275L Saltvand. 2 Udgave. Diy T5 på maxspect 10K
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 5220 Odense SØ
- Saltvand siden?: 2009
Re: 275L Saltvand. 2 Udgave 9/5-13
Det er nu bare blevet skyllet i lidt saltvand for at tage det værste støv/plum.
Det fjerner næppe alt det levende i sandet.
Der er jo også meget død i de poser så jeg mener abselut ikke at det skader overhovedet lige at skylle det lidt.
Det fjerner næppe alt det levende i sandet.
Der er jo også meget død i de poser så jeg mener abselut ikke at det skader overhovedet lige at skylle det lidt.
Upcomming zeobalje
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 16
Re: 275L Saltvand II fine farver, manglende vækst.
Hvad er der sket i løbet af sommeren:
Siden sommeren stod højst og jeg mistede næsten alt i min balje, anthias, chromis, og rejer samt næsten alle mine koraller dels pga varme, og nyt bundlagv, er jeg endelig kommet på fode igen.
Jeg har fået en ny fin og tilpas fiskebestand, de få montipora dels plade og digitata stumper der var tilbage er begyndt at sætte fuld polypekstension og fin farve min hammerkoral er lækker og oppustet, min nyindførte Caulastrea har fin ekstension også.
Tidligere i min tråd har jeg kæmpet med for lav næring, denne er jeg kommet godt efter ved at tilføje noget bundlag:
Gobierne fik jeg aldrig købt pga af det tynde lag.
Jeg fik en mindre indkøringsfase da jeg tilførte det nye bundlag dog ikke så meget algevækst, men en stigning af NO2 hvilket var den store synde da lortet væltede.
Det gode er at jeg er oven på igen og at min nitrat har ligget på 1-2 stabilt de sidste 2 mdr. Så bundlaget gjorde det altså for mig.
Nu til overskriften, jeg mangler vækst på mine koral rester, for som skrevet før så fejler farven ikke noget og det er sku kun væksten der halter.
Jeg har skiftet min T5 lampe ud med en maxspect 160w 10K så det er ikke der den halter.
Tilføjer ikke noget, udføre ugentlige vandskift.
Ydermere har jeg fået udryddet alle mine glasroser med hjælp fra en chelmon sommerfuglfisk
Det er jeg meget tilfreds med, den har virkelig været effektiv.
Har fået en del rørsnegle som jeg er igang med at udrydde (irriterende sataner)
Det hele kører umiddelbart som det skal, men væksten er der stort set ikke???
Hvad kunne jeres bud være på mit problem??
Mvh Glenn.
Siden sommeren stod højst og jeg mistede næsten alt i min balje, anthias, chromis, og rejer samt næsten alle mine koraller dels pga varme, og nyt bundlagv, er jeg endelig kommet på fode igen.
Jeg har fået en ny fin og tilpas fiskebestand, de få montipora dels plade og digitata stumper der var tilbage er begyndt at sætte fuld polypekstension og fin farve min hammerkoral er lækker og oppustet, min nyindførte Caulastrea har fin ekstension også.
Tidligere i min tråd har jeg kæmpet med for lav næring, denne er jeg kommet godt efter ved at tilføje noget bundlag:
Jeg har lidt mindre end skrevet ca 1-1.5cm dybflzak skrev:Så fik jeg min nye sandbund idag: Bimini pink 0,2-2,2mmHar den seneste tid suget mit sand/grus fra KZ op og vasket det ved hver ugentlig vandskift og har kommet det tilbage igen, men det er jeg sku blevet lidt træt af.
Nu skal det prøves med en gang levende sand, skyllet i opblandet saltvand inden det kommes i over 4 vandskift.
Sandbunden bliver ca 2-3cm dyb
Min plan er så at holde den nye sandbund fin og "ren" med nogle vibex snegle + de snegle jeg har i forvejen og så et diamant goby par. Der tales varme om sådanne gobyer til vedligeholdelse af ens substrat på RC
Gobierne fik jeg aldrig købt pga af det tynde lag.
Jeg fik en mindre indkøringsfase da jeg tilførte det nye bundlag dog ikke så meget algevækst, men en stigning af NO2 hvilket var den store synde da lortet væltede.
Det gode er at jeg er oven på igen og at min nitrat har ligget på 1-2 stabilt de sidste 2 mdr. Så bundlaget gjorde det altså for mig.
Nu til overskriften, jeg mangler vækst på mine koral rester, for som skrevet før så fejler farven ikke noget og det er sku kun væksten der halter.
Jeg har skiftet min T5 lampe ud med en maxspect 160w 10K så det er ikke der den halter.
Tilføjer ikke noget, udføre ugentlige vandskift.
Ydermere har jeg fået udryddet alle mine glasroser med hjælp fra en chelmon sommerfuglfisk
Det er jeg meget tilfreds med, den har virkelig været effektiv.
Har fået en del rørsnegle som jeg er igang med at udrydde (irriterende sataner)
Det hele kører umiddelbart som det skal, men væksten er der stort set ikke???
Hvad kunne jeres bud være på mit problem??
Mvh Glenn.
Upcomming zeobalje
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 16
Re: 275L Saltvand. 2 Udgave Problemer.
Mine sps begynder at smide væv fra spidserne, jeg har for ca 4 uger siden fået en maxspect 160w 10K.
Jeg startede med 28cm og har hævet den lidt til ca 32cm.
Hvor højt skal jeg hænge lampen? (Vandsøjle 47 cm) har meget lidt forstand på led.
Kører med 75% på de hvide dioder og 100 på de blå.
Jeg døjer også med spænding i vandet og har ingen jord på nogen stik, men har læst herinde at man kan vende stikkene og afhjælpe det sådan? Passer det??
Kan heller ikke holde koraller særligt godt om det er soft, lps eller sps. Mine værdier:
Ca 450
Kh 9,75
No3 2-5
Po4 0,06 (målt til morges)
Kører ca 50-75 ml rowa i reactor.
Temp 25-26
Salt 1.026
Ugentligt vandskift
Tilsætter ikke noget og værdierne ligger stabilt
Har ovenstående noget at gøre med de problemer jeg oplever?? (for kraftigt lys, overgang i vand/akvarie)
Føler jeg gør alt rigtigt, men med dårligt resultat, siden jeg startede akvariet op igen får snart 2 år siden har jeg aldrig fået det ordenligt op at køre, med vækst og uden tab af de koraller jeg anskaffer mig.
Kun i meget korte perioder ser jeg fremgang ellers slår det tilbage igen.
Har fulgt den hjælp jeg har fået til punkt og prikke og kører mit akvarie 100% rutinemessigt , næsten på klokkeslæt .
Ang po4: jeg måler, er der mere end 0,02 sætter jeg rowa på og når po4 er på plads tager jeg det fra igen . Svinger meget med min po4 , men stadig kun imellem 0,00 og somregel 0,04-0,05.
Bliver jeg ved med at køre med rowa oplever jeg at akvariet bliver for nærringsfattigt.
Jeg er ved at være lidt træt af mangel på resultat, jeg vil så gerne have det til at køre!!
Jeg startede med 28cm og har hævet den lidt til ca 32cm.
Hvor højt skal jeg hænge lampen? (Vandsøjle 47 cm) har meget lidt forstand på led.
Kører med 75% på de hvide dioder og 100 på de blå.
Jeg døjer også med spænding i vandet og har ingen jord på nogen stik, men har læst herinde at man kan vende stikkene og afhjælpe det sådan? Passer det??
Kan heller ikke holde koraller særligt godt om det er soft, lps eller sps. Mine værdier:
Ca 450
Kh 9,75
No3 2-5
Po4 0,06 (målt til morges)
Kører ca 50-75 ml rowa i reactor.
Temp 25-26
Salt 1.026
Ugentligt vandskift
Tilsætter ikke noget og værdierne ligger stabilt
Har ovenstående noget at gøre med de problemer jeg oplever?? (for kraftigt lys, overgang i vand/akvarie)
Føler jeg gør alt rigtigt, men med dårligt resultat, siden jeg startede akvariet op igen får snart 2 år siden har jeg aldrig fået det ordenligt op at køre, med vækst og uden tab af de koraller jeg anskaffer mig.
Kun i meget korte perioder ser jeg fremgang ellers slår det tilbage igen.
Har fulgt den hjælp jeg har fået til punkt og prikke og kører mit akvarie 100% rutinemessigt , næsten på klokkeslæt .
Ang po4: jeg måler, er der mere end 0,02 sætter jeg rowa på og når po4 er på plads tager jeg det fra igen . Svinger meget med min po4 , men stadig kun imellem 0,00 og somregel 0,04-0,05.
Bliver jeg ved med at køre med rowa oplever jeg at akvariet bliver for nærringsfattigt.
Jeg er ved at være lidt træt af mangel på resultat, jeg vil så gerne have det til at køre!!
Upcomming zeobalje
- MoG
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 4684 Holmegaard
- Saltvand siden?: 2012
Min max-spect lampe over mit gamle 275 liters, hang 35-37cm over vandet. Når den kørte på sit højeste mener jeg den hed 90%blå og 75 hvid. Det var henover ca 3 timer . Blot til Info.
Skal ikke kunne sige om det er det der er synderen, men din po4 der fiser op og ned..? Kan du ikke lade rowaen kører, så den ligger på et mere stabilt niveau ?
Skal ikke kunne sige om det er det der er synderen, men din po4 der fiser op og ned..? Kan du ikke lade rowaen kører, så den ligger på et mere stabilt niveau ?
Morten
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 16
Har en periode hvor lyset over 8 timer kører på 75 hvid og 100 blå.
Har prøvet mig frem med dosering af rowa og jeg har prøvet at stille flowet i reactoren, men ikke fundet et stabilt punkt.
Har prøvet mig frem med dosering af rowa og jeg har prøvet at stille flowet i reactoren, men ikke fundet et stabilt punkt.
Upcomming zeobalje
-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 7000 Fredericia
- Geografisk sted: Fredericia
Hvordan går det med akvariet?
Må vi få/ se en lille billedupdate?

[center]Med venlige hilsner
Marco R[/center]
[center]Link til mit nye 312 liters akvarie[/center]
[center]Link til mit gamle 200 liters akvarie[/center]
Marco R[/center]
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 16
Der må jeg skuffe igen. Det vil bare ikke køre.Marco R skrev:Hvordan går det med akvariet?![]()
Upcomming zeobalje
-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 7000 Fredericia
- Geografisk sted: Fredericia
Det jeg ked af at høreflzak skrev:Der må jeg skuffe igen. Det vil bare ikke køre.Marco R skrev:Hvordan går det med akvariet?![]()

Hvad er der galt? Måske vi herinde kan hjælpe lidt?

[center]Med venlige hilsner
Marco R[/center]
Marco R[/center]
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 16
Re: 275L Saltvand. 2 Udgave. Glasrose helvede
Har prøvet og den holdte dem væk ja, men udryddede dem ikke.hellfish skrev:Chelmon rostratus måske ?
Upcomming zeobalje
- Ryom
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 8550 Ryomgård
- Geografisk sted: 8550 Ryomgaard
Ja der er godt nok mange glasroser. Er det på alle stenene, eller kun nogle enkelte? Tænkte at du måske kunne tage de ramte sten op og "slå dem ihjel" eller udskifte dem med andre uden glasroser?
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 2300 København S
- Saltvand siden?: 2010
Du skal have fat i nogle rejer. Kan simpelthen ikke huske hvad de hedder, men de er super effektive!
Mit 170 liters: viewtopic.php?f=92&p=477364#p477364
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Wurdemanni rejer er svaret.romerlys skrev:Du skal have fat i nogle rejer. Kan simpelthen ikke huske hvad de hedder, men de er super effektive!
- D.Damgaard
- Palet kirurg
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 6760 Ribe
Tror du tænker på Wurdemanni rejerromerlys skrev:Du skal have fat i nogle rejer. Kan simpelthen ikke huske hvad de hedder, men de er super effektive!
Vh. Dennis Damgaard
"We must go see for ourselves" - Jacques Yves Cousteau
"We must go see for ourselves" - Jacques Yves Cousteau
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 16
Det er de 2 mest udsatte steder på stensætningen som består af to dele og som er aquascapet og er mere ell mindre en stor sten. Så må prøve at kæmpe mig ud af det.Ryom skrev:Ja der er godt nok mange glasroser. Er det på alle stenene, eller kun nogle enkelte? Tænkte at du måske kunne tage de ramte sten op og "slå dem ihjel" eller udskifte dem med andre uden glasroser?
Så en tråd på RC hvor roserne dækkede stort set hele stensætningen som ved xenia og han kom igennem det med Red Sea apistia x.
Upcomming zeobalje
- toni
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 9300 Sæby
Eller en zapper kan gøre tricket
Virker på dem vi har haft 

Lukket 2 år og 3 måneder : Toni's 840 l: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=59694" onclick="window.open(this.href);return false;

- PederP
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8560 Kolind
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Kolind
Min bror har været mindst lige så hårdt ramt som dig. Rejerne var løsningen, efter at han havde brugt lang tid og mange kræfter med aiptasia x, joes juice og kogende vand.flzak skrev:Det er de 2 mest udsatte steder på stensætningen som består af to dele og som er aquascapet og er mere ell mindre en stor sten. Så må prøve at kæmpe mig ud af det.Ryom skrev:Ja der er godt nok mange glasroser. Er det på alle stenene, eller kun nogle enkelte? Tænkte at du måske kunne tage de ramte sten op og "slå dem ihjel" eller udskifte dem med andre uden glasroser?
Så en tråd på RC hvor roserne dækkede stort set hele stensætningen som ved xenia og han kom igennem det med Red Sea apistia x.
Mvh. Peder
Mit 910L Saltvand
Mit 910L Saltvand
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 16
Har prøvet, virkede ikke hos mig.toni skrev:Eller en zapper kan gøre tricketVirker på dem vi har haft
Upcomming zeobalje
- toni
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 9300 Sæby
En kanyle/sprøjte fyldt med kogende vand direkte i rosen gør også tricket. Husk at passe på at ramme plet og ikke en koral!flzak skrev:Har prøvet, virkede ikke hos mig.toni skrev:Eller en zapper kan gøre tricketVirker på dem vi har haft
Lukket 2 år og 3 måneder : Toni's 840 l: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=59694" onclick="window.open(this.href);return false;

-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 16
Har været igennem : saltsyre, joes juice og kogende vand uden resultat.toni skrev:En kanyle/sprøjte fyldt med kogende vand direkte i rosen gør også tricket. Husk at passe på at ramme plet og ikke en koral!flzak skrev:Har prøvet, virkede ikke hos mig.toni skrev:Eller en zapper kan gøre tricketVirker på dem vi har haft
Upcomming zeobalje
- hellfish
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 5000 Odense C
- Saltvand siden?: 2008
- Geografisk sted: Odense c
Men det er fandme en stor omgang at skulle igennem!! Jeg havde brugt wurdemanni og eller kogt alle stenene!
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 16
Så skal jeg jo starte forfra og hvem kan lige tage fiskene imens det indkøre igen??hellfish skrev:Men det er fandme en stor omgang at skulle igennem!! Jeg havde brugt wurdemanni og eller kogt alle stenene!
Jeg vil gerne prøve om jeg kan kæmpe mig igennem først ihvertfal.
Upcomming zeobalje
- hellfish
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 5000 Odense C
- Saltvand siden?: 2008
- Geografisk sted: Odense c
Det forstår jeg skam godt! Prøv med en håndfuld rejer først!
-
- Foxface
- Reactions:
- 11
- Postnummer: 2670 Greve
- Saltvand siden?: 1988
- Geografisk sted: Greve
- Kontakt:
Carsten skrev:Wurdemanni rejer er svaret.romerlys skrev:Du skal have fat i nogle rejer. Kan simpelthen ikke huske hvad de hedder, men de er super effektive!
Jeg har selv prøvet 16 stk ialt fra forskellige forhandlere og INGEN af dem gad tage glasroser.
-
- Foxface
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 2791 Dragør
Chelmon rostratus
Gjorde tricket i min tank.
Gjorde tricket i min tank.
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 16
Hvis du har fået TR rejer kan jeg godt se at de aldrig ville røre en glasrose da det ikke er en naturlig fødekilde for opdrættet.Steen skrev:Carsten skrev:Wurdemanni rejer er svaret.romerlys skrev:Du skal have fat i nogle rejer. Kan simpelthen ikke huske hvad de hedder, men de er super effektive!
Jeg har selv prøvet 16 stk ialt fra forskellige forhandlere og INGEN af dem gad tage glasroser.
Tricket må være at få dem direkte/vildfanget.
Det er jo så her den knækker lidt for man kan aldrig vide sig 100% sikker.
Upcomming zeobalje
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 16
Sidder og læser på RC omkring glasroser og folks kampe og hvad der har givet resultat.
Jeg falder så over en der mener man kan slukke lyset 2-3 uger da glasrosen er en anemone og vil dø af det. Han siger fisk, rejer og andet på nær koraller selvfølgelig, ville være upåvirket af det??
I mit tilfælde ville det sagtens kunne lade sig gøre da jeg ingen koraller har.
Jeg falder så over en der mener man kan slukke lyset 2-3 uger da glasrosen er en anemone og vil dø af det. Han siger fisk, rejer og andet på nær koraller selvfølgelig, ville være upåvirket af det??
Upcomming zeobalje
- Macdoo
- Dragefisk
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 2450 København SV
- Saltvand siden?: 2012
- Geografisk sted: Kastrup
Så skal du sørge for at der ikke er nogen levende pods eller der bliver fodret i akvariet da de ellers kan leve at det.flzak skrev:Sidder og læser på RC omkring glasroser og folks kampe og hvad der har givet resultat.
Bump. Elsker koraller. Det gjorde ekskonen ikke....