Returpumpe

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Jesper ØH
Reactions:

Re: Returpumpe

Indlæg af Jesper ØH »

En RD 2500 tager 38w.
En RD 3500 tager 48w
Hvad var det du gjorde pumpen ren i Carsten ? Og som ødelagde rotoren.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Jesper ØH skrev:En RD 2500 tager 38w.
En RD 3500 tager 48w
Det var ikke selve rengøringen der ødelagde pumpen/Rotoren, men keramik skaftet på rotoren som knækkede.
Jesper ØH
Reactions:

Indlæg af Jesper ØH »

Carsten skrev:
Jesper ØH skrev:En RD 2500 tager 38w.
En RD 3500 tager 48w
Det var ikke selve rengøringen der ødelagde pumpen/Rotoren, men keramik skaftet på rotoren som knækkede.
Ok. Ja jeg har set nogle er med keramik. Mine pumper har stål skaft, så ved ikke om det kun er de store modeller, der har keramik ?
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af PoulD »

Carsten skrev: . . . . . Men RD pumperne kan bestemt ikke siges at være energivenlige
F.eks bruger en Jebao 4000 max 30w, en mini red dragon 48w
. . .
I retfærdighedens navn, Carsten, bør man jo sammenligne æbler med æbler.
Jeg tror kun der kan være en relativt lille forskel i watt forbruget fra det ene pumpefabrikat til det andet. Det kræver simpelthen en vis mængde energi at pumpe en given mængde vand en given løftehøjde på en given tid. Den energi ligger hel fast (med mindre man er i rumskib eller et andet sted hvor tyngdekraften er mindre). Den er i alle tilfælde præcis det samme om pumpen er lavet af Kurt eller Karl.

For en 4000L/t pumpe med en løftehøjde på 3m (som f.eks. Jebau DCT 4000):
Energi i watt = ( mængde vand i kg x tyngdekraft m/s2 x løftehøjde i meter ) / tid i sek. = (4000 x 9,81 x 3) / 3600 = 32,7 Watt

Det er så den energi der er nødvendig hvis der er nada friktion i rør, bøjninger, slanger o.s.v. og hvis virkningsgraden på pumpen er 1,0 og virkningsgraden på motoren er 1,0 og der slet ikke er noget varmetab i tranformer og ensretter. Sådan er virkeligheden jo ikke, så i praksis vil ovenstående opgave formentlig kræve > 50W

Som sagt, langt den største del af energiforbruget ligger 100% fast. Således er det eneste der kan variere fra fabrikat til fabrikat, virkningsgrad på pumpe og motor (+ varmetabet i transformer og ensretter hvis det er en lavvolt DC pumpe).

For mig at se, når Jebau specificerer et så signifikant lavere watt forbrug, må de givetvis have et meget stort "head loss". Med andre ord, i praksis må flowet være relativt meget mindre end 4000L/t hvis der bare er en lille smule løftehøjde og lidt friktion i rør m.v.

Synes det er bemærkelsesværdigt, at man (læs, jeg) ikke kan finde "head loss" kurver på Jebau's DCT pumper nogen steder på nettet. Enhver seriøs pumpefabrikant vil da lægge sådanne kurver åbent frem (det gør Jebau i øvrigt også på deres andre pumper, bare ikke på DCT typerne).
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
christiantt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Silkeborg

Indlæg af christiantt »

Så kom Jebao DCT 4000 pumpen på, i forbindelse med at jeg satte ny sump til systemet.
Og hold da op jeg er imponeret!! Den siger ingenting og er nem at justere. Jeg renser og gemmer dog Aquabee pumpen for en sikkerheds skyld :D
charlie saltvand
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Indlæg af charlie saltvand »

Hej Mads, jeg har en jebao 6000 kørende her i pytten, den køre på ca halv kraft og smider ca 2500 L gennem systemet i timen. Dette bruger den ca 25-30 watt til, den er super lydløs, har feed knap, 8 trins indstilling. Køre som en drøm, koster ikke ret meget i indkøb.

Charlie
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Hvad med en Vectra S1
Jeg har lige fået hjem en L1 som giver 12000 liter og der larmer meget mindre end blæseren på deres Radion Pro lamper.
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

christiantt skrev:Så kom Jebao DCT 4000 pumpen på, i forbindelse med at jeg satte ny sump til systemet.
Og hold da op jeg er imponeret!! Den siger ingenting og er nem at justere. Jeg renser og gemmer dog Aquabee pumpen for en sikkerheds skyld :D
Missede at du havde købt :) Jebao er en rigtig god pumpe, og prisen bedre end de fleste.
Nicklossi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11
Postnummer: 5900 Rudkøbing
Saltvand siden?: 2014

Indlæg af Nicklossi »

Er det en helt ny pumpe du fik? Jeg havde en dct6000 og jeg syntes den havde sådan en turbineagtig lyd?
Brugeravatar
repsacc
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
11
Postnummer: 5200 Odense V
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense V

Indlæg af repsacc »

Hej har en Jebao DC 3000 liggende. Brugte den i mit gamle akvarie den har kørt i ca6-7 mdr. Hvis det har interesse. Hilsen Casper
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"