Jeg sidder nu med denne pumpe i hånden og vil dele mine oplevelser med jer. Der er skrevet meget om Jebao og deres produkter på det sidste og nok mest fordi de er billige og sænker baren for hvad en returpumpe/løftepumpe skal koste.

Spec (kort):
Strømforbrug: op til 65 W
Max L/T: 8000 L
Løftehøjde: 4,5 m (se chart længere nede)
Spænding: 24 V DC
Spec (udvidet):
These Jebao / Jecod DCT water pumps are designed to be ultra quiet for submerged pump applications, perfect for use as marine sump water return pumps. Available in 5 different size pumps and with all models including speed control. The DCT range of pumps have a highly innovative electronic design which results in power savings of up to 50% over similar spec models.
Included with the DCT submersible water pump is a handy 10 speed controller, which allows you to control the flow rate of the DCT pump or even stop it altogether to allow feeding for example.
Pump Features
● High performance with innovational motor, and energy savings of up to 50%,
● Suitable for both marine and fresh water systems
● With anti-resistant ceramic shaft for smoother running and extended life.
● 10 speed settings, (adjustable flow rate).
● “Feed” Mode, pause, timing, delay, restart function
● Memory function, ensures the pump returns to its original settings after power outages.
● Electronic detection of no water enables automatic power off protection
Så langt så godt. Kassen indeholder (dog ikke US stikprop):
Og da mange vil bruge den som løftepumpe er et pressurechart på sin plads:
Allerede ved 2 meters løft er den lovede vandmængde reduceret til omkring 4000 L/T eller 50% af max ved 0 meter. Ved 4 - 4,5 meter er det slut. Der leverer den ikke en dråbe vand. Det har jeg ikke testet men blot aflæst i deres eget skema. Her er f.eks. en RD pumpe NOGET bedre. Min RD6500 leverer 1750 L/T ved et løft på mindst 3 meter og 8 meter rør i alt (32 mm PVC med flere bløde vinkler og haner).
Nå, skal vi have den pakket ud eller hvad?

Kassen er ret pæn udenpå men indeni stopper festen brat. Delene er pakket fornuftigt ind men man møder desværre: Tyndt og billigt plastik i pumpehuset, bløde forskruninger til ind/ud + de slangetilpasningsstykker..... igen noget tyndt p.. Controlleren virker muligvis perfekt men igen.... Billigt Kina plastik og min fornemmelse siger mig at elektronikken indeni ser ligesådan ud. Smidt i kassen med en skovl. Motorhuset virker egentlig OK men foden er igen både tynd og virker billig. Ikke den bedste oplevelse af nyt HW men den er jo billig....

Foreløbig konklusion: du får HELT sikkert hvad du betaler for. Jebao er billigt og ikke NÆR så lækkert som f.eks. en RD pumpe (jeg har 2 RD som jeg kan sammenligne med). RD kører år ud og år ind ved jeg fra andre men kan Jebao også det? Efter at have set en DTC8000 er jeg ikke sikker på det. Slet ikke faktisk.

I aften skal jeg have den sat til og så kommer der mere hertil. Jeg må indrømme at mit første indtryk bestemt ikke er positivt. Jeg har kørt med Tunze i længere tid og de virker også til at være langt bedre kvalitet end Jebao.
Jeg håber jeg kan være mere positiv i min næste kommentar.