Diy dele til automatisk vandpåfylning
- BatLuder
- Kejser fisk
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 8210 Århus V
- Saltvand siden?: 2004
- Geografisk sted: Århus V
- Kontakt:
Jeg ved godt at jeg har været meget lang tid om at begynde at samle min. Men nu fik jeg endelig taget mig sammen. Jeg fulgte tegningen, og satte det hele fint sammen. Men da det var tid til at teste, satte det stikket i stikkontakten, og poooof! Så lukkede jeg vist lige røgen ud af transfo'en. Det lugtede fælt, og da jeg åbnede så jeg hvordan den var "sprunget i luften". Ærgeligt. Men hvad kan jeg have gjort galt?
- Stefan
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2750 Ballerup
- Saltvand siden?: 2007
- Kontakt:
Gjorde præcis det samme, og kan konstatere at trafoen vender forkert på tegningerne i denne tråd!BatLuder skrev:Jeg ved godt at jeg har været meget lang tid om at begynde at samle min. Men nu fik jeg endelig taget mig sammen. Jeg fulgte tegningen, og satte det hele fint sammen. Men da det var tid til at teste, satte det stikket i stikkontakten, og poooof! Så lukkede jeg vist lige røgen ud af transfo'en. Det lugtede fælt, og da jeg åbnede så jeg hvordan den var "sprunget i luften". Ærgeligt. Men hvad kan jeg have gjort galt?
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8200 Århus N
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Århus
Jeg har også sprunget trafoen på mit samlesæt efter at have sat det sammen som vist på billedet, hmm... tvivler på jeg nogensinde får det til at virke...
Men det ville da være fint at se hvordan man skulle have gjort...

Men det ville da være fint at se hvordan man skulle have gjort...
For akvarie setup - se min profil...
Venlig Hilsen
Frederik
- Stefan
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2750 Ballerup
- Kontakt:
Nu er jeg ikke elektronikkens mester, men lur mig om det i princippet ikke er ligegyldigt, så længe vi snakker om DC. Spændingen bruges jo bare til at aktivere relæet, så snart at der er forbindelse gennem flydekontakten. Det er i hvert fald nemt at se, om relæet tænder og slukker - og tvivler på at det går i stykker, hvis man sætter + på - f.eks. Men vi må vist hellere lige få en sagkyndig på banen. 

- mastou
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8270 Højbjerg
- Geografisk sted: 8270 Højbjerg, Århus
Så fik jeg samlet min og den virker fint, men husk som nævnt:
A) En føler i sumpen og en i osmose tanken - dvs pumpen tænder når vandniveauet falder under en grænse i sumpen + stopper hvis osmose tanken løber tør.
B) Begge følere i sumpen så pumpen først starter når vandniveauet falder til en nedre grænse og så fylder på til en øvre grænse (dvs man undgår pumpen starter og slukker når vandniveauet ligger lige på grænsen).
C) Skaffer en tredie føler så jeg kan have to i sumpen og en i osmose tanken
/Magnus
Lækkert...så skal jeg bare lige finde en lille pumpe og bestemme mig for hvordan jeg skal udnytte mine to følere, hvilken ville I foretrække?Stefan skrev:Trafoen skal bare vende omvendt (vendes 180 grader), så enden hvor benene sidder længst fra hinanden er 230V ind og den ende hvor benene sidder tættest er 12V ud.
A) En føler i sumpen og en i osmose tanken - dvs pumpen tænder når vandniveauet falder under en grænse i sumpen + stopper hvis osmose tanken løber tør.
B) Begge følere i sumpen så pumpen først starter når vandniveauet falder til en nedre grænse og så fylder på til en øvre grænse (dvs man undgår pumpen starter og slukker når vandniveauet ligger lige på grænsen).
C) Skaffer en tredie føler så jeg kan have to i sumpen og en i osmose tanken
/Magnus
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2100 København Ø
- Geografisk sted: København Ø
Nu kender jeg ikke selvbyg modellen..
Men jeg ville bruge den ene som en oversvømmelses sikring
På min tunze sidder den ene i overløbet og vil stoppe pumpen + giver alarm hvis vandstanden i overløbet kommer over et vist punkt.
Forstil dig at nedløbet stopper til. Så vil føleren i sumpen tro der mangler vand og starte pumpen. Det betyder at du både får vandet fra sumpen og osmosekammeret pumpet op i akvariet.. Noget jeg ihvertfalde ikke har plads til

På min tunze sidder den ene i overløbet og vil stoppe pumpen + giver alarm hvis vandstanden i overløbet kommer over et vist punkt.
Forstil dig at nedløbet stopper til. Så vil føleren i sumpen tro der mangler vand og starte pumpen. Det betyder at du både får vandet fra sumpen og osmosekammeret pumpet op i akvariet.. Noget jeg ihvertfalde ikke har plads til

- mastou
- Rev haj
- Reactions:
- 19
Det er selvfølgeligt rigtigt, men nu har jeg 2stk nedløbsrør og desuden er mit osmose "kammer" pt en 20L dunk så det går nokMusiker skrev:Nu kender jeg ikke selvbyg modellen..

Men hvad når vandstanden i din sump falder til lige på grænsen til hvor pumpen går i gang? vil din pumpe så bare stå og "sjat-fylde" og vil der egentlig ske noget ved dette?
/Magnus
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2100 København Ø
- Geografisk sted: København Ø
Ja jeg har også 2 nedløbs rør og er enig i at risikoen er meget lille. Men jeg går gerne med både livrem og seler for at minimere risikoen for vand på gulvet, hehe..
Hvis vandet fra din osmose dunk kan få sumpen til at flyde over - Så ville jeg også montere den anden føler til at stoppe for pumpen hvis den først svigter. Da mit kammer er bygget sammen med sumpen kan det ikke får den til at løbe over (Vandet vil blot løbe tilbage i kammeret når vandstanden bliver for høj).
Min (som jo var en tunze) tænder og løber i en minimums tid inden den slukker igen. Så der er ingen problemer med at føleren får pumpen til at tænde og slukke hele tiden.
Husk at hvis du vælger en almindelig powerhead så skal udløbet være over niveauet i osmosetanken for at stoppe hævert effekten når pumpen stopper.
/Henrik
Hvis vandet fra din osmose dunk kan få sumpen til at flyde over - Så ville jeg også montere den anden føler til at stoppe for pumpen hvis den først svigter. Da mit kammer er bygget sammen med sumpen kan det ikke får den til at løbe over (Vandet vil blot løbe tilbage i kammeret når vandstanden bliver for høj).
Min (som jo var en tunze) tænder og løber i en minimums tid inden den slukker igen. Så der er ingen problemer med at føleren får pumpen til at tænde og slukke hele tiden.
Husk at hvis du vælger en almindelig powerhead så skal udløbet være over niveauet i osmosetanken for at stoppe hævert effekten når pumpen stopper.
/Henrik
- mastou
- Rev haj
- Reactions:
- 19
Det var også planenMusiker skrev:Husk at hvis du vælger en almindelig powerhead så skal udløbet være over niveauet i osmosetanken for at stoppe hævert effekten når pumpen stopper.
/Henrik

Har du så ingen føler i osmose tanken til at stoppe pumpen hvis du løber tør for osmose vand? og kan pumpen holde til at køre uden vand?
/Magnus
-
- Klovnfisk
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 6430 Nordborg
- Geografisk sted: 6430 Nordborg, Als
- S1m0n
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 9000 Aalborg
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Aalborg
Re: Diy dele til automatisk vandpåfylning
Kunne også rigtig godt tænke mig et anlæg hvis det stadig er muligt 

Livet er simpelt - Man træffer beslutninger og ser sig ikke tilbage!