Siporax og Egg crates - billigst.

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
pedersen
Foxface
Foxface
Reactions:
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Siporax og Egg crates - billigst.

Indlæg af pedersen »

personligt går jeg mere enkelt (og billigt) til værks med de såkaldte "remote DSB" eller "RDSB" - enkelt og nemt
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 7000 Fredericia
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af Marco R »

StarF skrev:
Claus7080 skrev:Hej
Kan man tilføje Siporax i et allerede kørende system uden at få en ny algefase?
Som lord også siger.. ingen problemer, mit blev smidt i eksisterende akvarie...
Marco R skrev:
StarF skrev:
peder skrev:Undrer mig sku' lidt over de mængder der anbefales her! Har læst på både RC og Reef2reef og en del andre at en liter Siporax til 100 liter akvarievand er fyldestgørende (klart det mere det bedre) men 1/100 skulle altså også være effektivt.
Forøvrigt anbefaler de fleste også størelse 15mm? Så en smart tråd hvor 'en havde brugt 25mm hvor han så havde stoppet 15mm ned i, de passede perfekt sammen så det må da' give endnu mere overflade.
Den tråd jeg læste, anbefalede man pond versionen, pga de var lettere at stable, og holde rent.
Så dem på 25mm er pond version, og dem på 15mm er til spandpumper og sådan, eller er det bare to størrelser?

Hvis man har en grov filtersvamp før Siporax, skal de så stadig renses ved at skylle dem i saltvand, og hvor tit hvis det er?
Tænker, at man så er nød til at bygge flere bokse, da man jo sjældent har en spand, som er stor nok, hvis man laver en stor kasse, eller hvad gør I her? :happy:

Det skal ikke smides i spandpumper, da det bare slammer til, og bliver til en nitrat fælde.. Der er bare 2 størrelser, fordi producenten vel mente mindre ringe vil passe bedre til akvarie brug, end de store. Men alle jeg har set der har succes med dette, brugte de store ringe, så det valgte jeg også bare at gøre. Det er samme matriale, de store er bare lettere at stable og slammer ikke så meget til, men de mindre er lige så gode.

Lav det i mindre kasser, så du kan tage dem op engang om året og skylle efter i saltvand for snask...
Det er rigtig, og derfor at jeg i dag bestilt 4 stykker egg crates fra ovenstående link fra Hansen :happy:

Super jeg får lavet 2-3 mindre kasser, og får bestilt 20-25 liter Siporax, som du linkede til :happy:
[center]Med venlige hilsner
Marco R[/center]
[center]Link til mit nye 312 liters akvarie[/center]
[center]Link til mit gamle 200 liters akvarie[/center]
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Marco R »

Jeg har lige et spørgsmål til boksen. Er der en speciel grund til, at de fleste laver deres Siporax-bokse af egg crates? :happy:

Jeg har nemlig tænkt på at lave rammen af foamalux og så egg crates i top og bund, da man derved bedre tvinger vandet ned igennem Sipoirax-ringene, da vandet ikke kan komme ud andre steder pga. den lukkede ramme. Kan godt være, at det er at gøre for meget ud af det, men lyder det fuldstændig tosset? :happy:
Marco R[/center]
pedersen
Foxface
Foxface
Reactions:
19

Indlæg af pedersen »

Og hvor lægger man ikke fx en blå filtersvamp på toppen eller siderne for at tage det værste skidt, så det ikke sætter sig i Siporaxen ??
Brugeravatar
christiantt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2007

Indlæg af christiantt »

pedersen skrev:Og hvor lægger man ikke fx en blå filtersvamp på toppen eller siderne for at tage det værste skidt, så det ikke sætter sig i Siporaxen ??
Jeg tror at filtersvampen vil samle for meget skidt og dermed nedsætte gennemstrømningen gennem siporaxen.
pedersen
Foxface
Foxface
Reactions:
19

Indlæg af pedersen »

Marco R skrev:Jeg har lige et spørgsmål til boksen. Er der en speciel grund til, at de fleste laver deres Siporax-bokse af egg crates? :happy:

Jeg har nemlig tænkt på at lave rammen af foamalux og så egg crates i top og bund, da man derved bedre tvinger vandet ned igennem Sipoirax-ringene, da vandet ikke kan komme ud andre steder pga. den lukkede ramme. Kan godt være, at det er at gøre for meget ud af det, men lyder det fuldstændig tosset? :happy:
Umiddelbart er der ingen grund til at tvinge vandet ned gennem rørerne - de skal blot være omgivet af vand
Brugeravatar
TNielsen
Foxface
Foxface
Reactions:
16
Postnummer: 6500 Vojens
Geografisk sted: Vojens

Indlæg af TNielsen »

Marco R skrev:Jeg har lige et spørgsmål til boksen. Er der en speciel grund til, at de fleste laver deres Siporax-bokse af egg crates? :happy:

Har bygget min siporax kasse på den måde, har cirka kørt i et halvt år nu og det virker umiddelbart fint nok

Billede
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Marco R »

TNielsen skrev:

Har bygget min siporax kasse på den måde, har cirka kørt i et halvt år nu og det virker umiddelbart fint nok

Billede
Hej TNielsen,

Det ser godt nok godt ud :GO

Grunden til at jeg også spørg indtil det, er, at det fylder mindre = at der kan være flere Siporax-ringe i, kontra hvis kassen bliver lavet af ren egg crates :happy:
Marco R[/center]
pedersen
Foxface
Foxface
Reactions:
19

Indlæg af pedersen »

Bruger du tricket med at sætte 15 mm ringe inden i 25 mm ringe har du rigelig med overflade-areal :o)
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Marco R »

pedersen skrev:Bruger du tricket med at sætte 15 mm ringe inden i 25 mm ringe har du rigelig med overflade-areal :o)
Ja men som jeg kan forstå, så er der ikke så mange, som der kører med de 15 mm ringe inden i de 25 mm, da der er risiko for, at der bliver samlet skidt/detritus :rolleyes:

Men ved ikke, hvad andres holdninger er til netop at sætte 15 mm ringe inden i, da det jo virker smart nok, men ikke godt hvis det fanger skidt???
Marco R[/center]
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Kan man ikke komme over det problem, ved at lade vandet rende gennem en filtersok inden
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Marco R »

Carsten skrev:Kan man ikke komme over det problem, ved at lade vandet rende gennem en filtersok inden
Det er netop det, som mit spørgsmål lyder på, og som ville være super at høre andres erfaringer og meninger om? :happy:
Marco R[/center]
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"