Det er sjovt du opretter en tråd omkring denne problematik, da jeg selv oplever dette for tiden. Det er dog langt fra alle mine
sps der reagerer sådan. Jeg har flere acroporaer der ikke viser tegn på STN, men jeg har nogle der reagerer kraftigt. Jeg har på intet tidspunkt oplevet nogen reaktion fra montiporaer, men
pocillopora og
stylophora er begyndt på STN. jeg har ligesom du forgæves forsøgt at hæve nitraten, som stadig viser et klart 0. Jeg har doseret pohls og den fra Sangokai i en længere periode uden resultater. Det eneste der skete var jeg havde en del
alger på ruden.
Jeg har derfor igennem den sidste måneds tid droppet at dosere noget som helst andet end kallkreaktoren. Jeg oplevede en forhøjet KH efter tilslutningen af kalkreaktoren, som steg jævnt fra midten af april til midten af maj fra en værdi der hed 8,5 til 11,2 målt med hanna. Jeg tror derfor mit STN stammer fra to faktorer: ændringer i KH (på trods af en forholdsvis langsom stigning) og for høj KH. Jeg ved det omkring optimal KH har været oppe at vende med mange meninger, men har nu arbejdet på at få den ned igen. Jeg har lige målt i dag, og har nu en KH der hedder 8,6 og Ca på 430. Jeg har som mål at holde den omkring 8,5.
Jeg synes at kunne se en forbedring på STN, men synes også jeg mangler vækst i øjeblikket. Jeg har en forventning om, at stabilitet omkring KH og Ca vil ændre dette igen. Mine målinger af fosfat har været utroligt svingende, og har været alt fra 0,01 til 0,12. Jeg måler med hanna, og tvivler på jeg har været helt oppe på 0,12, da jeg kun har lidt
alger på foruden, som jeg skraber af to gange om ugen. Samtidig har jeg en pæn kalkalgevækst, som jeg tager for indikator af lav fosfat. For omkring en måned siden har jeg taget rowaphos af systemet, da jeg ikke synes det gav en effekt på det svingende målinger, og har hørt/læst, at det kan være skyld i STN/RTN. Jeg har istedet fået makroalger i sumpen, som indtil videre har fungeret fint. Jeg målte fosfat igår, og der sagde den 0,05, hvilket ikke er optimalt, men jeg er stadig lidt i tvivl omkring præcisionen af denne.
Med hensyn til mine
LPS, oplever jeg også flot vækst! Har en
favia, der er ved at udradere nogle
zoanthus, har en
favites og en
blastomussa merletti, som vokser lynhurtigt! Jeg har en
euphyllia, der har sat et nyt hoved hos mig på den måned jeg har haft den. Jeg har flere forskellige
zoanthus der deler sig flittigt. Så jeg har lidt svært ved at tro på et rent 0 i nitrat.
Den
SPS jeg har kraftigst vækst fra er min
hydnophora. Den vokser helt ekstremt. Men jeg kan også se på en lille lyserød millepora, at den vokser fint til ned over plugget.
Håber at vi begge kan komme med updates senere omkring dette, da det helt sikkert vil kunne gavne andre i fremtiden.