Boblealge - hvordan bekæmper jeg den?
- nicklassandager
- Grøn Chromis
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 2300 København S
- Saltvand siden?: 2013
Boblealge - hvordan bekæmper jeg den?
Hej. Jeg har problemer med boblealger i mit akvarium.
Det eneste jeg kan komme i tanke om der er ændret, er lysfarven på min Radion led-lampe. Her er jeg gået fra en temmelig blå belysning, til et program der efterligner almindelig dagslys. Kan det mon have påvirket?
Vh
Nicklas
Jeg har ikke rigtig kunnet finde nogen information om hvad der kan fremprovokere en opvækst af den type alge. Kun indlæg om at den er stort set umulig at slippe af med igen og at man skal fjerne den manuelt så godt som man kan. Det har jeg nu gjort i over en måned, med det resultat at den bare bliver ved med at komme tilbage. Jeg har haft den tidlgere, hvor den gik i sig selv uden jeg gjorde noget, andet end at opretholde mine vanlige ugentlige skift af vand og sikre at mit fosfat-fjerne og aktivt kul var frisk. Er der nogen der ved hvorfor den opstår og hvad man skal fokusere på for at bekæmpe den?
Det eneste jeg kan komme i tanke om der er ændret, er lysfarven på min Radion led-lampe. Her er jeg gået fra en temmelig blå belysning, til et program der efterligner almindelig dagslys. Kan det mon have påvirket?
Vh
Nicklas
Vh Nicklas
60L Dennerle Nano Marinus med LPS, SPS og lidt fisk. Ecotech Radion xr30w g2 lampe. Mekanisk filtrering, aktivt kul, fosfat-fjerner. Ugentlig 20% vandskift med osmosevand.
60L Dennerle Nano Marinus med LPS, SPS og lidt fisk. Ecotech Radion xr30w g2 lampe. Mekanisk filtrering, aktivt kul, fosfat-fjerner. Ugentlig 20% vandskift med osmosevand.
- AndersGS
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 9300 Sæby
- Saltvand siden?: 2008
- Kontakt:
Re: Boblealge - hvordan bekæmper jeg den?
Det er næring der får den til at trives, kør næringen i bund, så forsvinder de. Sådan slap jeg af med mine og jeg havde virkelig mange!
Se evt peders alge id tråd!
Se evt peders alge id tråd!
Med venlig hilsen
Anders
Coralreef.dk
Artikelarkiv fra Coralreef.dk
570 L Display - 180 L sump (Nedlagt)
Anders
Coralreef.dk
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Men en ting er sikkert, du skal ikke prikke hul på dem. Så spreder du bare sporene mere end godt er.
Et ræve ansigt skulle efter sigende tage dem.
Et ræve ansigt skulle efter sigende tage dem.
- MarkBruhn
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 6541 Bevtoft
- Saltvand siden?: 2012
Den bedste måde at blive fri for disse alger er at finde et dyr som vil spise dem.
Jeg har haft stor hjælp af en Naso L. Den ryddede mange hundrede boblealger på få dage. Min balje blev helt ryddet for dem. Men denne fisk er meget meget svær at holde i live, så min døde efter et par måneder.
Så kom der stille og rolig boblealger tilbage og jeg fik anskaffet mig en Foxface. Denne var lige så effektiv som den tidligere fisk og har holdt min balje ren i over et halvt år nu.
Vil lige pointere at ikke alle har held med at få Foxface til at spise algerne.
Min teori er at fisken ikke må købes for lille. Dem jeg har prøvet med var +8 cm.....
Mitrax krabber spiser vist også disse alger. Har dog ingen erfaring med dem, så kan ikke udtale mig om effektiviteten.
Min holdning er at manuel fjernelse er både godt og skidt. Mest skidt, da man kan risikere at der går hul på dem under arbejdet og man derved får flere alger spredt til systemet...
Held og lykke med bekæmpelsen.
Jeg har haft stor hjælp af en Naso L. Den ryddede mange hundrede boblealger på få dage. Min balje blev helt ryddet for dem. Men denne fisk er meget meget svær at holde i live, så min døde efter et par måneder.
Så kom der stille og rolig boblealger tilbage og jeg fik anskaffet mig en Foxface. Denne var lige så effektiv som den tidligere fisk og har holdt min balje ren i over et halvt år nu.
Vil lige pointere at ikke alle har held med at få Foxface til at spise algerne.
Min teori er at fisken ikke må købes for lille. Dem jeg har prøvet med var +8 cm.....
Mitrax krabber spiser vist også disse alger. Har dog ingen erfaring med dem, så kan ikke udtale mig om effektiviteten.
Min holdning er at manuel fjernelse er både godt og skidt. Mest skidt, da man kan risikere at der går hul på dem under arbejdet og man derved får flere alger spredt til systemet...
Held og lykke med bekæmpelsen.
Venlig hilsen Mark 
Se min rumdeler på: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=65170" onclick="window.open(this.href);return false;

Se min rumdeler på: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=65170" onclick="window.open(this.href);return false;
- AndersGS
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Kontakt:
Du fjerner ikke et træ ved at klippe bladene af det, du skal have roden med 
Det kan godt være at Mitrax og rævefjæs napper dem, men det forsvinder årsagen til de dukker op, jo ikke af

Det kan godt være at Mitrax og rævefjæs napper dem, men det forsvinder årsagen til de dukker op, jo ikke af

Med venlig hilsen
Anders
Coralreef.dk
Anders
Coralreef.dk
- MarkBruhn
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 12
Den med at de forsvinder ved lav næring har ikke virket hos mig.
Venlig hilsen Mark 

- AndersGS
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Kontakt:
Hvad har de så levet af?MarkBruhn skrev:Den med at de forsvinder ved lav næring har ikke virket hos mig.
Med venlig hilsen
Anders
Coralreef.dk
Anders
Coralreef.dk
- pederrevnørd
- Rev haj
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 3250 Gilleleje
- Saltvand siden?: 1978
- Geografisk sted: Gilleleje
Det er så månedens svarAndersGS skrev:Hvad har de så levet af?MarkBruhn skrev:Den med at de forsvinder ved lav næring har ikke virket hos mig.

1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
- MarkBruhn
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 12
Self lever de af næring, men hvis den skal bankes i 0, så er der vist mere som ryger i svinget end algerne. 

Venlig hilsen Mark 

- MarkBruhn
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 12
Så er det store spørgsmål jo hvor langt ned næringen skal køres førend disse alger svækkes og forsvinder?
Venlig hilsen Mark 

- pederrevnørd
- Rev haj
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 3250 Gilleleje
- Saltvand siden?: 1978
- Geografisk sted: Gilleleje
Hej Mark,
Du har jo ret - at banke næring til nul holder ikke, med mindre det er en fiske balje.
Det handler om tilpas lav næring, således at de stopper med at gro.
Når det niveau er nået, sørger du for manuel fjernelse og cuc.
Mvh
Peder
Du har jo ret - at banke næring til nul holder ikke, med mindre det er en fiske balje.
Det handler om tilpas lav næring, således at de stopper med at gro.
Når det niveau er nået, sørger du for manuel fjernelse og cuc.
Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
- hellfish
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 5000 Odense C
- Geografisk sted: Odense c
- AndersGS
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Kontakt:
Rigtigt god pointehellfish skrev:Selvom om man får en fisk eller krabbe til at spise dem betyder det jo ikke at sporene ikke spredes... De prikker også hul på dem.. De spiser så sikkert også bare de nye

Det eneste jeg siger er at det fjernede mine at køre næringen i bund. Nu skal man jo også være påpasselig med at være alt for hysterisk med den næring. Dermed ikke sagt at man altid skal køre med NO3 = 0.
Vi skal jo ikke ret lang tid tilbage før at vi altid sagde at NO3 skulle være så tæt på 0 som muligt.
Med venlig hilsen
Anders
Coralreef.dk
Anders
Coralreef.dk
- AndersBoerglum
- Rev haj
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 9800 Hjørring
- Saltvand siden?: 2011
- Geografisk sted: Hjørring-Nordjylland
Enig! Der er gået helt mode i det næring!AndersGS skrev:Rigtigt god pointehellfish skrev:Selvom om man får en fisk eller krabbe til at spise dem betyder det jo ikke at sporene ikke spredes... De prikker også hul på dem.. De spiser så sikkert også bare de nye
Det eneste jeg siger er at det fjernede mine at køre næringen i bund. Nu skal man jo også være påpasselig med at være alt for hysterisk med den næring. Dermed ikke sagt at man altid skal køre med NO3 = 0.
Vi skal jo ikke ret lang tid tilbage før at vi altid sagde at NO3 skulle være så tæt på 0 som muligt.
Mvh:
Anders Børglum Christensen.
- AndersGS
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Kontakt:
Jo, men man bliver også klogere med tiden, men akvarierne kørte nu også ret godt med den anden filisofi..AndersBoerglum skrev:Enig! Der er gået helt mode i det næring!AndersGS skrev:Rigtigt god pointehellfish skrev:Selvom om man får en fisk eller krabbe til at spise dem betyder det jo ikke at sporene ikke spredes... De prikker også hul på dem.. De spiser så sikkert også bare de nye
Med venlig hilsen
Anders
Coralreef.dk
Anders
Coralreef.dk
- PoulD
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 2640 Hedehusene
Det fremgår jo af Niclas signatur, at hans bajle er på 60L. Er det ikke at stramme den en anelse , at anbefale ham en stor Foxface, Naso og andre kirurger?
IMO er det eneste rigtige dyr i Niclas' situation en Mihtrax / Emerald krabbe.
Jeg har selv rigtig gode erfaringer med sådan en. Jeg fik også importeret lidt boblealger på et tidspunkt, så jeg fik anskaffet mig sådan 2 småkrabber. Bogstavelig talt, få sekunder efter de var sat i, havde den ene allerede ædt de første bobler. Efter ca. en uge kunne jeg stort set ikke se flere bobler i baljen. Som Silas så rigtigt siger, ødelægger de også boblerne, men alligevel kan de altså udrydde dem totalt og aldeles på få uger.
Ingen af mine kirurger gad iøvrigt interessere sig det mindste for boblerne
IMO er det eneste rigtige dyr i Niclas' situation en Mihtrax / Emerald krabbe.
Jeg har selv rigtig gode erfaringer med sådan en. Jeg fik også importeret lidt boblealger på et tidspunkt, så jeg fik anskaffet mig sådan 2 småkrabber. Bogstavelig talt, få sekunder efter de var sat i, havde den ene allerede ædt de første bobler. Efter ca. en uge kunne jeg stort set ikke se flere bobler i baljen. Som Silas så rigtigt siger, ødelægger de også boblerne, men alligevel kan de altså udrydde dem totalt og aldeles på få uger.
Ingen af mine kirurger gad iøvrigt interessere sig det mindste for boblerne
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.
Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
- nicklassandager
- Grøn Chromis
- Reactions:
- 13
Hej folkens. Igen bliver man imponeret over hvor stor aktivitet der er herinde. Tak for de mange svar
Poul har ret - baljen er 60l, så en kirug eller andet i den størrelse er alt for stort. Mht. krabben - guffer de ikke også mine koraller?

Vh Nicklas
- PoulD
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 2640 Hedehusene
Jeg TROR ikke den vil røre dine koraller, men sulter du den længe nok er den sikkert parat til at spise hvad som helst. Selv mennesker er jo sådan indrettet.
Edit: rettet de til den (en er rigeligt)
Edit: rettet de til den (en er rigeligt)
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 8400 Ebeltoft
- Saltvand siden?: 1984
Også gode erfaringer med Mithrax-krabber herfra 

- nicklassandager
- Grøn Chromis
- Reactions:
- 13
Ok. Ser om Klovnfisken eller Decocean ligger inde med nogen
Skulle der være nogen i nærheden af Amager, der gerne vil af med en, så lad mig høre...

Vh Nicklas
-
- Rev haj
- Reactions:
- 11
- Postnummer: 4700 Næstved
selvfølgelig skal man ikke købe gul kirug , fox face , naso eller andre større fisk til et 60l nano akvarie det har du ret i poul, men nu meget rart med lidt info omkring hvad fisk og krabber som spiser boble algerne til gavn for alle andre på sf. Emerald krabbe eller manuel fjernelse er nok det bedste i nicklas tilfælde
vh. Michael

- AndersBoerglum
- Rev haj
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 9800 Hjørring
- Saltvand siden?: 2011
- Geografisk sted: Hjørring-Nordjylland
Jeg har altid haft dem i min cube på trods at en po4 på 0,03 og en ikke målbar no3.
Havde dog en foxface og en Emerald krabbe, som kunne holde dem nede. Med da foxfacen blev så stor, at jeg måtte sælge den, kom de igen! De er bare trættende at kigge på
Havde dog en foxface og en Emerald krabbe, som kunne holde dem nede. Med da foxfacen blev så stor, at jeg måtte sælge den, kom de igen! De er bare trættende at kigge på

Mvh:
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 5960 Marstal
- Saltvand siden?: 1990
det er det mange der har ca 3 ud af 10SørenF skrev:Også gode erfaringer med Mithrax-krabber herfra
store krabber af begge køn bruger kød for at danne sperm og æg så bær lidt over med dem da de kan være en smule mc

- MarkBruhn
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 12
Bemærkede ikke at hans balje kun er på 60 l. Det udelukker self fuldstændig disse store fisk. 
Held og lykke med krabben

Held og lykke med krabben
Venlig hilsen Mark