de faste vandskift.

@ Spørgsmålene:
1: Køb den så stor som muligt så du ikke bliver begrænset at rørdimensionen.
Det afhænger selvfølgelig af akvariets størrelse ( en 1000 l. spandpumpe vil nok være overkill i et nano på 45L).
Er den for lille vil du alt for ofte opleve at røret stopper til, samt at fidusen med et kvikt vandskift forsvinder.
Jeg tapper 60L i løbet af ingen tid. Jeg fylder i lige så hurtigt. Jeg flytter bare rørene og så hælder den det friske vand retur

Min er en Am Top til ca. 1000L. (jeg ved den findes stadig, for det lykkedes da Marco R at finde den. Han kan sikkert hjælpe her). Den har den fordel at der er lukkehaner på både ind og udgang på pumpen.
Så vil du kunne styre flowet, så du får et tempo der passer til det du skal lave. Det kan være rart at kunne skrue ned, hvis man skal ind i mellem korallerne feks.
Tror det er bedst at regulere det på udgangssiden forøvrigt.

2: Det er korrekt at jeg pillede alt filtermateriale ud af den og satte filtervat i i stedet.
Men de sidste gange har jeg kørt med grovfilteret i da det jo tager en del grovpartikler inden det når filtervattet. Det er som du føler for. Der er tre kurve i, så man kan
fylde det filtermedie i som man finder bedst.
Når du er færdig skal vattet ud og grovfilter mv renses. Holder du pause, sker der ikke noget ved det. Den skal blot ikke køre i dagevis, selvom der nok vil gå nogen tid inden
en egentlig bakteriekultur vil dannes.

3: Eheim og andre mærker har forskellige sugesier. Prøv at kigge lidt omkring. Måske kan pumpen kombineres med Colaflaske-konceptet.
Jeg tror faktisk at den kan sættes på slamklokken med lidt fingersnilde. Ved at regulere på flowet kan man i princippet få støvsuget hele bundlaget uden at få det med op
og uden uønsket vandspild.

Det skal dog siges, at jeg ikke har erfaring med Cyano. Jeg ved ikke om evt sporer bliver spredt hvis man recirkulerer. Men til at suge det væk fungerer det fint.

Håber det dækker, ellers er du velkommen med supplerende ?

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 7000 Fredericia
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af Marco R »

crazy seahorse skrev:
MoG skrev:

Men nu til spørgsmålene:

Min er en Am Top til ca. 1000L. (jeg ved den findes stadig, for det lykkedes da Marco R at finde den. Han kan sikkert hjælpe her).
Det kan du tro - den købte jeg her: http://www.landogdyr.dk/am-top-3337-spandfilter.html

:happy:
[center]Med venlige hilsner
Marco R[/center]
[center]Link til mit nye 312 liters akvarie[/center]
[center]Link til mit gamle 200 liters akvarie[/center]
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Jeg brugte en 6/9mm slange, og en filtersok, af de fine.
Fordelen er at du kan suge op i timevis uden at miste så meget som en liter vand.
Filtersokken skal være meget tæt for ikke at der smutter noget igennem.

Jeg kunne forstille mig at en spandpumpe ikke var helt optimal til at suge cyanoen op med, for filterne i spandpumpen er sjældent 100% tætte, og
blot en smule ryger forbi filteret og tilbage i akvariet,kan give nye plamaser og mere bøvl en nødvendigt
Brugeravatar
ChristianJS
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
13
Postnummer: 3330 Gørløse

Indlæg af ChristianJS »

Jeg har brugt en 6mm pnuematikslange og et thefilter, og så i sumpen.
At man skulle sprede sporer ved at bruge sumpen og et filter er imop korrekt, men bør ikke være et problem, da cyanoen jo er til stede i akvariet i forvejen.
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"