Måske en go ide;)
-
- Klovnfisk
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 2400 København NV
- Saltvand siden?: 2009
Måske en go ide;)
Har startet et nano på 30 liter UDEN skummer, tænkte så på om jeg ku ha en tynd silicone slange med justerings ventil fra akvariet ned i en 10 liters dunk der står og drypper ca 1 liter om dagen også ha en anden dunk med frisk osmose saltvand færdig blandet til osmolateren, så hver gang den hiver lidt beskidt vand ud så kommer der rent i via osmolateren, så den faktisk lavet automatisk vandskifter hver dag på ca en liter:) men det jeg tænker er at der jo stadig fordamper vand fra akvariet og om saltinholdet så vil blive forhøjt, eller om man kan lave blandingen i dunken på feks. Kun 1020 saltindhold????:)
- thni
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 10
- Postnummer: 4220 Korsør
- Saltvand siden?: 2014
Re: Måske en go ide;)
Ideen er god, men hvordan vil du føde akvariet med nyt vand ? Pumpe ?. Og hvad hvis du fylder mere i end du tager ud så løber det over
. Du kunne vel ligeså godt have en sump så ? 

Mvh Thomas
-
- Klovnfisk
- Reactions:
- 15
Ingen goe inputs?;)
- thni
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 10
Det var en meget god ide. Men hvorfor så ikke bare lave et 5 l vandskift om ugen ? Men med din ide skal du nok passe på at saliniteten ikke svinger for meget med fordampning som du også selv siger
.

Mvh Thomas
-
- Klovnfisk
- Reactions:
- 15
Det var for at slippe for at lave vandskiftene hver uge, også for der ikke blev rodet for meget rundt i baljen når man suger 5 liter ud på engang og hælder 5 i igen, tænkte det var mere stabilt på denne måde, med at den automatisk gør det lidt hver dag:) og ja ved godt med saltindhold, men tænker jeg jo kan måle det hver dag i starten og så regne ud hvor meget salt der ska i blandingen frem over:)
-
- Rev haj
- Reactions:
- 11
- Postnummer: 5900 Rudkøbing
Ville det ikke være nemmere at købe en doseringsmaskine med minimum to kanaler?
Den ene kører beskidt vand ud af akvariet, og den anden kører friskblandet saltvand op i akvariet. Så kan du altid have en osmolator med rent ferskvand ved siden af
Den ene kører beskidt vand ud af akvariet, og den anden kører friskblandet saltvand op i akvariet. Så kan du altid have en osmolator med rent ferskvand ved siden af

- MarkBruhn
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 6541 Bevtoft
- Saltvand siden?: 2012
Jeg har selv leget meget med tanken om at gøre vandskiftet automatisk via en doseringsmaskine.
Er bare bange for at en af kanalerne pludselig går amok en dag og tømmer en af tankene og dermed laver en katastrofe i det lille hjem.
Men omvendt, så er det jo også forfærdeligt hvis det sker med en balling dunk.
Tror det er en god ide at høre folk på forum, om der er nogle som har oplevet en fejl fra deres enhed og vigtigst af alt hvilket mærke enhed der er tale om.
Hvis folk fx stemmer på at ghl er den mest stabile over tid, så er det vel med denne enhed tricket skal gøres.
Er bare bange for at en af kanalerne pludselig går amok en dag og tømmer en af tankene og dermed laver en katastrofe i det lille hjem.
Tror det er en god ide at høre folk på forum, om der er nogle som har oplevet en fejl fra deres enhed og vigtigst af alt hvilket mærke enhed der er tale om.
Hvis folk fx stemmer på at ghl er den mest stabile over tid, så er det vel med denne enhed tricket skal gøres.

Venlig hilsen Mark 
Se min rumdeler på: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=65170" onclick="window.open(this.href);return false;

Se min rumdeler på: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=65170" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Klovnfisk
- Reactions:
- 15
Ja det har jeg tænkt på meden doserings maskine, men de koster jo lidt hvis det ska være kvalitet:)
-
- Rev haj
- Reactions:
- 11
- Postnummer: 5900 Rudkøbing
Om ikke andet, så næsten uanset doseringsmaskinens kvalitet, så er det mere ''sikkert'' end en hævert med en ventil på 
Om ikke andet, så kunne du jo bare have et par pumper med timer på, så de begge kører 30 sekunder om dagen f.eks, det burde vel være lige så sikkert, hvis man er sikker på at de giver det samme.

Om ikke andet, så kunne du jo bare have et par pumper med timer på, så de begge kører 30 sekunder om dagen f.eks, det burde vel være lige så sikkert, hvis man er sikker på at de giver det samme.
-
- Klovnfisk
- Reactions:
- 15
Må lurer på en doserings maskine:) kan man få dem i 2 kannals?
- Wiinberg
- Rev haj
- Reactions:
- 11
- Postnummer: Ikke angivet
- Geografisk sted: Odense
Det lyder meget teknisk, besværligt og dyrt. Der er stadig dunke og spande der skal tømmes og fyldes, pumper der kan fejle og en salinitet der skal tjekkes HVER dag, måske endda 2 gange om dagen. 30 liter vand er ikke meget, og der skal intet til at skabe ubalance i så småt et system. Du kan aldrig være sikker på at 2 ens pumper, pumper den samme mængde vand over 24 timer.
Så slemt kan det vel ikke være at skifte 5 liter en gang om ugen.
Så slemt kan det vel ikke være at skifte 5 liter en gang om ugen.
289 liter cube - http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=72336
-
- Klovnfisk
- Reactions:
- 15
Nej men tænker at hive 5 liter ud og smide 5 liter i på engang også må lave en masse ubalance da det hele jo hvirvler rundt
- Wiinberg
- Rev haj
- Reactions:
- 11
- Postnummer: Ikke angivet
- Geografisk sted: Odense
Du behøver jo ikke smide det hele i på en gang. Man kan jo godt hælde stille og roligt 

289 liter cube - http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=72336
-
- Klovnfisk
- Reactions:
- 15
Nej nej det er selvfølgelig rigtig:)
- Mikkel E
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8210 Århus V
- Saltvand siden?: 2006
Bare tøm det langsomt, f.eks. med en slange, der sikkert et eller andet du skal suge op alligevel, det er der som regel i sådan et akvarie 
Korallerne kan sagtens holde til at stå over vand i den korte tid det evt. vil tage at hælde det nye, du har haft stående i 24 timer, langsomt på igen.

Korallerne kan sagtens holde til at stå over vand i den korte tid det evt. vil tage at hælde det nye, du har haft stående i 24 timer, langsomt på igen.
-
- Klovnfisk
- Reactions:
- 15
Ja ved det godt, men som sagt det fede ville være at det var delvis automatisk;)
- thni
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 10
Jeg har lige sat en 2 kanals doser til mit 60l for at prøve
en suger 10ml ud hver anden time, den anden tilføjer 10ml hver anden Time
så lad os se
og det med fordampning er jeg ikke så bekymret for i mit tilfælde , da akvariet nærmest er lukket 

Mvh Thomas
- hellfish
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 5000 Odense C
- Saltvand siden?: 2008
- Geografisk sted: Odense c
så du skifter kun 840 ml vand om ugen?
- thni
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 10
Den skal selvfølgelig sættes op hvis det virker optimalt . Det her er kun test stadiet 

Mvh Thomas
-
- Klovnfisk
- Reactions:
- 15
Feeedt, husk og skriv om det funker optimalt;)
- palamo123
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 9500 Hobro
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Hobro
Jeg ved min PS kore 5th kan køre automatisk vandskifte på kanal 4 0g 5. Jeg har dog aldrig prøvet det.MarkBruhn skrev:Jeg har selv leget meget med tanken om at gøre vandskiftet automatisk via en doseringsmaskine.
Jeg kan dog se der er en seperat tap i programmet til netop vandskifte.
Mvh
Kenneth
308 liters design
Følg min Youtube kanal her.:
http://www.youtube.com/channel/UCW6geBexL2S0rCtAGekNnqw
Kenneth
308 liters design
Følg min Youtube kanal her.:
http://www.youtube.com/channel/UCW6geBexL2S0rCtAGekNnqw