UFO Complete !Hjælp!
- Jalockin
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 3200 Helsinge
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Helsinge
UFO Complete !Hjælp!
Hej Gutter og Gut-inder
Jeg nedlagde mit akvarie for 5års tid siden - men har nu fået mulighed for at genoptage hobbyen, så jeg har naturligvis fundet alt mit gamle "gear" frem og alt virker som det skal - undtagen lampen.
Jeg ved ikke helt hvad der er galt med lampen, derfor skriver jeg her om der er nogen der skulle vide det.
T5 rørene i lampen fungerer fint - men det er som om at HQI'en kæmper en uendelig kamp for at tænde... Den tænder en lille smule så slukker den igen osv. osv. i går var den tændt et par timer før den slukkede. Er det bare selve pæren der er gået eller er det værre end det ? Jeg har ikke erfaret en færdig HQI før så ved ikke hvordan de reagerer når de er blevet trætte.
Nogen der har nogen ideer?
Med Venlig Hilsen
Nickolaj
Jeg nedlagde mit akvarie for 5års tid siden - men har nu fået mulighed for at genoptage hobbyen, så jeg har naturligvis fundet alt mit gamle "gear" frem og alt virker som det skal - undtagen lampen.
Jeg ved ikke helt hvad der er galt med lampen, derfor skriver jeg her om der er nogen der skulle vide det.
T5 rørene i lampen fungerer fint - men det er som om at HQI'en kæmper en uendelig kamp for at tænde... Den tænder en lille smule så slukker den igen osv. osv. i går var den tændt et par timer før den slukkede. Er det bare selve pæren der er gået eller er det værre end det ? Jeg har ikke erfaret en færdig HQI før så ved ikke hvordan de reagerer når de er blevet trætte.
Nogen der har nogen ideer?
Med Venlig Hilsen
Nickolaj
360L under planlægning
- MoG
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 4684 Holmegaard
- Saltvand siden?: 2012
Re: UFO Complete !Hjælp!
Hvis den skulle være helt færdig , så er der jo sket en del inden for LED-lampe området på de 5 år du har holdt pause... Så det er da en mulighed, såfremt du ønsker det..
Har desværre ikke noget at byde ind med, mht. Problemerne med Din lampe ..
Har desværre ikke noget at byde ind med, mht. Problemerne med Din lampe ..
Morten
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Det lyder som om det er starteren der er gået.
Men inden du begynder at skifte den, så få checket pæren.
UFO var det ikke Aqua medic som lavede den serie??
Men inden du begynder at skifte den, så få checket pæren.
UFO var det ikke Aqua medic som lavede den serie??
- Jalockin
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 18
Jo, det tror jeg.
Har ikke tænkt mig at bruge en formue på at reparerer den - men en ny pære kunne jeg godt leve med indtil LED Lampen var mulig
Hvordan tjekker man pæren Carsten ?
Har ikke tænkt mig at bruge en formue på at reparerer den - men en ny pære kunne jeg godt leve med indtil LED Lampen var mulig

360L under planlægning
- nbd
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 6000 Kolding
- Saltvand siden?: 1988
- Geografisk sted: Kolding
Eller ballasten? Jeg skiftede engang ballast i en HQI-lampe, en elektronisk én fra fish street til <100 kr.Carsten skrev:Det lyder som om det er starteren der er gået
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Finder en anden brugt som man ved virker, eller at man tager den pære man selv har og sætter i en anden lampe. Anden måde er der ikke - desværre.Jalockin skrev:Jo, det tror jeg.
Hvis det er starteren, så burde det være sådan en dims
http://www.shop-meeresaquaristik.de/pro ... ts_id=5341" onclick="window.open(this.href);return false;
Godt nok er den fra Giesemann, men delene er ens.
Hvor kraftig er lampen??
Aqua medics lamper er med en gammeldags jernekerne ballast, og den bruger en hele masse strøm bare for at køre, så strømforbruget på en 150W lampe kan sagens være 250w eller mere.
Derfor kunne det måske være en fordel at købe en ny elektronisk ballast:
http://www.shop-meeresaquaristik.de/pro ... ts_id=5341" onclick="window.open(this.href);return false;
De bruger ikke ret meget mere strøm end det pæren giver.
NDB skriver at det kan være ballasten, men det tror jeg ikke helt på, for så er lampen normalt bare helt død.
- Jalockin
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 18
Jeg var nede hos den lokale fiske pusher - han mente bestemt ikke det var HQI'en for når de gik så gik de, ikke noget blinke blinke osv.
Carsten det er vist en 250w HQI og den er gammel den var brugt da jeg købte den og havde nok allerede et par år på bagen, mener ham jeg købte den af fortalte han havde købt den brugt. Men jo den hiver noget strøm, men den giver også noget bedre lys end den fesne t8 jeg har været nød til at sætte over lige nu.
Er det nemt at skifte sådan en starter ?
Kan da godt være at hvis den alligevel kan repareres for ikke ret mange penge så er det det, en HQI kan jo også godt koste lidt basseøre så vidt jeg husker.
Carsten det er vist en 250w HQI og den er gammel den var brugt da jeg købte den og havde nok allerede et par år på bagen, mener ham jeg købte den af fortalte han havde købt den brugt. Men jo den hiver noget strøm, men den giver også noget bedre lys end den fesne t8 jeg har været nød til at sætte over lige nu.
Er det nemt at skifte sådan en starter ?
Kan da godt være at hvis den alligevel kan repareres for ikke ret mange penge så er det det, en HQI kan jo også godt koste lidt basseøre så vidt jeg husker.
360L under planlægning
- Jalockin
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 18
Det er det samme link 2 gangeCarsten skrev:Finder en anden brugt som man ved virker, eller at man tager den pære man selv har og sætter i en anden lampe. Anden måde er der ikke - desværre.Jalockin skrev:Jo, det tror jeg.
Hvor kraftig er lampen??
Aqua medics lamper er med en gammeldags jernekerne ballast, og den bruger en hele masse strøm bare for at køre, så strømforbruget på en 150W lampe kan sagens være 250w eller mere.
NDB skriver at det kan være ballasten, men det tror jeg ikke helt på, for så er lampen normalt bare helt død.

360L under planlægning
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Her kommer så lige det rigtigeJalockin skrev:Det er det samme link 2 gangeCarsten skrev:Finder en anden brugt som man ved virker, eller at man tager den pære man selv har og sætter i en anden lampe. Anden måde er der ikke - desværre.Jalockin skrev:Jo, det tror jeg.
Hvor kraftig er lampen??
http://www.fish-street.com/ballasts" onclick="window.open(this.href);return false;
- Jalockin
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 18
Nu har jeg pillet starteren (igniter står der på den) ud. Kan man visuelt konstaterer om den er færdig eller kan det måles på en eller anden vis ?
Den er godt misfarvet og har en revne i den side der har vendt ind mod selve HQI'en, se billedet. Af en eller anden årsag har imgur vendt billedet på hovedet...

Den er godt misfarvet og har en revne i den side der har vendt ind mod selve HQI'en, se billedet. Af en eller anden årsag har imgur vendt billedet på hovedet...

360L under planlægning
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Det er den eneste elektroniske del i lampen, så desværre er det ikke muligt at se på starteren om den er gået eller ej.
Du skrev lige denne sætning:
"Kan da godt være at hvis den alligevel kan repareres for ikke ret mange penge så er det det, en HQI kan jo også godt koste lidt basseøre så vidt jeg husker."
Jeg er ikke helt med på hvad du mener med HQI??
Du skrev lige denne sætning:
"Kan da godt være at hvis den alligevel kan repareres for ikke ret mange penge så er det det, en HQI kan jo også godt koste lidt basseøre så vidt jeg husker."
Jeg er ikke helt med på hvad du mener med HQI??
- Jalockin
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 18
Med HQI mener jeg selve pæren.... hedder den da noget andet ?
tis.... Det vil være lidt surt at bruge 250+ kr + fragt for at den ikke kommer til at virke alligevel.... må bare leve med den fesne T8 indtil LED lampen lander fra svigerfar
tis.... Det vil være lidt surt at bruge 250+ kr + fragt for at den ikke kommer til at virke alligevel.... må bare leve med den fesne T8 indtil LED lampen lander fra svigerfar

360L under planlægning
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Jeg ville bare kalde den for en pæreJalockin skrev:Med HQI mener jeg selve pæren.... hedder den da noget andet ?

Selvom rigtigt mange efter hånden er gået over til LED, så har hqi nu stadig et flottere lys. Efter min mening
- Jalockin
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 18
Jeg er faktisk enig Carsten... Men det har godt nok også sin pris (på elregningen) at have flot lys
360L under planlægning
- Ryom
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 8550 Ryomgård
- Geografisk sted: 8550 Ryomgaard
Ellers kan du vel evt. købe en ny brugt hqi lampe herinde. Dem får man jo nærmest smidt i nakken nu efter LED er kommet frem..
- Jalockin
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 18
TrueRyom skrev:Ellers kan du vel evt. købe en ny brugt hqi lampe herinde. Dem får man jo nærmest smidt i nakken nu efter LED er kommet frem..

360L under planlægning