Nitrat filter - Deltec NF 509 vs 511 ?
- apfolmer
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 7120 Vejle Øst
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: vejle
Nitrat filter - Deltec NF 509 vs 511 ?
Sidder og lurer lidt på nitratfilter, da jeg efterhånden har en del fisk i akvariet, og kan se min nitrat er steget lidt..
(Ikke nok til at jeg køber filter, men støvsuger lige markedet i tilfælde af HVIS jeg en dag skulle ha filter på).
Hvad er forskellen på Deltec NF509 og 511 , ud over der er en pumpe på 511 ?
Hvorfor kan/skal den lille NF509 køre UDEN intern cirkulation, nu hvor alle de andre modeller (511-616-1016-1020) ALLE kører med pumpe, til intern cirkulation ..
Vil 509éren ikke være sværere at styre, ang "ægge-stank" , da flowet indvendigt jo er markant lavere end modellerne med pumpe ?
(Ikke nok til at jeg køber filter, men støvsuger lige markedet i tilfælde af HVIS jeg en dag skulle ha filter på).
Hvad er forskellen på Deltec NF509 og 511 , ud over der er en pumpe på 511 ?
Hvorfor kan/skal den lille NF509 køre UDEN intern cirkulation, nu hvor alle de andre modeller (511-616-1016-1020) ALLE kører med pumpe, til intern cirkulation ..
Vil 509éren ikke være sværere at styre, ang "ægge-stank" , da flowet indvendigt jo er markant lavere end modellerne med pumpe ?
***** [email protected] *****
- KasperT
- Rev haj
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 8660 Skanderborg
- Saltvand siden?: 2012
Re: Nitrat filter - Deltec NF 509 vs 511 ?
Jeg har sat mine 509 på en gren til retur pumpen.
Så nøjes jeg med en pumpe til det hele.
Kræver selvfølgelig at der er nok knald på pumpen til at trække både reaktor og retur.
Så nøjes jeg med en pumpe til det hele.
Kræver selvfølgelig at der er nok knald på pumpen til at trække både reaktor og retur.
- KasperT
- Rev haj
- Reactions:
- 12
Der er jo hane på, så vand mængden er nem at styre.
- apfolmer
- Rev haj
- Reactions:
- 17
det er ik det jeg mener....
Alle undtagen 509, har egen pumpe, som konstant cirkulerer vandet indeni reactoren... vil dette ikke være en stor fordel, for at mindske æg-lugt ?
Alle undtagen 509, har egen pumpe, som konstant cirkulerer vandet indeni reactoren... vil dette ikke være en stor fordel, for at mindske æg-lugt ?
-
- Scooter Blenny
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 1000-1499 København K
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: KBH. City
Det er en stor fordel med pumpe til intern cirkulation. Ved ikke rigtigt hvorfor Deltec har lavet NF509 uden pumpe. Uden intern cirkulation bliver indløbsvandet ikke fordelt ordentligt i reaktoren hvilket medfører ildelugtende H2S fra de områder, der ikke får tilført nyt vand. Desuden vil man konstant skulle gå rundt og regulerer på flowet efterhånden som bakterierne formerer sig mellem svovlkuglerne.
- KasperT
- Rev haj
- Reactions:
- 12
Det kommer vel an på hvad man skal have i.
509 fungere jo fint med bio pellets selv om den ikke har pumpe.
Selvfølgelig til svovl er det smart med intern pumpe.
-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 3450 Allerød
- Saltvand siden?: 1994
- Geografisk sted: Nordsjælland

Hvad mener du med at man konstant skal gå rundt og regulere på flowet ?. Jeg har et 509 og dermed uden pumpe, som er sat på tilbageløbet og det fungerer fint. Ja det lugter ikke godt, når man skal skifte medie, men ellers er der ikke noget. Jeg regulerer ikke på noget, men vil da gerne vide hvis der er noget der kan gøres bedre. Der er iøvrigt intet nitrat at måle overhovedet, så det virker umiddelbart godt.brøgger skrev:Det er en stor fordel med pumpe til intern cirkulation. Ved ikke rigtigt hvorfor Deltec har lavet NF509 uden pumpe. Uden intern cirkulation bliver indløbsvandet ikke fordelt ordentligt i reaktoren hvilket medfører ildelugtende H2S fra de områder, der ikke får tilført nyt vand. Desuden vil man konstant skulle gå rundt og regulerer på flowet efterhånden som bakterierne formerer sig mellem svovlkuglerne.
MVH
U
-
- Scooter Blenny
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 1000-1499 København K
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: KBH. City
Så vidt jeg ved sælges NF509 med svovlkugler som medie. Mit bidrag mht. intern cirkulation omhandler derfor kun brugen af svovlkugler i NF509. Under indkøringsfasen af svovlfilteret, er det vigtigt at flowet opreguleres langsomt. Uden intern cirkulation oplever mange at flowet går i stå, hvis der ikke skrues på ventilen med korte mellemrum. Når først filteret kører, er "reguleringsproblemet" knap så udtalt. En kæmpe fordel ved intern cirkulation er som sagt, at bakterierne præsenteres for nitratholdigt vand overalt i filteret og ikke begynder at producere H2S (rådne æg 
Vh. Brøgger

Vh. Brøgger
- Benny
- Dragefisk
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 2700 Brønshøj
- Saltvand siden?: 2010
KasperT det er en sandhed med forbehold, for hvis det er biopellets som der skal stå og "danse" i reaktoren, så er 509 ikke god.KasperT skrev:Det kommer vel an på hvad man skal have i.
Hilsen
Benny
Benny
- apfolmer
- Rev haj
- Reactions:
- 17
Det er FR509 du bruger til pellets/rowa osvKasperT skrev:Det kommer vel an på hvad man skal have i.
FN509 er ned svovlkugler til nitrat.
- KasperT
- Rev haj
- Reactions:
- 12
Det fungere ellers helt perfekt for mig med 2x509 med rowaphos og pellets.Benny skrev:KasperT det er en sandhed med forbehold, for hvis det er biopellets som der skal stå og "danse" i reaktoren, så er 509 ikke god.KasperT skrev:Det kommer vel an på hvad man skal have i.
De står og danser rigtig fint og nitrat sænkes uden problemer.
- Benny
- Dragefisk
- Reactions:
- 15
Ja kasper, det kan godt være, men du risikere at dit akverie vælter, fordi du udsulter dit akvarie.
Hilsen
Benny
Benny
- apfolmer
- Rev haj
- Reactions:
- 17
Selvom det er offtopic, så er det vel ikek værre med Pellets, end med NitratfilteNitrat på 0 er vel Nitrat på 0 uanset hvilket medie der bruges ?
- KasperT
- Rev haj
- Reactions:
- 12
Det er derfor jeg sørger for at justere mængden af pellets så det passer til mit nitrat 
Med den anbefalede mængde fjernede de alt for meget nitrat, men med lidt mindre køre det stabilt med nitrat mellem 0.5 og 1 ppm.

Med den anbefalede mængde fjernede de alt for meget nitrat, men med lidt mindre køre det stabilt med nitrat mellem 0.5 og 1 ppm.
- Benny
- Dragefisk
- Reactions:
- 15
Ja, man kan jo godt sige at 0 i NO3 med Nitratfilter er det samme som 0 med Pellets, men min erfaring siger at det er det ikke.apfolmer skrev:Selvom det er offtopic, så er det vel ikek værre med Pellets, end med NitratfilteNitrat på 0 er vel Nitrat på 0 uanset hvilket medie der bruges ?
Min lomme teori er at problemet med pellets, er at de er for effektive, og meget bedre en et traditionelt Nitratfilter, til hurtigt at fjerne NO3, men som sagt bare min teori, men jeg syntes, der er en trend i de akvarier der har brugt biopellets, og de problemer som der har været.
Og efter min mening, har de fleste heller ikke brugt biopellets, i den rigtige type reaktor, da jeg mener, at man skal have et lavere flow, gennem hele reaktoren, og et højere flow i selve reaktoren.
Det er min mening

Hilsen
Benny
Benny
- KasperT
- Rev haj
- Reactions:
- 12
Det er korrekt at med den anbefalede mængde pellets så styrtdykkede min nitrat meget hurtigt efter 4 ugers indkøring.
Med en meget lille mængde pellets køre det fint nok.
Det der er tricky er også at jo flere pellets der er i jo mere flow skal der til at få dem til at danse. Så man kan nemt komme til at reducere alt for meget.
Det kan måske afhjælpes med intern cirkulation som du skriver.
Med en meget lille mængde pellets køre det fint nok.
Det der er tricky er også at jo flere pellets der er i jo mere flow skal der til at få dem til at danse. Så man kan nemt komme til at reducere alt for meget.
Det kan måske afhjælpes med intern cirkulation som du skriver.