MoG skrev:
Jeg har nu tænkt mig at købe en spandpumpe til at suge det op med, da jeg har læst i et par tråde at flere gør det på denne måde. Man kan jo sige at det er ret så smart at man på denne måde kan genbruge vandet og generelt lige kan "tage en støvsuger" uden vandspild.
Men nu til spørgsmålene:
1) Er der nogen størrelse på spandpumpen der er bedre end andre?
2) Jeg læste i en tråd at der var en der pillede samtlige filtermaterialer ud af pumpen og erstattede det med filtervat. Er der noget i den forbindelse man lige skal tænke over?
3) Jeg har meget fint Fiji pink som bundlag, findes der nogen sugesi man kan sætte på sugerøret som kan støvsuge bundlag der er så fint?
Ja det var vel egentlig det...
Det er en rigtig god ide at anskaffe sig en spandpumpe. Den kan jo, udover det formål som du nævner, anvendes til flere andre ting.
Jeg har tidligere nævnt/rost spandpumpens fortræffeligheder her på SF. Jeg bruger den både som "støvsuger" og til de faste vandskift.
@ Spørgsmålene:
1: Køb den så stor som muligt så du ikke bliver begrænset at rørdimensionen.
Det afhænger selvfølgelig af akvariets størrelse ( en 1000 l. spandpumpe vil nok være overkill i et nano på 45L).
Er den for lille vil du alt for ofte opleve at røret stopper til, samt at fidusen med et kvikt vandskift forsvinder.
Jeg tapper 60L i løbet af ingen tid. Jeg fylder i lige så hurtigt. Jeg flytter bare rørene og så hælder den det friske vand retur
Min er en Am Top til ca. 1000L. (jeg ved den findes stadig, for det lykkedes da Marco R at finde den. Han kan sikkert hjælpe her). Den har den fordel at der er lukkehaner på både ind og udgang på pumpen.
Så vil du kunne styre flowet, så du får et tempo der passer til det du skal lave. Det kan være rart at kunne skrue ned, hvis man skal ind i mellem korallerne feks.
Tror det er bedst at regulere det på udgangssiden forøvrigt.
2: Det er korrekt at jeg pillede alt filtermateriale ud af den og satte filtervat i i stedet.
Men de sidste gange har jeg kørt med grovfilteret i da det jo tager en del grovpartikler inden det når filtervattet. Det er som du føler for. Der er tre kurve i, så man kan
fylde det filtermedie i som man finder bedst.
Når du er færdig skal vattet ud og grovfilter mv renses. Holder du pause, sker der ikke noget ved det. Den skal blot ikke køre i dagevis, selvom der nok vil gå nogen tid inden
en egentlig bakteriekultur vil dannes.
3: Eheim og andre mærker har forskellige sugesier. Prøv at kigge lidt omkring. Måske kan pumpen kombineres med Colaflaske-konceptet.
Jeg tror faktisk at den kan sættes på slamklokken med lidt fingersnilde. Ved at regulere på flowet kan man i princippet få støvsuget hele bundlaget uden at få det med op
og uden uønsket vandspild.
Det skal dog siges, at jeg ikke har erfaring med Cyano. Jeg ved ikke om evt sporer bliver spredt hvis man recirkulerer. Men til at suge det væk fungerer det fint.
Håber det dækker, ellers er du velkommen med supplerende ?
Erik