Hej, som skrevet i overskriften har jeg fået muligheden for at opgrader fra ca. 150 liter til 250 liter reefer.
Nu er akvariet så kommet hjem men jeg et simpelthen sådan i tvivl hvordan jeg lige løser denne opgave bedst, med at få det hele flyttet over til det nye akvarie. Hvad der vil være den bedste løsning. Så jeg håbet lidt der kunne være nogle med lidt erfaring. Som kunne hjælpe mig lidt med hvordan jeg lige gør det bedst muligt.
Er det over hovedet muligt, at flytte det hele over på en gang. Eller er det et problem når det er så meget større?
Er det okay at smide nyt sand i det nye akvarie ( vil gerne have grovere sand end jeg har nu) ?
Hvad med stenene, skal jeg finde nogle levende sten og smide i, eller vil tørre sten være bedre når jeg har de levende fra det kørende akvarie?
Håber der er en venlig sjæl der kan hjælpe mig lidt på vej.
/Patrick
Ogradering fra 150 liter til 250 liter
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 9
- Postnummer: 8361 Hasselager
- Saltvand siden?: 2015
Ogradering fra 150 liter til 250 liter
Nu lukket. Lido 200: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=79228" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Foxface
- Reactions:
- 5
- Postnummer: 3200 Helsinge
- Saltvand siden?: 2018
- Geografisk sted: Helsinge
Re: Ogradering fra 150 liter til 250 liter
Det er lige gjort i denne tråd
Måske den kan hjælpe dig lidt på vej eller du kan spørge ind der hvis der var nogen tvivl
https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 94&t=91438" onclick="window.open(this.href);return false;

Måske den kan hjælpe dig lidt på vej eller du kan spørge ind der hvis der var nogen tvivl

-
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 11
- Postnummer: 3480 Fredensborg
- Saltvand siden?: 2013
Jeg flyttede fra 530L til 600L der skulle stå samme sted, så det hele foregik på en dag.
Jeg flyttede sten, koraller, fisk og 75% vand, og fulgte følgende plan:
!!! det er vigtigt så vidt muligt ikke at rode op i bundlaget, det frigiver giftstoffer !!!
- forbered frisk blandet saltvand (dagen før, og der lav rigeligt)
- teknik ud af sumpen og rengøring af teknikken (skummer, pumper mv.)
- 75% vand over i en regnvandstønde og et par baljer
- koraller over i baljerne med vand (husk cirkulation og varme)
- fjern sten der ikke står i bundlaget over i baljerne med vand
- fang fiskene, og smid dem i baljerne
- flyt forsigtigt de sidste sten
- så er det bare der-ud-af med få tømt baljen, sat den nye op og klargjort sumpen.
- i med sten, vand, nyt levende sand (aldrig genbruge de gamle), koraller og fisk
Held og lykke
Jeg flyttede sten, koraller, fisk og 75% vand, og fulgte følgende plan:
!!! det er vigtigt så vidt muligt ikke at rode op i bundlaget, det frigiver giftstoffer !!!
- forbered frisk blandet saltvand (dagen før, og der lav rigeligt)
- teknik ud af sumpen og rengøring af teknikken (skummer, pumper mv.)
- 75% vand over i en regnvandstønde og et par baljer
- koraller over i baljerne med vand (husk cirkulation og varme)
- fjern sten der ikke står i bundlaget over i baljerne med vand
- fang fiskene, og smid dem i baljerne
- flyt forsigtigt de sidste sten
- så er det bare der-ud-af med få tømt baljen, sat den nye op og klargjort sumpen.
- i med sten, vand, nyt levende sand (aldrig genbruge de gamle), koraller og fisk
Held og lykke
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 9
- Postnummer: 8361 Hasselager
- Saltvand siden?: 2015
Perfekt, tak for den gode forklaring. Tror jeg har en god fornemmelse af hvordan jeg skal prøve nu, der er ikke andet for end at prøve så.
Nu lukket. Lido 200: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=79228" onclick="window.open(this.href);return false;