Adfærd
-
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 3600 Frederikssund
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: 3600 Frederikssund
Adfærd
Nu hvor jeg er ved at gå over til saltvand har jeg tænkt meget over fiskenes adfærd. Saltvandsfisk er jo meget flottere end de "almindelige" ferskvandsfisk som de fleste jo har haft på et eller andet tidspunkt. Jeg kan dog ikke lade være med at tænke på om de også har mere "personlighed"?
Jeg er lidt træt af fisk der "bare" svømmer rundt og er pæne.... Jeg savner noget adfærd!
Kan nogen svare mig på om saltvandsfisk er sjovere i deres adfærd eller om de bare er pænere at kigge på generelt?
Vh Martin
Jeg er lidt træt af fisk der "bare" svømmer rundt og er pæne.... Jeg savner noget adfærd!
Kan nogen svare mig på om saltvandsfisk er sjovere i deres adfærd eller om de bare er pænere at kigge på generelt?
Vh Martin
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 7600 Struer
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: 7600 Struer
Kort og godt, JA, de har ofte meget mere personlighed en ferskvandsfiskKan nogen svare mig på om saltvandsfisk er sjovere i deres adfærd eller om de bare er pænere at kigge på generelt?
900 L viewtopic.php?t=10798
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 4100 Ringsted
- Geografisk sted: Ringsted
saltvandsfisk har helt klart mere personlighed end ferskvandsfisk
mvh. Gambi
mvh. Gambi
275l rev lukket http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=46242
500l rev lukket http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=68236
180l cube http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=83612
500l rev lukket http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=68236
180l cube http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=83612
- Chris2500DK
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2500 Valby
- Kontakt:
-
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 17
Jeg har allerede et cichlide akvarie og er ved at anskaffe mig en Butis butis til mit andet akvarie. http://akvariesiden.dk/fisk/vis_fisk_ny.php?id=289
Men ideen med at have saltvand for mig er at der gerne må ske noget mere en brystsvømning;)
Men ideen med at have saltvand for mig er at der gerne må ske noget mere en brystsvømning;)
- Chris2500DK
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2500 Valby
- Kontakt:
-
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 17
Jeg er også helt ny og ikke opstartet endnu, men vil virkelig gerne have fisk med adfærd. Ee koral er flot, men i mine øjne ikke ligefrem spændende. Der er ikke så meget at følge med i. Men det kommer jo nok også an på hvad man gerne vil have i sit akvarie. Nogen vil have det som ydsmykning og andre har det fordi de vil følge dyrenes færden..... Jeg hælder til det sidste;)
- Per A
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: Ikke angivet
- Geografisk sted: Hvidovre
Det er sjovt at man bliver mere og mere opslugt af denne interesse.
Jeg startede også med hovedvægt på fisk men efterhånden man ser hvad der udfolder sig i akvariet ændre fokus sig lidt.
Prøv at finde billeder af Mads-fisk sidste 250 l akvarie, og så sig at du vil have hovedvægt på fisk én gang til
Jeg startede også med hovedvægt på fisk men efterhånden man ser hvad der udfolder sig i akvariet ændre fokus sig lidt.
Prøv at finde billeder af Mads-fisk sidste 250 l akvarie, og så sig at du vil have hovedvægt på fisk én gang til

Hilsen Per
Følgende sælges:
diverse JJ-Riff til baggrund, 400 W HQI incl ny pære, Sander ozon
Følgende sælges:
diverse JJ-Riff til baggrund, 400 W HQI incl ny pære, Sander ozon
-
- Grøn Chromis
- Reactions:
- 18
Hejsa
Jeg er nystartet i denne hobby, men har selv haft mange ferskavnds akvarier. De fisk jeg har opfører sig egentlig ikke meget anderledes end mine ferskvands fisk. Der er, ligesom i ferskvand, forkskellige typer af fisk. nogle opfører sig som cichlide mht. adfærd, andre som.. tjaa.. Neonfisk eller zebrafisk. F.eks. er mine grønne chromis bare fisk der svømmer rundt uden mønster og formål. Min hugo tøffer rundt og græsser alger med dens karakteristiske "huggen" på stenene, min gobi holder sig ved bunden og fanger forbisvømmende rejer. Barserne passer deres område med (For mit akvaries vedkommende) meget lidt entusiasme, og min brune kirug svømmer bare hvileløst rundt efter foder. Spændede, ja helt sikkert. Men ikke mere, end at jeg vil sige, at der er mange ferskvandsfisk der er mindt ligeså intersante.
F.eks er mine rokker i mit ferskvandsakvarie til hver en tid mere interesante, og har en mere udviklet personlighed end alle mine saltvandsfisk tilsammen. Og jeg ved, at jeg nok får hug for dette på et saltvandsforum, men det er altså min holdning:-)
Personligt betragter jeg faktisk saltvandsfiskene som "selskabs fisk", og jeg synes personligt at mine rejer og koraller/anemoner er mindst lige så interesante som fiskene, og jeg nyder at sidde og kigge på korallerne stille vuggen i vandstrømmen. Mne jeg er naturligvis nystartet, og kender ikke alle fiskene og deres ynglepleje, og jeg glæder mig da helt vildt, til mine klovnefisk går i min anemone, så jeg kan følge dem sammen.
MVH
Kenneth Tinnesen
Jeg er nystartet i denne hobby, men har selv haft mange ferskavnds akvarier. De fisk jeg har opfører sig egentlig ikke meget anderledes end mine ferskvands fisk. Der er, ligesom i ferskvand, forkskellige typer af fisk. nogle opfører sig som cichlide mht. adfærd, andre som.. tjaa.. Neonfisk eller zebrafisk. F.eks. er mine grønne chromis bare fisk der svømmer rundt uden mønster og formål. Min hugo tøffer rundt og græsser alger med dens karakteristiske "huggen" på stenene, min gobi holder sig ved bunden og fanger forbisvømmende rejer. Barserne passer deres område med (For mit akvaries vedkommende) meget lidt entusiasme, og min brune kirug svømmer bare hvileløst rundt efter foder. Spændede, ja helt sikkert. Men ikke mere, end at jeg vil sige, at der er mange ferskvandsfisk der er mindt ligeså intersante.
F.eks er mine rokker i mit ferskvandsakvarie til hver en tid mere interesante, og har en mere udviklet personlighed end alle mine saltvandsfisk tilsammen. Og jeg ved, at jeg nok får hug for dette på et saltvandsforum, men det er altså min holdning:-)
Personligt betragter jeg faktisk saltvandsfiskene som "selskabs fisk", og jeg synes personligt at mine rejer og koraller/anemoner er mindst lige så interesante som fiskene, og jeg nyder at sidde og kigge på korallerne stille vuggen i vandstrømmen. Mne jeg er naturligvis nystartet, og kender ikke alle fiskene og deres ynglepleje, og jeg glæder mig da helt vildt, til mine klovnefisk går i min anemone, så jeg kan følge dem sammen.
MVH
Kenneth Tinnesen
- Janne
- Palet kirurg
- Reactions:
- 19
- Geografisk sted: Frederiksberg
De af mine fisk, der har mest personlighed, må helt klart være klovnfiskene. De er sjove at se på med deres "gummi-fisk"-agtige måde at svømme på. Jeg har et par, og deres interaktioner er rigtig spændende at se på - ret ciklideagtige. Den lille han forsvarer deres koral meget indædt, når jeg har hænderne i akvariet.
Min Gramma loreto er der også lidt ciklide over. Den vælger sig en hule, som den forsvarer temmelig bestemt. Især skal den gule kirurg ikke komme for tæt på. Det har resulteret i, at grammaen har haft fået nogle grimme skrammer og sår - den er dog groet sammen igen på rekordtid, og ser ud til at have fået lidt mere respekt for kirurgens skalpel.
En gruppe fisk, der er rigtig underholdende, er Neongobierne. Altid klar på at pudse de andre. Det ser man jo ikke rigtig i ferskvand.
Bundlevende gobier, Amblyeleotris og Cryptocentrus er også blandt mine favoritter.
Min gule kirurg, derimod, har en meget flot farve, men er faktisk kun interessant at se på når den småslås med Gramma loreto'en
Mine Apogon cyanosoma er lidt sjove, fordi de har en stor mund i forhold til deres størrelse, og er meget grådige, men ellers er der ikke så meget sjov ved dem igen.
Jeg har overvejet nogle Chromis, men netop fordi de ikke synes at have ret meget personlighed, tror jeg ikke de kommer til at bo hos mig alligevel...
Altså; der er lige så stor forskel på saltvandsfisk med hensyn til hvor spændende deres adfærd er, som der er på ferskvandsfisk. Farverne er flottest på saltvandsfiskene, men til gengæld savner jeg lidt noget mere kurtiserings-/yngleadfærd. Det er der jo ikke meget af, når man kun holder ét eksemplar af hver art. Her er klovnfiskene en vigtig undtagelse, og jeg kan ikke andet end anbefale dem på det varmeste!
Min Gramma loreto er der også lidt ciklide over. Den vælger sig en hule, som den forsvarer temmelig bestemt. Især skal den gule kirurg ikke komme for tæt på. Det har resulteret i, at grammaen har haft fået nogle grimme skrammer og sår - den er dog groet sammen igen på rekordtid, og ser ud til at have fået lidt mere respekt for kirurgens skalpel.
En gruppe fisk, der er rigtig underholdende, er Neongobierne. Altid klar på at pudse de andre. Det ser man jo ikke rigtig i ferskvand.
Bundlevende gobier, Amblyeleotris og Cryptocentrus er også blandt mine favoritter.
Min gule kirurg, derimod, har en meget flot farve, men er faktisk kun interessant at se på når den småslås med Gramma loreto'en

Mine Apogon cyanosoma er lidt sjove, fordi de har en stor mund i forhold til deres størrelse, og er meget grådige, men ellers er der ikke så meget sjov ved dem igen.
Jeg har overvejet nogle Chromis, men netop fordi de ikke synes at have ret meget personlighed, tror jeg ikke de kommer til at bo hos mig alligevel...
Altså; der er lige så stor forskel på saltvandsfisk med hensyn til hvor spændende deres adfærd er, som der er på ferskvandsfisk. Farverne er flottest på saltvandsfiskene, men til gengæld savner jeg lidt noget mere kurtiserings-/yngleadfærd. Det er der jo ikke meget af, når man kun holder ét eksemplar af hver art. Her er klovnfiskene en vigtig undtagelse, og jeg kan ikke andet end anbefale dem på det varmeste!
MVH Janne
-
- Foxface
- Reactions:
- 18
- Geografisk sted: 7000
en ting kan normalt kan bruge som guideline. er hvad kosten består af. rovdyr er generelt "intelligente", kuglefisk, muræner osv. og har derfor en speciel adfær.
men der er jo untagelser selvfølgelig
afrika cichlider er tæt beslægtet med saltvands fisk iøvrigt.
men der er jo untagelser selvfølgelig

afrika cichlider er tæt beslægtet med saltvands fisk iøvrigt.
“One man's insanity is another man's genius; someday the world will recognize the genius in my insanity.”