@Carsten: Jeg har endnu ikke prøvet at skille den ad, men der er masser af plads at arbejde med ned igennem reaktorrøret (20 cm) og i sumpen, så jeg går næsten ud fra det, at ikke bliver noget problem.
@Olsen: Skummeren er 55 cm høj og koster "kun" 850 Euro, inkl forsendelse. Det er deres nye Volksabschäumer-serie, som er til akvarier under 1000 l.
https://wwws.aquaterrashop.de/meerwasse ... 15e05ef963
Den gamle serie kalder de nu Royal Exclusiv de Luxe og kan fås for 1.199 Euro for den mindste model (200 intern). Jeg har dog hørt, at denne skal udgå, således serien starter fra nr. 250.
@Ole: Takker. Serien er, så vidt jeg ved, også lige kommet på gaden.
Jeg kan iøvrigt tilføje af oplysninger, at skummerens udløb sker gennem bunden på det grå PVC-T-stykke i siden. Man justerer vandstanden i skummeren ved at dreje på det røde teleskoprør, som er skåret i smig i den ende, der går ind i T-stykker. I forlængelse af teleskoprøret sidde der en lyddæmper til luftindtaget. Det er på denne, at jeg har monteret T-stykket til ozon.
Skummerkoppen hviler blot i sin egen vægt oven på selve skummerrøret. Det gør koppen nem at afmontere, når den skal rengøres. Der sidder en O-ring på den, så der ikke siver vand ud. Dog skal grænsen mellem vand og skumkrone holdes max. ved stregen på det mærke, der er klistre på siden af skummeren. Det kan anes på billede nr. 3.