Nu må det være min tur til at bidrage til dette fantastiske forum.

Jeg er efterhånden blevet en gammel knold på 48 år men har stadigvæk en til tider barnlig brist. Det er i praksis umuligt for mig at gå forbi noget vand i alle former uden at stoppe op og betragte det nærmere. Mine store knægte siger jeg er tosset og det skal såmænd nok passe.

Nok om det. Jeg har altid haft vand i nærheden. Akvarier (fersk) og bassin udenfor. Det første saltvandsakvarie var tilbage mens jeg boede hos min forældre som en stor knægt. Hmm, ca. 1980 vil jeg tro. Det gik nogenlunde omend teknikken ikke var særlig udviklet. Det var på 380 L og nogle få fisk. Efter en lang pause byggede jeg så et i træ på 1800 L. Det var et fedt akvarie som jeg dog endte med at sælge da der kom børn til.
Efter endnu en lang pause er der nu tid til vandet igen.

Jeg forsøger at rette nogle erfaringsfejl. Det nuværende er en kombination af PVC, slanger og en del samlinger som man ikke kan komme til med vand i. Det støjer fra overløb, bobler i sump, støj fra skummer, besværligt at rense og komme til. Ikke mulighed for at udvide eller ændre noget uden at lukke helt ned osv. – gætter på du selv har oplevet det i et eller andet omfang. Det ser heller ikke særlig "stuevenligt ud".
Nu er det tænk før handling og gør det rigtigt første gang (læs anden). Ingen midlertidige løsninger. Jeg er dygtig til ”lige at få det til at spille hurtigt” men med saltvand er det ikke altid til at ændre bagefter.
Så nu er det alt rørføring i PVC. Udtag til alt udstyr og haner på ”alting”.
Sumpen er gentænkt og bygget om efter ideer, tanker og erfaring fra det sidste års tid. Allerede nu har jeg dog indset at mit nye desing kan forbedres endnu mere. Mest på rengøringsvenlighed.
Jeg har forsøgt at lave det så stille og lydløst som muligt. Det står i stuen og man skulle gerne kunne se TV og hygge uden plaskeri fra akvariet.
Display tank:
530 L Akvastabil indbygget i ”skab”.
4 stk. GHL T5 54w (2 hvide og 2 blå rør) dæmpbar fra GHL
12 stk. Actinic DIY LED (CREE Royal Blue) dæmpbar fra GHL
2 stk. Tunze 6100.10 (styret fra GHL) fra 4.000 til 12.000 L/T pr. stk.
3 stk. Tunze 6025 (mod. Til 6045) 4500 L/T pr. stk.
Overløbskasse mod bagrude (placeret asymmetrisk). 64 cm kam. 32 mm overløb som stopper 10 cm over bund (reguleret med hane i sump). 32 mm sikkerhedsrør med Durso på (uden hane). 25 mm returrør fra sump med 2 udløb i DT. Den er dog blevet FOR stor og placering gør den svær at skjule. Lidt til næste projekt. Man lærer hele tiden.

2 stk. Tunze 6100.10 kører modsat hinanden, så når den ene kører på min. (35%) så kører den anden på max. (100%). 10 sekunder efter reguleres de så de bytter om. Der er ca. 50x gennemstrømning i dagtid og om natten skrues det ned til ca. 38x. Begge 6100.10 kører på min. mellem kl. 23.00 og 07.00 (natindstilling).
GHL T5 rør + Royal Blue LED tænder på minimum kl. 10.00 og skruer op til max. på 30 minutter. Kl. 21.30 skrues der ned igen over 30 minutter. Kl. 22.00 til kl.10.00 er der kun svagt blåt natlys på.
Sump (160 L akvarium):
Kammer til RO vand (automatisk påfyldning)
Kammer til Skummer
Kammer til LS + retur + prober
Skummer (intern) styret af GHL (niveauføler i sump – slukkes ved høj vandstand)
Boblefang + sok (100 my)
Returpumpe styret af GHL (niveauføler i DT)
Varmelegeme styret af GHL (slukkes ved høj temp)
Der er ingen lys på sump (helt mørkt) så jeg undgår alger m.m. på alt dernede (mindre rengøring). LS klarer sig fint med cirkulation alene.
Skummer kan slukkes af GHL via niveauføler i sump hvis vandstand bliver for høj. Hvis ikke, så skummer den nemlig over.
Returpumpen kan slukkes af GHL via niveauføler i DT hvis vandstand bliver for høj. Så undgår jeg at få vand på gulvet hvis både returrør og sikkerhedsrør er stoppet.
Ved siden af sump:
Fosfatfilter – JJ model
Nitratfilter – JJ model
Deltec PH601S kalkreaktor styret af GHL (ikke sat til endnu men på vej til delvis erstatning af Balling).
GHL dosering med egen controller - 4 pumper til sporstoffer, evt. MG + udvidelser
Der er PVC rørføring overalt og haner på det hele. Der kan lukkes af for en enkelt del for rengøring m.m. uden at stoppe andet.
Teknik (computer):
• GHL Profilux 3.1A eX
• 2 stk. PH probe (en til DT og en til kalkreaktor)
• Redox probe
• Temp probe
• Conductivity probe
• GHL Powerbar (4 stik)
• 2 stk. optisk niveauføler (en til DT og en til sump)
• GHL magnetventil til Co2 i kalkreaktor styret af GHL
Teknik (lys):
• GHL T5 lys (4 stk. 54w - dæmpbar)
• DIY LED 12x CREE XT-E (Royal Blue - dæmpbar)
• 2 stk. 10w LED DIY (spot belysning) dæmpbar fra GHL (på refugium).
Teknik (andet):
• 2 stk. Tunze 6100.10 (styret fra GHL)
• 3 stk. Tunze 6025 (mod. til 6045)
• Deltec PH601S kalkreaktor styret af PH2 probe på GHL
• Tunze Osmolator Universal 3155 – auto top-off system (RO vand)
• GHL dosering – 4 pumper med egen controller
• Tunze 1075 returpumpe (styret fra GHL)
• Eheim 300w varmelegeme (styret fra GHL)
Fisk:
6 stk. Peach Anthias
1 stk. Picasso Trigger
2 stk. gulhalet damsel (svensker)
1 stk. Hugo
1 stk. gul kirurg
1 stk. coral beauty
3 stk. kaudermi (+ en unge)
1 stk. bicolour dværgkejser
Fremtid er svær at spå om men jeg ønsker mig et par Maxspect 160w 16K LED lamper. Mine T5 giver masser af lys men LED har en fed effekt i vandet som T5 rør ikke har.
Hilsen Flemming