Hjælp til Diatom eller brungalger
- sejeulki
- Dragefisk
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 9000 Aalborg
- Geografisk sted: Aalborg
Hjælp til Diatom eller brungalger
Hej alle,
Jeg har kæmpet med alger siden jeg startede. Har behandlet mod Cyano med Clemi Clean 3 gange. Sidst gang gav jeg et ordenlig skud og havde lystet slukket 1 dag. Jeg er ret sikker på jeg ingen cyano har pt. Dog har jeg mange brunalger (evt. diatom). Jeg har gjort følgende efter behandlingen med Clemi Clean:
1. Tilføjet aktiv Carbon
2. Lavet vandskift 20% ca. 110 liter
Jeg har ikke sat min rowa reaktor til endnu. Mine værdier efter 3 runde er pt.:
Nitrat: 7-10 ppm
Fosfat: 0,07 ppm
KH: 7,8
Ca: 395
Siliakat: 0 ppm
Jeg skruet min Balling dosering op så jeg nu doser 40 mL kH og 40 mL Ca i stedet for 32 mL.
Jeg har justeret min dosering af eddike fra 30mL per dag til 15 mL per dag. I en anden tråd fik jeg input at for meget Carbon kunne gøre at cyano vendte tilbage.
Jeg har tidligere kørt med 0,00 ppm fosfat og 2 ppm Nitrat. Jeg fodre rimeligt, doser reef roids hver 3. dag ca. 1 tsk.
Jeg har tidligere haft mit osmose vand til at lave vand der målte 8 TDS på displayet. Nu har jeg skiftet harpisk og den måler 0. Måler ikke noget silikat men kan ikke afvise der tidligere har været noget.
Har støvet suget bundet i forbindelse med vandskifte og forsøgt med børste at tage det værste væk. Mistænker mit lys har været for stærk så har justeret det en smule. Kører med 4 x Hydra HD 26 på et Reefer 525. Har sat UV, Viollet, Blå og Royal blå til 80% og resten til 19%. 3 timers Ramp. Dvs. de kører med denne intensitet fra kl. 11 til 18:00. Og ramper ned fra 18:00 til 21:00 og op fra 8:00 til 11:00. Min vidunderkoral har ikke ville folde sig ud og syntes mine koraller mister lidt farve så har tænkt jeg har kørt med for meget lys.
Hvad gør jeg for at få det væk?
Kører masser af vandskift? Kan jeg doser brintoverilte? Har også læst om gær som kan anvendes: http://www.reefcentral.com/forums/showt ... ?t=2585982" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeg har kæmpet med alger siden jeg startede. Har behandlet mod Cyano med Clemi Clean 3 gange. Sidst gang gav jeg et ordenlig skud og havde lystet slukket 1 dag. Jeg er ret sikker på jeg ingen cyano har pt. Dog har jeg mange brunalger (evt. diatom). Jeg har gjort følgende efter behandlingen med Clemi Clean:
1. Tilføjet aktiv Carbon
2. Lavet vandskift 20% ca. 110 liter
Jeg har ikke sat min rowa reaktor til endnu. Mine værdier efter 3 runde er pt.:
Nitrat: 7-10 ppm
Fosfat: 0,07 ppm
KH: 7,8
Ca: 395
Siliakat: 0 ppm
Jeg skruet min Balling dosering op så jeg nu doser 40 mL kH og 40 mL Ca i stedet for 32 mL.
Jeg har justeret min dosering af eddike fra 30mL per dag til 15 mL per dag. I en anden tråd fik jeg input at for meget Carbon kunne gøre at cyano vendte tilbage.
Jeg har tidligere kørt med 0,00 ppm fosfat og 2 ppm Nitrat. Jeg fodre rimeligt, doser reef roids hver 3. dag ca. 1 tsk.
Jeg har tidligere haft mit osmose vand til at lave vand der målte 8 TDS på displayet. Nu har jeg skiftet harpisk og den måler 0. Måler ikke noget silikat men kan ikke afvise der tidligere har været noget.
Har støvet suget bundet i forbindelse med vandskifte og forsøgt med børste at tage det værste væk. Mistænker mit lys har været for stærk så har justeret det en smule. Kører med 4 x Hydra HD 26 på et Reefer 525. Har sat UV, Viollet, Blå og Royal blå til 80% og resten til 19%. 3 timers Ramp. Dvs. de kører med denne intensitet fra kl. 11 til 18:00. Og ramper ned fra 18:00 til 21:00 og op fra 8:00 til 11:00. Min vidunderkoral har ikke ville folde sig ud og syntes mine koraller mister lidt farve så har tænkt jeg har kørt med for meget lys.
Hvad gør jeg for at få det væk?
Kører masser af vandskift? Kan jeg doser brintoverilte? Har også læst om gær som kan anvendes: http://www.reefcentral.com/forums/showt ... ?t=2585982" onclick="window.open(this.href);return false;
- kalmar
- Palet kirurg
- Reactions:
- 8
- Postnummer: 3660 Stenløse
- Saltvand siden?: 2017
Re: Hjælp til Diatom eller brungalger
Lækkert akvarie
Du skriver du tilsætter eddike, som jeg formoder er for at skabe bakterier som nedsætter/omsætter nitrat og fosfat. Men så skal du også bruge alkohol og sukker. Se evt. denne:
http://saltvandswiki.dk/wiki/Vodka_Sukker_Eddike_(Vinegar" onclick="window.open(this.href);return false;)_(VSV)
30ml eddike lyder iøvrigt voldsomt, 15ml ligeledes
Selv har jeg brugt Rea Sea No3:Po4-X Nitrat og Fosfat Reducer, så er man sikker på at forhold og dosering er korrekt/optimalt. Men ovenstående opskrift er sikkert lige så god.
Hvorfor bruger du aktiv kul? Og er der mange fisk i/belastning?
Du skriver du tilsætter eddike, som jeg formoder er for at skabe bakterier som nedsætter/omsætter nitrat og fosfat. Men så skal du også bruge alkohol og sukker. Se evt. denne:
http://saltvandswiki.dk/wiki/Vodka_Sukker_Eddike_(Vinegar" onclick="window.open(this.href);return false;)_(VSV)
30ml eddike lyder iøvrigt voldsomt, 15ml ligeledes
Selv har jeg brugt Rea Sea No3:Po4-X Nitrat og Fosfat Reducer, så er man sikker på at forhold og dosering er korrekt/optimalt. Men ovenstående opskrift er sikkert lige så god.
Hvorfor bruger du aktiv kul? Og er der mange fisk i/belastning?
Lars
Red Sea Reefer 350, Razor R420R 300W 16K, Red Dragon Mini 2500, Tunze cirkulation, BK180 skummer, GHL Profilux 3.1ex, GHL Doser 2
Red Sea Reefer 350, Razor R420R 300W 16K, Red Dragon Mini 2500, Tunze cirkulation, BK180 skummer, GHL Profilux 3.1ex, GHL Doser 2
- sejeulki
- Dragefisk
- Reactions:
- 17
Bruger eddike i stedet for VSV. Der skal doseres større volumen end vodka så det er nemmere at styre med en doseringsmaskine. Der skulle også være mindre sandsynlighed for cyano med eddike.
Aktiv kul bruger jeg i en stor volumen pt. for at fjerne rester fra behandlingen. Ellers plejer jeg bruge en lille pose for at fjerne evt. lugt og gul pigmenter.
Aktiv kul bruger jeg i en stor volumen pt. for at fjerne rester fra behandlingen. Ellers plejer jeg bruge en lille pose for at fjerne evt. lugt og gul pigmenter.
- sejeulki
- Dragefisk
- Reactions:
- 17
nogen bud?
- PederP
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8560 Kolind
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Kolind
Er det kun på bunden problemet er, eller er det også på sten?
Lidt svært at se på billede.
Lidt svært at se på billede.
Mvh. Peder
Mit 910L Saltvand
Mit 910L Saltvand
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 5960 Marstal
- Saltvand siden?: 1990
diatomeer,dinoflagellater måske Lidt cyano.google red slime algae,eventuelt Grib det an som det er dem du har.bomb ikke baljen med kemi så Starter det hele bare forfra,det er Symptom Behandling.
Problemet er Du simpelthen har for meget næring OG et ikke tilstrækkelig biologisk Filter der typisk for en balje på 6-7 måneder
Problemet er Du simpelthen har for meget næring OG et ikke tilstrækkelig biologisk Filter der typisk for en balje på 6-7 måneder
- sejeulki
- Dragefisk
- Reactions:
- 17
Det er både på sten og i bunden.
- sejeulki
- Dragefisk
- Reactions:
- 17
men hvordan kommer jeg af med det?
Masser af vandskift? Og hvor kommer næringen fra hvis min Nitrat og PO4 er er ok?

- sejeulki
- Dragefisk
- Reactions:
- 17
2 vandskift på 20%
PO4 = 0,04
Nitrat = 10
ROWA reaktor er pt. ikke sat til.
Doser dagligt 9 mL Eddike.
Brunalgerne er der stadig og selvom jeg har gjort rent ved vandskifte kommer de hurtigt igen. Nogen gode råd?
PO4 = 0,04
Nitrat = 10
ROWA reaktor er pt. ikke sat til.
Doser dagligt 9 mL Eddike.
Brunalgerne er der stadig og selvom jeg har gjort rent ved vandskifte kommer de hurtigt igen. Nogen gode råd?
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- sejeulki
- Dragefisk
- Reactions:
- 17
Har desværre ikke plads til refugium i akvariet. Det er et Red Sea Reefer 525 og pladsen er desværre brugt.
Vil vandskifte ikke hjælpe?
Vil vandskifte ikke hjælpe?
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
Alt hjælper,Enda top off med destilleret vand i en Periode OG se om det hjælper,sug ikke ud Levende Sand rengør det ikke.Kører du ikke den Rute så Ud med sandet OG kør med et tyndt lag.er det aragonit sand?hvad er salinitet og hvordan måler du den?tit kan uønsket algeproblem løses med at hæve en for lav salinitet.håber det løses for dig
P.s du kan have makroalgene bag stensætningen
P.s du kan have makroalgene bag stensætningen
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
Ud med pudserejer,Krabber OG Eremitter
IND med et rigtig clean Up Crew=diversitet
IND med et rigtig clean Up Crew=diversitet